۷۶۴۳۷۵
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

فشار اقتصادی رفتار ایرانیان را عوض کرده است؟!

در ایران هر روز خبری تلخ و بحرانی از راه می‌رسد؛ بحران‌هایی که یک سر آن به حوادث طبیعی مانند زلزله وصل شده و سر دیگرش به فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی که منجر به فقیرتر شدن هر روزه مردم می‌شود و یک سر آن هم به آسیب‌های اجتماعی متصل است. آسیب‌هایی مانند کودکان زباله گرد در خیابان که تعدادشان بیشتر می‌شود، کودک آزاری ها، فقر، اعتیادو ... در این میان رفتار مردم نیز نسبت به یکدیگر متفاوت شده است.

روزنامه قانون: در ایران هر روز خبری تلخ و بحرانی از راه می رسد؛ بحران‌هایی که یک سر آن به حوادث طبیعی مانند زلزله وصل شده و سر دیگرش به فساد اقتصادی در دستگاه های دولتی که منجر به فقیرتر شدن هر روزه مردم می شود و یک سر آن هم به آسیب های اجتماعی متصل است. آسیب‌هایی مانند کودکان زباله گرد در خیابان که تعدادشان بیشتر می‌شود، کودک آزاری ها، فقر، اعتیادو ... در این میان رفتار مردم نیز نسبت به يكدیگر متفاوت شده است.

نقش بحران ها و فقر اقتصادی بیشتر از همه در بروز خشونت موثر است. مرد یازنی که بدهی کلانی دارد و نمی‌تواند آن را پرداخت کند، ذهنش گرفتار است و لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. او می تواند دست به هر خشونتی بزند.

دکتر فاضلی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی بر رفتارهای نابه‌هنجار مردم تاثیر دارد، گفت: «نکته دیگری که باید در اینجا مورد توجه قرار بگیرد، این است که امروز در نتیجه بحران اقتصادی و بسیاری از بحران های اجتماعی دیگری که جامعه ما را در برگرفته است، برخی از گروه ها تحت فشار و محدودیت هایی که بر آن‌ها تحمیل شده است گاهی بر خلاف میل، ارزش‌ها و اعتقادات واقعی خود به سوی رفتارهای نابه‌هنجار و غیراخلاقی سوق داده می‌شوند.

ما باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که بین ارزش های واقعی، اعتقادات و ذهنیت های مردم با آنچه که بروز می دهند تمایز قايل شویم. ممکن است امروز زن یا مردی در نتیجه فشار محدودیت های اقتصادی رفتاری از خود بروز دهد که آن رفتار را خود او نیز نمی پسندد و جامعه و فرهنگ نیز آن رفتار را تایید نمی کند؛ دراین صورت ما مجاز نیستیم بروز چند رفتار نابه‌هنجار را که از نظر فاعل آن رفتار نیز پسندیده نیست، به عنوان فرهنگ جامعه معرفی کنیم».

این جامعه شناس در ادامه صحبت‌هایش محققان، نظریه پردازان، روزنامه نگاران و تمام کسانی است که بنا بر وظیفه حرفه ای خود در زمینه جامعه سخن می گویند را مخاطب قرار داد و گفت:« ما وظیفه داریم که تصویری کمابیش واقع بینانه از کلیت جامعه ایران بروز بدهیم».

دکتر فاضلی همچنین به نقش مدیریت جامعه در بروز رفتارهای نابه‌هنجار اشاره کرد و افزود: «به اعتقاد من جامعه ما از نظر سرمایه های عاطفی و انسانی یکی از غنی‌ترین جوامع موجود است. اگر ما اکنون رفتارهای نابه‌هنجاری می‌بینیم که به حق باید آن‌ها را نقد کرد، باید در نظر داشت که بخشی از این رفتارهای نابه‌هنجار ریشه در موقعیت اقتصادی از یک‌سو و بی توجهی به سرمایه های عاطفی و انسانی موجود در جامعه توسط مدیریت جامعه از سوی دیگر دارد».

دکتر فاضلی با اشاره به اینکه باید از سرمایه های اجتماعی مردم ایران به بهترین شکل استفاده کرد، گفت:«اگر ما در تمام طول سال تکیه و توجه جدی بر سرمایه های انسانی، فرهنگی، نمادین و عاطفی مردم داشته باشیم و از این سرمایه ها برای مدیریت نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استفاده کنیم، آن‌گاه در موقعیت های بحران زا نیز این سرمایه ها به کمک جامعه و مدیران می آیند.

اما وقتی این سرمایه‌ها نادیده گرفته می شوند، طبیعی است که به تدریج از جلوی چشم ما پنهان می شوند؛بنابراين من معتقدم ما نمی توانیم این نوع رفتارهای مقطعی و کوتاه مدت را به عنوان سندروم فرهنگ یا ویژگی‌های فرهنگی جامعه ایرانی به صورت کلی در نظر بگیریم».

احساس امنیت روی دیگر سکه خشونت در جامعه

اگر روزی مردم ایران به دولتمردان و سیاستمداران اعتماد کردند، حالا این اعتماد را نقش بر آب می بینند چون هر روز شاهد این هستند که بخشی از سرمایه مالی و جانی شان در حال از بین رفتن است. عوامل زیادی باعث ایجاد خشمی فروخورده در میان مردم شده اند که آن را ناخودآگاه به يكدیگر بروز می دهند.

در همین رابطه «احمد بخارایی» آسیب‌شناس و پژوهشگر در گفت و گو با «قانون» گفت: «اینکه بیکاری یکی از دلایل خشونت به شمار می رود، نباید این تصور را ایجاد کند که اگر به‌طورمثال شرایط زندگی از یک رفاه نسبی برخوردار شود و آمار بیکاری کاهش یابد به مقدار زیادی خشونت از جامعه رخت برمی بندد ؛چراکه براساس این تحقیق، فقط ۱۸ درصد خشونت به خاطر بیکاری است».

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه به رابطه بین هویت اجتماعی و احساس امنیت، اشاره می کند و می‌گوید:« احساس امنیت روی دیگر سکه خشونت به شمار می آید، هر چه فرد کمتر احساس امنیت کند برای اینکه در جامعه بماند و هویت اجتماعی اش حفظ شود، ناچار است به هر طریقی و به هر وسیله ای خودش را اثبات کند». از سوی دیگر گفت و گو نیز فضایی برای ایجاد همبستگی و گفتمان‌های اجتماعی ایجاد می کند.

این جامعه شناس ادامه می دهد:« جایی که فضا برای دیالوگ و گفت و گو بسته است، خشونت ایجاد می شود و این موضوع منجر به شکاف های رفتاری می شود و حتی به دیالوگ هم نمی رسیم، چه برسد به گفتمان؛ به عبارت دیگر جایی که فرد احساس می کند نمی تواند حرف بزند، ممکن است یک رفتار خشونت بار داشته باشد. عدم ابراز نظر می تواند منجر به خشونت شود؛ امروز شاهدیم حتی دیالوگی که بین نخبگان جامعه برقرار می شود، زود به رفتارهای تند کلامی و چهره‌های برافروخته تبدیل می شود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا برین بودجه ومنابع کشورشغلامون خرج۱۶ملیون افغانی مفت خوربدین وهم وطنانمون بیکارن فقیربااین بی ابی زیادفقرنجومی کم بودجگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو فكرتو عوض كن داداش
        تويي كه دنبال شغل پشت ميزي هستي آيا ميري نصفه شب آشغالاي تهرانو جمع كني؟
        تو كوره هاي آجر كار كني
        هر وقت ايراني ها تن پروري رو گذاشتن كنار مملكت آباد مي شه
        خلاص

    • بدون نام

      ای کاش میشد جای مردم ومسئولین نظام که به مردم توصیه می‌کنند مشکلات راتحمل کنیدراعوض کرد.. افزایش فساد، فحشا، دزدی، آدم کشی، طلاق، دورشدن جوانان ازازدواج،حاصل جنگ افروزی وبی توجهی سران نظام بداخل کشور است، همه چیز فدای هدفی پوچ و دست نیافتنی وتاریخ گذشته کرده‌اند..

    • بدون نام

      لعنت خدا بر باعث و بانیش که یه روز خوش برامون نزاشتن

    • بدون نام

      با این گرانی که دولت روحانی ایجاد کرده با منتظر افزایش بی رویه جنایات و قتل و تجاوز و خود فروشی و خود کشی و.. .. .. باشیم
      روحانی استعفا

    • بدون نام

      آقای دکتر یک مقدار مزخرف فرمودن! این مردم اگه فرهنگ و تفکر و شعور درست حسابی داشتن کارشون به اینجا نمیرسید! الانم اگه فرهنگ و تفکر و شعور درست داشتن وضع رو عوض میکردن! ولی نشون دادن که لایق همچین وضع و حال و روزی هستن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین خوب گفتی خلایق هر چه لایق

    • کارمند

      حدود۶۰درصد جامعه فقیر هستند و هیچ امیدی به آینده ندارند چون کشور توسط مسئولینی فاسد ورانت خوار ودزد اداره میشود وهر روز اخبار اختلاس ورانت خواری آنها یا وابستگان آنها منتشر میشود و همین باعث نبودن چشم انداز روشن و ناامیدی امثال من میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دندمون نرم!!!!!

    • بدون نام

      من به شخصه روانیم روانی

    • بدون نام

      بهترنیست به فکر برطرف کردن فشار اقتصادی بر مردم باشیم ،تا مردم بیش از این فدا نشوند؟

    • مریم

      نشستن دور هم فکر کردن به این نتیجه رسیدن که چه لزومی داره
      عروس با جهیزیه نو بره خونه بخت .پیشنهاد دادن چه اشکالی داره جهیزیه دست دوم باشه. همین طور چیز کردن تو مملکت
      حضرت علی :هر چه برای خودت میپسندی برا دیگران هم بپسند.
      اگه همین فرمایشو عمل میکردن مملکت گلستون بود اما کشور فقط پسوند اسمش اسلامیه .فقط شعار شعار و شعار

    • بدون نام

      ای مسولان بالا دست به پاین دست از خدا بترسید.. و رسول خدا. بترسید. . و از مردم بترسید . یه روزی گرفتار موج . غضب مردم ایران .. گرفتاتون میشود

    • بدون نام

      ای مسولان بالا دست به پاین دست از خدا بترسید.. و رسول خدا. بترسید. . و از مردم بترسید . یه روزی مثل شاه گرفتار موج . غضب مردم ایران .. گرفتاتون میشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج