۷۴۸۵۳
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا زنان ۱۵ تا ۳۵ ساله تهران یک فرزند دارند؟

عدم علاقه زوجین به فرزندآوری و نزدیک شدن جمعیت ایران به پیری باعث شده است که هشدارها در مرحله خطر قرار بگیرند.تا جایی‌که جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان خطر پیری را در کمین جامعه ایران می‌دانند.

روزنامه تهران امروز: عدم علاقه زوجین به فرزندآوری و نزدیک شدن جمعیت ایران به پیری باعث شده است که هشدارها در مرحله خطر قرار بگیرند.تا جایی‌که جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان خطر پیری را در کمین جامعه ایران می‌دانند.

چندی پیش دکتر امیر عرفانی،جمعیت‌شناس از دانشگاه نیپسینگ کانادا، در نشستی که به مناسبت روز جهانی جمعیت در موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد،اعلام کرد: «امروزه افرادی که درآمد بالاتری دارند و ساکن مناطق بالای تهران هستند تمایل بیشتری برای داشتن تک فرزند از خود نشان می‌دهند و حتی شمار قابل‌توجهی از آنها در مواجهه با اینکه فرزندی نداشته باشند،بیمی ندارند و حتی از آن استقبال می‌کنند.»

در همین زمینه دکتر محمدجواد محمودی،رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، شهرنشینی، باسوادی، اشتغال زنان، تغییر نگرش‌ها و فردگرایی، را از عوامل تاثیرگذار در کاهش باروری جامعه ایرانی می‌داند و می‌گوید: البته که برخی عوامل دیگر مانند افزایش سن ازدواج دختران از ۲۱سال به ۲۴سال و برای پسران از ۲۳به ۲۷ در کاهش باروری جامعه تاثیر مستقیم گذاشته است.

چرا که همین موضوع به تنهایی ۱۰ سال از دوران باروری را کم کرده است. از سویی دیگر،«استفاده از سیاست‌های تنظیم خانواده باعث کاهش باروری شده است. نازایی بعد از زایمان نیز در ایران به اوج خود رسیده است، چون استفاده بیش از حد از سزارین باعث شده است تا خطر نازایی به‌وجود بیاید. چرا که پزشکان معمولا توصیه می‌کنند بعد از سزارین، داشتن بیش از دو فرزند برای مادر خطرناک است و به صلاح نیست آنها برای بار سوم باردار شوند.»

دکتر محمودی در ادامه یکی دیگر از معضلات کاهش باروری را «فردگرایی»عنوان می‌کند: فردگرایی باعث می‌شود مردم فرزندان کمتری داشته باشند؛چون به‌دنبال رشد و توسعه فردی هستند و می‌خواهند از لحاظ اقتصادی و شغلی فقط خودشان پیشرفت کنند و ابراز وجود داشته باشند. به همین دلیل بچه را مزاحم می‌دانند و در نهایت باروری کاهش پیدا می‌کند.»

محمودی،تاکید می‌کند: «طبق آماری که از زنان تهرانی ۱۵ تا ۳۵ ساله گرفته شده است،به‌طور متوسط تنها یک فرزند دارند،بنابراین با داشتن تعداد کمتر از دو فرزند قابلیت جایگزینی جمعیت را هم از دست خوهیم داد و در نهایت امید به زندگی بالا می‌رود و پیری جمعیت افزایش می‌یابد برای همین انتظار می‌رود بعد از ۳۰ سال نرخ رشد جمعیت هم پایین بیاید و جمعیت به صورت منفی رشد کند.»

رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در ادامه تاکید می‌کند: «یک تحلیلی هم‌‌اکنون وجود دارد که هر خانواده حتی اگر دو فرزند هم داشته باشند بعد از یک نسل، رشد جمعیت ما صفر خواهد شد، مانند کشورهای اروپایی که در حال تجربه جمعیت منفی هستند.»

عوامل تاثیرگذار بر عدم باروری زوجین تهرانی

به گفته امیر عرفانی، استاد دانشگاه نیپسینگ کانادا نظرسنجی نشان داده است، علاقه زوج‌های تهرانی به فرزندآوری کم است و ۴۰ درصد پاسخگویان قصد دارند که در آینده هیچ فرزند (دیگری) نداشته باشند. از میان دلایل اظهار شده، مهم‌ترین آن‌ها که بر فرزندآوریشان تاثیرگذاشته است، عدم توانایی برای تامین هزینه‌های فرزند دیگر با ۲۷ درصد بوده است.

اما در میان این افراد زوج‌هایی هم بودند که تحت هیچ شرایطی علاقه به داشتن فرزند یا فرزند دیگر نداشتند و ۳۴ درصد تک‌فرزندها و ۸۱ درصد دارندگان دو فرزند، دیگر هیچ فرزندی نمی‌خواهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آز آنجایی که ما دهه شصتی ها از ازدیاد جمعیت لطمات زیادی دیدیم از جمله تحصیل ،کنکور، سربازی و از همه مهمتر بحث اشتغال،در نتیجه تصمیم گرفتیم این بلاهایی رو که خودمون تجربه کردیم دیگه برای کس دیگری تکرار نشه و دور بچه دار شدن رو خط بکشیم. این خودخواهی محضه که آدم یه موجود بی گناه و معصوم رو بدنیا بیاره و شاهد رنج و سختیه اون باشه

    • بدون نام

      15 سال که یک زن نیست،فقط یک دختر بچه هست.

    • بدون نام

      ببخشیدها ....با این همه پارازیت که تو آسمون موج می زنه هر بچه ای هم که به دنیا بیاد یا عقب مونده است یا ناقص . دیوانه است آدم مگه بچه دار بشه . مردم وحشت می کنن بچه دار بشن. من که حاضرم بچه نداشته باشم تا یه بچه علیل و مریض رو رو دوش جامعه بگذارم.

      پاسخ ها

      • مهناز

        واقعا درست میگی دوست عزیز ، قبلا ها از کشور های همسایه این ماهواره ها رو میزدن اونها شکایت کردند و دولت ما هم مجبور شد این پارازیت ها رو افقی در سطح کشور بزنه ولی این رو نمیدونن که دارن جنایت میکنن در حق مردم . به چه قیمتی ندیدن ماهواره ؟؟
        چند وقت پیش یک خانمی که 6 ماهه باردار بود بچه اش را از دست داد و این همه سردرد های بی دلیل ، بی حوصله بودن مردم و مریضی های جدید این ها همش به خاطر پارازیت هاست که رو مردم میزنن .
        فقط خدا ازشون نگذره .چطور میخوان جواب بدن ؟؟؟
        اونا که فکر میکنن کارشون درسته و با خدان و همیشه راست گفتن و میگن از چی میترسن؟؟؟
        این همه ممنوعیت برای چیه ؟؟؟؟

    • مهی

      نکنه انتظار دارید با این وضع گرونی هر کدوممون ده تا بچه هم بیاریم. کم خودمون بدبختی کشیدیم .الان دونفری از صبح تا شب کار میکنیم (اونم چه کارهایی با مدرک فوق لیسانس) هنوز تو امور روزمرمون موندیم.شما فکر کن بچه هم که بیاد مادر مجبوره بشینه توی خونه. پدر بچه بدبخت میشه با خرج سه نفر!!! نه اینکه خیلی از مادرهای شاغل حمایت میکنید؟مرخصی زایمان رو یه بار میگید شش ماه یه بار نه ماه دوباره میگید شش ماه و فردا هم لغو میکنید.الان هم طرف بعد از شش ماه میاد میبینه توی جای دولتی کارمند رسمی بوده ولی یه نفرو به جاش آوردن حالا این بیچاره باید تو کل واحدهای اداره حمالی کنه ببینه کدومشون دلش میسوزه و راهش میدن. بعدش هم کل مزایاش حذف میشه و میگن علتش اینه که شما سر پست خودت نیستی. فقط حقوق خشک ماهی چهارصد تومن میدیم برو بزن به زخم مهد کودک بچه ات!!!!!!!

    • بدون نام

      نه واقعا یکی نگاه به این قیمتهای متعارف اقلام و اقسام و خونه و کرایه و خورد و خوراک داشته باشه ما جهنم بگه بچه بیارین بیشتر از بچه هامون خودمون غصه میخوریم که چرا یه زندگی متوسط نمیتونیم تامین کنیم مگه با ماهی 470 تومن حقوق ثابت چند تا بچه منهای اقساط و سایر هزینه ها نگداری کرد نه واقعا چند تا

    • بدون نام

      همش دروغه.استاد تنظیم ما بهمون نشون دادکه بر اساس شاخصهای جمعیت شناختی ما با همین وضعم رشد صفر رو تجربه نمی کنیم چه برسه به منفی.

    • بدون نام

      hamash dorooooooooooooooooooooooo
      gh

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج