۶۹۸۶۷۷
۷ نظر
۵۰۱۹
۷ نظر
۵۰۱۹
پ

هزینه تفریح پولدار‌ها، چند برابر بی پول‌هاست؟

در چند سال اخیر، به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم تفریح در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته و این کاهش هم در خانوارهای پولدار و هم در خانوارهای بی پول ایرانی دیده می شود. پرسشی که در این بین مطرح است، اینکه هزینه تفریح پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول هاست؟

در چند سال اخیر، به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم تفریح در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته و این کاهش هم در خانوارهای پولدار و هم در خانوارهای بی پول ایرانی دیده می شود. پرسشی که در این بین مطرح است، اینکه هزینه تفریح پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول هاست؟

تفریح از جمله مواردی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، می تواند روی بهره وری افراد بسیار تأثیرگذار باشد. متأسفانه به گواه آمار و به دلیل اوضاع نامساعد درآمد خانوارها، سهم هزینه تفریح در سبد هزینه ای خانوارها طی دهه اخیرکاهش یافته و هزینه های مربوط به این بخش به سمت موارد ضروری تر چون هزینه خوراکی های و آشامیدنی ها سرازیر شده است.

نمودار زیر سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارها در دهه اخیر را نشان می دهد. این آمارها از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. همان گونه که دیده می شود، در حالی که در سال ۱۳۸۶ سهم هزینه تفریح از کل هزینه های خانوارهای شهری ۲.۷ درصد بوده، این سهم در سال ۱۳۹۵ به ۲ درصد کاهش یافته است.

بیشترین میزان سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار مربوط به سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ است که این سهم در این سال ها ۲.۹ درصد بوده است. کمترین سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار نیز مربوط به دو سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ می باشد که در این سال ها، این سهم ۲ درصد بوده است.

هزینه تفریح پولدار‌ها، چند برابر بی پول‌هاست؟

سهم تفریح از کل هزینه سالانه هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک اول که ضعیف ترین قشر جامعه هستند و هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک دهم که ثروتمندترین قشر جامعه می باشند، کاهش یافته است. همان گونه که از نمودار پیداست سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارهای حاضر در دهک اول در سال 1386 حدود 1.2 درصد بوده که این سهم در سال 1395 به 0.6 درصد کاهش یافته است؛ یعنی سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارهای حاضر در دهک اول طی ده سال نصف شده است. همچنین این سهم برای خانوارهای حاضر در دهک دهم از 2.8 درصد در سال 1386 به 2.3 درصد در سال 1395 کاهش یافته است.

هزینه تفریح پولدار‌ها، چند برابر بی پول‌هاست؟

حال با توجه به نمودارهای بالا، این پرسش مطرح می شود که نسبت هزینه تفریح دهک دهم به دهک اول طی این ده سال چه تغییری نموده و اینکه این نسبت در سال ۱۳۹۵ چقدر بوده است؟

در سال ۱۳۸۶ هزینه ای که دهک دهم برای تفریحات خود در یک سال کرده، حدود ۸۶۹ هزار و ۸۸۴ تومان بوده و این در حالی است که این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۲۶ هزار و ۲۵۳ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۸۶ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۳۳ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.

در سال ۱۳۹۵ این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۸۳۴ تومان بوده و برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود ۵۷ هزار و ۹۰۹ تومان بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۵ یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود ۵۰ برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.

همان گونه که دیده می شود یک خانوار پولدار حدود ۵۰ برابر بیشتر از یک خانوار بی پول در سال ۱۳۹۵ برای تفریحات خود هزینه کرده است و این نسبت طی ده سال (یعنی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵) بیشتر هم شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران جای زندگیه پولدارها وافعانی خارجی شده

    • بدون نام

      اگه میتونستم از ایران خارج میشدم فلسطین زندگی میکردم....

    • بدون نام

      این پولدارها همان اراذل واوباشی هستند که شما استخدام کرده اید تا به جان ملت بیفتند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۱۰۰۰‌برابر!!!!!!!!!!!!!!

    • عین الله باقر زاده

      هااااااا این تفریح که گفتی ینییییی چه!

    • بدون نام

      ایران مال افرادی که دزدی.واز....راه اختلاص.پول مفت به دست آوردن.بله تفریح دارن....ماازبدبختی.بیکاری.کرایه خونه ...جلو زن بچه شرمنده.شدیم

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه باعثین این فقر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج