۷۴۷۴۸۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

زمینه برای بازگشت نخبگان به کشور مهیا می‌شود؟!

طرح دو فوریتی «عفو عمومی» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از پنجاه امضا، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است تا بدینوسیله زمینه برای بازگشت بسیاری از سرمایه گذاران و ایرانیانی که طی سالیان گذشته و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور را ترک کرده اند، فراهم شود و از این طریق همه ایرانیان بتوانند به سهولت و بدون هیچ گونه نگرانی وارد کشور بشوند.

تابناک: طرح دو فوریتی «عفو عمومی» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از پنجاه امضا، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است تا بدینوسیله زمینه برای بازگشت بسیاری از سرمایه گذاران و ایرانیانی که طی سالیان گذشته و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور را ترک کرده اند، فراهم شود و از این طریق همه ایرانیان بتوانند به سهولت و بدون هیچ گونه نگرانی وارد کشور بشوند.

آن گونه که «محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دو فوریتی «عفو عمومی» سخن گفته، این طرح اکنون با بیش از پنجاه امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، ولی این طرح تاکنون از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است. البته قرار است پس از تصویب کلیات در صحن علنی، این طرح برای بررسی جزئیات به کمیسیون قضایی ارجاع شود.

از قرار معلوم هدف از طراحی، بررسی و تصویب طرح «عفو عمومی» این است که زمینه بازگشت کسانی که به هر دلیل از کشور خارج شده و جرمی مرتکب نشده، اما نگران بازگشت هستند، فراهم می‌شود.

نماینده کبودرآهنگ در مجلس در رابطه با ابعاد مختلف این طرح یادآوری کرد: «بحث عفو عمومی ابعاد مختلفی دارد و ما مطلقاً نمی‌توانیم بگوییم عفو عمومی نسبت به همه کسانی‌ که به هر طریق از کشور خارج شدند، انجام شود. در حال حاضر عفو عمومی بیشتر در مورد کسانی مطرح است که از کشور خارج شدند. البته این طرح شامل افرادی که مرتکب جرم امنیتی و جرایم سنگین شدند، نمی‌شود.

پور مختار در مورد چرایی طرح این مسأله توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در طول سالیان گذشته، عده‌ای نیز به دلایل مختلف از کشور خارج شدند اما مقررات خروج از کشور را رعایت نکردند. در طرح مذکور سعی شده برای این افراد نیز عفو عمومی در نظر گرفته شود.»

با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکایی ها پس از روی کار آمدن ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود و آنان تلاش دارند که شرایط را برای زندگی و معیشت ایرانیان سخت کرده و از طرفی آنهایی که معتقد به حفظ کیان کشور حتی در خارج از ایران هستند را تحت فشار قرار دهد، بررسی و تصویب طرح «عفو عمومی» از سوی مجلس شورای اسلامی می تواند قدم بسیار مثبتی برای افزایش همیت و همگرایی ایرانیان در سرتاسر جهان باشد.

از طرفی با توجه به اینکه فشارهای اقتصادی از طریق اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور از سوی آمریکایی ها تشدید شده است، این بازگشایی و هموار کردن راه برای بازگرداندن سرمایه ها و نخبگان ایرانی که کشور را ترک کرده اند، می تواند اقدام بسیار مثبتی در جهت مقابله با فشارهای بین المللی به ویژه اقدامات مخربانه آمریکایی ها علیه ما باشد.

به طور حتم بهره گیری از توان، ظرفیت، فکر و سرمایه همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور ـ که البته نمی توان به راحتی چشم بر آن بخش از سرمایه داران و نخبگان ایرانی که کشور را ترک کرده اند بست ـ می تواند بسیاری از بن بست ها در مقابل راه و مردم ایران را بردارد و از طرفی به آبادانی و رفاه بیشتر در کشور بینجامد.

طی سالیان گذشته، سخنان و ایده های زیادی درباره چگونگی ترغیب و یا باز کردن راه، جهت بازگشت ایرانیان خارج از کشور مطرح شده؛ اما این سخنان و ایده ها خیلی جسته، گریخته بوده و البته در موارد بسیار معدودی عملی شد. در این راه حتی سخن از بازگشت خواننده های لس آنجلسی به کشور هم می شد و در مواردی خاص اقداماتی هم صورت گرفت، ولی هیچ گاه به صورت یک قانون مدون توسط نهادهای قانوگذار نظیر مجلس شورای اسلامی دنبال نشد.

اکنون که نمایندگان مجلس طرحی به نام «عفو عمومی» را مطرح و دنبال می کنند، خوب است توجه داشته باشند، امروز انقلاب اسلامی پس از چهل سال به ثبات لازم در بخش های مختلف رسیده و امینت آن هم به گونه ای است که از آن به عنوان امن ترین کشور در غرب قاره آسیا یاد می شود؛ لذا تلاش نمایندگان محترم در تدوین چنین قانونی باید تمرکز بر باز کردن دامنه ورود به کشور برای بسیاری از ایرانیان منهای آنهایی که مرتکب جرم امنیتی و جرایم سنگین نشده اند، باشد.

به گونه ای که حتی اگر در این بین از هنرمندان هم که طبق آخرین اطلاعات و خبرها بسیاری از آنان مایل به بازگشت به کشور یا ایجاد سهولت در رفت و آمد به ایران اسلامی هستند نیز بتوانند بخشی از موضوع این قانون باشند. البته زمینه سازی برای بازگشت نخبگان و سرمایه داران ایرانی هم که در جای خود، باید جزو اهداف جدی طرح مذکور باشد. قطعا این اقدام از جهات مختلف برای کشور مفید خواهد بود، به ویژه اینکه بر وحدت بیشتر ایرانیان در اقصی نقاط دنیا خواهد افزود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همینایی که هستن شما فراری ندین اون بیرونیا پیشکش

    • رضا

      همیشه یه طرح درست و حسابی که بدرد جامعه و کشور بخوره
      نمیدونم چرا تو خبرها سوالی طرح میشه
      احتمالا میدونند هیچ اتفاق خوبی قرار نیست رخ بده
      موقع انتخابات ببینید همین کاندیدای مجلس تومعرفی خودشون چه شعارهایی میدن،که اگر یه نفر خارجی مثلا سویسی ببینه پیش خودش میگه
      وای ملت ایران دیگه چی میخوان،چه نماینده های هلویی
      بعد میگه کاش سویس ماهم ازاین نماینده ها داشت..
      البته این افکار خیلی زود و تند از ذهنش پاک میشه،وقتی یه روز تو ایران زندگی کنه،فقط یه روز
      باز شکر که کاندیدای ریاست جمهوری شعار نمیدن،میدن؟
      روحانی شعار میده،یا فقط عمل میکنه،
      مرد عملی

    • میثم

      چرا دولت حمایتشان نمیکند تا کار به اینجا نرسد . همه رفتند و میروند .
      دعا کنید به مقامی برسم خودم همه مشکلات را حل میکنم

    • بدون نام

      بیکارن،بیان ایران چکار کنن نکه تمام نخبگان داخلی رو خیلی ساپورت می کنن و بهشون میرسن تا اونا هم بیان و ازشون رسیدگی کنن
      تو کشوری که قانونی وجود نداره هر کی هر کی خون مردم رو کردن تو شیشه سفره ی مردم روز به روز دارن خالی تر می کنن

    • بدون نام

      اگر زمینه هم مهیا شود
      نخبه گان به کشور باز نخواهند گشت
      چون کسی به اختیار از بهشت به جهنم نمیرود
      ایران در مقایسه با غرب یک جهنم است و بس

    • mehdi...3424

      با این اوضاع ما دیگه خودمونم اضافه هستیم یا اصن یک کاری کنیم میخواین ما بریم اونا بیان جاهامون عوض بدل

    • بدون نام

      نخبگان مخشون باید معیوب باشه که بخوان بیان ایران

    • سپهر

      بازگشت بکدام کشور؟؟؟کانادا سوئد ..دانمارک. بلژیک ...

    • بدون نام

      ملت امیدوار هست بچه پول دار ها وبچه اختلاص گرها وبچه های نفوذی ها که در اروپا راز ورمزی با سازمان سیا وموساد وانترجنت سرویس دارند را به جای نخبه وارد کشور ومدیریت نکنند

    • شهین سیفی

      فعلا عقب افتاره ها نگه دارید نخبه پیشکشتون

    • بدون نام

      اره خوشگلها مثل آمدن معاون محیط زیست و فراری دادنش بابت رقص تو یه جشن خانوادگی

    • بدون نام

      همینهاکه داخلن ونگه دارین اونانمیان مگه دیوانه ان بااین وضعیت مملکت

    • محمدرضا بختیار

      نظر شخصی خودم این هستش که وقتی افراد داخل کشور عملا از آنها استفاده نمی کنند یا اجازه اجرایی بهش نمی دهند نخبگان به چه دلیل بر گردند برای اینکه بعضی های انگ جاسوسی به آنها بزنند؟!!واقعا وزیر ارتباطات از لحاظ تفکری و اندیشه نوین در حد نخبگان هستش ولی چقدر در فشار هست که تا حالا دوبار استعفا داده ؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج