۷۰۷۵۶۴
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

شعبده بازی دولت روحانی با ارقام بودجه فرهنگی!

روزنامه اصولگرای صبح نو به انتشار جدول بودجه پرداختی به برخی نهادهای فرهنگی از سوی دولت واکنش تندی نشان داد.

روزنامه اصولگرای صبح نو به انتشار جدول بودجه پرداختی به برخی نهادهای فرهنگی از سوی دولت واکنش تندی نشان داد.

گزارشی منتشر شد که در آن بودجه نهادهای به‌زعم خودش «متولی اسلامی‌سازی علم» مورد خطاب قرار گرفته و این‌طور القا شده بود که بودجه‌های کلانی صرف این امر می‌شود.

بر اساس جدولی که سازمان خزانه‌داری کشور منتشر کرده است، نام و بودجه بعضی نهادهای فرهنگی خاص را منتشر کرده و این اینفوگرافی در فضای مجازی با عناوینی مانند حیف و میل بیت‌المال در حال بازنشر است.

چند نکته عجیب در انتشار این اینفوگرافی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان آن را یک «شعبده‌بازی مضحک رسانه‌ای» خواند. اول اینکه وقتی یک اینفوگرافی با عنوان میزان بودجه دریافتی «نهادهای فرهنگی» منتشر می‌شود طبیعتاً باید بودجه‌های کلان نهادهای اصلی دولتی یا وابسته به دولت، در آن قید شود.

اما در این اینفوگرافی بودجه نهادهایی مانند وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان سینمایی، دانشگاه‌های دولتی علوم انسانی، وزارت علوم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشگاه‌های ریز و درشت دولتی، سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، فرهنگستان‌ها و... آورده نشده است!

به‌طور مثال در حالی بودجه واریزی ماه فروردین نهادی با نام «پایگاه استناد علوم جهان اسلام» با مبلغ ۱۵۲ میلیون تومان آورده شده که بودجه ماه فروردین سازمان اوقاف که یک رقم آن ۶میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، ذکر نشده است!

یا از کنار بودجه ماه فروردین وزارت ارشاد که بیش از ۲۰ میلیارد تومان است، با بی‌توجهی رد شده است.

همچنین بودجه‌های نهادهای وابسته به وزارت ارشاد مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رقم بالای ۶میلیارد تومان، بودجه سازمان سینمایی با حدود سه‌میلیارد تومان ... قید نشده است.

یا بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراه با پژوهشگاه این سازمان که حدود دومیلیارد تومان می‌شود، آورده نشده است.

نکته بعدی که در این اینفوگرافی به طرز مبتدیانه‌ای به چشم می‌خورد، این است که بودجه نهادهای علمی و پژوهشی (به‌ویژه در حوزه علوم انسانی) هم به‌عنوان نهادهای فرهنگی آورده شده است. مثلاً بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درج شده است. درحالی‌که اگر بخواهیم بودجه نهادهای پژوهشی را که از منابع عمومی دولتی استفاده می‌کنند، ذکر کنیم، ارقام بسیار خیره‌کننده‌ای وجود دارد که هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نشده است.

آنچه به طرز زمختی در این اینفوگرافی به چشم می‌خورد، آن است که سعی شده بودجه‌های نهادهایی گردهم آورده شود که به‌زعم طراحان آن مخالفان فکری و سیاسی اصلاحاتی‌ها محسوب می‌شوند.

به‌طور مثال در حالی بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست آقای حدادعادل قید شده است که بودجه فرهنگستان علوم و فرهنگستان هنر آورده نشده است. یا اینکه به بودجه موسسه نشر آثار امام و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی که منتسب به نوه امام است، توجهی نشده است. بودجه‌ای که تنها در ماه فروردین، بیش از یک‌میلیارد تومان است. همچنین بودجه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی که زیرنظر آقای موسوی بجنوردی اداره می‌شود آورده نشده است.

گاف‌های عمدی و سهوی این اینفوگرافی نشان می‌دهد تولیدکنندگان آن با عجله و ولع به‌دنبال از میدان به در کردن دشمن فرضی خود به هر قیمتی هستند و در این راه از چنین شعبده‌بازی‌های مضحک و خنده‌داری خودداری نمی‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هادی

      هیچ نگران کج فهمی ملت نباشید ملت همان ملتی است که با آگاهی تمام از تمام سختی ها عبور کرده و بسیار عاقل تر از آن است که بدون استفاده از تجربیات گذشته بازیچه این و آن قرار گیرد.

    • بدون نام

      ماکه از این کارهاسر در نمی آوریم، ولی میدانم اینکه آنها چیزی بنویسند و شما چیزی
      درمجموع خوب است، قدر این نعمت را بدانید و درجهت رشد و تعالی آن بکوشید

    • بدون نام

      این نویسنده یا احمق است یا مردم را را احمق فرض کرده، یکنفر با این آدم بفهمونه بودجه‌های دولتی نظارت پذیر است، اما بودجه‌های اعلامی غیردولتی هیچگونه نظارتی در هزینه کردن آن صورت نمی گیرد،

    • بدون نام

      این مملکت هیچوقت رنگ آسایش نخواهددیداگر...برسرکارباشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج