۷۳۵۷۹۴
۲۱ نظر
۵۰۰۷
۲۱ نظر
۵۰۰۷
پ

بانک مرکزی دنیا هم نمی‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد!

در سال گذشته، شرایط اقتصادی ایران روی کاغذ اوضاع مساعدی را تجربه کرد و با اینکه آمار و ارقام متفاوتی در گزارش های نهاد‌های مختلف داخلی و خارجی کشور در زمینه رشد اقتصادی اعلام می‌شد، وجه مشترک تمام آنها مثبت بودن این شاخص در سال ۹۵ برای ایران بود و رکوردزنی رشد اقتصادی و رسیدن آن به ۵/۱۲ درصد‌ را نشان می داد.

تابناک: در سال گذشته، شرایط اقتصادی ایران روی کاغذ اوضاع مساعدی را تجربه کرد و با اینکه آمار و ارقام متفاوتی در گزارش های نهاد‌های مختلف داخلی و خارجی کشور در زمینه رشد اقتصادی اعلام می‌شد، وجه مشترک تمام آنها مثبت بودن این شاخص در سال ۹۵ برای ایران بود و رکوردزنی رشد اقتصادی و رسیدن آن به ۵/۱۲ درصد‌ را نشان می داد.

البته به نظر عده‌ای از کارشناسان، این امر مرهون توافق برجام و باز شدن درهای اقتصادی ایران روی کشور‌های جهان بود که در سایه افزایش میزان تولیدات و فروش نفت، منجر به صعود نمودار رشد اقتصادی کشور شد؛ هرچند به نظر می‌رسد با دور بودن ایران از فضای سرمایه‌گذاری خارجی و عدم دستیابی به رونق مناسب در صنایع کوچک و بزرگ کشور، نمی‌توان رشد اقتصادی را برای جمیع صنعت اقتصاد ایران در نظر گرفت.

اوضاع شکننده فضای اقتصادی ایران باعث شد تا در اواخر سال گذشته، بحران ها یکی بعد از دیگری خود را نشان دهند. نخستین جرقه ها از زمانی آغاز شد که ترامپ تصمیم خود برای خروج از برجام را علنی کرد و پس از آن بود که نرخ ارز و طلا در کشور جهش یافت و به دنبال آن، بسیاری از کالاها افزایش قیمت یافتند.

اما نکته اینکه هیچ یک از اقدامات دولت در راستای رفع مشکلات موجود تأثیرگذار نشد و برعکس به بازار رانت و فساد با دو نرخی کردن قیمت ارز دامن زد و باعث شد تا عده ای یک شبه به ثروت های بادآورده دست پیدا کنند و قشر متوسط و فقیر جامعه ضعیف تر از قبل شوند.

مهرداد لاهوتی بائوج در گفت وگو با تابناک با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست های پول و مالی، اظهار داشت: بانک مرکزی نتوانسته به سیاست های پولی و مالی خود را درست عمل کند و همه کسانی که از اقتصاد سر در می آورند به این موضوع اذعان دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ایراد کار فضای اقتصادی کشور بانک مرکزی نیست. هم اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم و متولیان اقتصادی برای این وضعیت، برنامه و فکری ندارند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی استقلال لازم ندارد، گفت: اگر مسیر نقدینگی کشور مشخص نشود، بانک مرکزی دنیا هم برنامه ریزی کند، ناگهان نقدینگی به سمت بازار سکه، ارز، زمین و ساختمان می رود، بنابراین اشکال کار، عدم استقلال بانک مرکزی است.
موضوع دیگر در این میان، تعامل اقتصادی ما با جهان است. در واقع تعامل اقتصادی ما در گرو تعامل سیاسی ماست و ما هم بالاخره باید اقتصاد خود را مقاوم کنیم، با دنیا تعامل داشته باشم و نسخه هایی که داریم، قوی تر کنیم.

وی گفت: تکیه به اقتصاد داخلی، حمایت از خرید کالاهای ایرانی و همه اینها درست؛ اما تعامل اقتصادی با دنیا هم لازم است. همین ایرباس بعد از برجام اعلام کرد ما به شما 500 هواپیما می دهیم، ولی الان می گویند، دیگر این کار را نخواهند کرد.

وی در پایان یادآور شد: لزوم پویایی اقتصاد ایران این است که باید تعاملات سیاسی خود را با دنیا زیاد کنیم. این به آن معنا نیست که ما حفظ ارزش های اسلامی را نادیده بگیریم، بلکه می توانیم هم با دنیا تعامل سیاسی کنیم و هم کار اقتصادی خود را پیش ببریم، چون بدون تعامل کار ما لنگ خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      یعنی الان خودش فهمید که چه گفته است؟انشاءالله این شبیه fatfگفتن نباشد.از یک طرف تعامل سیاسی را نشان رفته است که البته به هر دلیل نداریم و از سوی دیگر حمایت از اقتصاد داخلی را مطرح کرده که آن هم در عمل خبری نیست. معلوم است با این صاحب نظران و حرفهای کلی کشور به جایی نمی رسد.

    • بدون نام

      دکتر قالیباف صحبت است 4 درصد از قشر پولدار کردند که ثروت مملکت را در اختیار دارند.
      وقتی رییس جمهور محترم وزرایی با دارایی های نجومی و حقوق های نجومی استخدام می کند توقع دارید اقتصاد به نفع مردم بهبود پیدا کند؟ اگر هم پیدا کند به نفع آن 4 درصدی هاست.

      پاسخ ها

      • ارس

        بله دکتررر قالیباف دیدند و شنیدند و خندیدند!

      • بدون نام

        کلمات متن بنده جابجا منعکس شده است.چرا؟

    • پ ح

      بابا دمت گرم همه همین میگن مگر میشه با گشوری رابطهٔ داشته باشیم که خوده اون کشور از ما بطر هست باید با گشورهای صحنتی. را داشته باشیم مگر اینکه به همین حال باشیم وابران بشه ایرانستان باید رابط داشت دیگه چی بگم یا حضرت حق

    • بدون نام

      چیشده چون دولت جلو نزول دادنتون گرفته اقتصاد خراب شده سالها پیش چرا از این نظرا نمیدادید

    • بدون نام

      ایران میتونه ولی چون میخواد لذت ببره مردم تماشاکنه هیچ اقدامی نمیخواد انجام بده

    • بدون نام

      خوب بزنید کنار چرا انقدر با مردم ناامیدانه حرف میزنید لعنت بهتون خوب این رئیس روسارو عوض کنید ....

    • ir motori

      هیچی نمونده درست بشه

    • بدون نام

      خدا رحمت کنه پدرمادرت رو.حلال باشه شیری که از مادر خوردی.

    • بدون نام

      معلوم بد جور گند زدید

    • بدون نام

      اقتصاد سالم با قوه سه گانه سالم امکان پذیر است

    • مهرداد

      بالاخره فهمیدید ایراد کار کجاست

    • بدون نام

      خوب بگید ورشکسته شدیم

    • بدون نام

      ایا این نظریه شما ...دستاوردی هم داشته..تعامل بادنیا به ادم های فهیم دانا وکاربلد نیاز داره نه پت ومت هایی مثل تو که حتی نمیتونی FATFراتلفظ کند..

    • ALI

      تا زمانی که سیف هست همین است.خوب چرا تعقیرات انجام نمیدین چه کسی سیف را معرفی کرده که همه ساکت هستن ؟ دست از این پارتی بازی ها بردارید

    • بهلول

      بابا تو کجا بودی تا حالا عجب دانشمندی بوده ها

    • بدون نام

      دنیا نه
      ولی امریکا میتونه نجات بده

    • بدون نام

      دولت روحانی خودش خوب میداند با اقتصاد ایران چه کارکرده

    • بدون نام

      گندی که روسای بانک مرکزی به این اقتصاد زدن درست شدنی نیست.

    • فلاحی

      خوب چرا تآمل نمیکنید چرا این همه لجوج هستید چرا نمیزارید با آمریکا مذاکره کنیم خدا براتون نسازه همش میگید مذاکره خیانت به خون شهداست پس ما ازگرسنگی بمیریم خیانت با مردم زنده نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج