۷۷۶۷۷۰
۲۴ نظر
۵۰۰۱
۲۴ نظر
۵۰۰۱
پ

واکنش بازار ارز به رایزنی‌های روحانی در نیویورک

دلهره بازار برای سخنان سران کشورها در سازمان ملل ورایزنی‌های روحانی بالاخره تمام شد وبازار راه خود را در پیش خواهد گرفت،اما فعالان می‌گویند که تا روحانی برنگردد،معاملات به سختی انجام می‌شود.

خبرگزاری مهر: دلهره بازار برای سخنان سران کشورها در سازمان ملل ورایزنی‌های روحانی بالاخره تمام شد وبازار راه خود را در پیش خواهد گرفت،اما فعالان می‌گویند که تا روحانی برنگردد،معاملات به سختی انجام می‌شود.

دیروز بازار ارز دوباره التهاب و بلاتکلیفی سنگینی را تجربه کرد. قیمت را دلالان تعیین می‌کردند و صرافان هم معامله‌ای انجام نمی‌دادند. تفاوت قیمت خرید و فروش ارز در دستان واسطه‌ها، گاه به ۸۰۰ تومان هم می‌رسید و آنها اگر قرار بود ارزی بفروشند، سخنرانی ترامپ و روحانی را بهانه می‌کردند.

و یا ارز نمی‌فروختند یا با منت زیاد، خریداران را مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا و بعضا تا ۱۷۵۰۰ تومان برای هر دلار می‌کردند و اگر می‌خواستند از فروشنده ارز بخرند، حتما قیمت‌ها را به شدت می‌شکستند و به بهانه اینکه بازار خرید و فروش نمی‌کند، قیمت پایینی را برای خرید ارز می‌پرداختند.

این داستان تلخ بازار ارزی است که سیاستگذار به نظر می‌رسد خود را از مدیریت آن کنار کشیده و تنها دل به تنظیماتی داده است که به گفته خود در بازار ثانویه و نیما انجام می‌شود. نه صرافی‌ها نقش جدی در بازار ارز دارند و نه بانک مرکزی نقشه و الگویی دقیق برای بازار که بتواند کنترل آن را در دست بگیرد. این در شرایطی است که اگر بانک مرکزی برنامه‌ای هم برای تنظیم بازار ارز در نظر گرفته، هنوز نتوانسته نتایج ملموسی را در بازار ارز بر جای بگذارد.

نکته حائز اهمیت این است که بانک مرکزی معتقد است که تنها ۳ درصد از بازار ارز را اسکناس‌ها تامین می‌کنند و کار در دست دلال‌ها است؛ در حالیکه ۹۷ درصد مابقی در بازار ثانویه رد و بدل می‌شود و نرخی به مراتب پایین‌تر از آنچه که در بازار آزاد ارز می‌گذرد، دارد. این در حالی است که همین سه درصد اکنون کل اقتصاد ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و بانک مرکزی باید هر چه سریعتر برای آن فکری کند.

همچنین روز گذشته دلهره بازار ارز برای سخنان روسای جمهوری ایران و آمریکا در سازمان ملل، تقریبا معاملات در بازار ارز را قفل کرده و رکوردهای قیمتی بالایی را برای بازار رقم زده بود. این در حالی است که فعالان بازار ارز می‌گویند دیدارهای حاشیه‌ای روحانی در سازمان ملل نیز با سران کشورها بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و می‌تواند جهت بازار ارز را تا حدودی تعیین کند، اگرچه همه داستان این نیست و اکنون آشفتگی و بهم ریختگی بازار ارز، محصول عدم سیاستگذاری‌های صحیح در اقتصاد ایران است.

از سوی دیگر، آنچه که صرافی‌ها و معامله‌گران بازار ارز را تا حدود زیادی متحیر و البته نگران کرده است، عدم ورود به موقع بازارساز و بازیگردان اصلی بازار ارز یعنی بانک مرکزی در بازار بوده و این سکوت و انفعال عجیب در بازار ارز، بسیاری را نگران کرده است و البته راه را برای جولان هر چه بیشتر دلال‌ها و نرخ‌گذاری‌های خارج از ضابطه و قاعده باز کرده است.

یکی از صرافی‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بانک مرکزی هنوز برنامه عملیاتی و مشخصی برای مدیریت بازار ارز تدارک ندیده یا اینکه به مرحله اجرایی نرسانده است. صحبت به میان آوردن از یک بسته سیاستی، تنها می‌تواند هیجانات را در حد یکی تا دو روز یا حتی چند ساعت کنترل کند؛ اما هر زمانی که بازار این سیگنال را دریافت نماید که سیاست مشخصی برای بازار ارز وجود ندارد، به طور قطع بازار روی آرامش نخواهد دید.

وی می‌افزاید: ماجرا از این قرار است که اکنون بانک مرکزی نقش موثری در بازار ندارد و حتی بازیگران او هم خیلی نتوانسته‌اند بازار را هدایت کنند. این در حالی است که قیمت ارز اکنون تنها در دست دلالانی تعیین می‌شود که واقعا پشتوانه ارزی خاصی ندارند و تنها با روانکاوی و روان درمانی بازار را به سمت نرخ‌های بالا می‌برند.

یکی دیگر از صرافان نیز اعلام می‌کند که اکنون مردم در حد نیازهای خرد و برای حفظ سرمایه خود، وارد بازار شده و با نرخ‌های بسیار بالا، حتی ۵۰ دلار و ۱۰۰ دلار می‌خرند؛در حالیکه این تنها بازی دلالان است که بازار را اغوا کنند که افزایش نرخ ادامه دارد.

وی افزود: البته اگر باز هم سیاستگذار پولی و ارزی کشور سیاست مشخصی را اعلام ننماید، به طور قطع، بازار به سمت نرخ‌هایی پیش خواهد رفت که شاید از تصور کنونی ما هم خارج است؛ در حالیکه به راحتی می‌توان با مکانیزم‌هایی که در سالهای قبل امتحان شده و البته در نظر گرفتن نقش پررنگ برای صرافی ها، بازار را هدایت و کنترل کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که شروع امروز بازار ارز، چه نرخ‌ها و شرایطی را برای انواع ارز در بازار رقم خواهد زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كار خود دولته و بزودي ارز را تا ١١هزار تومان پايين مي آورند

    • بدون نام

      خرید و فروش دلار به این ترتیب فقط منافع مشتی دلال بی رحم و انصاف را تامین می‌کند

    • بدون نام

      خرید و فروش دلار به این ترتیب فقط منافع مشتی دلال بی رحم و انصاف را تامین می‌کند

    • داش عباس

      چرا دروغ میگین
      دلار همین الان در فردوسی 19 هزار تومان هست
      کار متبتی که انجام نمیدین
      لااقل خبر رسانی دروغی متل دولت بی عرضه نکنید...

      پاسخ ها

      • ****Anti dallal haromi****

        اقای دلال داش عباس . اول این دلار که میگی در فردوسی چقدره ؟ تو فکر کن 20 نه اصلا 30 هزار تومنه مردم فهیم میدونه که این قیمت ، نرخ دلالیه نه نرخ واردات و صادرات پس جو نده . شما و امثال شما و محتکران .....زاده بدجوری پس خواهید داد شما با دارائی چند دلار و یا چند سکه ویا یک پراید و یا یک موتور هر روز میاید میگید گران شده و جلوتر از بازار ازاد قیمت بالاتر میدید تا جنستان را رد کنید ولی مردم گول شما را نخواهند خورد الان کمپین نخریدن اجناس گران شروع شده ومردم فقط قراره مایحتاج ضروری غذائی و پوشاک خریداری کنند که اگر مردم همت کنن اونوقت ...... . در ضمن متنتو با لکنت زبان نوشتی حرف ث را ت زدی تخم کفتر بخور

    • کارمند

      موج اصلی تورم شروع شده چون روحانی آخرین نقطه ی امید بود منتظر دلار ۵۰هزار تومانی باشیم

    • بهرام

      اصلا معلوم نیست تو این مملکت چه خبره هر روز از روز قبل همه چی گرونتر میشه معلوم نیست دولت و مجلس چه کاره هستن که دلالها قیمت درست میکنن به قول راننده تاکسی ها کار خودشونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که گرونی داخلی و ارز دست همین آقازاده های مجلس و دولت و بانک مرکزی است که دارن با اختلاس و دزدی و احتکار متاسفانه خون مردم رو داخل شیشه کرده و مراجع تقلید و حوزه علمیه هم فقط ساکت نشسته اند

    • بدون نام

      خنده دارش اینه که مجلس دو هفته تعطیل بود دلار ثابت بود و تا تعطیلاتشون تموم شد دلارم شروع کرد بالا رفتن.

    • بی نام

      این بار موقع انتخابات علاوه برلیست اصلاح طلب واصولگرا و پایداری یک لیست هم از نامزدی دلالان ارایه خواهد شد همه چیز دست دلالان است لاستیک خودرو و پوشک بچه و شیر خشگ و مرغ و گوشت و رب گوجه فرنگی و بادمجان و کدو و موز و لوازم التحرير و دارو و لوازم خانگی ممکن است بفرمایید چی به غیر ار حباب و شرایط روانی دست دولت و دستگاه حاکمه است

    • بدون نام

      علت بی نظمی بازار ارز عدم مدیریت و بی کفایتی دولت روحانی است، اگر روحانی استیضاح شود و برکنار شود همه چیز درست می شود که از مجلسی که اکثرأ اصلاحطلبند بعید بنظر می رسد.

    • بدون نام

      این توافق دولت ومجلس بوده که دلار را تا بیست هزار تومان گران کنند قضیه هیچ ربطی به دشمن خارجی ندارد دست دشمن داخلی ملت است عین ماجرای اهواز چطوری سیصد نفر به عنوان عوامل تروریست در اهواز دستگیر شده اند

      پاسخ ها

      • noja

        ساعت ۱۲شب کدام بانک یا... بازاست که قیمت دلار را اعلام کند. شب گذشته هرساعت هزار تومان قیمت دلار گران نترمی شد.!

      • بدون نام

        اصلا دولتی وجود داره همه چیز افسار گسیخته داره گرون میشه همون .... کدوم سامانه کدوم کشک ازاینکه در اداره مملکت عاجز هسیتید شرم کنید بیایید بیرون بذارید مردم خوتصمیم بگیرند شما مردم را به گروگان گرفتبد آخه شما به قیامت هماعتقاد دارید؟؟؟؟؟؟؟......

    • بدون نام

      معنی آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند را هم فهمیدیم

    • بدون نام

      واقعا راست گفتن خواب مومن عبادت.اون هم ایرانی ومخصوصا نماینده مجلس و دولت

    • بدون نام

      رایزنی اقایان رکوردهای ارزی جدید ثبت کرد

    • بدون نام

      رایزنی اقایان رکوردهای ارزی جدید ثبت کرد

    • سعید

      خدا کنه مردم ایران شانس بیارن و روحانی دیگه از آمریکا به ایران برنگردد. آنوقت میبینید که دلار میشه 5000 تومان. خدا کنه روحانی در راه بازگشت از آمریکا به یکی از کشورهای آفریقایی پناهنده بشه

    • بدون نام

      بی وجدانها . .... دولت مردان ایران یا هر کس دیگر در گرانی و فقر تر کردن مردم در ایران نقش دارد. خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      فقط کارهربز نیست خرمن کوبیدن گاونر میخاهدو مرد کهن کسانی که اقتصاد کشور را ب این روز انداختن یک مشت چوپان بودن و بس.

    • بدون نام

      همه اش حرف






      میزنیم عمل کنیم بهتر نیست؟ بابا یه حرکتی چیزی؟ من که سکه باید بدم برای مهریه زنم بدبخت شدم یه کاری بکنین

    • بدون نام

      دولت روحانی روی احمدی نژاد را سفید کرد با این وضعیت ارزش ریال و دلار.خاتمی قهرمان بود

    • امین

      فلسفه وجودی اصلاح طلبان فقر و بیچارگی و نا امیدی و نابودی مردم و مملکت است . آنان موجوداتی خوش خط و خال و با شعارهایی زیبا و فریبنده همچون تدبیر و امید تیشه به ریشه این ملت و مملکت میزنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج