۷۱۳۳۲۳
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

اختلالات اینترنتی کسب‌و‌کارهای مجازی را به خطر انداخت

سیاست یک بام و دو هوای دولت

روزنامه جهان صنعت - صبا رضایی: از زمانی که تلگرام فیتلر شد همواره شاهد اختلالات اینترنتی بسیاری در کشور بوده‌ایم‌. روز نخست یعنی ۱۰ اردیبهشت‌ماه حتی ویکی‌پدیا نیز دچار اختلال شده بود و بسیاری از سایت‌های داخلی با مشکلاتی مواجه شدند‌.

روزنامه جهان صنعت - صبا رضایی: از زمانی که تلگرام فیلتر شد همواره شاهد اختلالات اینترنتی بسیاری در کشور بوده‌ایم‌. روز نخست یعنی ۱۰ اردیبهشت‌ماه حتی ویکی‌پدیا نیز دچار اختلال شده بود و بسیاری از سایت‌های داخلی با مشکلاتی مواجه شدند‌. مشکلاتی که به گفته کارشناسان به دلیل تلاش برای عدم اتصال فیلترشکن‌ها به اینترنت جهانی رخ داده و به کلی فراموش شده که عده‌ای از طریق اینترنت درآمدزایی می‌کنند و با این روند ممکن است دچار ورشکستگی شوند‌. مشتریان نمی‌توانند به فروشگاه‌های آنلاین وصل شوند و این امر ترافیک فروشگاه‌ها را کاهش داده است‌. کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایرانی اگرچه در داخل کشور فعالیت می‌کنند اما زیرساخت فنی آنها خارج از ایران واقع شده است‌. به همین دلیل با ایجاد اختلال در اینترنت جهانی، سرورهای فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های تجارت الکترونیک نیز با اختلال مواجه می‌شوند، از سوی دیگر این اختلال موجب می‌شود کاربران سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی را در موتورهای جست‌وجو نیز پیدا نکنند و با از دست دادن مشتریان، گردانندگان فروشگاه‌های آنلاین متضرر می‌شوند‌. البته دلار ۴۲۰۰ تومانی و عدم دسترسی واردکنندگان به آن نیز مزید بر علت شده تا فعالان اینترنتی را با شتاب بیشتری به سوی ورشکستگی سوق دهد‌.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دولت سیاست یک بام و دوهوا را در پی گرفته و با وجود اعتراض به فیلترینگ تلگرام سرعت اینترنت را کاهش داده و اختلالات اینترنتی ایجاد کرده تا کاربران اینترنتی نتوانند از فیلترشکن‌ها استفاده کنند‌.

اختلال اینترنتی به دلیل فیلترینگ تلگرام

کارشناسان معتقدند که اختلالات اینترنتی به دلیل فیلترینگ تلگرام و تلاش برای عدم اتصال فیلترشکن‌ها رخ داده و مشکل سخت‌افزاری است‌. این امر البته موجب شده تا کسب‌و‌کارهای اینترنتی، فعالیت فروشگاه‌های آنلاین و فعالان تجارت الکترونیک با مشکلات بسیاری همراه شود‌. نوید رییسی، کارشناس ارشد تجارت الکترونیک، در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: دلیل افت سرعت اینترنتی و اختلالات اینترنتی طی چند روز گذشته به مسایل سخت‌افزاری مرتبط بوده و هیچ ارتباطی با باگ‌ها، حملات سایبری، اختلالات اینترنتی در خاورمیانه و منطقه و به‌طور کلی مشکلات نرم‌افزاری در کشور ندارد‌.

او افزود: به‌طور کلی مشکلات اینترنتی رابطه مستقیم با فیلترینگ تلگرام و مسدودسازی فیلترشکن‌ها یا همان ابزارهای ضد تحریم دارد‌. طی چند روز گذشته اقدامات لازم انجام شد تا کاربران موفق به اتصال فیلترشکن‌ها نشده و وارد تلگرام نشوند‌. این امر مشکلات بسیاری را در ارتباطات اینترنتی ایجاد کرد‌.

رییسی در ادامه بیان کرد: اینترنت داخلی کشور به اینترنت جهانی متصل می‌شود و اگر بخواهیم اتصال فیلترشکن‌ها که به اینترنت جهانی متصل می‌شوند را قطع کنیم در تمامی ارتباطات اینترنتی تداخل ایجاد می‌شود‌.

او با اشاره به اینکه این امر دلیل خارجی و بیرونی ندارد اظهار کرد: اختلالات اینترنتی دلایل داخلی دارد و دسترسی به بسیاری از سایت‌ها طی چند روز گذشته به دلیل فیلترینگ تلگرام و ایجاد اختلال در اتصال فیلترشکن‌ها با مشکل مواجه شد به عنوان نمونه ویکی‌پدیا نیز چند روز پیش به اینترنت متصل نمی‌شد‌.

این کارشناس ارشد تجارت الکترونیک درباره مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی در اثر اختلالات پیش آمده بیان کرد: کندی سرعت اینترنت و عدم دسترسی فروشگاه‌های آنلاین و فعالان حوزه تجارت الکترونیک به سرویس‌های خارجی موجب شده عمده مشتریان داخل ایران دسترسی به سایت‌ها نداشته باشند‌.

او افزود: کسب‌و‌کارهای اینترنتی ایرانی اگرچه در داخل کشور فعالیت می‌کنند اما زیرساخت فنی آنها خارج از ایران واقع شده است‌. به همین دلیل کاربران و مشتریان نمی‌توانند سایت‌ها را باز کنند‌. این در حالی است که سایت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند به همین دلیل کالاها در انبارها دپو می‌شوند، سرورها و‌ هاست‌ها و دفتر این سایت‌ها همگی هزینه‌های هنگفتی را به گردانندگان سایت تحمیل می‌کنند و هیچ فروشی نیز انجام نمی‌شود چراکه ترافیک سایت افت کرده و اختلالات اینترنتی مانع از امکان بازدید مشتریان از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین می‌شود‌.

رییسی با اشاره به اختلالاتی که در جست‌وجوی سایت‌های ایرانی رخ می‌دهد بیان کرد: اختلالات اینترنتی موجب می‌شود خزنده‌ها نتوانند در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، بینگ و یاهو سایت را شناسایی کرده و به جست‌وجوگران آن را نشان دهند‌.

او با اشاره به دیگر مشکلات فعالان فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک گفت: دلار از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده و متقاضیان و واردکنندگان به همین دلار نیز دسترسی ندارند بنابراین اگر این روند تا ۲ ماه آینده رخ دهد خطر جدی در تامین کالا‌گردانندگان فروشگاه‌های آنلاین را تهدید می‌کند و این امر حتی می‌تواند منجر به ورشکستگی آنها شود‌.

سیاست‌های متناقض

به گفته کارشناسان دولت سیاست یک بام و دوهوا را در پی گرفته و با وجود اعتراض به فیلترینگ تلگرام سرعت اینترنت را کاهش داده و اختلالات اینترنتی ایجاد کرده است‌.

سینا تقوی، کارشناس فناوری در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: دولت سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفته است‌. از سویی محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به فیلترینگ تلگرام اعتراض می‌کند و از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت اینترنت و مخابرات را کاهش می‌دهد تا کاربران موفق نشوند از فیلترشکن‌های خود استفاده کنند‌.

او افزود: دولت آقای روحانی اعلام کرده که ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده و اکنون با این روندی که در پیش گرفته شده تمامی این مشاغل با مشکل مواجه می‌شوند‌. فعالان کسب‌و‌کارهای تلگرامی یا ناچارند به سروش نقل‌مکان کنند که کاربران به آن اعتمادی ندارند و از آن استفاده نمی‌کنند و یا کسب‌و‌کار خود را تعطیل کنند‌.

تقوی تاکید کرد: نمی‌توان به زور در میان مردم اعتمادسازی کرد و مردم نیز با فیلترینگ تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نمی‌کنند‌.

او با اشاره به هکرها و بدافزارها بیان کرد: شاهد ارائه بدافزارهای بسیاری با نام نسخه‌های مختلف تلگرامی هستیم که ادعا می‌شود قابل فیلتر شدن نیستند و با نصب و استفاده کاربران از آنها هکرها به راحتی به اطلاعات تلفن‌های همراه دسترسی پیدا می‌کنند‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش یک بام ودوهوابودیک بام وهزارهواهست

    • زهرا عبیری

      یا مرگ *** یا تلگرام

      درود بر *** نظر مردم
      بس است تلگرام را از این وضع نجات دهید به نظر مردم احترام بگذارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج