۷۰۹۴۹۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سنجاق کردن نام کولبران به اعتراض سهم خواهانه!

کولبری که همه درباره مشقت‌هایش می‌دانند، مدتی‌ست برچیده شده، اما مدتی‌ست دعوایی شکل گرفته که نام کولبران در کانون آن قرار گرفته است؛ دعوایی وسیع که ممکن است آینده کولبران را تحت تاثیر قرار دهد.

تابناک در گزارشی نوشت: کولبری که همه درباره مشقت‌هایش می‌دانند، مدتی‌ست برچیده شده، اما مدتی‌ست دعوایی شکل گرفته که نام کولبران در کانون آن قرار گرفته است؛ دعوایی وسیع که ممکن است آینده کولبران را تحت تاثیر قرار دهد.

با سامان‌دهی مرز‌های غربی کشور و بستن معبر‌های تردد کولبران و به جایش، دایر کردن قوانین و مقررات جدید تبادلات مرزی، بسیاری گمان می‌کردند که کولبری و حواشی همراه با آن برای همیشه به تاریخ پیوسته و آن گونه که مسئولان می‌گویند، پیله وری جایگزین آن خواهد شد، اما اوضاع و احوال در یکی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که این باور ارتباط چندانی با واقعیت نداشته و ندارد.

حدود دو هفته است که بانه، یکی از مهم‌ترین مراکز فروش محصولات وارد شده به شیوه کولبری شاهد اعتراضاتی وسیعی است. اعتراضاتی از جنسی تعطیلی کلیه مغازه‌ها، پاساژ‌ها و بازارچه‌ها که ریشه آن، مخالفت تاجران و بازرگانان این دیار با تصمیم مسئولان است. تصمیمی که امثال استاندار کردستان مدعی هستند به ناچار اتخاذ شده چراکه مقامات عراق گذرگاه‌های کولبری را مسدود کردند.

این در حالی است که از مدت‌ها پیشتر مسئولان کشورمان از ضرورت تغییر تبادلات مرزی در شهرهایی، چون بانه و پایان دادن به کولبری و مشقت هایش سخن به میان آورده و از تدارک طرح‌هایی به این منظور خبر می‌دادند. طرح‌هایی که حالا اجرایی شده و ظاهرا نتوانسته رضایت مرزنشینان و کسبه را جلب نماید. این را می‌شود از اعتصاب سراسری در بانه دریافت که تبعاد آن رو به وسعت است.

تجارت دو کشور در این مناطق در حالی به گذرگاه‌های گمرکی منحصر شده و برای مرزنشینان سهمیه پیله وری در نظر گرفته اند که مرزنشینان از ابتدا با معافیت ۵۰۰ هزار تومانی در هر ماه مخالف بودند و آن را ناچیز می‌خواندند. مخالفتی وسیع که منحصر به این مورد نبود و البته گاه تغییراتی را هم سبب شد. از جمله اعمال تخفیف ۲۰ درصدی برای تجار و بازرگانان مناطق مرزی.

علاوه بر این معافیت، مسئولان از تدارک طرحی خبر می‌دهند که اگر به سرانجام برسد، معافیت ۵۰۰ هزار تومان پیله وران به ازای تعداد افراد خانوار ایشان افزایش خواهد یافت. اقدامی که معلوم نیست چرا از ابتدا در دستور کار ایشان قرار نگرفته بود تا اکنون مجبور باشند مدام تغییراتی در طرحشان به وجود آورده و به نوعی آن را وصله و پینه نمایند؟

وصله‌هایی که این باور را در اهالی منطقه به وجود آورده که اگر بر فشار‌های خود بیافزایند، خواهند توانست امتیازات بیشتری به دست آورند و ظاهرا برای این کار هدف‌گذاری هم کرده اند. از جمله تقاضای اعمال ۵۰ درصدی معافیت‌ها برای بازرگانان و تجار مناطق مرزی که مسئولان به شدت با آن مخالفند، اما فشار اعتصابات سراسری در بانه را پیش روی خود می‌بینند.

اعتصاباتی که در بطن آن بنرها، شعار نوشته‌ها و پلاکارد‌هایی به چشم می‌خورد که ممکن است مخاطبان را به اشتباه دچار کرده و این باور را به وجود آورد که غائله شکل گرفته، بر سر بودن یا نبودن کولبری است. اینکه طرح مسئولان کولبری را برچیده و معیشت این قشر را دچار مشکل کرده است. قشری رنجور و آسیب پذیر که بار‌ها و بار‌ها با مشقت‌های زندگی‌شان آه کشیده و گریسته‌ایم.

دردی بزرگ که برخلاف ظاهر تصاویر منتشر شده از اعتصاب‌های بانه، موضوع این غائله نیست چراکه در یکسوی این اعتصاب، بازرگانان قرار دارند و در سوی دیگرش مقامات دولتی و مسئولان تصمیم ساز. مجادله‌ای که نتیجه‌اش حتی به سود مرزنشینان و مشمولان طرح پیله‌وری نیز نمی‌شود و چه بسا مانع از شنیدن اعتراضات به حق ایشان نیز باشد. وضعیت وخیم افرادی که قرار بود وضعیت ایشان تعیین تکلیف شود، اما حالا وجه المصالحه اختلاف بازرگانان و مسئولان قرار گرفته‌اند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج