adexo3
۷۵۴۹۶۲
۵۶ نظر
۵۰۱۰
۵۶ نظر
۵۰۱۰
پ

ترامپ به تهران می‌آید؟

مواضع مقامات ایرانی در مقابل پیشنهاد ترامپ نشان می دهد این پیشنهاد را رد نمی کنند ولی توپ هنوز در زمین آمریکایی‌هاست.

خبرآنلاین: مواضع مقامات ایرانی در مقابل پیشنهاد ترامپ نشان می دهد این پیشنهاد را رد نمی کنند ولی توپ هنوز در زمین آمریکایی‌هاست.

پیشنهاد ترامپ برای گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران، بروندادی از تحولاتی است که میان ایران و امریکا در روزهای اخیر افتاده است. اولین گام در این مسیر از سوی اروپایی ها اتفاق افتاده است.

اروپایی ها هر چند پیش از خروج امریکا از برجام تلاش کردند مانع این خروج شوند، اما ترامپ بالاخره تهدید خود را در ماه می امسال عملی کرد و از برجام خارج شد. از این رو اروپایی ها و مخصوصا فرانسه، در جهت جلوگیری از افزایش تنشهای بین ایران و امریکا، مسیر جدیدی را به دو طرف پیشنهاد دادند. این مسیر جدید، مذاکره مستقیم امریکا و ایران و حل مسائل دو طرف بود.

به نظر می رسید هیچ یک از دو طرف ابتدا به ساکن، مذاکره را رد نمی کنند و شروطی برای این مسیر داشته باشند. این مسیر جدید باعث شد کانال عمان فعال شود و مقامات این کشور که در شکل گیری ارتباط بین دو طرف قبل از شکل گیری برجام نیز نقش موثری داشتند، به واسطه ای در این میان تبدیل شوند.

طبق شواهد موجود، عمان در روزهای اخیر پیام های دو طرف را به یکدیگر مخابره کرده است. دقیقا یک ماه پیش بود که محمد جواد ظریف در سفر به عمان با همتای خود دیدار داشت. درباره این دیدار گفته شد وزیر خارجه در چارچوب مشورت های منظم دوجانبه با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کرده است.

گفته می شود در این دیدار بوده است که در راستای خواهش اروپایی ها، ایران شروط خود برای شکل دادن مسیری برای مذاکره را به عمانی ها انتقال داده اند تا به امریکایی ها مخابره بشود. پس از ورود و درخواست اروپایی ها این روند به کانال عمان رسیده و از این مسیر پیگیری می شود.

در حال حاضر رفت و آمدهای زیادی در جریان است که نشانه هایی از جدی شدن این موضوع است. پس از حضور ظریف در عمان، سفر وزیر خارجه عمان به واشنگتن مورد توجه واقع شد. گفته می شود سفر جمعه یوسف بن علوی به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجیگری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است.

در این باره با اینکه اخباری از سفر بن علوی در روز جمعه به تهران منتشر شده بود اما وزارت حارجه این خبر را تکذیب کرد، اما در مورد اینکه آیا بن علوی قرار است پیامی از سوی امریکا به ایران مخابره کند، چیزی گفته نشد. به گمان برخی ناظران این سفرها نشانه این است که عمان بار دیگر کانال میانجیگری خود بین تهران و واشنگتن را فعال کرده و می‌کوشد اختلافات بین تهران و واشنگتن را حل کند.

البته پاسخ ایران به پیشنهاد ترامپ از سوی ظریف وزیر خارجه و وزارت خارجه داده شد. ایران بزرگترین مشکل مذاکره را بدعهدی و خروج امریکا از برجام می دانند. در همه مواضع مقامات ایرانی به این مسئله اشاره شده است پاسخ امریکایی ها به شروط ایران در این باره مهم است. نوع صحبتهای ترامپ در کنفرانس خبری با همتای ایتالیایی و سخن از دیدار با مقامات ایرانی بدون شرط نشان می دهد امکان شکل گیری فضای جدید در این باره وجود دارد.

توقف کوتاه تحریم‌ها؛ ظریف و پمپئو در سنگاپور

این روند در حالی پیش می رود که شنبه ۱۳ مرداد، زمان اعمال اولین دور تحریمها پس از خروج امریکا از برجام فرا می رسد. این روز می‌تواند روز مهمی برای راستی آزمایی تمایل ترامپ برای گفت و گو با مقامات ایرانی باشد. اگر آنچنان که ترامپ می گوید بدون هیچ مشکلی بتواند با مقامات ایرانی دیدار کند.

می تواند برای گام اول این تحریمها را عقب تر بیندازد و یا در حال حاضر آنها را متوقف کند. در این باره شنیده می شود احتمال دارد توقف کوتاهی در اعمال تحریمها ایجاد شود. این روند در صورتی است که اخبار جدیدی در مورد روشهای جدید برای حل مسائل دو طرف شکل گیرد.

از سوی دیگر شائبه‌هایی در مورد سنگاپور و حضور همزمان وزرای خارجی ایران و امریکا شکل گرفت.

در نهایت اشاره به چند نکته در این باره می تواند راهگشا باشد:

۱- اگر این روند و بازی ترامپ برای تمایل به دیدار با ایرانی ها را از زاویه ای دیگر نگاه کنیم، میتوانیم حدس بزنیم که این بازی ادامه دارد و اینجا نکته پایان آن نیست. یک نگاه این است که ترامپ می داند ایرانی ها در شرایطی که امریکا از برجام خارج شده به او اعتماد نخواهند کرد و پای میزی که او می خواهد نمی نشینند. از این رو می خواهد فضایی را پیش ببرد که در هر دو صورت برنده آن خواهد بود. او با این پیشنهاد می خواهد با بدنه ناراضی جامعه سخن بگوید.

۲- فاز بعدی ترامپ این است که روی ناآرامی های اجتماعی سرمایه گذاری کند و با القا این موضوع که دلیل مشکلات اقتصادی، عدم تعامل و مذاکره با امریکاست، روی تحرکات اجتماعی حساب باز کند. تحرکات فضای مجازی این مسئله را نشان می دهد و در این فضا ارائه پیشنهاد به مذاکره معنای جدیدی پیدا می کند.

۳- اظهارات و مواضع مقامات امریکا مخصوصا ترامپ و وزیر خارجه او، نشان می دهد آنها برای ارتباط با ایران از سطح سیاسی به سطح اجتماعی شیفت کرده اند. آنها به انحای مختلف تلاش می کنند با مردم ایران حرف بزنند و روی شکاف مردم با حاکمیت کار کنند.

۴- سخنرانی مایک پمپئو در یک جمع ایرانی- امریکایی در ایالت کالیفرنیا با عنوان «حمایت از صدای مردم ایران» دقیقا با همین هدف شکل گرفت. پمپئو که سابقه ریاست سیا را دارد تلاش کرد با اظهار یک سری اطلاعات اشتباه و دادن کدهای غیر صحیح ناشیانه، نارضایتی های اجتماعی را نشانه برود.

او اطلاعات صحیح را به علت شغل قبلی خود در دست دارد، اما تعمدا تلاش می کند فضای ایران را متلاطم نشان دهد و بین مردم و دولت شکاف ایجاد کند و امریکا را حامی مردم نشان دهد.

۵- روزهای آینده نیز پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با مقامات ایرانی در رسانه ها مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. اما شکل گیری اتفاقات جدید میان ایران و امریکا نیازمند عدم صدمه به برجام و تعلل امریکا در ایجاد تحریمهاست. اعمال روشهای سخت و از سویی دیگر مواضع نرم و تعاملی، بیشتر القای یک فضای ضد و نقیض را می کند که نمی تواند اعتمادها را جلب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنده به خاطر اعتقاداتم هرگز حاضر به انجام مذاکرات نیستم لکن نظر به شرایط داخلی و عدم کفایت مسئولین مصلحت جامعه این مذاکرات و ایجاب میکنه و بر سلایق شخصی رجحان دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم گشنه دین ایمون نداره چه بشه اعتقاد

      • بدون نام

        نه امريکا قابل اعتماد..نه مسولين ما لياقت اداره کشور رو دارن..

      • حشمت فردوس

        اره. از نحوه سخن گفتنت و استفاده از کلمات عربی نشون میده دلواپسی

      • بدون نام

        بمیر عرب عراقی درود بر ایران زمین

    • بدون نام

      حتی اگه امکان مذاکره ای هم پیش بیاد در یک کشور دیگه خواهد بود .اینقدر اخبار زرد و تیترهای زرد نزنید بابا .این ملت هم که نزده می رقصند!

    • بدون نام

      ایرانم مثل این تازه عروسا هی ناز میکنه خوب بشینین مذاکره کنین شرش کنده شه...

    • اصیل ایرانی

      قدمش روچشم می پذیریم وتندروهاهم کمی آدم شوندکه گرانی پدرمردم درآومده هرچندخودشون وخانواده آنهابابهترین امکانات درکشورهای آمریکای کیف ولذت میبرند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مذاکره باپرزیدنت ترامپ مشت محکمی به دهان دشمنان
        داخلیه ایران و ایرانیست

      • بدون نام

        مگه الان تندروها گرانی ببار آوردن یاعزیز دلانتون که بشون رای دادی وحاضرنیسن بپذیرن که خودشون وخانواده هاشون تمام بازار گرفتن واین همه بدبختی برا ملت ببار اوردن..شماوامثال شمالیاقتتون همین مرفهان بیدرده

    • بدون نام

      پس چرا سخنگوی وزارت امورخارجه نقش میانجیگری عمان را کاملا تکذیب کرد و گفت سفر ایشان ربطی به ایران نداره..همه اش دروغ..حتی وقتی مجبور نیستی و حتی برای دروغ مصلحتی جانت در خطر نیست

    • بدون نام

      باسلام به رهبر انقلاب اخه نباید اجازه داد این حروم زاده وارد ایران شود وچرا همه چی محرمانه انجام میشود ودور از انضار مردم

    • بدون نام

      آره بخدا راس میگه حالا که یه شانسی اومده در خونتون دیگه چتونه تاقچه بالا میزارین؟خوب شرایط بد اقتصادی رو ببینید تا ایران رو به جهنم تبدیل نکردید بنشینید مذاکره کنید یعنی اگر با آمریکا رابطه برقرار کنید ایران میشه گلستان

      پاسخ ها

      • علی‌هستم‌

        عزیز‌خیلی‌سادلوحی‌هروقط‌برای‌افغانستان‌عراق‌پاکستان‌ترکیه‌‌که‌ادوستان‌امریکا‌هستند‌گلستان‌شد‌بعد‌نوبت‌ایران‌میرسه

    • بدون نام

      مردم نیاز به تنفس دارند .
      مذاکره و برداشتن تحریم ها لازم است .
      فرقی نداره کدوم کشور باشه . کشور ثالث هم خوبه .
      همدیگر را بغل کنند ببوسند بزارند کنار . خلاس.

    • بدون نام

      تند روی که خودش نان شب نداره یا تندروی که هفت جدش در بیت المال قارت میکنه

    • سجاد

      اون نتیجه گیری اخرش چه قشنگه. میگه آمریکا میخواهد بین مردم و دولت شکاف ایجاد کند! یعنی الان شکاف نیست؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط شما با نظام شکاف داری، خیلیها مثل بنده نه ندارن

      • بدون نام

        الان بین مسولین و ملت شکاف ک چ عرض کنم .!!!!!!! ی دره عمیقه!!!!! بابا بذارید بیاد حرفشو بزنه خب نمیاد ک بچاپه ببره. مسولین و اقا زاده ها.....

    • بدون نام

      مردم دارن ازگشنگی میمیرن ،ببینیم چی میگه حالا که اون پیش قدم شده،اقایان حقوق بگیر کمی بفکر کارگران وبیکاران باشید شاید اوضاع کمی بهتربشه،اخه اینهمه دشمنی باکشورها تاکی مگه اسلام دین گذشت ودوستی نیست ...

    • علي

      امريکا رو براي هميشه هميشه تا ابد فراموش کنيد.
      امريکا وجود خارجي نداره
      يه کابوس براي بقيه قاره هاست.
      فراموشش کنين گويي که از مادر نزاد.
      کل نفس ذائقه الموت يا امروز يا صدهزار سال ديگه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علی : اگر نظر ندی نمیگویند لالی اما وقتی توهم میزنی مردم ترا مورد تمسخر قرار میدهند خخخخخخخ

      • m

        داداش چی زدی تویایه چیزی زدی یاآقازاده هستی که ازگرونی دلارلذت میبری. مامردم ایران صلح میخواییم وبایدواقعیتوقبول کردکه اقتصاددنیاتودست آمریکاست بایک کلمه کشوروفلج میکنه. ماخواستارصلحیم

    • بدون نام

      بیاید ما در مهمان نوازی دراین رتبه اولیم
      ما مردم صلح طلبی هستیم تاریخ ملت مارا مهربان می داند وچه بسا کار های انها از دل ما نمی رود

    • بینام

      اگه بیاد که خیلی عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعدش سفر به اصفهان،شیراز،یزد،کرمان وجوج زدن توشمال.باورکنید کاری با این تاجر میکنه که دیگه تعطیلات آخر هفتشو دیگه میاد ایران!!

    • بدون نام

      کاربر 2 . 12 چرت زیاد نگو راضی به انجام مذاکره نیستی رفتی دلار وسکه برداشتی شکر خوردی

    • بدون نام

      ماکه از خودیها وفا ندیدم?شاید از بی خودیها وفا دیدیم?

    • بدون نام

      کی میاید کجا میرود چه کسی به استقبال او خواهد رفت مگر ترامپ دیوانه است که یه کاره بیاید ایران ادم خنده اش میگیرد از این تو بزن تا من برقصم بخدا افتاب بد جوری تو مختان نفوظ کرده اگر هم خدای نا کرده بیاید ما ملت با جان دل به استقبال او خواهیم رفت خاطر جمع باشید

    • بدون نام

      اگه این دولت بتونه با کارشکنها که از تحریم سود میبرند.(امثال بابک زنجانی که توایران بسیار فراوونه)مقابله کنه وبا کشورهای دیگه حتی امریکا دست دوستی بده واقعا کاری کرده کارستان.

    • بدون نام

      اگه این دولت بتونه با کارشکنها که از تحریم سود میبرند.(امثال بابک زنجانی که توایران بسیار فراوونه)مقابله کنه وبا کشورهای دیگه حتی امریکا دست دوستی بده واقعا کاری کرده کارستان.

    • بدون نام

      خیال کردین!!!!!

    • ع.م

      اگر روسیه، اجازه دیدار و ملاقات مقامات دو کشور رو بده. ایران آزاد با رهبرانی آزاد، آرزوی ماست.

    • بدون نام

      اگر بیاید،تحریم برداشته خواهد شد و همه چیز ارزان خواهد شد،خوش به حال مردم.

    • بدون نام

      نظراتتو منتشرکن

    • بدون نام

      بلاخره باید معلوم شود که حالت ایران با امریکا از اول انقلاب روابط پنهانی داشته اند

    • جهرمی

      قدمش برسروچشم مسولین بابا مرگ یکبا شیون هم یبار مزاکره کنید ۰۰۰

      پاسخ ها

      • علی

        فدات‌بشم‌این‌ضربالمثل‌برا‌جنگ‌میگن‌نه‌برا‌مذاکره

    • بدون نام

      بیخود به خودتون وعده ندهید

      مذاکره با آمریکا یعنی تجزیه ایران

      یادتون باشه

    • بدون نام

      میدونستم نظرم منتشر نمیشد

    • بدون نام

      واقعا امان از دست افراد ساده لوحی که پندارشان این است که این انسان روانی که پایبند به هیچ چیز نبست خواهان مذاکره و رفع مشکلات مروم هست وچه زود از یادشان میرود توهینها و عهد شکنیهای آنها را .در طول تاریخ فقط اسلام از این افراد ضربه خورده و میخورد وجالب اینکه گذشتگان که با ائمه رفتاری اینگونه داشتند را مذمت میکنندو نفرین میفرستند .

    • بدون نام

      لطف یکی از آقای روحانی ماحصل مذاکرات قبل رو طلب کنه تا به مذاکرات بعد برسیم!!

    • بدون نام

      اون کی بود که توی مجلس به ظریف فوش داد همفکرانش شب وروز به برجام ....... میکردن حالا چی شده که همگی داغدار برجام شدید

    • بدون نام

      جناب شیر . برو بشین مذاکره کن

    • m

      خدا کنه همینجوباشه.تادنیاببینه مامردم ایران جنگ طلب نیستیم ماخواستارصلح بادنیاهستیم. البته اگه دلواپسابذارن چون اینافقط بفکرخودشونن نه مردم

    • m

      مامردم ایران صلح میخواییم نه جنگ. عمرمون تموم شدیک روز خوش ندیدیم همش گرانی وروزبروز بدبختی امیدواریم روحانی باترامپ گفتگوکنه

    • م م

      مواطب باشید کلاه سرتون نداره این امریکایی کثیف

    • بدون نام

      اخرش میشه رییس جمهور خودمون عالیه

    • بدون نام

      زودتر این کار انجام دهید تا تمام مردم کشور از گرانی واحتکار دیوان وروانی نشدهاند تا دیر ننشد

    • توحیدی

      مگه کل کشورها که با امریکا مذاکره کردنداتفاقی افتاده رسول اکرم هم درآن دوران باکفار مذاکره می کردماکه ازرسول الله ص بالاترنییتیم

      پاسخ ها

      • k

        رابطه با امریکا این سود رو داره که میشه پیگیر دزدایی بشیم که ایران رو غارت کردن ورفتن توی آمریکا پناهنده شدن(آقا زاده ها).خدا کنه دین ودینداری باشه. با ارتباط به باد نمیره.اونایی که مخالفن دینداریشون ضعیفه.

    • بدون نام

      ایران نباید از هیچ ابر قدرتی ترس از مذاکره داشته باشد ! مذاکره قدرت دیپلماتی یک کشور را نشان میدهد ! این سری اول باید امتیاز بگیریم بعد امتیاز ی کوچکتر بدهیم

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا ،آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بچه اقازاده یاپولدارکه داری مفت مخوری جفتگ میزنی یک روز بابات بهت پول جیبی نده دنیارو روی سرت میزاری برام شعارمیدی .

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ برامریکاوخودت که دررفاه کاملی وشکم سیری حرف میزنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج