۷۷۷۷۷۸
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

قیمت سکه، با بدهکاران مهریه چه کرد؟

افزایش تصاعدی قیمت سکه در چهار ماه گذشته علاوه بر آنکه پرونده‌های قضایی دادگاه‌های خانواده را زیادتر کرده، آمار زندانیان بدهکار مهریه را نیز تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

روزنامه ایران نوشت: افزایش تصاعدی قیمت سکه در چهار ماه گذشته علاوه بر آنکه پرونده‌های قضایی دادگاه‌های خانواده را زیادتر کرده، آمار زندانیان بدهکار مهریه را نیز تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

هم‌اکنون ۴۱۸۱ مرد در کل کشور به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه همسرشان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. این در حالی است که جمعیت این بدهکاران خانوادگی تا سوم مرداد سال‌جاری ۳۵۵۰ نفر بوده‌اند. ماجرا وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متوجه می‌شویم آمار زندانیان مهریه در اول شهریور سال گذشته ۲۴۵۰ نفر بوده است.

این روزها ماجرای صعود بی‌رویه قیمت سکه در تار و پود زندگی خانواده‌ها نفوذ کرده و تأثیرات زیادی بر معیشت و شغل و خانواده آنها گذاشته است، اما بدون شک هر روز که نرخ خرید و فروش سکه تمام بهار آزادی بالاتر می‌رود لرزه بر اندام تمام مردانی می‌افتد که در شب خواستگاری خود را مجنون لیلی تصور می‌کردند و حالا در مرز طلاق، به بدهکاران کلان اقتصادی شباهت پیدا کرده‌اند.

پس طبیعی است بیشتر آقایانی که حکم پرداخت اقساط مهریه به آنها ابلاغ شده، یا در حال بازپرداخت دیون خود به همسرشان هستند، یا راهی دادگاه‌های خانواده شدند تا «دادخواست تعدیل اقساط مهریه» دهند. پرونده‌هایی که در ماه‌های اخیر حجم زیادی از وقت و انرژی شعب دادگاه‌های خانواده را در برمی گیرد.

در راهروهای هر مجتمع قضایی که به پرونده‌های مناقشات خانوادگی مربوط می‌شود، انبوه زن و شوهرهایی را می‌توان مشاهده کرد که درگیر دریافت و پرداخت مهریه هستند. اما از اوایل اردیبهشت امسال تعداد مراجعانی که به‌دنبال کم کردن میزان اقساط مهریه هستند به طرز چشمگیری بیشتر شده است.

محمود سعادت، قاضی شعبه ۲۶۱ دادگاه خانواده در این باره به خبرنگار حوادث «ایران» می‌گوید:«از همان روزهایی که قیمت دلار و سکه شروع به افزایش کرد، تعداد پرونده‌های تعدیل اقساط هم در این شعبه بیشتر شد. به‌عنوان مثال در یک ماه گذشته از ۱۹۰ پرونده‌ای که به دست ما رسیده، ۶۳ مورد در همین رابطه است. در حالی که سال گذشته در همین مدت ۱۰ پرونده بررسی کرده‌ایم.»

این قاضی درباره روال رسیدگی به چنین دادخواست‌هایی اظهار می‌دارد:«ابتدا توانایی مالی و تمکن فرد بررسی می‌شود و بر اساس درآمد و میزان بدهی و حکم اولیه رأی صادر می‌کنیم. در واقع یک حکم واحد برای همه صادر نمی‌شود. حتی ممکن است بر اساس شواهد و مدارکی که زن به دادگاه ارائه می‌دهد درآمد مرد بیشتر شده باشد.

هرچند که به طور معمول اینگونه نیست و درآمد اغلب مردان نسبت به دوره قبل یا ثابت مانده یا کمتر شده است اما چون قیمت یک سکه از سال گذشته تاکنون چهار برابر شده، اقساط سبک‌تر برایشان در نظر گرفته می‌شود. مثلاً اگر مردی قبلاً هر دو ماه یک سکه به همسرش می‌پرداخته، حالا متعهد می‌شود هر چهار ماه یک سکه به همسرش بپردازد.»

سعادت در ادامه به این نکته اشاره کرد که برخی از پرونده‌های جدید مربوط به افزایش مبلغ نفقه زنان یا فرزندانی است که با افزایش قیمت کالاها و خدمات به مشکلات اقتصادی برخورده‌اند.

علی امینی نژاد، قاضی شعبه ۲۶۳ نیز درباره افزایش پرونده‌های درخواست تعدیل مهریه می‌گوید:«در گذشته گاهی پیش می‌آمد که برخی از زنان نسبت به افزایش اقساط مهریه دادخواست می‌دادند، اما تعداد مردانی که درخواست کاهش اقساط مهریه داشتند، کم بود. حالا چند ماهی می‌شود که پرونده‌های مربوط به تعدیل اقساط مهریه بیشتر شده است.»

این قاضی می‌افزاید:«سال گذشته در همین روزها ما اصلاً زندانی مهریه نداشتیم، اما در همین سه هفته گذشته دو نفر را به‌خاطر ناتوانی در پرداخت مهریه به زندان فرستاده‌ایم. دلیل گرفتاری مردانی با این شرایط مشخص است، چرا که اوضاع اقتصادی بر کارخانجات و تولید‌کننده‌ها هم تأثیر گذاشته و تعداد زیادی از حقوق بگیران بیکار شده‌اند یا با تعدیل نیرو مواجه شده‌اند. اما قانون نمی‌تواند حق و حقوق زنی که مهریه‌اش را می‌خواهد نادیده بگیرد.»

غلامحسین گل آور، قاضی شعبه ۲۶۴ هم از منظر دیگری به‌موضوع مهریه نگاه کرده و می‌گوید:«در روزگاران قدیم سکه طلا به‌عنوان مهریه مرسوم نبود، اما روابط زن و شوهرها بهتر از امروز بود. البته در اینکه تعداد سکه‌های طلا و رقم مهریه ضامن خوشبختی نیست و بین زن و شوهرها محبت ایجاد نمی‌کند شکی نیست اما این روزها معیارهای تشکیل زندگی و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه به گونه‌ای شده که علت بسیاری از دعواهای زوج‌ها به‌خاطر مسائل اقتصادی باشد.»

وی تأکید می‌کند: «در پرونده‌های مربوط به مهریه به‌طور معمول خانم‌ها ضرر نمی‌کنند، چرا که به نرخ روز مهریه‌شان را دریافت می‌کنند ولی آقایان که مجبورند به نرخ روز سکه طلای مهریه را بپردازند آسیب بیشتری می‌بینند. بنابراین در این میان برخی ناتوان از پرداخت مهریه‌های سنگین راهی زندان می‌شوند و بعضی دیگر به پرداخت اقساط بلندمدت راضی می‌شوند.»

قاضی غلامرضا احمدی هم در همین رابطه اظهار می‌دارد:«قبل از بالارفتن تصاعدی قیمت ارز و سکه، ما بیشتر با پرونده‌های مطالبه مهریه سر و کار داشتیم. اما از ماه‌های نخست امسال دو نوع پرونده به برنامه‌های کاری ما اضافه شده است. اول، دادخواست تعدیل اقساط مهریه از طرف آقایان و دوم، دادخواست اعسار از پرداخت هزینه رسیدگی از طرف خانم ها.

نوع دوم از دادخواست‌ها به‌دلیل این است که هزینه رسیدگی رقم بسیار زیادی می‌شود و معمولاً یک خانم قادر به پرداخت آن نیست. به‌عنوان مثال مهریه ۵۰۰ سکه‌ای یک زن به نرخ روز حدود ۲ میلیارد تومان می‌شود. وی باید معادل سه و نیم درصد کل مبلغ مهریه‌اش را یعنی حدود ۷۰ میلیون تومان به حساب دادگستری واریز کند تا به پرونده‌اش رسیدگی شود.»

آمار تکان دهنده زندانیان مهریه

افزایش نگران‌کننده زندانیان مهریه بخصوص در چند ماه اخیر را اگر در کنار سایر تبعات تأسف بار افزایش بی‌رویه نرخ سکه و طلا بگذاریم متوجه می‌شویم که این وضعیت نا بسامان نه تنها اقتصاد مملکت را به نابودی کشانده بلکه باعث از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها نیز شده است.

سیداسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در همین باره می‌گوید:«هم‌اکنون ۱۰ هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور به سر می‌برند که از این میان ۴۱۸۱ نفر بدهکاران مهریه هستند. بیشترین فراوانی با ۵۸۰ نفر به استان فارس، ۴۵۳ نفر به استان تهران و ۳۷۰ نفر به استان اصفهان مربوط می‌شوند.» این مسئول می‌افزاید:«بالارفتن قیمت ارز و سکه از ابتدای تیر امسال روند رو به رشدی در بخش مردان زندانی ایجاد کرده و این در حالی است که ۵ سال قبل تعداد کل زندانی‌های جرایم غیرعمد کشور کمتر از ۴ هزار نفر بوده‌اند.»

او تأکید می‌کند:«مهریه یک تعهد مالی است که صددرصد قابل پرداخت است، اما جنبه اقتصادی ندارد. با مهریه کسی نمی‌تواند کار اقتصادی انجام دهد، هرچند بار مالی آن مشخص، قابل شکایت و پیگیری قانونی است. اگر میزان مهریه‌ بالا باشد و فردی نتواند مهریه را پرداخت کند به زندان می‌رود، اما اگر میزان مهریه ۱۱۰ سکه یا کمتر از آن باشد جنبه کیفری ندارد و فرد به‌دلیل پرداخت نکردن آن به زندان نمی‌رود، اما موظف است مهریه را پرداخت کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیچاره هم مردا هم زن ها
      پدر هممون درومد به لطف دولتمردان غیور

    • بدون نام

      این کشور وقوانین عقب مانده اش .............خوووو خیلی راحت میتونن سکه را در مورد مهریه به همان قیمت یک میلیون قبلی حساب کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره والا

    • بدون نام

      بايد همانطور كه من قبلا گفتم به هنگام بستن عقد همانجا مهريه را پرداخت كنند تا از عهده ان برايند و اين مهم همان ابتدا حل شود،،،،وسقف صد ده تا براي اين بود كه ان زمان به بهانه هاي مختلف در همان زمان بستن عقد در محضر، تا به إعداد سن تولد و با گفتن كلمه مهريه را كه داده و گرفته و يا به تاريخ همان سال يعني هزار سيصد فلان تا مي بستند،،،،و افراد سود جو در دستگاه و كالت و قضاوت با چشم انداختن به زندگي مردم خانواده ها را از هم نابود مي كردند،،،،،الان با گران شدن سكه مي تواند تعهد بر سكه را در دفترخانه ها و محضرهاي رسمي به رسميت نشناسند براي مهريه و يا حضرات آيات ان را حرام إعلام كنند و يا به نرخ همان روز پرداخت و يا ثبت كنند،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا فلسفه مهریه هم گرفتن کل مهریه زمان عقد است وزن حق داره تا قبل از گرفتن مهریه به خونه شوهرش قدم نزاره

      • احمداشک

        آره زمان قدیمم پیش ما تا خوانواده ی داماد یه سری اقلام با ارزش به عروس نمیدادن ،راضی نمیشدن

    • فریبا

      اگر بخواد ازدواج مادی باشه, همین باعث شده پسرا از ازدواج میترسن و دخترا هم شوهر گیرشون نمیاد؟! به این میگن مهریه یا قهریه؟! باید نوع مهریه دیگه سکه نباشه! برگرده به سبک قدیم...

    • بدون نام

      زن هاتامی تونیدبگیریدازشون تااینهاباشن جوگیرنشندبیشترازچهارده تاببندند

    • بدون نام

      آقا مرد که مهریه نمیده ، اعسار میزنه ۵ ماه یک دونه ، زن بدبخت هم که حق طلاق نداره ، سیستم قفل ، مرد میگه تا آخر عمر دنبال مهرات باش . عسار میزنم ۴ ماه یکبار مهری ات را بگیری ، حساب کنید ۱۰۰سکه را بخواهد بگیره میشه ۴۰۰ ماه ۳۶ سال طول میکشد . زنهم که طلاق بخواهد مرد نمی دهد ، حتی مرد می گوید اون ۷ تا سکه ای که بهت دادم پس بده شاید یک فکری بکنم برات ، مرده ۴ تا دختر باکره رو اینجوری بدبخت کرده ، شارلاتنه ،

    • بدون نام

      حقشونه خیلی مردها که از روزی هوس و نه منطق ازدواج میکنند و حاضر هستند هزاران سکه مهر کنند درحالیکه توانایی پرداخت حتی 10 سکه رو هم ندارند پس حقشون هست که سال ها برن آب خنک میل کنند.

    • بدون نام

      پیشنهاد می گردد بهای سکه ها در حین عقد به ریال محاسبه گردد و در عقد نامه قید شود . منطقی نیست که مهریه از دیه زن بیشتر شود

    • بدون نام

      چشمتون همین مهریه زن بدبخت رو دیده. هزارتا پدرسوخته بازی که مرد انجام میده میتونه با داشتن زن و بچه بره یه زن رو به مدت 99 سال صیغه کنه یا زن و بچه رو ول کنه به امان خدا بره دنبال کثافت کاری رو نمیبینه؟

    • و

      سکه را از مهریه باید برداشت .

    • بدون نام

      زشته قشر زن روذنصفه حساب میکنید خودتون از دامن یک زن هستید.مهریه تنها حقی هست دین اسلام برای زن گذاشته.کنار بالا رفتن قیمت سکه بقیه چیزهایی اساسی زندگی هم بالا رفته....هیچ

    • بدون نام

      مهریه حق قانونی خانومهاست وشرع وعرف وقانون نیز میگن که مهریه حق خانوماست پس علت این همه ناله چیه

    • خوزستان

      مهریه رو باید حذف کرد یا باید زمان عقد گرفت که طرفتو بشناسی

    • وحید

      سکه رو از مهریه باید حذف کنن چون سکه دیگه قابل پیش بینی نیست..هستن زنهایی هم که فقط بخاطر مهریه ازدواج میکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج