adexo3
۷۲۲۱۳
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

مرگبارترين ماده مخدر دنیا، پشت مرزهای ايران

هشدارهاي آسيب‌شناسان نشان مي‌دهد كه ماده مخدر صنعتي كروكديل به نزديك مرزهاي ايران رسيده است. اين در حالي است كه آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه مصرف‌كنندگان اين ماده مخدر گوشتخوار كمتر از يك سال توانسته‌اند به زندگي خود ادامه دهند.

روزنامه تهران امروز: هشدارهاي آسيب‌شناسان نشان مي‌دهد كه ماده مخدر صنعتي كروكديل به نزديك مرزهاي ايران رسيده است. اين در حالي است كه آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه مصرف‌كنندگان اين ماده مخدر گوشتخوار كمتر از يك سال توانسته‌اند به زندگي خود ادامه دهند.

سعيد صفاتيان، مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن هشدار احتمال ورود كروكديل به ايران مي‌گويد: «هنوز مرزهاي ايران به روي اين ماده مخدر خطرناك باز نشده است. اما به دليل آنكه اين ماده مشتق از كدئين است بايد حساسيت و هم و غم مسئولان بهداشت و درمان اين باشد كه كدئين به راحتي در دسترس نباشد.»

وقتي قرار بود شيشه به ايران بيايد بسياري از كارشناسان آن را مورد تحليل و بررسي قرار داده و خواستار آگاه‌سازي مردم و رسانه‌اي شدن عوارض و عواقب مصرف آن شدند. جنايت‌هاي بسياري براثر مصرف شيشه اتفاق افتاد تا زنگ خطرها به صدا درآيند. اين روزها موادمخدر جديدتري به بازار جهاني عرضه شده و بسيار خطرناك است. هنوز پشت مرزهاي ايران مانده و قطعا اگر فرهنگ‌سازي نشود به ايران هم قدم خواهد گذاشت. «گوشتخوار» يا «كروكديل» نام اين ماده مخدر است كه مانند عوارض و اثراتش خطرناك و مشمئزكننده است. بايد در حوزه پيشگيري، آموزش و درمان فعاليت زيادي كرد و سازمان‌ها موضوع شيوع كروكديل را در كشورهاي آسيا شرقي و روسيه جدي بگيرند.

دكتر عباسعلي ناصحي مديركل دفتر سلامت اجتماعي،‌ روان و اعتياد وزارت بهداشت نيز نسبت به افزايش مصرف موادمخدر صنعتي و محرك به‌ويژه در زنان هشدار داده و مي‌گويد: افزايش مصرف موادمخدر دو تا سه درصد بود، ولي اين رقم در حال حاضر به ۱۰ درصد افزايش يافته است. نگراني امكان ورود موادمخدر صنعتي جديد به لايه‌هاي زيرين جامعه از جمله مسائلي است كه حتي نيروي انتظامي را به‌دنبال ارائه راهكارهايي براي پيشگيري از همه‌گير شدن اين مواد وا داشته است. سردار علي مويدي، رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا، با قاطعيت اعلام كرد: امروز تخصصي‌ترين پليس در بحث مبارزه با موادمخدر در تمام دنيا در كشور ما وجود دارد و بخشي از ۸۵ درصد ترياك و ۳۰ درصد هروئين دنيا در ايران كشف مي‌شود. پليس در كشفيات خود هنوز به كروكديل برخورد نكرده است.

همه چيز در مورد كروكديل

سعيد صفاتيان به خوبي به تاريخچه توليد موادمخدر صنعتي به‌ويژه كروكديل آشناست. او درباره اين ماده مخدر گوشتخوار به روزنامه تهران امروز توضيح مي‌دهد؛كروكديل براي اولين بار در سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵ در كشور آمريكا و براي درمان اعتياد (زيرا فرض بر اين بود كه مانند متادون عمل مي‌كند) توليد شد. بعد از آن در سوئيس از آن استفاده شد كه با ديدن اثرات بسيار خطرناك و مخرب، آن را كنار گذاشتند. متاسفانه طي چند سال گذشته به‌ويژه ۶-۷ سال اخير استفاده از اين ماده در كشور روسيه و آسياي شرقي زياد شده است. گزارش آمار مصرف‌كنندگان اين ماده گوشتخوار مختلف است.

مثلا در برخي آمارها آمده كه ۵ تا ۷ هزار نفر در روسيه در اثر مصرف اين ماده كشته شده يا ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر به كروكديل اعتياد دارند. كروكديل يا گوشتخوار در اصل همان دزومورفين است. ماده‌اي كه از تركيب قرص كدئين با بنزين، تينر و برخي اوقات جوهر نمك به دست مي‌آيد. اين ماده مخدر از طريق تزريق مصرف مي‌شود. قدرت اثر آن چيزي برابر ۲۰ برابر مورفين و ۵ برابر هروئين است

ولي به دليل استفاده از مواد فرار مانند بنزين و تينر در آن، بدن مصرف‌كننده را مورد حمله و تخريب شديدي قرار مي‌دهد. طول عمر كسي كه اين ماده را استفاده مي‌كند، حدود يك سال است. كروكديل به دليل حالت قانقاريايي كه ايجاد مي‌كند به گوشتخوار نيز معروف است. در ابتدا پس از تزريق، گوشت به رنگ سبز در آمده و بعد از مصرف مكرر پوست از بين رفته و حتي گوشت خورده شده و از استخوان جدا مي‌شود. به صورتي كه گاهي استخوان‌ها نيز قابل ديد مي‌شوند. در جاهاي تزريق عوارض شديد‌تري ديده مي‌شود. به دليل عفونت‌هاي شديد، بر قلب، كبد، كليه و... آنها تاثيرگذاشته و مرگ‌ومير بالايي در اين افراد وجود دارد.

ايدز برجسته‌ترين ارمغان موادمخدر تزريقي است

مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر در هشدار احتمال ورود كروكديل به ايران به تهران امروز گفت: هنوز مرزهاي ايران به روي اين ماده مخدر خطرناك باز نشده است. اما به دليل آنكه اين ماده مشتق از كدئين است بايد حساسيت و هم و غم مسئولان بهداشت و درمان اين باشد كه كدئين به راحتي در دسترس نباشد.

سعيد صفاتيان در ادامه افزود: الگوي مصرف موادمخدر در ايران امروزه در درجه اول ترياك، سپس شيشه و بعد از آن هروئين است. همچنين بايد الگوي مصرف و توليد كشورهاي همسايه را نيز بررسي كرده، تغييرات و احتمالات سنجيده شود. در كشور افغانستان توليد موادمخدر روز به روز افزايش پيدا مي‌كند. در حال حاضر هم مصرف‌كنندگان ايران از شيشه به هروئين روي آورده‌اند. اين تغيير به منظور جايگاه جديد و اين جايگاه جديد با نبود برنامه حوزه درمان مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. اين كارشناس مبارزه با موادمخدر پيشگيري را اصلي‌ترين عامل شيوع پيدا نكردن كروكديل در ايران دانسته و گويد: در حوزه پيشگيري بايد فعاليت بيشتري داشته باشيم. مرگ‌ومير در افرادي كه كروكديل مصرف مي‌كنند زياد است. همچنين به دليل آنكه ساخت راحتي دارد و با قيمت پايين در دسترس قرار مي‌گيرد، متاسفانه وقتي وارد كشوري مي‌شود سريع رشد مي‌كند.

اين دو عامل در عرضه و تقاضاي موادمخدر خيلي موثر است. در برنامه بلند مدت، مسئولان امر بايد از ورود يا توليد اين ماده در كشور ممانعت به عمل آورند. امروز بهترين موقع پيشگيري است زيرا هنوز اين ماده در ايران رخنه نكرده است. اين خيلي خوب است كه هنوز نيامده در مورد آن فرهنگ‌سازي مي‌كنيم. در نتيجه بايد سطح آگاهي مردم بالا برود. حوزه آموزش بايد فعاليت بيشتري داشته باشد. آموزش و پرورش و بهزيستي در اين مورد مي‌توانند آگاهي‌سازي كنند. پزشكان نيز بايد تحت آموزش‌هاي لازم قرار گرفته و اين مواد را بشناسند. همچنين مسئولاني كه در حوزه موادمخدر فعاليت مي‌كنند نيز بايد تحليلي از آينده داشته باشند و بتوانند چالش‌هاي آينده را پيش‌بيني كنند. هر چقدر سطح استفاده از اين موادمخدر صنعتي و روانگردان بالاتر باشد به دليل عوارضي كه دارد افت عملكرد اجتماعي و شخصي خواهيم داشت.

وي ادامه مي‌دهد: ترياك خطرات زيادي ندارد. كسي كه ۴۰-۵۰ سال ترياك كشيده يا خورده چنين مشكلاتي را ندارد. مثلا در مورد طول عمر كساني كه هروئين استفاده مي‌كنند ۳۰ سال و مصرف‌كنندگان شيشه ۲۰ سال پايين‌تر مي‌آيد و عمر مصرف‌كنندگان كروكديل به يك سال مي‌رسد. هر چقدر گرايش به سمت موادمخدر خطرناك‌تر بيشتر مي‌شود، طول عمر كمتر خواهد شد. عملكرد اجتماعي افراد نيز به‌هم مي‌خورد. شخص شغل، همسر، زندگي و... خود را از دست مي‌دهد. دچار توهم و عوارض بسيار شديدي مي‌شود. اگر كروكديل در معتادان كارتن خواب شيوع پيدا كند مرگ‌ومير بالا خواهد بود و عفونت آنها مي‌تواند به ديگران هم سرايت پيدا كند. مجموعه اين عوامل باعث مي‌شود كه توانايي آينده نگري درستي براي جوانان وجود نداشته باشد.

علل گرايش جوانان به موادمخدر

دكتر قرايي‌مقدم جامعه‌شناس نيز با اشاره به اينكه جوانان از عواقب خطرناك موادمخدر بخصوص موادمخدر صنعتي اطلاع كامل دارند و به سراغ آن مي‌روند به تهران امروز مي‌گويد: عوامل متعددي در گرايش جوان‌ها به موادمخدر وجود دارد. ولي مهم‌ترين آن عدم نشاط، شادي، سرگرمي و اشتغال است. جوانان به دليل اين كمبودها به جمع دوستان وارد شده و با آنها به سيگار و قليان و پس از آن به موادمخدر روي مي‌آورند. اصلي‌ترين علت مصرف موادمخدر بين جوان‌ها، نشاط بخشي و شادي آور بودن كاذب و لحظه‌اي موادمخدر صنعتي است. به گفته سردار ساجدي‌نيا، ۴۵۰ نفر در محله كوچك هفت حوض با پنجاه كيلو موادمخدر دستگير شده‌اند. راحتي دسترسي به موادمخدر توسط جوانان يك فاجعه است.

سعيد صفاتيان زنگ‌هاي خطر را براي مسئولان كشور به صدا درآورده و مي‌گويد: تا به حال مراكز درماني در كشور گزارش رسمي در مورد كروكديل نداده‌اند و اين ماده خوشبختانه هنوز وارد بازار ايران نشده و كسي از آن استفاده نمي‌كند. اما اگر وارد بازار شود مشكلات خطرناكي را به‌وجود خواهد آورد. چون يكي از مشكلات كروكديل نوع الگوي آن است و نكته بعدي اين است هروئين كه وارد بازار مي‌شود و شيشه‌اي‌ها سمت هروئين مي‌روند بايد به مسئولان بهداشت هشدار داد كه دوره سوم بيماري ايدز در ايران مي‌تواند شيوع پيدا كند.

اگر از زاويه موادمخدر نگاه كنيم كه شيشه‌اي‌ها به سمت هروئين روي آورده‌اند، اگر اين مواد هم وارد بازار شود، كشور افغانستان با تغيير مواجه شده، نيروهاي ناتو از آنجا بيرون بروند و توليد موادمخدر در آن بيشتر شود، ناامني‌هايي كه عراق با توليد مواد روانگردان به‌وجود آورده است يك مجموعه‌اي است كه مصرف‌كنندگان را به سوي تزريق سوق مي‌دهد، زنگ خطرها در مورد افزايش ايدز در جامعه زده مي‌شود. مسئولين امر نيز بايد براي اين مسئله برنامه‌ريزي كاملي كنند تا توانايي مقابله با آن را داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohamaad

      «هنوز مرزهاي ايران به روي اين ماده مخدر خطرناك باز نشده است.
      مگر قراره باز بشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه انشااله...خدا بخواد همه چیز میشه!!

    • افشین

      تا وقتی صدا و سیما اینگونه متحجرانه با این قضایا برخورد میکنه مسلما اطلاع رسانی درست انجام نمیشه.مردم باید حدس بزنند که کاراکتر مد نظر مبتلا به ایدز شده.چون بر زبان آوردن ایدز ممنوعه.در برنامه های نمایشی و آموزشی بکار بردن اسم انواع مواد مخدر ممنوعه تنها در بخشهای خبری و یا برنامه هایی نظیر شوک این اسامی بر زبان گویندگان جاری میشه.
      بعد توقع داریم در خصوص بیماریهایی چون ایدز یا فجایعی چون اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مردم آگاهی داشته باشن

    • فری

      با کلی زحمت و بدبختی داشتن روشهای پیشگیری ترویج میکردن. که با تغییر سیاستها کلان در مورد افزایش جمعیت همشون یه دفعه بر چیده شدن. تبعات بسیار وحشتناکی در راهه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج