۷۶۳۸۵۰
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

۸ میلیون یورو کمک اروپا به محیط زیست ایران

گفتگوی روزنامه اعتماد با «مجید شفیع‌پور» رییس گروه کشور‌های آسیا و اقیانوسیه کنوانسیون تغییرات آب و هوا درباره کمک ١٨ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران که هشت میلیون یورو از این کمک برای فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص یافته است.

گفتگوی اعتماد با «مجید شفیع‌پور» رییس گروه کشور‌های آسیا و اقیانوسیه کنوانسیون تغییرات آب و هوا:

بعد از اعلام کمک ١٨ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران مشخص شد که هشت میلیون یورو از این کمک برای فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص یافته است. در واقع میان این بودجه و بسته اتحادیه اروپا برای توافق برجام ارتباطی وجود ندارد؟

۸ میلیون یورو کمک اروپا به محیط زیست ایران

این مذاکرات و رفت و آمد‌های کمیسونر‌های اروپا که در تاریخ اتحادیه اروپا اعزام هفت کمیسیونر به صورت همزمان به یک کشور سابقه نداشت بعد از اجرایی شدن برجام آغاز شد. یقینا میان بسته اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و مبلغ تخصیص‌یافته هیچ ارتباطی وجود ندارد

مبنای تعیین بودجه هشت میلیون دلاری چیست و در چه حوزه‌ای هزینه خواهد شد؟

در گام اول مقرر شده بود بین دو تا هشت میلیون یورو تخصیص یابد. بعد از این متناسب با علایق طرفین و ارزیابی میزان موفقیت اقدامات فاز اول برای ادامه این همکاری تصمیم‌گیری می‌شود. این تلاش‌ها به‌طور‌مشخص در چارچوب تعهدات توافقنامه پاریس و ذیل کنوانسیون تغییر آب و هوا انجام خواهد شد. بر اساس توافقنامه پاریس کمک‌های مالی کشور‌ها به یکدیگر پیش‌بینی شده است.

ایران به‌طور‌مشخص در فاز اول اجرای این توافق چه کار‌هایی را باید انجام دهد؟

مثلا مساله تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه پنج ساله توسعه کشور هم به‌طور‌مشخص وجود دارد. زمینه‌سازی برای ایجاد نیروگاه‌های تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به مقدار حداقل پنج هزار مگاوات در برنامه توسعه پیش‌بینی شده است که این طرح‌ها هم می‌تواند کشور ما را برای دستیابی به این هدف کمک کند.

چگونگی استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همینطور طرح‌هایی در حوزه بهبود کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت در همین چارچوب اجرا می‌شود

با توجه به اینکه ٨ میلیون یورو در این حوزه بودجه کلانی به شمار نمی‌رود آیا ممکن است که بودجه‌های بیشتری هم مشخصا در همین حوزه از طرف اتحادیه اروپا به ایران اختصاص یابد؟

بر اساس مواد توافقنامه پاریس و ذیل کنوانسیون تغییرات آب و هوایی، کشور‌های توسعه‌یافته که شامل اتحادیه اروپا هم می‌شود؛ پذیرفته‌اند از طریق همکاری‌های دو‌جانبه یا چند‌جانبه تا حدود یکصد میلیارد دلار همکاری‌های تامین مالی پروژه‌ها را برعهده بگیرند. این پروژه‌ها رویکردشان در زمینه مقابله با گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی است و این منابع از سوی اتحادیه اروپا تداوم خواهد یافت.

در واقع اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس فعلی می‌تواند منجر به این شود که پروژه‌های بزرگ‌تر و منابع مالی بیشتری هم به ایران اختصاص یابد. درواقع فعالیت دقیق و موثر ما می‌تواند منجر به توافق مالی چند ده میلیارد دلاری بین اتحادیه اروپا و ایران در آینده شود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضايي

      ولي وجدانا خرج محيط زيست کنيد نه خرج جلسات تشريفات چاي شيريني ناهار همايش که دردي دوا نميکنه با همين پول اگه جنگل کاري بشه ميشه راحت يه استان رو گلستان کرد

    • بدون نام

      این کاسه گدایی یه زمان دست خود اروپایی ها بود حالا دادنش دست خودمون

    • بی نام

      ببینم از این 8 میلیون، چقدرشو گم و گور می کنین

    • بدون نام

      جالبه اروپایی ها بیشتر از مسئولین به فکر محیط زیست ما هستن

    • بدون نام

      به خدا با این بودجه اگر سر سوزنی تغییر دیدید به ما هم بگین

    • بدون نام

      اگر وجدان دارید صورت حساب واقعی بدید

    • مهدی

      این کامنتا رو ببینید حتما مسئولین دزد عزیز چقدر بهتون اعتماد داریم !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج