۷۴۵۲۰۴
۸ نظر
۵۰۳۰
۸ نظر
۵۰۳۰
پ

صحبت درباره مسائل جنسی در کشور ما تابو است

عزت‌الله الوندی می‌گوید: صحبت درباره مسائل جنسی و این‌که چه تهدیدهایی ممکن است در کمین بچه‌ها باشد در کشور ما تابو است.

خبرگزاری ایسنا: عزت‌الله الوندی می‌گوید: صحبت درباره مسائل جنسی و این‌که چه تهدیدهایی ممکن است در کمین بچه‌ها باشد در کشور ما تابو است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگویی، درباره ظرفیت ادبیات در زمینه آگاهی‌بخشی به بچه‌ها برای شناخت بدن خود و پیشگیری از اتفاق‌هایی مثل تعرض و تجاوز به آن‌ها، اظهار کرد: یکی از دلایلی که ما دچار مشکل هستیم نبود آگاهی کافی و لازم در کودکان و نوجوانان نسبت به اتفاقاتی است که در اطراف‌شان رخ می‌دهد، بنابراین وظیفه ما این است که آگاهی بچه‌ها را بالا ببریم اما گرفتار تابوها هستیم.

او در ادامه گفت: البته در بخش خردسال و در بخش کودک کتاب‌هایی در این زمینه وجود دارند که ترجمه هستند، و اطلاعاتی برای کودکان در آن‌ها وجود دارد که لازم است اما کافی نیست. ما در کلاس و برنامه‌هایی که در جاهای مختلف ایران برگزار کردیم تقویت تفکر انتقادی در بچه‌ها را مدنظر قرار دادیم زیرا این‌ نکته اساسی و پایه‌ای برای آن‌هاست. تفکر انتقادی به بچه‌ها یاد می‌دهد هر حرفی را باور نکنند و به آن‌ها این آگاهی را می‌دهد که نسبت به دنیای پیرامون‌شان هوشیار باشند. تفکر انتقادی به بچه‌ها یاد می‌دهد که در محیط و اجتماعی که زندگی می‌کنند صاحب فکر، عقیده و قدرت «نه» گفتن باشند.

الوندی سپس افزود: زمانی که در خانواده پدر یا مادر قدرت نه گفتن ندارند، مثلا از پدر خانواده خواسته می‌شود کاری انجام بدهد و پدر نمی‌تواند نه بگوید، یا مادر خانواده توانایی رد کردن دعوت به مهمانی را ندارد و مجبور می‌شود به مهمانی برود، طبیعی است که این ناتوانی به بچه‌ها سرایت می‌کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که بچه‌ها بر اساس تفکر انتقادی و فراگیری آن قدرت نه گفتن را یاد بگیرند. اگر آن‌ها نه گفتن را یاد بگیرند می‌توانند به خیلی از پیشنهادهایی که به آن‌ها می‌شود نه بگویند.

او با تأکید بر این‌که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما این است که نمی‌توانیم نه بگوییم، بیان کرد: بچه‌ها فکر می‌کنند نه گفتن می‌تواند برای آن‌ها عواقبی در پی داشته باشد. اگر بچه‌ها را هوشیار کنیم که به هرکس که در خواست نابجایی دارد نه بگویند و با نه گفتن هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد، همچنین پدر و مادر خود را در جریان اتفاقات قرار دهند، جلو این اتفاقات گرفته می‌شود. باید کتاب‌هایی تولید کنیم و به پدر و مادرها آموزش بدهیم بچه‌هایی که مورد تهدید واقع شده‌اند، مقصر نیستند؛ مقصر کسی است که فکر پلید دارد. کسی که مورد آزار واقع شده، قربانی است و تقصیری ندارد. کتابی خواندم درباره نوجوانی که شخصی به او فیلمی نشان می‌دهد، سپس از او فیلم می‌گیرد و این نوجوان را در فیلم تهدید می‌کند که اگر درخواست بعدی‌اش را اجابت نکند، فیلم را در اینترنت می‌گذارد و بچه تحت فشار روانی قرار می‌گیرد. این کتاب متأسفانه خارجی بود؛ متأسفانه از این جهت که ما هنوز نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. نویسندگان ما در محدودیت هستند و در مقابل‌شان موانع بسیاری وجود دارد که این موانع نمی‌گذارد کاری انجام دهند. اگر به نویسنده‌ها اجازه دهند در این زمینه بچه‌ها را آگاه کنند شاید وضع‌مان بهتر از این شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: بچه‌هایی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند اگر آگاهی داشتند و اگر کتابی در این زمینه خوانده بودند و تفکر انتقادی را فراگرفته بودند این آسیب‌ها به آن‌ها وارد نمی‌شد یا حداقل آسیب‌ها این‌قدر زیاد نبود. مهم‌ترین عامل در بروز چنین آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما نبود آگاهی و نبود تمرین برای نه گفتن است.

او درباره موانع پیش روی نویسنده‌ها نیز توضیح داد: کسانی که در مقاطع بالا نشسته‌ و برای کتاب‌ها مجوز صادر می‌کنند وجه رویی را بیشتر از وجه زیرین می‌بینند و نمی‌خواهند خود را اسیر مسئولیتی کنند که بعد از چاپ کتاب ممکن است درگیرش شوند. بنابراین برای‌شان راحت‌تر است کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شود کتاب‌های ترجمه باشد. جرأت و جسارتِ دادنِ مجوز به کتاب ایرانی را که در این زمینه نوشته شده باشد، ندارند زیرا فکر می‌کنند نویسنده تابوشکنی کرده و یک‌سری لژنشین ممکن است نسبت به آن اعتراض داشته باشند.

عزت‌الله الوندی همچنین درباره کتاب‌های ترجمه که ممکن است با فرهنگ ایرانی منطبق نباشند و خانواده و کودک نتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: تجاوز، تجاوز است و فرقی نمی‌کند در ایران اتفاق افتاده باشد یا در کشور دیگری. اما زمانی که کودک ببیند یک نویسنده ایرانی کتاب را نوشته و شخصیت داستان، ایرانی است؛ پسری یا دختری هم‌سن و سال و یا حتی هم‌نام خودش است، راحت‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و از طریق آن تجربه به دست بیاورد. فکر می‌کنم اگر نویسنده‌ها در این زمینه قلم بزنند و به چیزهایی که آن‌ها بررسی می‌کنند شجاعانه مجوز بدهند، جامعه ما به سمت خوبی پیش می‌رود و در این زمینه با مشکلات کمتری برخورد می‌کند.

او درباره نحوه بیان این داستان‌ها نیز گفت: ما داستان‌نویسان، ابزار کارمان داستان و کلمه است. هرچقدر مستقیم در این زمینه صحبت کنیم نتیجه کمتری می‌گیریم، بنابراین ابزار داستان و انتخاب زبان داستانی خیلی می‌تواند موثر باشد. اگر ما برای بچه‌ها بنویسیم و بگوییم اگر کسی با شما این‌طور صحبت کرد به مادرت بگو، در واقع دفترچه راهنما برا ی زندگی او نوشته‌ایم در حالی‌که کار نویسنده چیز دیگری است. کار نویسنده بیان فضا و دنیایی تازه برای مخاطب است تا در این دنیای تازه خود را پیدا کند و با شخصیت‌های این فضا ارتباط برقرار و همذات‌پنداری کند. اگر مخاطب بتواند با آن‌ها همذات‌پنداری کند در این صورت می‌تواند راه و رسم زندگی را یاد بگیرد و یادگیری راه و رسم زندگی را برای فرزندان خود هم به جا بگذارد.

الوندی کتابی از جولیا کوک را که انتشارات نردبان با موضوع بهره‌کشی از بچه‌ها چاپ کرده و «تپلی: به بدن من دست نزن» را در این زمینه معرفی کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمین

      متاسفانه بیش از 100 ساله که در این جهل موندیم! اسلام در مورد مسائل جنسی مطالب و تاکیدات فراوانی داره اما مردم ما حتی دونستن اونارو هم زشت میدونن...

    • بدون نام

      اتفاقا تابو نیست چون به راحتی به بچه ها دست درازی میشه زنای محصنه و محرم انجام میشه لواط به وفور صورت می گیره بحث اول کشور هم بی حجابی و بدحجابی و رقص و آوازه. تنها چیزی که تابو است راه های پیشگیری و درمان این معضلاته چون این معضلات پوششی بسیار بزرگ و مناسب برای جپاول کشوره که دهان همه را قفل میکنه

    • بدون نام

      دقیقا

    • بدون نام

      صحبت در باره مسایل جنسی چه فایده ای دارد وقتی همه ی راهها بسته است جز راه فحشا

    • بدون نام

      درقالب کارشناس دین هر نوع حرف زدن جنسی حتی در جمعی که دختر ده ساله و کودکان حضور دارند آزاد است در قالب همایش ولی یک کتاب چیه شما میگید! خود خانواده ها هنوز از نحوه اغفال و شیوه های جدید اگاهی ندارن .یک خط اخرش میگن این دختر بچه در روستایی دور افتاده بوده ! اما اینقدر احمقن که مینویسند در لندن اتفاق افتاد: مردی که سایه زنش را در انباری بامرد دیده بود ....در شیگاگو کشته شد!!!! پلیس میخواد مختومه شدن پرونده را با راهنمایی وتوصیه اعلام کنه اینا بد میدونن و سردسته شون تلویزیون هست ...، تنها برترین را دیدم مزخرف نمینویسه بقیه مغز و ...تعطیل کردند!!

    • بدون نام

      آقای نویسنده چرند نگو اگه آتنا از مسایل جنسی و روابط جنسی اطلاع داشت اون نامرد نمی تونست اذیتش کنه؟مشکل نفهمی و بد بودن بزرگ هاست نه ندونستن بچه ها.ما پدر و مادرها بلدیم بچه تربیت کنیم شما بلدی بچه خودتو تربیت کن. تو اگه نویسنده بودی کتاب دیگرانو ترجمه نمیکردی

    • بدون نام

      اره خیلی تابوه

    • گنزق

      تابو باشد بهتر است تا یک چهره جلوی دوربین به راحتی بگوید هر جور شد نیازهای جنسی را
      رفع کرد ، تا که در ذهن مخاطبان خیالِ خودارضایی و یا روابط بی قید نقش ببندد.
      و یا اراذلِ خاص به بهانه ی اطلاع رسانیِ جنسی ، کند آن کاری که نباید
      و یا ........

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج