adexo3
۷۱۲۵۷۴
۳۶ نظر
۵۰۰۳
۳۶ نظر
۵۰۰۳
پ

سخنی با ایرانیان برای ۲۳ اردیبهشت ماه

سید فرشید موسوی کارشناس مسائل بین‌الملل در شماره امروز روزنامه «ایران» نوشت: بهانه‌جویی‌های آمریکا و تهدید مستمر به خروج از برجام، بویژه در روزهای پایانی منتهی به تصمیم دونالد ترامپ در مورد این توافق در صدر اخبار و تحلیل‌هاست.

سید فرشید موسوی کارشناس مسائل بین‌الملل در شماره امروز روزنامه «ایران» نوشت: بهانه‌جویی‌های آمریکا و تهدید مستمر به خروج از برجام، بویژه در روزهای پایانی منتهی به تصمیم دونالد ترامپ در مورد این توافق در صدر اخبار و تحلیل‌هاست.

۱. آنچه به نام برجام در تابستان ۱۳۹۴ پس از قریب به دو سال مذاکرات زنجیره‌ای و البته طاقت‌فرسا و نفسگیر ایران با ۶ قدرت جهانی نهایی و در زمستان همان سال اجرایی شد، حاصل تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران بود که بر اساس «عزت، حکمت و مصلحت» رقم خورد.

۲. این توافق مانند هر توافق بین‌المللی یا معاهده یا حتی معامله‌ای بر اساس بده - بستان شکل گرفت تا طرفین بدان تن دهند و اجرای آن را متعهد شوند. طبیعی است ایران از یک سو و ۶ قدرت دیگر جهانی از سویی دیگر آن را توافقی بر اساس برد- برد ارزیابی کنند و برای حفظ آن بکوشند.

۳. برای دقایقی تصور کنیم اگر برجام نبود کشور در چه شرایط دشوار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌گرفت. راز آشفتگی و عصبانیت ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان در این است که به وضوح می‌بینند برجام باعث شد ایرانی که در چنبره فشار و تحریم‌های فلج کننده گرفتار شده بود و سایه جنگ را بر سر خود می‌دید، نه تنها جان تازه‌ای گرفته و دوباره روی پای خود ایستاده است؛ بلکه چنان قوی شده است که محاسبات و معادلات آنها را در منطقه با قدرت و نفوذی که مجدداً به دست آورده، برهم زده و نه تنها سرنگون نشده که از سرنگونی دولت‌های دیگر در منطقه جلوگیری می‌کند و تروریست‌های داعش را هم تار و مار کرده است.

۴. برجام از نظر سران امریکا، اسرائیل و عربستان توافق بدی است و باید نابود شود چون باعث تقویت قدرت و نفوذ سیاسی - اقتصادی ایران در منطقه و ثبات و همبستگی در داخل شده است.

۵. شکی نیست از برجام و فرصت‌های ایجاد شده توسط آن می‌توانستیم و هنوز هم می‌توانیم بدرستی و بهتر بهره‌برداری کنیم. تنگ نظری‌های داخلی و جناحی دیدن برجام باعث شد تا کام ملت از آثار بزرگی که برجام برای اقتصاد داخلی و عزتی که در جهان پس از یک دوره انزوای مطلق به ارمغان آورد بهره‌برداری مطلوب نشود.

۶. به یاد داشته باشیم مشکل ادعایی و بهانه‌تراشی امریکا با ایران تنها برنامه هسته‌ای نبوده که با برجام حل شده باشد. برجام توانست یکی از پرونده‌های چهارگانه جهان سلطه با ایران را حل و فصل کند و تحریم‌های مرتبط با همین پرونده را بردارد. ترامپ اکنون احساس غبن می‌کند که چرا در برجام به دیگر ادعاها و اتهامات علیه ایران (برنامه موشکی، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر) پرداخته نشد و در مقابل اینهمه امتیازاتی که داده‌اند سرشان کلاه رفت و ایرانیان با زیرکی خود را نجات دادند و باز همانند که بودند.

۷. عده ای در داخل متوجه باشند نابودی برجام ذوق‌زدگی ندارد، نیش و کنایه هم ندارد چون امریکا می‌خواهد دیگر بیش از این با برجام تحقیر نشود و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها بسیار مایلند دوباره ایران را در قهقرا و انزوای گذشته ببینند. «دوستان» در روز ۲۳ اردیبهشت یادشان باشد برجام دستاورد روحانی و ظریف نیست، دستاورد نظام است و چه بماند، چه نماند آثار و تبعات آن متوجه کل مُلک و ملت است.

۸. چنانچه امریکا پیمان‌شکنی کند، باید همه قلم‌ها و زبان‌ها بر سر امریکا فریاد کشند که مرگِ یک توافق بین‌المللی و ثبات آفرین را باعث شده است. چه بسا یکی از اهداف مثلث شوم غربی- عبری- عربی برای برهم زدن این توافق تاریخی ایجاد هیجانات کاذب در داخل و به جان هم انداختن ملت ایران باشد.

۹.‌ برجام چه بماند چه نابود شود، سند افتخار ایرانیان و فرزندان «امین، شجاع، متدین و غیور» این ملت است که یک تنه در مقابل ۶ قدرت جهانی ایستادند و از حقوق ملت ایران دفاع کردند و چنان متن مستحکمی را مذاکره کردند که به کابوس ابرقدرت جهان و علامت تحقیر تاریخی آنان تبدیل شده و راهی برایشان جز خروج از این توافق به قیمت بی‌حیثیتی بین‌المللی و ننگ پیمان شکنی نمانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر دکتر شجاع و حقگو ی کابینه ظریف کاردان
      سانسورچی سانسورش نکن جان مادرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه علیه دولت حرفی بزتی سانسور میشه.حرف تو تشویق

      • بدون نام

        بابت چي بهش درود مي فرستي؟ هركسي مي تونست همچين توافقي با آمريكا داشته باشه همه ش امتياز بدي بدون هيج ضمانت اجرايي

    • Saeed

      پس قراره اتفاق بدی بیوفته که داری مقدمه چینی میکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاق بد افتاده شما خودتون رو به خواب زدين

    • مهران خوزستان

      نویسنده ی بزدل
      هر چه میکشیم از این صاحب قلمهای ترسو میکشیم
      کدام جنگ بدبخت ترسو همین شماها در بوق وکرنا نواختید که جنگ میشود هشت سال توخوزستان بزرگ انواع بمبها را سرمان ریختند نترسیدیم تو به تشری شلوارت را خراب کرده ای
      ما که قشر محروم اثری از برجام تو زندگیمون ندیدیم
      قبل توافق گفتین همه ی گرونی ها بر اثر تحریمه باید توافق کنیم که همه‌ی کالاها ارزون بشن بعدش گفتین نه خبری از حل مشکلات توسط برجام نمیشه
      مشکل کشور ما اینه افراد نالایق اداره ی کشور را بدست دارند
      مرگ بر بزدل
      مرگ بر رانت خوار
      مرگ بر اختلاسگر
      .....

    • تبریز

      وضیعت حقوق بشر بسیار بسیار بدتر از هسته ای است و باید رسبدگی شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشهری انگارحالت خوب نیست.

    • بدون نام

      بیشتر شبیه نامه خدافظی یا وصیت نامه می موند! اگر بار گران بودیم رفتیم دنیا ...حالا نمی شد تمام بار مبارزه با استکبار جهانی رو ما یه تنه به دوش نکشیم که عاقبتمون به اینجا نرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا راست است چرا

      • بدون نام

        در راه مبارزه با استكبار جهاني شديم مستكبر داخلي

    • هیچکس

      بگو مرگ بر امریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر آمریکا

    • بام

      خب حالا به زحمت کشان سال 94که صحبت کردن برای برجام وما نتیجه راندیدیم وانها میخوان تصمیم بگیرن بری ما چه کار کنیم فقط خدا به خیرکنه

    • بی نام

      آقای مهران از خوزستان مرد دلیر جنگ و جبهه اگه فکر کردی این جنگ اگه خدای نکرده آغاز بشه مثل جنگ عراق با ایران هست سخت در اشتباه هستی پس آنقدر بر طبل جنگ نکوبید که اگه این جنگ خانمان سوز آغاز بشه افرادی که بعد از اتمام جنگ باقی میمونند تو این مملکت سوخته باید صد سال پای ویرانه ها ش زار بزنند و گریه کنند .....

      پاسخ ها

      • علی

        سلام عزیز دل برادر باجنگ هم وضعیت ازاین بدتر نمی شود کاش جنگ شود تابزدلان ازاین فرار کنند ودلاوران پس ازپیروزی مقابل آمریکا کشور رابسازند درضمن نترسید آمریکا وترامپ خوب می دانند که جنگ باایرانی جماعت یعنی دست کردن دردهان اژدها ولانه شیران وجرات مبارزه باشیرمردان وشیرزنان کشورمان راندارند.لعنت به کسانی که بادروغ بامردم وکشورمان بازی می کنند مردکار نیستید کنار بکشید تاشاید کسان دیگری بهتر خدمت کنند.

      • بدون نام

        دوست عزیز
        مطمئن باش جنگ نمیشه
        آمریکا میتونه جنگ رو شروع کنه خیلی هم به کشور آسیب بزنه ولی هر کاری را که کسی بخواد انجام بده سبک سنگین میکنه ببینه چی بدست میاره چی از دست میده
        اینو بدون ضرر هایی که از جنگ با ایران نصیبش میشه خیلی بیشتر از دستاورداشه
        کمترین اون هم گرونی حداقل سه برابری قیمت نفت میشه براش میدونی چرا
        چون خودش مستقیم با ما وارد جنگ نمیشه حداقل اتحاد عربی علیه ما شکل میده

        ما هم فقط چنتا میدان نفت امارت و عربستان را بزنیم کافیه که حساب کنی قیمت نفتو واسشون
        این فقط یه قلمه
        بعد هم اسراءیل نقطه ی ضعف غربیاس
        پایدار باشی یا علی

      • دراکولا تا به تا

        ايراني ها تو طول تاريخ، هيچ وقت مستعمره نبودند. خارجي ها، هميشه از داخل و با خودي به ايران ضربه زدند. از دشمن خودي بايد بيشتر ترسيد تا جنگ با امريكا.شما صحيح ميگي كه جنگ، يه خرابه باقي ميذارهولي دشمن خودي، مثل موريانه رفته تو بطن جامعه. اميدوارم ايران از دشمن داخلي، پاك شه. دشمن خارجي، شايد بتونه بهمون كمك كنه! خودمون كه گند زديم! 
        از بين بردن دشمن خارجي خيلي راحته، چون ديده ميشه!

      • بدون نام

        @علي
        اين رجزخونيا بدرد جنگاي صدر اسلام مي خوره

    • بدون نام

      دارین مردم با جنگ جنگ گفتن میترسونین ن داداش هر چی شد شد

    • گم نام

      عجب ......شماها نگران نباشید همه جوره خودتونو بستید دیگه بازم بدبختیش مال زیر خط فقره دیگه

    • بدون نام

      ترامپ واقعا راست گفته که نمیشه هم باهم مذاکره کنیم و از مواهب برجام استفاده کنن هم مرگ بر آمریکا بگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم نمیشه بتن توی راکتور بریزیم هم اونا نقض کنند.

      • بدون نام

        برو بابا! ايران هر كاري هم بكنه بازم منافع آمريكا جوريه كه نمي تونه از منابع و اهدافش بگذره و باهاش توافق كنه

    • محک

      شماهاکهبارتونوبستین اگرم جنگ بشه میرین پیش عموسام بردگی پس بزارماخودمون تگلیفمونوبراهمیشه یکسره کنیم من شک ندارم آمریکا فقط واقواق میکنه پیرترازاونه که بتونه کسیروگازبگیره

    • بدون نام

      اینها تنها نیرنگ آمریکاواروپا باهم هست برای زیاده خواهی بیشتر وگرنه آمریکا هیچ وقت از برجام که یک معامله ای هست که ایران یک سویه به تعهداتش عمل میکند خارج نمیشود و اینکه سایه جنگ بر سر ایران بوده و بقیه حرفها تماما اشتباه است چون اگر آمریکا میتوانست تا حالا هزاران بار به ایران حمله کرده بود واز ترس خسارات جنگ برای اسرائیل و پایگاههایش در منطقه و مزدوران منطقه ایش هیچ گاه این کار را نمیکند پس مردم را نادان فرض نکنید که به این بهانه ها بخواهید سامانه های دفاعی و موشکی ایران را هم نابود و زمینه تجاوز به کشور را فراهم کنید

    • بدون نام

      من موندم...پولی که از برجام نصیب ایران شد...کجا رفت...ما چرا نگران باشیم ..وضعیت ما چه تغییری میکنه..چی بهتر میشه ؟ چی بدتر میشه..؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفت تو حساب آقایون ژنهای برتر

    • بدون نام

      هرکه بابرجاممخالف است احمقی مانندترامپ وودیگر احمقها

    • بدون نام

      پس ازگفته های شما نتیجه می گیریم که برجام درهرشرایطی که حفظ بشه به نفع مامی باشد اقای ترامپ برجام رابدجام می داند ومیخواهد انراباشرایط خودش تغییردهد که احتمالا برچیده شدن ونابودی برنامه موشکی ایران اولین شرط انان است وازطرفی قدرت اول نیروهای دفاعی ما درحال حاضر برنامه موشکی ماست خوب حالاباید چه تصمیمی گرفت آنهابازیرکی میخواهند لغوبرجام رامتوجه ایران کنند که دولتمردان مابایدباامادگی کامل حرفهای انهارابا جوابهای قانع کننده و دندانشکن پاسخ دهند

    • بدون نام

      کسانی که از آمریکا می ترسند بهتره حرف نزنن.هر چی میکشیم از اختلاس و آدم دو رو و آدم ترسو میکشیم.

    • علی

      کدام زیرکی کدام حقوق مردم ایران کشور را به فلاکت کشاندید با حماقتتان

    • علی

      سلام، درود بر تو که حقایق رو نوشتی هر چند باید منتظر عواقب کارت باشی فردا کیهان حکم به جیره خوار بودن و معلوم الحالی تو خواهد داد و حتماً حکمت اجرا خواهد شد لباساتو جمع کن داداش، دمپایی یادت نره...

    • بدون نام

      جنگ بهتر از موقعیت الانمونه! هیچوقت ایقد بدبخت نبودی بزار جنگ بشه بالاترازسیاهی ک رنگی نیست!! جوون هامون ک دارن تو بازداشتگاه میکشن چ فرقی داره کجا بمیرن

    • تقی

      احسنت کاملا موافقم درودبرایران وایرانی وخدمتگزارانش ننگ برامریکای پیمان شکن وعربستان اویزان

    • بدون نام

      الان ملت ایران همه در شادی هستن ودر ته قهقرا و انزوا نیستن بد بخت همین ترکیه هم مردم ایران را مسخره میکنه خفت و فلاکت بیشتر از این نمیشه این هدیه شما به ملت ایرانه فقط به فکر خودتون هستین والله دلتون به حال مردم نسوخته الکی پای مردم را وسط نکشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج