۷۲۴۲۰۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کرسی استانداری آرزوی دست نیافتنی زنان

زنان نیمی از رأی‌دهندگان به حسن روحانی برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری بودند. بنابراین طبیعی است که انتظاراتی داشته باشند از جمله آنکه از حضور آنها در مناصبی بهره بگیرند که پیش از این به‌صورت سنتی جایگاه زنان نبود، مانند استانداری‌ها.

روزنامه آرمان: زنان نیمی از رأی‌دهندگان به حسن روحانی برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری بودند. بنابراین طبیعی است که انتظاراتی داشته باشند از جمله آنکه از حضور آنها در مناصبی بهره بگیرند که پیش از این به‌صورت سنتی جایگاه زنان نبود، مانند استانداری‌ها.

روحانی هم از این خواسته غافل نیست چنان‌که ۲۲ شهریور ۹۶ رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره مطالبه حضور زنان در سمت استانداری گفت: به هر حال این موضوع در حال بررسی است و وزارت کشور تلاش بسیار زیادی کرده، انتخاب یک استاندار در یک استان کار بسیار سختی است و یک استاندار علاوه بر اینکه باید با مدیران کل همه وزارتخانه‌های مختلف هماهنگ باشد و آنها او را بپذیرند، باید با ۱۴ ارگان حکومتی به‌طور مرتب کارهای خود را تنظیم کند، در عین حال مسئول تامین امنیت استان است و ما در انتخاب مسئول خیلی تفاوت جنسیتی قائل نمی‌شویم، اما به هر حال توانایی‌هایی که یک شخص دارد، دارای اهمیت زیادی است.

سیدمحمود واعظی خاطر نشان کرد: «باید به گذشته بازگردیم، آقایان این مراحل را طی کرده‌اند و در زمانی بخشدار و فرماندار و معاون استاندار بوده‌اند. ما این کار را اخیرا شروع کردیم و تعدادی فرماندار زن در دولت یازدهم گذاشتیم و بعضی معاونین استانداران نیز از خانم‌ها بوده‌اند، بنابراین این کار کمی زمان می‌برد، اما ما محدودیتی به آن معنا قائل نیستیم.» این اظهارات یعنی در دولت یازدهم هم نباید منتظر استاندار زن بود. اکنون البته زنان تکلیف خود را می‌دانند و به‌زودی منتظر معرفی خانمی به‌عنوان استاندار نخواهند بود.

وعده دولت احمدی‌نژاد

اما در دولت احمدی‌نژاد وعده این کار داده شد و هیچگاه محقق نشد چنان‌که مهر ۸۸ وزیر كشور دولت احمدی‌نژاد با اشاره به خلاقیت‌های دولت دهم، امكان حضور بانوان در پست استانداری را تایید كرد. مصطفی محمد نجار در جمع خبرنگاران در قم در پاسخ به سوالی درباره امكان حضور زنان در مقام استانداری گفت: ان‌شاءا... این طور خواهد بود، اما باید منتظر باشید. وی درباره اینکه كدام استان دارای نخستین استاندار زن كشور خواهد شد، توضیح بیشتری نداد. وزیر كشور دولت دهم را دولت اجرای كارهای خلاقانه ذكر كرد و گفت: تعیین یك روحانی به‌عنوان استاندار قم، یكی از كارهای خلاقانه دولت دهم است كه در طول ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

استاندار در خارج از کشور!

اما ظاهرا زنان ایرانی در خارج از کشور قابلیت استاندار شدن را دارند. سوئد از جمله کشورهایی است که ایرانیان زیادی را در خود جای داده است. اغلب مهاجران ایرانی با هدف ادامه تحصیل و گذراندن مدارج بالای تحصیلی به سوئد می‌روند. اما در این میان کم پیش آمده است که کسی بتواند منصب مهمی را به دست بیاورد. یکی از افرادی که موفق به کسب سمتی دولتی در این کشور شده است مینو اخترزند است. او از سال ۲۰۱۰ استاندار یونشوپینگ سوئد است. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران با انتشار تصویری از مینو اخترزند در صفحه اینستاگرامش به رحمانی فضلی و حسن روحانی کنایه زد و نوشت‌ «یک زن ایرانی در سوئد استاندار شد؛ قابل توجه جناب رحمانى فضلى و جناب حسن روحانى؛ پ ن: ١-اخترزند در ماه مه سال ۲۰۱۰ به سمت استانداری یونشوپینگ سوئد منصوب شد . ٢-او نخستین ایرانی بود که سمت استانداری را در سوئد به‌عهده ‌گرفت.»

زنان کابینه چه می‌گویند؟

البته برخی زنان در دولت هم انتظار انتصاب استاندار را زن دارند چنان‌که شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دولت یازدهم درباره انتصاب زنان به‌عنوان استاندار گفته بود‌: «با توجه به آنچه در جریان هستم بعید می‌دانم خانم‌ها در این فرایند به بازی گرفته شوند چون استانداران عمدتا کسانی هستند که سابقه معاونت سیاسی امنیتی را دارند و یا سوابق اجرایی متعددی دارند. الان البته خانم‌های ما پله به پله دارند به این فرایند خود را نزدیک می‌کنند. فرماندار زن داریم، بخشداران قابل توجهی در این دولت حکم گرفتند و دهیاران رشد ۷۴‌درصدی دارند. معاون استاندار داریم که اینها برای ما نویدبخش و موجب امیدواری است که در آینده برای تقسیم پست‌ها مورد توجه قرار گیرد.» او ادامه داده است: «شرایط کم‌کم آماده می‌شود وقتی معاون استاندار داریم دیگر نمی‌توانند بگویند تجربه اجرایی در سطح استاندار شدن ندارد. امروز مدیر کل اجتماعی و یا سیاسی انتخاباتی برخی استانداری‌ها خانم‌ها هستند و می‌توانند از این تجربه برای ارتقای پست‌های بالاتر استفاده کنند.»

زنان فقط بخشدار می‌شوند

به هر حال اکنون زنان به‌عنوان بخشدار حکم دریافت می‌کنند مانند دیروز که با حکم استاندار تهران فاطمه فکوریان قهوه‌چی به سمت بخشدار مرکزی شهرری منصوب شد. فاطمه فکوریان مشاور امور زنان و خانواده فرمانداری ویژه ری است. وی دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دانشجوی دکترا در رشته علوم سیاسی است که به‌عنوان اولین بخشدار زن استان تهران در دولت دوازدهم منصوب شده است. خدابخش، استاندار آذربایجان ‌شرقی هم در اردیبهشت با اشاره به انتصاب دو بخشدار زن در آذربایجان‌شرقی، حضور بانوان در سطوح مدیریتی را نیازمند فرهنگسازی دانست و بیان کرد: توانمندسازی و کادرسازی مدیریتی در بین زنان، موضوع مهمی است که مدیران استان باید به آن توجه داشته باشند. در ۱۱ اردیبهشت همچنین استاندار اصفهان برای اولین بار در استان، شهناز باقریان جزی را به سمت بخشدار مرکزی شاهین‌شهر منصوب کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج