۷۱۵۶۹۵
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

عربستان و اسرائیل در انتظار پایان برجام

وقتی ترامپ به قدرت رسید و روز‌های کابوس وار اوباما برای اسرائیل تمام شد، سران تل‌آویو تمام تلاش خود را کردند تا ترامپ از برجام خارج شود.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: می‌شود تصور کرد که سران عربستان و اسرائیل بعد از دیدن امضای ترامپ پای خروج آمریکا از برجام با لبخند سر تایید تکان دادند و از به هدف نشستن تلاش‌هایشان احساس رضایت کرده‌اند.

باور اینکه ترامپ به تنهایی به این نتیجه رسیده که باید از برجام خارج شود کمی سخت است و نمی‌شود از لابی اسرائیل و عربستان در این ماجرا به راحتی چشم پوشی کرد. عربستان و اسرائیل به عنوان دو مخالف اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از زمان روی کارآمدن ترامپ تمام تلاش‌های خود را انجام دادند تا برجام به پایان برسد.

ایران از یک کشور منزوی در جهان تبدیل به یک کشور پر دوست شده بود. کشوری که هم با در‌های باز کشور‌های مختلف جهان از شرق تا غرب روبرو بود و هم خود در‌ها را برای ورود سرمایه گذاران خارجی باز کرده بود.

این تحولات برای عربستان و اسرائیل قابل پذیرش نبود. آن‌ها نمی‌توانستند ببیند که ایران در حال قدرت گرفتن روز افزون است.

عربستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس انقلاب اسلامی ایران را مهم‌ترین خطر بالقوه دولت‌های خود می‌دانند و اعتقاد دارند که ایران در تلاش است دولت‌های آن‌ها را ساقط کند و حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دهد. ریاض همیشه به تهران به چشم یک رقیب جدی نگاه می‌کند. رقیبی که برجام در حال قدرتمندتر کردن او بود.

عربستان به خاطر منزوی کردن ایران و از بین بردن ایران، دلار‌های نفتی‌اش را وارد بازی سیاسی برجام کرد. آن‌ها می‌خواستند با پول ایران را به قبل از برجام برگردانند. ایران تحریم شده و منزوی.

اسرائیل مهم‌ترین مخالف توافق هسته‌ای بود. ایران برای آن‌ها مهم‌ترین دشمن جهان است. دشمنی که آن‌ها را به عنوان یک کشور قبول ندارد و از مردم فلسطین در برابر آن‌ها حمایت می‌کند.

اسرائیل دشمن شماره یک ایران، قطعا امروز پیش از هر چیز ار رفتار دولت روحانی در عرصه بین المللی، عصبانی است و تحرکات دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی را خطر جدی برای منافع خود می‌داند.

در زمان مذاکرات هسته‌ای اسرائیلی‌ها حتی آمریکا و کشور‌های اروپایی را نیز تهدید کرده بودند که به هیچ وجه زیر بار ایران هسته‌ای نخواهند رفت و حتی گفته اند حاضرند یک جانبه و بدون حضور هیچ کدام از دولت‌های هم پیمان خود به ایران حمله کنند.

وقتی ترامپ به قدرت رسید و روز‌های کابوس وار اوباما برای اسرائیل تمام شد، سران تل‌آویو تمام تلاش خود را کردند تا ترامپ از برجام خارج شود.

عربستان و اسرائیل حالا موفق شده‌اند و یکی از مهم‌ترین ستون‌ها برجام را از این توافق خارج کنند. ایران در دوران برجام بدون آمریکا باید تمام حواسش را منعطف به این دو رقیب منطقه‌ای خود کند.

آن‌ها قطعا دوست ندارند برجام با اروپایی‌ها ادامه پیدا کند به خاطر همین در روز‌ها و ماه‌های آینده استراتژی‌هایی برای از کار انداختن برجام به کار خواهند بست.

باید به شدت مواظب شیطنت این دو بود و راه نفوذ‌های آن‌ها به دل اروپایی‌ها را بست.

این را باید بدانیم که پایان برجام و تنها شدن ایران در جهان دقیقا همان چیزی است که عربستان و اسرائیل می‌خواهند. نباید اجازه بدهیم ایران به دوران قبل از برجام برگردد. به نظر می‌رسد در این راه تنها دیپلماسی و گفت‌وگو جواب خواهد داد. دیپلماسی که یک بار لبخند را از عربستان و اسرائیل گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افغانیاازهمه اینهاخطرناک ومضرکه کشورایران وایرانی ودارنابودمیکنه اونابل قوه هستن ولی اینابل فعلن واین خطرناک ترچون ۱۶ملیون داریم خرج روزناشون میدیم ازمنابع وبودجه کشورو۱۰ملیون شغلمون اشغال وبیکارکردن بدون جنگ ایران وگرفتن ومثل موریانه یه دفععه میفهمیم نابودشدیم دیگه اون موقع فایدنداره بااین بیکاری کم بودجگی بایداخراج بکنن یاملت خودشون بندازن بیرون ... ۲۰۰سال بودجه کشورچراهزینه اینهابایدبش ازکجامیارین وبرای چی دایه بدترازمادرشدین به گفته خودمسولین

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      من از مسئولان ارشد دولت تقاضامندم که فقط به فکرپایداری جمهوری اسلامی ایران أولا دوم به فکر اقتصاد معیشت مردم باشند بجای حرف زدن عمل کنید گورپدر عربستان و آمریکا وکل غرب باشد شماها بجای قیل وقال فلان گفت فلان پول به آمریکا داد کارتون نباشه بزار هی پول بده رشوه بده تاخزانش خالی بشه بن سلمان کیست که اینقدر با حرفهایتان بزرگش کردین بابا جان سیاست خارجی باکشورهای دوست وخوب ارتباط برقرار کنید قوی باشید که خود آمریکا وبچهاش فقط بمونن اشک حسرت بکنن خوب دیوانه غرب برجامو پاره میکنه آقایان چندین نفرازنمایندگان مجلس توخانه ملت برجامو میسوزن بدون مشورت با مقام معظم رهبری وفرماندهان بلند پایه جمهوری اسلامی ایران میکنن خوب فرق چه هست باید بامتانت وسیاست عمل کرد که دشمنان جمهوری اسلامی ایران بیشترناراحت بشوند وبه کام مرگ بروند خوب این بن سلمان بچه فسقلی اینقدر اسمش تومنشورات وکارهای روزمره رد وبدل میشه که مساویش میکنین با ریس روس ولادیمرپوتین بابا ولش کنید پیش ترامپ نشسته وپول خرج کنه تمام درود بر شهدای انقلاب جمهوری اسلامی ایران ودرود بررهبر فرزانه انقلاب مقام معظم رهبری وفرماندهان جان برکف وارتشیان وسپاه اسلام

    • بدون نام

      اینجور که شما تحلیل میکنید معلومه که اروپا باید از در قدرت و دستور دادن به ایران برای رسیدن به یک توافق جامع تر دم بزند یعنی همان چیزی که ترامپ میگفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج