اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۲۵۲۵۹
۱۶ نظر
۵۰۰۵
۱۶ نظر
۵۰۰۵
پ

روسیه هم ایران را ترک می‌کند؟

چند روز پس از آنكه ترامپ از برجام خارج شد، توتال به ايران اعلام كرد كه شايد ديگر نتواند در ايران بماند. با‌اين‌حال در مذاكراتي كه بين وزارت نفت و اين غول نفتي شكل گرفت، قرار شد توتال دو ماه براي گرفتن معافيت از آمريكا براي حضور در ايران تلاش كرده و سپس نتيجه را به ايران اعلام كند.

روزنامه شرق نوشت: چند روز پس از آنكه ترامپ از برجام خارج شد، توتال به ايران اعلام كرد كه شايد ديگر نتواند در ايران بماند. با‌اين‌حال در مذاكراتي كه بين وزارت نفت و اين غول نفتي شكل گرفت، قرار شد توتال دو ماه براي گرفتن معافيت از آمريكا براي حضور در ايران تلاش كرده و سپس نتيجه را به ايران اعلام كند.

حالا بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت ايران در حاشیه جلسه هیئت دولت این هفته اعلام كرد كه ۵۰ روز ديگر از اين مهلت باقي است. به گفته زنگنه «توتال فرایند خروجش را از ایران به ما اعلام کرده است. ۶۰ روز وقت دارد که ۱۰ روز آن گذشته است. اگر در این مدت بتواند از آمریکا مجوز بگیرد که احتمالش زیاد نیست، در ایران می‌ماند اما اگر مجوز تهیه نشود، جایگزینش معرفی می‌شود که یک شرکت چینی است». با‌اين‌حال، ايران در تلاش است تا راه‌هايي براي دور‌زدن اين تحريم‌هاي جديد در نظر بگيرد.

بر همين اساس زنگنه در ارتباط با اقدامات صورت‌گرفته در جهت فروش نفت خام گفت: «حتما اقداماتی را که می‌خواهیم انجام بدهیم نمی‌گویم چون ترامپ می‌فهمد و علیه‌اش کار می‌کند؛ اما حتما ما کارهایی در این راستا انجام داده‌ و تلاش‌هایی كرده‌ايم که تا جایی که ممکن است این مشکل را برطرف کنیم». او ادامه داد: «مسئله توافق اروپایی‌ها برای ما از لحاظ بیمه و کشتی‌رانی، دریافت پول و مشتریانی که نفت ما را بخرند، مهم است. البته کمتر از یک‌سوم نفت ما به اروپا می‌رود ولی به‌هر‌حال کار با اروپایی‌ها مهم است، چراکه بقیه از آنها الهام می‌گیرند». با‌اين‌حال، كماكان از گوشه و كنار خبرهايي مبني‌بر خروج شركت‌ها از ايران به گوش مي‌رسد.

شركت‌هاي روسي هم ريسك نمي‌كنند

دالغا خاتین‌اوغلو، كارشناس حوزه انرژي ايران از نشریه تخصصی natural gas world جمهوري آذربايجان تحليل مي‌كند كه چرا اين شركت نفتي روسي با وجودي ‌كه تصور بر همكاري روس‌ها با ايران در اين دوران جديد تحريم بود، ايران را ترك مي‌كند. خاتين‌اوغلو معتقد است: تحريم‌هاي آمريكا كه دوباره عليه ايران اعمال مي‌شود، مسئله را براي همه پيچيده كرده و فقط شركت‌هاي غربي مانند توتال نيستند كه ريسك سرمايه‌گذاري در ايران را نپذيرند. شركت لوك‌اويل يك شركت خصوصي است و پروژه‌هاي بسيار عظيمي خارج از روسيه دارد. اين شركت در گزارش سه‌ماهه خود كه اخيرا منتشر كرد به ميزان بالاي پروژه‌هاي شركت اشاره مي‌كند. اين پروژه‌ها بسيار پيچيده است، به‌نحوي‌كه گازي كه لوك‌اويل توليد مي‌كند، به روسيه نمي‌رود بلكه به چين مي‌رود. به گفته او، اين شركت در ايران در ميدان منصوري و آب‌تيمور در حال مذاكره بود و تفاهم‌نامه‌هايي هم امضا كرد. اين ميادين، ميادين عظيمي هستند كه روي‌هم‌رفته بيش از ۳۰ ميليارد بشكه نفت دارند. هر كدام از اين ميادين اكنون فعاليت خود را با توليد ۶۰ هزار بشكه در روز ادامه مي‌دهند و بنا بود لوك‌اويل ضريب بازيافت را در اين ميادين افزايش دهد. خاتين‌اوغلو با بيان اينكه اين پروژ‌ها بسيار عظيم هستند، ادامه مي‌دهد: اگر پروژه كوچكي مانند حفاري چندميليون‌دلاري بود، امكان حضور براي اين شركت وجود داشت، اما اين پروژه‌ها چندين ميليارد دلار ارزش دارند و كمتر شركتي در شرايط تحريم‌ها ريسك مي‌كند كه در ايران حضور داشته باشد.

‌ گزارش روس‌ها، خالي از سرمايه‌گذاري در ايران

اين كارشناس نفت و انرژي بين‌المللي در پاسخ به اينكه خروج اين شركت‌ روسي از ايران در شرايطي كه تصور مي‌شد روسيه با ايران همكاري استراتژيك را در پيش گرفته به چه معناست، پاسخ مي‌دهد: شركت‌هاي روسي بيشترين حجم توافق‌هاي نفت و گاز را پس از تحريم با ايران امضا كردند؛ شركت‌هايي مانند زاروبژنفت، گازپروم، گازپروم‌اويل و... به‌صورت جداگانه با ايران تفاهم‌نامه‌هايي امضا كردند. حتي چين هم به‌اندازه شركت‌هاي روسي در ايران تفاهم‌نامه امضا نكرد و حتي مي‌توان گفت كه حدود يك‌سوم قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها متعلق به اين كشور است. با‌اين‌حال وقتي شركت‌ها (حتي شركت‌هاي دولتي روسيه) گزارش‌هاي سالانه و چشم‌اندازهاي سال‌هاي آتي خود را منتشر مي‌كنند هم در هيچ گزارشي كه به هزينه‌هاي مالي شركت‌ها براي سال‌هاي آينده اشاره دارد، حتي اشاره‌اي به پروژه‌هاي ايران نشده است. او مي‌افزايد: شركت‌هاي روسي دچار مشكلات بسيار زيادي هستند. گازپروم كه ايران به آن اميد زيادي بسته، دوسالي است كه با سود منفي كار مي‌كند. براي سه سال آينده نيز بر اساس ارزيابي خود شركت و شركت‌هاي ريسك مانند موديز، گازپروم براي سه سال آينده هر سال بايد از شركت‌ها و بانك‌هاي جهاني حدود ۲۰ ميليارد دلار استقراض كند تا بتواند پروژه‌هاي خود را جلو ببرد.

در اين شرايط، اين شركت‌ها ريسك نمي‌كنند كه در ايران سرمايه‌گذاري كنند. کارشناس حوزه انرژی ایران از نشریه تخصصی natural gas world جمهوری آذربایجان در ادامه از چرایی عدم همکاری دولت‌های این کشورها با شرکت‌های بزرگ می‌گوید: مشکل اینجاست که شرکت‌های بزرگی که ایران به آنها احتیاج دارد، بیش از آنکه حمایت دولت‌های خود را نیاز داشته باشند، حمایت آمریکا و بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نیاز دارند؛ مثلا شرکت توتال، بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. ۳۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به آمریکایی‌هاست. این شرکت در همه حوزه‌های انرژی؛ از برق گرفته تا گاز و نفت، حضور دارد و از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کند. این شرکت‌ها نمی‌توانند از دولت‌های خود استقراض کنند و نیاز دارند از بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی استقراض کنند. این شرکت‌ها غول هستند و شرکت‌های کوچکی نیستند که دولتشان بتواند فرضا صد میلیون دلار آنها را تضمین کند. این شرکت‌ها ده‌ها میلیارد دلار پروژه‌ در بخش‌های مختلف جهان دارند و با تحریم‌ها، منافعشان به‌شدت به خطر می‌افتد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بزرگان خفته در خواب کی میخواهند بفهمند روسیه با ما صادق نیست و ما را برا غارت کردن میخواهد

      پاسخ ها

      • صولت قاسمی

        ایکه روسیه خیلی روباست تف به وجدانش که ازترامپ بدتره

    • بدون نام

      به به اینهم جواب دلواپسان برجام که به روسیه و چین دلخوش بودند

      بعد از اینهمه گرفتن امتیاز از ایران انها هم همکاری نمی کنند
      روسیه همیشه باج میگیرد و حمایت نمی کند
      باز هم بگویید روسیه کشور دوست و برادر هست

    • آ زاد

      همواره تاریخ کشورمان ثابت کرده که روسها فرصت طلب وخیانت کارند،کم دلارهای بی زبان به این روباه صفتان داده شد ،کاش سیاستمداران ما کمی به تاریخ رجوع میکردند

    • بدون نام

      روسها اس 300 به ما فروختن سود کردن ما به آنها چه فروختیم هیچ.... روسها همان ارتش سرخ هستندکه جنایتها کردن

    • بدون نام

      شرکت روسی اتم استروی اکسپورت چی که پدل هنگفتی بابت قرارداد واحدهای قبلی و جدید نیروگاه اتمی به جیب زده و هیچ غلطی هم نکرده؟ حتما اونم میره و یه ابم میخوره روی پولایی که گرفته. شایدم اینقدر بهش باج بدیم تا بمونه

    • بدون نام

      روسیه خاین است دیدید

    • بدون نام

      روسیه هم به فکر خودش و ملت خودش بوده و هست ما هستیم که هنوز آویزون روسیه هستیم

    • بدون نام

      دیگه هیچ راهی نیست باید کارها بدی به قرار گاه خاتم الانبیا کاری که از اول باید میکردی زنگنه به درد نخور اینهمه گفتیم آقا به اروپاییها اعتماد نکن ولی گوشت بدهکار نبود در حالیکه با مشکل بیکاری جوانان روبرو بودیم شما کارها را دادی به توانا تا جوانان خودمون بیکار بشن

    • رضا

      روسیه اگر نباشد ایران سود بیشتری‌میبرد

    • بدون نام

      حالا بیایید زباله های اتمی روسیه را تو جاهای مختلف ایران خالی کنید که ازتون مثلا دفاع کنه

    • بدون نام

      بخاطر ایران، خودش را با آمریکا درگیر کنه؟

    • بدون نام

      ههههههه روسیه هم رفت

    • ۷

      باید روی پای خودمان بمانیم ما اگه مستعمره آمریکا وشرق هم بشیم مثل آلمان ژاپن نمی‌شیم اونا تکنولوژی دارن نمیشه ازشون بدزدند مامنابع داریم که آزمون می‌دوزند فقط باید به خودمان متکی باشیم

    • احسان صادقی

      توی نظرات این دست اخبار،بیشتر به نقش منفی و منفعت طلبانه روسیه توجه میشه که البته از هر دو سمت منطقیه(یعنی هم ما که به روسیه می تازیم که فقط فکر باج خواهی از ایرانه،هم روسیه که فکر منافع خودشه) اما نکته ای که مغفول میمونه اینه که کشوری وقتی می تونه به دنیا امر و نهی کنه و برای بقیه تصمیم بگیره که اقتصاد قوی داشته باشه.نه مثل حکومت ما که توی اداره روزمره و کارای پیش افتاده خودش مونده،اونوقت داعیه فلان و بهمانم داره

    • علی باقری

      سلام..شما میگید یعنی خون مارنگین تر از بقیه مسلمانهای.چرا اینقدر باج به روسیه و چین میدید..از کجا هزینه میشه چرا نفت گاز ما رو مفت مفت به این دو کشور میدید..عربستان به قول خودشون.خادم همه مسلمانها هستند..چرا دستشان توی دست آمریکا واسرایل هست..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج