ماجرای حذفِ مرگ بر بی حجاب
سولماز ایکدر در یادداشتی پیرامون تفاوت دیرین نماز جمعه های آیت الله هاشمی رفسنجانی، نوشت: اولین نمازجمعه او پس از انتخابات ریاستجمهوری دهم برای کسانی که نمازهای دهه اول و دوم انقلاب را فراموش کرده بودند، عجیب بود؛ اما خطبههای او در آن نماز از نظر کسانی که میشناختندش و نمازهای دیگر او را به خاطر داشتند، برهم زننده رسم و رسوم نمازهای هاشمی نبود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در متن کامل این مقاله آمده است:
آخرین نماز آیتالله هاشمی رفسنجانی چنان در خاطر مردم باقیمانده است که بعد از گذشت چهار سال هنوز مردم تهران منتظر بازگشت او هستند. هرچند سخنان هاشمی در آخرین نمازجمعه او باعث شد برای چهار سال از تریبون نمازجمعه فاصله بگیرد، اما او نمازهایی جنجالبرانگیزتر از نماز ۲۶ تیر سال ۸۸ را هم در کارنامهاش دارد. خطبه دوم نمازجمعه روز هشتم خرداد ۶۱ جزو اولین نمازهایی بود که به امامت او اقامه و جنجالبرانگیز شد. هاشمی در خلال خطبههای آن نماز از مردم خواست که مرگ بر بنیصدر، مرگ بر بازرگان و مرگ بر بیحجاب را از شعارها حذف کنند.
پس از آن بارها و بارها مواضع هاشمیرفسنجانی به عنوان امامجمعه تهران مورد نقد قرار گرفت؛ مواضعش درباره رابطه ایران با آمریکا یا عربستان، ازدواج موقت و حتی لزوم ساخت مترو در تهران. اما آخرین نماز آیتالله آنچنان واکنش برانگیخت که باعث خداحافظی چهارساله او با نمازگزاران تهرانی شد.
هاشمیرفسنجانی پس از واقعه سوءقصد به مقام معظم رهبری از سوی امام به عنوان امامجمعه تهران برگزیده شد و دیگر امامجمعههای موقت تهران را نیز با اجازه امامخمینی انتخاب کرد. پس از آن برای بیش از ۳۰سال امامجمعه موقت تهران بود و هرگز تریبون نمازجمعه را ترک نکرد؛ روزهایی که شخصیتهای سیاسی گاه و بیگاه ترور میشدند، روزهای جنگ و بمباران، پس از آنکه به عنوان رییسجمهوری ایران انتخاب شد و زمانی که عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد، اما هرگز عنوان «امامت موقت نمازگزاران تهران» را کنار نگذاشت.
هاشمی جدا از هر پست و عنوانی، برای انقلاب اسلامی «هاشمی» بود. به همین دلیل خطبههای نمازجمعهاش با دیگر امامان جمعه تفاوتهای زیادی داشت. جسارت هاشمی در به زبان آوردن آنچه دیگران نمیتوانستند بگویند، تجربه، توانایی تحلیل او، «نمازهای جمعه هاشمی» را در یک کلام «خاص» میکرد. به همین دلیل اولین نمازجمعه او پس از انتخابات ریاستجمهوری دهم برای کسانی که نمازهای دهه اول و دوم انقلاب را فراموش کرده بودند، عجیب بود؛ اما خطبههای او در آن نماز از نظر کسانی که میشناختندش و نمازهای دیگر او را به خاطر داشتند، برهم زننده رسم و رسوم نمازهای هاشمی نبود.
اکبر هاشمیرفسنجانی در آخرین حضورش در نمازجمعه اعلام کرد که باید اعتماد مردم به جمهوریاسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود. او گفت که انتخابات خوب شروع شد و همهچیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود، اما اینطور نشد.
هاشمیرفسنجانی در ادامه به طرح پیشنهادهایی پرداخت و تاکید کرد که این پیشنهادها را با جمعی از اعضای خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که معتمد هستند در میان گذاشته است و ابراز امیدواری کرد که این پیشنهادها به کار بسته شود. خطبههای این نماز چنان واکنش برانگیخت که به صورت غیررسمی، نام هاشمیرفسنجانی از میان نام ائمه جمعه موقت تهران خارج شد. اما پس از گذشت چهار سال، پیروزی مشی اعتدال در انتخابات ریاستجمهوری امید بازگشت امامجمعهای را در دل مردم ایجاد کرده است که گفته بود: «به امید مردم خیانت نمیکنم.» فهرست نام کسانی که امروز خواستار بازگشت آیتالله به نمازجمعه هستند هر روز بلندتر از دیروز میشود.
امروز مهمتر از همه کسانی که از او برای بازگشت به نمازجمعه به صورت رسمی دعوت می کنند این مردم هستند که منتظر جای گرفتن او پشت تریبون نمازجمعه هستند. هاشمی در آخرین بخش از آخرین خطبه نمازجمعهاش مردم را دعا کرد: «این یکپارچگی را اگر انشاالله بتوانیم فراهم کنیم من امیدوارم این خطبه نمازجمعه شروع یک تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکلی که میشود اسم بحران روی آن گذاشت متاسفانه، بهخوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی، همرزمی، همراهی و رقابت سالم باشیم و هرکسی را که مردم خواستند همانطور باشد.» حال که این دعا با انتخاب رییسجمهوری معتدل برآورده شده، مردم میتوانند منتظر بازگشت امامجمعه معتدلشان به نمازهای جمعه نیز باشند.
نظر کاربران
اصلا معني « مرگ بر ... » چي ميشه؟؟؟
يعني با مرگ بر گفتن اون حكومت از بين ميره؟؟؟
اگر جلو این کار گرفته نشود با ریختن قبح ان ،ممکن است روزی به تمام مقدسات ما هم مرگ بگویند ما اگر از مسئولین یک کشور انتقاد داریم چرا به پرچم و ملت تسری بدهیم و...
ایامی که خیلیها دنبال سوراخ موش بودن هاشمی زیر موشک باران نماز جمعه رو اقامه میکرد.