adexo3
۷۵۶۵۶
۷ نظر
۵۰۱۸
۷ نظر
۵۰۱۸
پ

عجایب قیمت خودرو از زمستان ۹۰ تا پاییز ۹۲

شرایط خودروسازان برای عدم افزایش قیمت خودرو: دولت مابه التعفاوت قیمت واقعی و قیمت فعلی را پرداخت کند.

عجایب قیمت خودرو از زمستان 90 تا پاییز 92

روزنامه هفت صبح: شرایط خودروسازان برای عدم افزایش قیمت خودرو: دولت مابه التعفاوت قیمت واقعی و قیمت فعلی را پرداخت کند.

سه روز پیش خودروسازان داخلی اعلام کردند تا پایان سال قیمت های خود را تغییر نمی دهند، در حالی که تا پیش از آن همه با استناد به اظهارات محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت با قطعیت می گفتند قیمت محصولات خودروسازان داخلی افزایش خواهد یافت.

دیروز دبیر انجمن خودروسازن در تحلیل وقایع اخیر گفت: «به نظر می رسد به رغم واقعیت های موجود، دولت مانع افزایش قیمت خودروها شده است.» از برآیند بحث های اخیر می توان اینطور نتیجه گرفت که شرکت های خودروسازی خواهان افزایش 4 تا 5 درصدی قیمت محصولات خود هستند.

انجمن خودروسازان رقم 10 تا 15 درصد را منطقی می داند و شورای رقابت به عنوان متولی رسمی قیمت گذاری خودرو کلا افزایش قیمت را غیرقانونی می داند. حالا باید دید این موضوع جنجالی افزایش قیمت خودرو از کی شروع شد و چه زمانی بالاخره بازار روی آرامش را می بیند.

دبیر انجمن خودروسازان دیروز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «وزیر صنعت و معدن و تجارت تا موضوعی برایش مسجل نشود اظهارنظر نمی کند. بنابراین اظهارنظر وی درباره احتمال افزایش قیمت خودروها با توجه به واقعیت های این صنعت صورت گرفته بود.»

احمد نعمت بخش با بیان اینکه فشارهای وارده منجر به منتفی شدن افزایش قیمت ها شد، گفت: «همه مدیران ایران خودرو و سایپا از سوی دولت تعیین می شوند و آنها نیز مجبور به اعلام تثبیت قیمت ها تا پایان سال شدند. این در حالی است که زیان ایران خودرو در شش ماهه نخست امسال 450 میلیارد تومان و سایپا 273 میلیارد تومان بوده که این زیان در صورت های مالی درج و به بورس نیز اعلام شده است.»

اسفند 90 (1 تا 14 میلیون افزایش)

مردم ایران اولین بار در اسفند ماه سال 90 پدیده افزایش قیمت خودرو را لمس کردند، زمانی که مصادف با نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو بین یک تا 14 میلیون تومان افزایش یافت. در این مقطع دو نرخی شدن ارز شکاف عمده ای بین قیمت های بازار و نمایندگی خودرو ایجاد کرد. این اولین بار بود که علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی هم جهش چشمگیری داشتند.

تا قبل از آن مردم فکر می کردند قیمت خودروهای ملی ربطی به نرخ ارز ندارد اما کم کم متوجه شدند این دسته از خودروها هم به میزان قابل توجهی وابسته به واردات هستند. در بین خودروهای وارداتی 206 یک میلیون تومان گران شدو از خانواده خودروهای وارداتی یاریس که 25 میلیون قیمت داشت به مرز 50 میلیون رسید. ابعاد این فاجعه را زمانی درک می کنید که بدانید همین خودرو در حال حاضر 89 میلیون تومان قیمت دارد!

در این مقطع سازمان حمایت متولی رسمی قیمت گذاری خودرو بود و موافقت ضمنی خود را با افزایش 60 تا 9 درصدی قیمت خودرو اعلام کرد تا خودرویی مثل پژو پارس از 16 میلیون و 200 هزار تومان به 17 میلیون و 900 هزار تومان برسد و ماکسیمایی که در محدوده زیر 50 میلیون تومان خرید و فروش می شد، 55 میلیون تومان برای خریداران آب بخورد. البته آن زمان کسی فکر نمی کرد کمتر از یک سال بعد ماکسیما به 104 میلیون تومان برسد وگرنه همان موقع خیلی ها از قیمت 55 میلیونی استقبال می کردند.

شهریور 91 (10 تا 20 درصد افزایش)

در روزهای داغ تابستان 91 دوباره زمزمه های افزایش قیمت خودرو آغاز شد. خودروسازان که انگار با افزایش 6 درصدی پیش راضی نشده بودند دوباره از سازمان حمایت درخواست افزایش قیمت داشتند. «مدیران خودرو» با افزایش 5.2 درصدی قیمت محصولاتش در اواخر مرداد ماه دور جدید افزایش قیمت ها را کلید زد.

در نهایت مهر ماه سازمان حمایت با افزایش 10 تا 29 درصدی محصولات سایر کارخانه ها هم موافقت کرد. به این ترتیب ایران خودرو بین 2 تا 5 میلیون قیمت محصولات خود را بالا برد تا پژو 206 تیپ 2 به قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان برسد. دقت کنید تا این زمان قیمت نمایندگی 206 هنوز به مرز 20 میلیون هم نرسیده بود اما الان 29 میلیون قیمت خورده. تندر E290 هم با 3.5 میلیون افزایش به 21 میلیون و 400 هزار تومان رسید. افزایش قیمت ها در این دور دامن محصولات سایپا را هم گرفت تا پراید 111 به قیمت 11 میلیون و 540 هزار تومان برسد. این اولین بار بود که یک عضو از خانواده پراید تا بالای 10 میلیون تومان خود را بالا کشید.

آذر 91 (مگان 80 میلیون شد)

پاییز 91 اتفاقات مهمی برای بازار خودرو رخ داد. مسئولیت قیمت گذاری خودرو از سازمان حمایت گرفته و به شورای رقابت واگذار شد. شورای رقابت طبق قانون باید در قیمت گذاری کالاهای انحصاری دخالت کند.

بعدتر شایعه شد قرار است قیمت گذاری به خود خودروسازان واگذار شود و به این ترتیب دولت عملا دخالتی در این امر نداشته باشد. خودروسازان هم طبعا از این اتفاق استقبال می کنند که البته این موضوع در حد همان شایعه باقی ماند اما در اواخر آذر ماه قیمت گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان آزاد شد تا خودروهایی مثل ماکسیما و مگان خیز خود را برای رسیدن به رقم 80 میلیون تومان شروع کنند.

بهمن 91 (206 به 30 میلیون رسید)

در اواسط زمستان سال گذشته اعلام شد «از این به بعد قیمت گذاری خودرو برمبنای ارز مبادله ای صورت خواهد گرفت.» توجه کنید آن زمان ارز مرجع 1200 تومان بود و ارز مبادله ای 2500 تومان. بنابراین تغییر مبنای قیمت گذاری به معنی یک انفجار تمام عیار بود. چند روز بعد بازار آزاد زودتر از نمایندگی واکنش نشان داد و پژو 206 تیپ 2 به 30 میلیون تومان رسید. پژو پارس و سمند LX به ترتیب با قیمت های 27 و 22 میلیون تومان در بازار معامله شدند. پراید هم در بازار آزاد رکورد شیرین 17 میلیون تومان را زد در حالی که هنوز قیمت های رسمی کارخانه تصویب نشده بود.

اسفند 91 (تا 4 میلیون کاهش)

روزهای اول اسفند 91 سکوی پرتاب قیمت خودروسازان بود. در این مقطع قیمت خودروها به ارقامی شبیه چیزی که با آنها روبرو هستیم رسید. توفان افزایش قیمت ها 206 ایپ 2 را به 37 میلیون تومان، پژو 405 را به 26 میلیون تومان و پراید را به 18 میلیون تومان رساند. کمی بعد صدای اعتراض همه بلند شد.

شورای رقابت گفت خودروسازان خودسرانه قیمت را افزایش داده اند. نمایندگان مجلس به مسئله ورود کردند و وزیر صنعت وقت به ایران خودرو و سایپا اولتیماتوم داد.

بعدتر با اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در تلویزیون و دستور مستقیم وزیر، قیمت ها کاهش یافت. در روزهای آخر اسفند خودروسازان بار دیگر قیمت ها را بین 500 هزار تا 4 میلیون تومان کاهش دادند تا شاید جنجال ها تمام شود اما خبر نداشتند که این تازه شروع فشارها است.

اردیبهشت 92

پایان تعطیلات نوروز 92 اختلافات بین شورای رقابت و خودروسازان به اوج خود رسید. جمشید پژویان رئیس این شورا اعلام کرد خودروسازان باید تا 30 درصد قیمت های خود را کاهش دهند. به این ترتیب باید پرایدی که 15 میلیون و 700 هزار تومان در آن زمان قیمت داشت به 11 میلیون تومان کاهش پیدا می کرد و تندر 90 به 19 میلیون تومان می رسید که طبعا خودروسازان زیر بار این کاهش قیمت شدید نمی رفتند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد این مصوبه شورای رقابت صنعت خودرو را به تعطیلی می کشاند. خودروسازان همانطور که گفته بودند مصوبه شورای رقابت را اجرا نکردند تا اینکه مهدی غضنفری، وزیر صنعت وقت از آنها دفاع جانانه ای کرد. کم کم شورای رقابت و خودروسازان به یک هم زیستی مسالمت آمیز رسیدند و بازار خودرو به حیات بی رمق خود ادامه داد. روند نزولی تولید خودروسازاتن همچنان ادامه دارد و این روزها دوباره زمزمه های افزایش قیمت خودرو شروع شده است.

دولت جلوی افزایش قیمت های جدید را گرفت؟

دبیر انمن خودروسازان با تاکید بر اینکه دولت جلوی افزایش قیمت خودرو را گرفت، گفت: «در این شرایط اگر دولت واقعا مصر به تثبیت قیمت خودرو است باید بر اساس تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، مابه التفاوت قیت واقعی و قیمت فعلی خودروها را به خودروسازان پرداخت کند.»

نعمت بخش با بیان اینکه شورای رقابت باید هر چه سریع تر نسبت به اصلاح قیمت های پایه فروردین 91 اقدام کند، تاکید کر: «شورای رقابت قیمت خودروها را براساس نرخ ارز مبادله ای تعیین کرده است. در این شرایط با توجه به اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عدم ارائه ارز مبادله ای به خودروسازان، شورای رقابت باید مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای و آزاد را بر روی قیمت خودروها اضافه کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی جعفری پور

      عجیب تر از این هم میشه یادتون نیست قیمت 405 4 ملیون بود قیمت بنز کپل 92 18 ملیون

    • esi

      چرا همین پراید در پیت رو به افغانستان میدین 3 میلیون ولی توی ایران 18 میلیون

    • علیرضا

      چی میشه گفت؟
      ملتی که تمام فکر و ذکرش گفتن مرگ بر این و آن است.

      پاسخ ها

      • سعید

        ربطی نداره علی چون
        پس این 30 واندی سال شعار نمیگفتن مگه...!!!

    • بدون نام

      کجان طرفداران محمود که هی میگن قدرتو نمیدونن بیا بگن این کجاش قدر دونستن داره

      پاسخ ها

      • سعید

        محمود حداقل 7 سال مدیریت کرد...اگه بعضی از دستها که دوست نداشتن مردم طمع خوب زندگی رو بکشن بلبشوی گرونیرو درست نمیکردن این اتفاقات نمیوافتاد...اصلا محمود بد الان که همچی ثانیه ای داره میره بالا مخصوصا اغلام خاص تو دولت تدبیرو امید چکار کردن ...
        به نظر شما این امیده بیان بگن ماشین ارزون نمیشه یا نامید کردن ملت تمام اغلام مصرفی ملت داره گرون میشه اونوقت آقایون میخوان با کسیکه باعث وبانیه تمام بدبختیای ملته دوست شن ای سیاست کثیف...

      • مهدی

        آقا سعید!
        گندی که محمود جون زده 3 ماه که هیچ سی سال هم نمیشه پاک کرد
        ربطی به تدبیر و امید نداره
        شما آخر 8 سال بیا نق بزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج