adexo3
۷۳۸۴۲۳
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

مزد ۲ هزار سال یک کارگر، سود یک روز رانت‌خواران!

پرداخت ۲۲۰ ‌میلیون یورو ارز یارانه‌ای و فقط ۷۵‌میلیون دلار واردات تلفن‌ همراه که بخش اعظم آن با قیمت‌هایی فراتر از انتظار فروخته می‌شوند. این خلاصه آن چیزی است که در بازار تلفن ‌همراه رخ داده و مثالی است از پول‌پاشی‌هایی که به نام مردم و به کام گروه کوچکی از صاحبان سرمایه و رانت انجام می‌شود.

روزنامه شرق: پرداخت ۲۲۰ ‌میلیون یورو ارز یارانه‌ای و فقط ۷۵‌میلیون دلار واردات تلفن‌ همراه که بخش اعظم آن با قیمت‌هایی فراتر از انتظار فروخته می‌شوند. این خلاصه آن چیزی است که در بازار تلفن ‌همراه رخ داده و مثالی است از پول‌پاشی‌هایی که به نام مردم و به کام گروه کوچکی از صاحبان سرمایه و رانت انجام می‌شود.

هنگامی که بانک مرکزی متعهد شد دلار و یوروی لازم برای واردات کالاها را با قیمت رسمی (و بسیار ارزان‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد) در اختیار واردکنندگان قرار دهد تا تغییری در قیمت‌ها رخ ندهد، سخن دولت این بود که افزایش نرخ ارز فقط به‌دلیل افزایش تقاضای کاذب و سوداگری دلالان روی داده و اجازه نخواهد داد این نرخ‌های غیرقابل‌قبول بر قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی اثر بگذارند و زندگی را برای مردم سخت کنند؛ اما در عمل مثال بازار تلفن‌ همراه نشان می‌دهد که چگونه عده‌ای یک‌شبه به سودهای کلان رسیده‌اند و خروجی این فرایند نیز به‌نفع مردم تمام نشده است، آن‌چنان که دلالان و واردکنندگان، دست‌وپای خود را در فاصله بین سوبسید دولت و جیب مردم دراز کرده‌اند و به نظر می‌رسد چندان هم نگران برخوردهای قهریه نبوده‌اند.

حقوق 2 هزار سال یک کارگر سود یک ‌شب واردکننده خاص

در صدر شرکت‌هایی که ارز مبادله‌ای دریافت کرده‌اند تا قیمت تلفن‌ همراه برای مصرف‌کننده پایین بماند، شرکت نودیس‌پرداز قرار دارد که ۲۶میلیون‌و ۶۵۷ هزار یورو ارز دریافت کرده و از این مقدار فقط۱۰‌میلیون یورو را در سه‌ماهه گذشته صرف واردات تلفن ‌همراه کرده که معادل ۳۹ درصد ارز دریافتی از سوی این شرکت است. سؤال اولی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که در شرایطی که فشار اقتصادی بر لایه‌های مختلف جامعه بیشتر از گذشته شده، چه دلیلی وجود دارد که بیشترین ارز مبادله‌ای به شرکتی اختصاص پیدا کند که واردکننده برند اپل است، برندی که مشتری محصولاتش طبقه مرفه یا نهایتا متوسط روبه‌بالا هستند و فقط چند دهک برخوردار جامعه از خدماتش استفاده می‌کنند و آیا دولت نمی‌توانست این یارانه را در محل مناسب‌تری هزینه کند؟ به‌ویژه آنکه پس از مدتی مشخص شود حتی همین یارانه ارزی هم به مصرف‌کننده نرسیده و جایی در این بین به جیب زده شده است. آخرین گزارش در این رابطه را محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه داده است. جهرمی می‌گوید: «اولین بازرسی تعزیراتی از شرکت نودیس‌پرداز نشان می‌دهد این شرکت حدود ۲۰‌ هزار گوشی آیفون وارد کرده که ۱۵هزار تای آن را یکجا و با قیمت دو ‌میلیون تومان گران‌تر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و پنج هزار گوشی را در انبار موجود داشته است». نکته اول اینکه این شرکت در حالی پنج هزار تلفن‌ همراه در انبار ذخیره کرده است که این محصولات در فروشگاه اینترنتی این شرکت «ناموجود» هستند. نکته دوم سود بالاتر از معمول دو ‌میلیون تومانی برای هر تلفن‌ همراه است که این شرکت از شرکت دوم دریافت کرده و با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌کند این معامله برای شرکت نودیس‌پرداز ۳۰‌ میلیارد تومان سود مضاعف داشته است.

به عبارت ساده‌تر دولت ‌میلیون‌ها یورو ارز یارانه‌ای در اختیار شرکتی قرار داده و نه‌تنها نیمی از این ارز هنوز به کالا تبدیل نشده، بلکه قسمتی از آن نیز که منجر به واردات شده یا در انبار شرکت ذخیره شده یا با سودی نجومی به شرکت دیگری فروخته شده و از آن طریق وارد بازار شده تا مصرف‌کنندگان نگون‌بخت این محصولات را با قیمتی غیرقابل مقایسه با قیمت تمام‌شده آن خریداری کنند. سود مضاعف این معامله با یک حساب سرانگشتی به اندازه حقوق دو هزار سال یک کارگر ایرانی است. به گفته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، یک شرکت ۲۲‌ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات تلفن‌ همراه دریافت کرده و از این رقم فقط ۱۳‌ میلیون یورو تلفن ‌همراه وارد کرده و ۹‌ میلیون یوروی آن بلاتکلیف است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان وقتشه که 24 درصد سود 9 درصد ارزش افزوده کسر گردد اموال ودارئی فرد بلوکه شود تا حقوق مردم پرداخت گرد .
      قانون آشپال هست ومانند جیگر زلیخاه سوراخ
      اگر قانون چنان سریع عمل وجابجایی کلان را رصد نماید کسی نمیتواند پولشویی کند مگر در آمد فرد عرفی وشرعبی باشد

    • بدون نام

      رانت کسی نمیتواند بخورد مگر انکه بی تدبیری از نحیع دولتمردان یا زد و بند رخ دهد

    • سلام سانسورچی

      حرفی برای گفتن نمی مونه .این اختلاسها و رانت ها تکرار مکرراته و ، خواندن این مطالب برای خواننده خبر، امری عادی شده.

    • بدون نام

      وای از بی مدیریتی

    • بهروز رسولی

      کی داده ؟ به کی داده ؟ کدام کالاهای اساسی را نداده که اینو داده؟!!!!

    • بدون نام

      کلا مردم ایران در حد نمردن زنده نگهشون داشتن واسه پر کردن جیب ژنهای برتر و اقاها و اقازاده ها
      حقمونه

    • بدون نام

      مرگ بر مدیران پارتی باز و رشوه گیر .مرگ بر کسانی که جلوی انها رو نمیگیره

    • بدون نام

      خودتون پولا رو ریختید توی جیبشون حالا میخاید متهمشونم کنید با بی لیاقتیهای مدیریتی که دارید مدیری که پولای مملکت رو الکی از خزانه بدون برنامه ریزی بریزه جیب یک عده خودش متهم است به عدم کفایت و یا حتی همدستی باید مجبورش کنید تمام ارزها و یکها رو پیگیری کنند و برگردونند

    • بدون نام

      ای کاش منهم یک آقازاده بودم!

    • بدون نام

      اين شركتها مشخصند از حلقومشون اين پولها را در بياوريد

    • بیطرف

      گویا دولت به نفع دوزدان کار میکنه نه به نفع مردم
      آخه چه لزومی داشته این همه سرمایه ..اونهم برای یک برند خواص که هرکسی نمیتونه اونو بخره ...

    • بدون نام

      یک روز آتش جهنم و عذاب رانت خواران معادل 2هزار سال

    • بدون نام

      یعنی اف بر شما . کشور به فنا رفته . همه بفکر دزدی هستند . حتما اینکه ارز گرفته از خودشون بوده . مردم بشدت به همه مسئولین و ارگانها بدبین شده اند

    • سالار

      الان چکارش میکنند؟
      گناه داره محاکمش نکنید بچه خوبی میشه و پولها هم پس میده
      خخخخخخخهههههههههههه

    • بدون نام

      کی 2000سال زندگی کرده تعجب آور است.چرا جلوی رانت خوری گرفته نمی شود؟

    • سالار

      مسوولانی که شعار میدهید و میگویید با اخلال گران اقتصادی برخورد جدی میکنیم بسم الله این گوی و این میدان
      شروع کنید این اولیش
      منتظر برخوردتان هستیم اگه حرفتان حرف است نه شعار

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه همه رانت خواران را که از خون نه از جیب مردم استفاده میکنند خدا لعنت کنه آن دولتی ها را که کمک میکنن تا اینها بیشتر خون مردم را بخورند خدایا امیدوارم که ریشه اینها را که از خون دل من کارگر نانوایی که جلوی حرارت زیاد در این تابستان داغ میسوزم فقط برای روزی چهل هزار تومان قطع کنی تا این مردم وکارگران بدبخت نجات پیدا کنند خدایا مگر می شود یک کیلو گوشت بخری هفتاد هزار تومان اگر این طوری پیش بره بزودی خیلی از مردم باید علف بخورن اگر علفی باشه چون بارون نباریده که علف در بیاد خدایا فقط کمکمون بکن

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه همه مسئولین بی غیرت رو

    • گرگانی

      خدا وکیلی دولت این پول رو میداد به یک شرکت که تخم مرغ وارد کنه که برا مردم ارزون بشه خیلی بهتر از این گوشی ها بود مگر نگفتن اجناس لوکس وارداتش ممنوعه خا اینم جزو همونا میشه تقریبا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج