۷۱۲۲۴۹
۱۳ نظر
۵۰۱۴
۱۳ نظر
۵۰۱۴
پ

دولت و برخی نمایندگان مجلس نسبت به فیلترینگ پیام‌رسان روسی معترض شده‌اند

فیلترینگ تلگرام با پایان باز

برخی حقوقدانان معتقدند فیلتر تلگرام در ایران قابلیت پیگیری دارد

روزنامه شهروند نوشت: تلگرام به‌طور کامل مسدود شد. حالا بعد از اپراتورهای موبایل، شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خانگی و ثابت هم تلگرام را فیلتر کردند. این در شرایطی است که این‌بار فیلترینگ تلگرام واکنش گسترده‌تری به دنبال داشته و دولت و برخی نمایندگان مجلس نسبت به آن معترض شده‌اند و معلوم نیست پس از تعطیلات پایان هفته اقدام جدی در مواجهه با فیلتر تلگرام و آنچه که به گفته برخی غیرقانونی است، انجام می‌شود یا نه؟ تلگرام که گفته شده بود تا پایان فروردین‌ماه فیلتر می‌شود با وجود گفته‌های ضد و نقیض فراوان سرانجام دهم اردیبهشت فیلتر شد. دستور فیلترینگ را قوه قضائیه صادر کرد و البته این حکم قضائی با حواشی زیادی مواجه شد، از اعتراض و بیانیه دولت گرفته تا شایعه استعفای محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که البته رد شد. جهرمی اما اعتراض خود را به فیلترینگ تلگرام با پست‌های متعددی که در شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاشت، اعلام کرد. واکنش‌ها به فیلترینگ تلگرام این‌بار گسترده‌تر از همیشه بود تا آن‌جا که بعضی تصمیم‌گیری یک‌جانبه قوه قضائیه را زیر سوال بردند و معتقد بودند رأی سایر نهادهای تصمیم‌ساز لحاظ نشده است. در مقابل بیانیه دولت درباره انتقاد به فیلترینگ تلگرام برخی نماینده‌های مجلس هم خواهان پاسخگویی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شدند.

تلگرام روی اینترنت خانگی هم مسدود شد

در همین حین و بین که معلوم نیست دولت برای فیلترینگ تلگرام راهکاری فراتر از بیانیه در نظر گرفته است یا نه؟ کاربران تلگرام سردرگم اخبار پراکنده و غیررسمی بودند که گاه خبر از فیلتر تلگرام می‌داد و گاه خبر رفع فیلتر پیام‌رسان روسی را منتشر می‌کرد. این موضوع درحالی رخ داد که عده‌ای از کاربران هم ادعا می‌کردند تلگرام با فیلترشکن‌های معمول باز نمی‌شود یا سایت‌های داخلی مانند جماران و ویکی‌پدیای فارسی هم دچار اختلال شده است.

اما اتفاقی که رخ داد چه بود؟ تلگرام در مرحله نخست از دسترس کاربران اینترنت همراه خارج شد و درواقع اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل نخستین کسانی بودند که دستور دادستانی برای فیلترینگ تلگرام را به اجرا درآوردند. به این ترتیب کسانی که از اینترنت همراه استفاده می‌کردند ناچار شدند برای دسترسی دایم به تلگرام‌شان دست به دامن فیلترشکن‌ها شوند.

اینترنت خانگی در دو - سه روز نخست فیلترنیگ تلگرام از این ماجرا مستثنی بود و افراد با اینترنت ثابت و از طریق وای‌فا امکان اتصال بدون فیلترشکن به تلگرام را داشتند، اما دیروز ورق برگشت و از عصر شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خانگی و مخابرات هم به اجراکنندگان حکم دادستانی پیوستند تا به این ترتیب تلگرام به‌طور کامل در ایران مسدود شد.

فارس از قول یک مقام آگاه نوشت علت تأخیر فیلترینگ تلگرام توسط شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت برنامه‌ریزی‌شده بوده است. این خبرگزاری نوشت در پیگیری فارس از یک مقام آگاه نزدیک به کمیته فیلترینگ درباره این‌که چرا باوجود ابلاغ حکم دادستانی، تلگرام روی موبایل فیلتر شده، اما هنوز روی شبکه‌ اینترنت ثابت اجرا نشده، گفته بود: طبق برنامه زمانبندی‌شده اجرای کار فنی فیلترینگ تلگرام به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و هم‌اکنون نیز درحال انجام است.

اختلال در سایت‌های داخلی در دستور بررسی

موضوع اختلال در سایت‌های داخلی و حاشیه‌سازی‌هایش را آذری‌جهرمی در توییتی پاسخ داد و نوشت دستور بررسی این موضوع را داده است تا با فیلتر تلگرام سایت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی دچار اختلال نشوند و البته گویا اختلال هم مقطعی بود و رفع شد. با این وجود حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به فیلترشدن تلگرام نوشت: فیلترینگ به تنهایی منجر به حذف تلگرام، رشد پیام‌رسان‌های داخلی یا صیانت از داده‌های بزرگ ملی نمی‌شود. او که هنوز حاضر به ترک کانال تلگرامی خود نشده است، پس از فیلترینگ پیام‌رسان روسی در کانال شخصی‌اش نوشت: موفقیت فیلترینگ از لحاظ فنی قطعی و دایمی نیست. بار اجتماعی و عکس‌العمل کوتاه‌مدت و میان‌مدت کاربران فعلی ارزیابی نشده است، ولی فیلترینگ از نظر ابعاد سیاسی داخلی و حقوق بشری بین‌المللی تبعات قابل پیش‌بینی جدی دارد. او ادامه داد: فیلترینگ به تنهایی منجر به حذف تلگرام، رشد پیام‌رسان‌های داخلی یا صیانت از داده‌های بزرگ ملی نمی‌شود. احتمال فراگیری بدافزارها یا جاسوس‌افزارها برای مقابله با فیلترینگ وجود دارد. فیلترینگ در مواجهه با فناوری بلاک چین و اینترنت آزاد کاربرد ندارد.

دولت شکایت کند

گرچه برخی نمایندگان مجلس مثل علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم خواهان پاسخگویی روحانی درباره فیلترینگ تلگرام شده‌اند، اما دولت هنوز اعلام نکرده است که در مواجهه با فیلترینگ تلگرام آیا بناست اقدام جدی‌تری انجام دهد یا خیر؟ این در شرایطی است که بسیاری از حقوقدانان اعتقاد دارند فیلترینگ تلگرام و تصمیم‌گیری یک ارگان درباره آن، ایراد قانونی دارد و دولت می‌تواند علیه این مسأله شکایت کند. آنها همچنین از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و پیوستن ایران به این قانون گفته و معتقدند فیلترینگ براساس این قانون می‌تواند به چالش کشیده شود و زیر سوال برود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بالا ملتو خر فرض کردید مگه

    • محمد

      با سلام
      بنده متوجه نشدم دسترسی آزاد به اطلاعات شامل چه اطلاعاتی می شود؟
      آیا تلگرام اطلاعاتی دارد؟
      یا اینکه یک ابزار پیام رسان است که دسترسی آزاد به تمام اطلاعات شخصی شهروندان دارد؟
      آیا تلگران ناقض حقوق شهروندی رفتار می کند؟
      آیا با وجود وضع قانون و دستور قضایی آقای آشنا و سایرین خلاف قانون رفتار نمی کنند؟
      آیا می شود این رفتار آقای آشنا را قانون شکنی تلقی کرد؟

    • حمید

      احمقانس با این حرفا و چرت و پرتا خوب سر مردمو گرم میکنین

      پاسخ ها

      • فرشاد

        داستان ادامه دارد....بد و بدتر

    • علی

      ظاهرا شما هم خیلی ناراحتید

    • وحید

      مملکتی که دغدغه مردم اون تلگرامه.بعد دلمون میخاد اوضاع اقتصادی درست بشه.هه

    • پیری

      مگه میشه دولت شکایت کنه شاید حرف من تکراری باشه الان اقای شانا یه جیزی میگه دیشب یکی یه چی ز دیگه گفت ولی من میخوام بدونم خب حالا که خبرملت یاهمون مجلس رفته به داخلی نمونش گپش خالیه اینو بهش برسونید که خودشانن گفتن ولی خالیه

    • بدون نام

      ... دستگاه ویدئو کاستهای موسیقی، پارازیت، آنتن ماهواره....چی شدچه نتیجه ای گرفتند..

      پاسخ ها

      • زهرا عبیری

        باهاتون کاملاً موافقم

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه یهتره که فقر مردم رو فیلتر کنید نه تلگرام رو، هرچند که از گذشته هم درس نگرفتید جلوی هرچیزی رو بگیرید نتیجش معکوس میشه

    • زهرا عبیری

      چرا به نظر مردم اهمیت نمی دهید مردم همه موافق رفع فیلتر تلگرام هستند
      مردم در کشور ایران هالو فرض می شوند متاسفم فقط همین ( خواهشا درج کن برترین ها )

      پاسخ ها

      • چنگیزخان

        خواهر گرامی مردم فقط شب انتخابات عزیز میشن... البته اونم به ظاهر

    • چنگیزخان

      آره بابا فیلترمون کنین و دستمون رو از همه دنیا کوتاه کنین مبادا بفهمیم دور و برمون چه خبره که به نفع خیلیا نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج