۷۱۲۷۶۴
۲۱ نظر
۵۰۰۰
۲۱ نظر
۵۰۰۰
پ

اظهارنظر جنجالی رائفی پور؛ مرگ جامعه مدنی؟!

هفته گذشته فیلترینگ تلگرام باز هم خیلی از نگاه‌ها را به سمت مفهوم مهم «حقوق شهروندی» چرخاند. مفهومی که شاید چیزی بیش از یک قرن می‌شود که کشور ما درگیر تحقق آن است؛ یک بار در لباس شعار ایجاد عدالتخانه و مجلس و یک بار دیگر داشتن حق انتخاب برای تعیین سبک زندگی.

روزنامه ایران نوشت: هفته گذشته فیلترینگ تلگرام باز هم خیلی از نگاه‌ها را به سمت مفهوم مهم «حقوق شهروندی» چرخاند. مفهومی که شاید چیزی بیش از یک قرن می‌شود که کشور ما درگیر تحقق آن است؛ یک بار در لباس شعار ایجاد عدالتخانه و مجلس و یک بار دیگر داشتن حق انتخاب برای تعیین سبک زندگی.

اما در همین هفته رویدادی دیگر هم رخ داد که وجه عمیق‌تری از بحران حقوق شهروندی در کشور ما را به رخ می‌کشید؛ علی اکبر رائفی‌پور، سخنران و نظریه‌پرداز اصولگرا و نزدیک به جریان‌های تندرو این جناح در یک سخنرانی دو فوتبالیست پیشکسوت کشور یعنی مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری را به باد استهزا گرفت و با اشاره به حضور این دو در تبلیغات تولیدات لبنی خطاب به آنها گفت که به جای اظهار نظر درباره مسائل مهمی چون وضعیت منطقه و شرایط کشور و اقتصاد، بهتر است بروند و دوغ و ماست خود را تبلیغ کنند. رائفی‌پور برای این اظهارنظر خود درباره این دو فوتبالیست یک استدلال مشخص داشت؛ اینکه مهدوی‌کیا و باقری «تخصصی» در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ندارند و به همین دلیل هم نباید در این رابطه اظهارنظر کنند.

در نگاه اول شاید به نظر برسد که چنین استدلالی نمی‌تواند بیراه باشد. اما کمی دقت‌نظر ما را به این نتیجه می‌رساند که نه تنها این استدلال در جوامع امروزی نمی‌تواند توجیهی داشته باشد بلکه نقطه آغاز مرگ دو مفهوم بنیادین جامعه مدنی و حقوق شهروندی است که پایه‌های شکل‌گیری دنیای جدید هستند. دو مفهومی که البته پیوستگی بسیار جدی هم با هم دارند. در واقع این استدلال درباره اینکه چون مهدوی‌کیا و باقری تخصص ندارند، پس نباید اظهارنظر کنند مانند این است که بگوییم در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری فقط باید افراد متخصص و دانش‌آموخته رشته‌های علوم سیاسی یا اقتصاد رأی بدهند و بقیه چنین حقی ندارند، چون متخصص نیستند. عبث بودن این استدلال کاملاً مشخص است. یا مثلاً با این استدلال باید تکلیف کرد که نمایندگان مجلس فقط به طرح‌ها و لوایحی که مرتبط با تخصص و مدرک تحصیلی آنها است محدود شوند و حق اظهارنظر و اعلام رأی درباره موارد خارج از حوزه تخصص خود را نداشته باشند.

مفهوم جامعه مدنی آنجایی شکل می‌گیرد که تک تک افراد جامعه، فارغ از نوع تخصص و جایگاه‌شان اولاً حقوق برابری داشته باشند، ثانیاً امکان تأثیرگذاری در اداره جامعه برای همه آنها فراهم شود و ثالثا حق اظهارنظر آزادانه درباره تمام شئون شرایط عمومی کشور را نیز دارا باشند. بنابراین، این استدلال که افراد به‌عنوان شهروند فقط می‌توانند در حوزه تخصص خودشان اظهارنظر کنند، اصلی‌ترین اسم رمز تعطیل کردن حقوق شهروندی و جامعه مدنی و شروع نوعی از تمامیت خواهی است.

در واقع مطرح‌کنندگان این استدلال در منطقی که پیش‌ می‌کشند حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی عمومی را با حوزه اظهارنظر و موضع‌گیری در مقام یک شهروند، آگاهانه یا ناآگاهانه خلط کرده‌اند. تخصص یک شهروند در جایی معنی پیدا می‌کند که او یا در مقام تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز قرار بگیرد یا قرار باشد خدمتی به جامعه ارائه کند. بنابراین در دفاع از دو پیشکسوت فوتبالیست کشورمان در چارچوب مفهوم حقوق شهروندی و جامعه مدنی نه تنها باید مخالفتی سرسخت با قضاوت استهزا گونه رائفی‌پور و امثال او داشت بلکه باید کوشید که او و همفکرانش را متوجه این موضوع کرد که نوع موضع‌گیری به ظاهر موجه آنها چیزی نیست جز بازگشت به موقعیتی در اعماق تاریخ بشر که حق اظهارنظر افراد در عرصه عمومی هیچ معنای عملی نداشت. البته به این شرط که بپذیریم رائفی‌پور و رائفی‌پورها از روی سهو و ندانستن چنین قضاوتی درباره حقوق اولیه شهروندان دارند، نه از روی آگاهی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      این تازه به دوران رسیده ها فقط برای چاپلوسی و گرفتن مزایا هر چرپ پرتی میگن .مملکت دیگه داغون شده از اون کشتی بزرگ فقط یه تیکه چوب مونده رو آب....

    • علی

      من نمیدونم کارشناس مسائل سیاسی ، امنیتی ، بهداشتی ، اجتماعی ، تاریخی و.... غیر از کارشناسان روزنامه وزین ایران وجود نداره؟
      هرچی گزارش و تفسیرهای دوزاری از این ها پیدا میکنید نزارید تو مجلتون !!!!!

    • بدون نام

      از روزنامه جیره خور دولت بیش از این انتظاری نیست، حقوق شهروندی، کدوم حقوق شهروندی حرف مفت و چرندی بود که از دهن یک آدم بی خودی دراومد فقط برای فریب افکار عمومی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقاي رافي پور....چند ميگيري گريه کني

      • محمد رئوف

        خجالت بکش . برو چندتااز سخنرانیاشونو گوش کن بعد بگو چند می گیری گریه کنی بعضی هاشو گوش کنی خودت هم گریه ات میگیره

    • ایرانی

      برو بابا

    • بدون نام

      چقدر براتون سنگین اومده این حرف
      تا دیروز آدمی به اسم رائفی پور رو نمیشناختین،الان چی شد

    • امیران

      من نمی‌دونم ایشون با چه رویی میگن مدرس دانشگاه هستن؟؟؟
      برید یه تحقیق کنید ببینید مدرک تحصیلی این آقا چیه!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مدرک کیلو چنده هر جا خواستین پیشرفت کنین فقط دستمال خخخخ ببخشید ولی مجبور شدم بگم

    • حمید

      ساکت شین بابا استاد صد بار اعلام کردن نه اصول گرا هستن نه اصلاح طلب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک.اقاحمید متاسفم که باچنین استاددانشمندی بدین شکل برخوردمیشه.
        تمام حرفای این بزرگواردرست وبراساس منطق
        است.برخی عزیزان غرب زده باایشان مخالفت
        می نمایند.

      • محمد رئوف

        درود بر تو

    • بدون نام

      ایشان گویا تولید ملی نیستد

      پاسخ ها

      • امیران

        شدیداً لایک

    • جواد آرش

      سلام بهترین تو دهنی برای افرادی که بدون دانش و سواد در مورد موضوعی اظهار نظر میکنند همین است آقای مهدویی کیا و باقری برو کمک به فوتبال کشور کن نه اینجا احتیاج به نظر شما نیست آقای روحانی هم افکار مثل شما داشت کشور ویران کرده دلار هم شده 6500لطفا دست از این رشادتها بردارین

    • بدون نام

      اینکه هرکسی باید درباره تخصص خودش اظهارنظر کنه کجاش غلطه.اتفاقا اینکه از واضحات و بدیهیاته.ب نظرتون اگه وزیر کشاورزی درباره مسی اظهار نظر کنه ی کم خنده دار نیست.اینکه همه در حرف زدن آزادن هیچ مخالفی ندارد اما حرفی که مناسب حال شخص باشد.اما اینکه اینجا گفته برا انتخابات هم پس باید اینطور باشه معلومه قیاس مع الفارقه.انتخابات حق همه مردم است اما اظهارنظر درباره شرایط منطقه و اوضاع سیاسی کشور مخصوص کارشناس سیاسی است.چون کارشناس مسائل سیاسی درس خوانده اون رشته است.در کل مملکت ما همه افراد یا کارشناس دین هستند یا کارشناس سیاست یا کارشناس اقتصاد.

    • رضا

      آقای رائفی پور
      واقعا به شما و سطح سوادتان مینگرم
      و به این همه تریبون مختلف که داری
      میفهمم
      راست میگویند،مغزها و نخبه هایمان فرار کرده اند

    • بدون نام

      این خود کارشناس پندار به خودس اجازه میده در مورد همه چیز اظهار نظر کنه بعد به بقیه حمله میکنه عمو مدرک هودت چیه ؟ مگه رشته حسابداری نخوندی ؟ آسمان ریسمان بافی واسه ی مشت ساده لوح و شستشو مغزی شده تنها هنرت هست

    • بدون نام

      مگه اقای روحانی در مناظرات تلویزیونیش با گفتن اینکه یک حقوقدان هست و یا دیگران را بیسواد معرفی میکرد منظورش این نبود که باید افراد دارای مثلا تخصص ایشان فقط باید بیایند و کاندیدا بشوند؟و این یعنی حرف رائفی پور البته با زبانی دیگر.بماند که این افراد مثلا متخصص چه گندی زدند به کشور همانطور که اونطرفیها هم دست به گندشون عالیه.

    • بدون نام

      ایشون بسیار استاد والایی هستن
      در زمینه توسعه تروریست وچاپلوسی بسیار
      تخصص دارند

    • بدون نام

      رائفی پور فکر کرده تخصص داره و فکر کرده مملکت مال باباشه . جمع کن آقای رائفی پور . دوره توهین تمام شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج