۷۵۳۱۷۵
۱۳ نظر
۵۰۱۳
۱۳ نظر
۵۰۱۳
پ

باوند: روسیه عاشق قطع روابط ایران و غرب است!

داوود هرمیداس‌باوند- استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت: خدشه در روابط ایران و غرب، آرزوی عرب‌ها و اسرائیل و حتی روسیه و چین است و بهبود روابط ایران و آمریکا در آرایش سیاسی منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

داوود هرمیداس‌باوند- استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت: بعد از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای و آغاز توافق برجام، تصور این بود که آثار و تبعات مثبت برجام و گسترش تعاملات خارجی، فضای کشور را مساعد می‌کند.

باوند: روسیه عاشق قطع روابط ایران و غرب است!

ایران و ایالات متحده در ماجرای برجام، دو کشور اصلی مذاکره‌کننده بودند. فضای مثبت این ارتباط مستقیم و بی‌واسطه سبب شد چند زندانی میان ایران و آمریکا مبادله شود. پیش از آن در ماجرای ورود ملوانان آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران و بازداشت آنها هم، کانال مستقیم تماس میان ظریف و جان کری و البته رفتار منطقی سپاه، باعث شد مسئله ابعاد سیاسی پیدا نکند.

به‌هرحال در همان زمان تأکید کردم برجام بستر لازم برای ایجاد تغییر در روابط ایران و آمریکا را مهیا می‌کند، اما حتما برای ایجاد ثبات در روند سیاست خارجی باید به سمت حل مسائل دو کشور حرکت کرد و اگر روابط براساس احترام متقابل، عادی نشود، کوچک‌ترین تغییر در آمریکا می‌تواند میان دو کشور مسائلی جدی ایجاد کند. برآورد آمریکا حاکی از این است که امنیت خاورمیانه با مواضع ایران گره خورده است. برجام با وجود کارشکنی مجلس نمایندگان آمریکا، در دوران اوباما می‌توانست زمینه همکاری اقتصادی دو کشور را فراهم کند.

وزیر نفت ایران از شرکت‌های آمریکایی دعوت کرد به ایران بیایند و ازآنجاکه چین و اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ایران پیش‌قدم بودند، شرکت‌های آمریکایی نیز خواستار رفع محدودیت‌های همکاری با ایران بودند و برای مثال بویینگ توانست مجوز اوفک برای تجارت با ایران را دریافت کند. در همان زمان در ایران و آمریکا، لابی‌ها و برخی گروه‌ها مانع جدی بر سر بهبود روابط به شمار می‌رفتند، اما موج مثبت برجام، بهبود شرایط اقتصادی ایران، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود گردشگری، می‌توانست قوی‌تر از این گروه‌ها عمل کند.

برخی گروه‌ها در ایران در کنار لابی اسرائیل و نمایندگان جمهوری‌خواه مجلسین آمریکا علاقه‌مند به شکست برجام به‌عنوان میراث دموکرات‌ها برای پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند. شاید در آن مقطع می‌شد با سرعت عمل بیشتری حرکت کرد. می‌دانیم تصمیم‌ها برای تنش‌زدایی در رابطه با آمریکا را مقامات ارشد کشور می‌گیرند و در آن مقطع با نگاه مثبت به این ماجرا نگریسته شد.

اگر آثار و تبعات مثبت برجام و گسترش تعاملات خارجی ادامه می‌یافت، این احتمال جدی وجود داشت که مقامات ارشد تصمیم‌گیرنده، نگرش خود در بی‌اعتمادی به آمریکا را تغییر دهند. این امکان وجود داشت ادامه این همکاری در موضوع سوریه دنبال شود، حتی اگر برخی کشورها به‌صورت غیرمستقیم دنبال کارشکنی در حل مسئله از طریق گفت‌وگوی میان ایران و آمریکا شوند، در آن صورت هیچ احتیاجی به حضور روسیه در سوریه و امتیازگیری این کشور از ایران نبود. حتی برجام، رابطه ایران با کشورهای عربی را تغییر داده بود.

در گذر تاریخ هر زمان زمینه برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا فراهم شد، برخی کشورهای عربی در نگاه اول نگران شده‌اند، اما به‌تدریج به‌سوی بهبود روابط خود با ایران حرکت کرده‌اند. خدشه در روابط ایران و غرب، آرزوی عرب‌ها و اسرائیل و حتی روسیه و چین است و بهبود روابط ایران و آمریکا در آرایش سیاسی منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت.

اجرای برجام و بهبود روابط ایران و آمریکا، موضع‌گیری عرب‌ها و طرح ادعای دخالت ایران در عراق، یمن، سوریه، بحرین و لبنان را تعدیل کرد و ایران و عربستان توافق کردند از ابزار نفت برای تضعیف یکدیگر که تضعیف بازار نفت معنا می‌شد، پرهیز کنند. انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، این روند را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. او در مبارزات انتخاباتی خود بارها برجام را به‌عنوان برگ برنده دموکرات‌ها به باد انتقاد گرفت.

در نزدیک به دو سال گذشته نیز از هر فرصتی برای حمله به ایران بهره گرفته که اوج آن در اعلام خروج از برجام و برقراری دوباره تحریم‌های این کشور مشاهده شد. دو روز قبل ترامپ در نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سؤالی درباره ایران، از مذاکرات بدون پیش‌شرط سخن گفت.

به نظر می‌رسد با توجه به رفتار و عملکرد او و تیم همراهش در کاخ سفید، او خروجی مذاکره‌ با ایران را پیشاپیش یک پیروزی برای آمریکا محاسبه کرده است. او در شرایطی از مذاکره بدون پیش‌شرط سخن گفته که وزیر خارجه تازه‌واردش چندی قبل 12 شرط برای ایران تعیین کرده بود که با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شد. معمولا تلاش دو طرف مذاکره این است که هیچ‌یک احساس تهدید‌شدن از سوی طرف مقابل را نداشته باشد.

به‌هرحال مشکلاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده و فضای روانی ناشی از آن برای اقتصاد ایران، در بسیاری از رسانه‌های دنیا مورد بحث قرار گرفته است. جهش نرخ دلار و کاهش ارزش ریال، ایرانیان را نگران کرده و فرار سرمایه از ایران را در پی داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله اگه این روحانی و بقیه بفهمن روسیه دنبال منافع خودشه

    • بدون نام

      روسها شیفته این کار هستند دقیقا همان اعمال خبیث که زمان قاجار انجام دادن.

    • بدون نام

      موافقم همچنین داخلی هایی که منافعشان در ارتباط با چین و روسیه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا روسها از تحریم نفع میبرند کاسبان تحریم هم کمکشان میکنند مثل سرباز پیاده نظام

    • bsaa

      روسیه دشمن اصلی ما است
      روسیه همان دوستی خاله خرسه است

    • حسین

      سالها تمامی مدیران کشور تلاش برای ورود سرمایه گذار خارجی به ایران بودند وحتی از ایرانیان مقیم خارج بنوعی دلجویی شد تا سرمایه خود را به ایران بیاورند تا بهبود وضعیت اقتصادی و رونق کسب و کار ایجاد شود که کاری مثبت بود ولی در این چند ماه سرمایه زیادی از کشور خارج شد که این موضوع عقب گرد بدی بحساب میآید علت فقط خروج آمریکا از برجام به تنهایی نیست عده ای در داخل در لباس دوست نقش ستون پنجم دشمن را بازی می کننداز دستگاههای نظارتی وامنبتی انتظار پیگیری وبرخورد با افرادی که با‌حرکتی وضع را از حالت ثبات خارج می کنند وباعث فتنه و آشوب میشوند قبل از دیر شدن مانع شوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توجه کنید بعداز برجام وزیر المانی هزاران تاجر به ایران امد برای سرمایه‌گذاری ولی از طرف دلواپسان تهدید به بازداشت شد حلا انتظار سرمایه گذاری دارید

    • سيد رضا موسوی

      خدا لعنت کند روسیه کمونیست را که داره از ایران باج میگیره و دوست ندارد که ایران پیشرفت بکند و هميشه محتاج روسیه باشد!

    • محسن برمشوری

      حرف حساب جواب ندارد اگر فکر همه مثل شما بود وضعیت اقتصادی هم بهتر بود همیشه جنگ ویرانی و نابودی دارد انشالله انقلابمون به انقلاب حضرت مهدی وصل بشه

    • بدون نام

      دقیقا روسیه بدنبال دوشیدن ایران است و تنها راه همان تنش و و نداشتن ارتباط ایران با امریکا و غرب هست برا ماست و پنیر درست کردن ا

    • بدون نام

      معلومه اگرغرب وایران باهم مراوده داشته باشندنان روسیه وچین اجرمیشه ودیگرکسی نیست که اجناس بن جلشان رابخرد وکارخانه های انهابلای کارخانه های ایران به سرشان مبادکه اوناهم اینونمیخواهندوبه هیچ وجه نمیگذارندایران باغرب رابطه ومعامله داشته باشد اخرروسیه کدخدای ماست وماهم باید نوکری کدخدارابکنیم. خدارحمت کندپدرترامپ را. پوتین باپنبه سرمارابریده

    • بدون نام

      سلام فيش حقوق چرانمی آيدتااين هم راه نرويم توی هوای گرماسرمادستگاهای داريم نشان بدهنيدچقدرشان خوردن چقدرشان نخوردن اخبارداغ خيلی صبرداريدنوشته هارامی خواهيدچاب می کن رسيدکی نمی شودنه هنوزماشينهافقط مانده برودداخل اپارتمان برودسرگوچه ای انارتفت منطقه۱۱ناحيه۳تهران پيلس می گويدشهرداربگويدپياده روتميرگاه شودخ کارگردجنوبی چهارراه لشکرخ گمالی

    • احسان

      بنظر من روس ها هم قابل اعتماد کامل نیستن چون در شرایط فعلی و کنونی حدف روس ها و کشور ما در سوریه مبارزه با تروریسم هستش و به درخواست خود سوریه و بشاراسد.. ولی هیچ گاه با قاطعیت روس ها این قضیه رو نزد مقامات و دیپلمات های آمریکایی بازگو یا تأکید جدی نمیکنن و توپ رو در داخل کشور ما می اندازند و تمامی افکار آمریکا به سمت حضور ما در سوریه و منطقه های جولان در خاک های مشترک رژیم اشغالگر میباشد و این امر رو بیشتر تحدید برای رژیم اشغالگر میدونن باید روسیه هم در این امر از ما حمایت کند و اصل حضور دوکشور رو به امریکایی ها به اثبات برسونه.... پاینده باد ایران ما...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج