۸۰۶۲۶۵
۱۹ نظر
۵۰۱۷
۱۹ نظر
۵۰۱۷
پ

کارگران امسال چقدر عیدی می‌گیرند؟

در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در پایان سال پرداخت می شود، بخشی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه‌های معیشتی، از کارفرمایان خواسته‌اند که عیدی پایان سال را برای تقویت قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی خانوار زودتر دریافت کنند.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در پایان سال پرداخت می شود، بخشی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه‌های معیشتی، از کارفرمایان خواسته‌اند که عیدی پایان سال را برای تقویت قدرت خرید و جبران هزینه‌های زندگی خانوار زودتر دریافت کنند.

علی اصلانی - عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اظهار تاسف از شرایط سخت معیشتی بسیاری از خانوارهای کارگری گفت: از سبد کالای دولت برای کارگران که خبری نیست و چند سالی است که به مبلغ خواربار اضافه نشده و ترمیم مزد کارگران هم که منتفی شده است؛ بنابر این در چنین شرایطی جامعه کارگری تنها به امید یک اتفاق خوب به فعالیت ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی بخش اعظمی از تولید داخلی را جامعه کارگری مصرف می‌کنند که با کاهش قدرت خرید آنها عملا محصولات تولیدی در انبارها تلنبار شده و به فروش نمی‌روند و تولید و کارگر هردو با هم در حال آسیب دیدن هستند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پاسخ به سوال ایسنا که چرا کارگران خواستار پرداخت عیدی خود پیش از پایان سال شده‌اند؟ گفت:حقیقت این است که زندگی کارگران دیگر نمی‌چرخد و وقتی می‌بینند از هیچ جایی حمایت نمی‌شوند، انگیزه‌ای برای کار برایشان نمی‌ماند. اگر امروز کارگران از کارفرمایان عیدی خودشان را که حق قانونی آنها است مطالبه می‌کنند، گویای وضعیت اسفبار زندگی جامعه کارگری است تا با آن بتوانند چند صباحی اقلام و مایحتاج حیاتی و ضروری خود را تامین و زندگی کنند.

اصلانی به رقم عیدی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شده و بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: با در نظر گرفتن این قاعده، عیدی امسال کارگران حداقل دو میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۳۳۷ هزار تومان خواهد بود که شایسته است کارفرمایان پرداخت آن را به شب عید یا بعد از آن موکول نکنند؛ هرچند بسیاری از کارفرمایان به دلیل ازدحام بانکها و اختلال در شبکه بانکی در روزهای پایانی سال، معمولا عیدی و پاداش را تا قبل از پایان سال به کارگران پرداخت کرده و یا با حقوق دی و بهمن ماه واریز می‌کنند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اضافه کرد: فارغ از خانوارهایی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در شرایط کنونی اقتصاد، نیازمند عیدی و پاداش پایان سال هستند، عده‌ای از کارگران تمایل دارند که این رقم را در پایان سال بگیرند تا زودتر خرج نشود و بتوانند با آن اقلام مورد نیاز و خرید شب عید را جبران کنند.

این مقام مسئول کارگری درعین حال با اشاره به بسته‌های حمایت غذایی دولت، گفت: علیرغم آن که توزیع این بسته‌ها از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آغاز و اعلام شد که بازنشستگان هم آن را دریافت کردند، تاکنون به جامعه کارگری بسته‌ای تعلق نگرفته و کارگران همچنان به حمایت دولت چشم دوخته‌اند، اما ۲۰۰ هزار تومان بسته‌ غذایی کمک چندانی نمی‌کند و کارگران نهایتا بتوانند ۱۰ کیلو مرغ بخرند این در حالی است که در کنار مشکلات معیشتی و اجاره‌بها، با مشکل تازه‌تری مواجه شده‌اند و آن حذف ۲۸ قلم دارویی از دفترچه‌های تامین اجتماعی است.

به گفته اصلانی، ۲۸ قلم داروی ضروری کارگران تنها به این دلیل که این اقلام در مراکز ملکی تامین اجتماعی رایگان بود از دفترچه حذف شده است در صورتی که بهتر بود به جای حذف این اقلام دارویی، برای خریدشان فرانشیز گذاشته می‌شد تا کارگران از نظر درمانی دچار مشکل نشوند.

خبر اختصاص سبد حمایت غذایی دولت به کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار و توسط وزیر کار اعلام شد.این خبر در حالی استقبال گروههای کارگری و مستمری بگیران و تاکید کارشناسان برای توزیع چند مرحله‌ای بسته‌ها تا پایان سال را به دنبال داشت که تاکنون بسته‌های حمایت غذایی به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق نگرفته و با تشدید مشکلات معیشتی بازنشستگان و کارگران، انتقاداتی به آن وارد آمده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسئولین!درک مروت داشته باشید

      کار هست ک عیدی بگیریم

    • کریم

      ای لعنت به ما که رفتیم رای دادیم به دولت......و نمایندگان بدتر از دولت

      پاسخ ها

      • رقیه قوی اندام

        باز خوب همین پول خدا شکر ات

    • بی نام

      شایسته است دز مورد عیدی و‌پاداش آخر سال بازنشستگان هم‌فکری اساسی شود و در صورت امکان مانند شاغلین آنها هم عیدی دریافت کنند یعنی دو برابر حقوق و حداکثر سه برابر حداقل دستمزد به آنها هم پرداخت کنند بازنشستگان ظاهرا "مورد حمایت هیچ نهادی و‌نماینده ای و سمنی قرار ندارند دوستشان و صدایشان بجایی نمی رسد فقط بسنده به ذکر بازنشسته می شود

    • علی

      اینقدر بوق وسورنا نکنید معلومه دوماه حقوق که سه ماحداقل بیشتر نباشه ولی.....وقتی ان را و حق سنوات طی سال روی حقوق هشصد تومنی حساب مکنن ودر ماه پانزده روز لیست بیمه ردمیکنن........
      فقط برای دولتها خوبه چون اجیب بیتمال برکت داره
      برای کارگر پایه حقوق برای دولتیها حقوق کامل می دهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه هر چی بگیریم کفاف نمیده اخه ۴ ماهم بگیریم با این گرونی به خدا کمه تا کی بگیم این حرف هارو

    • بدون نام

      ما حقوقمونو نمیدن شما میگی عیدی

    • بدون نام

      احتمالا اگر ثبات اقتصادی حاصل شود و اگر......میشود معادل ۱۰ کیلو پسته .

    • بدون نام

      ای لعنت به ما که رای به این دولت دادیم.همه حرفاشون دروغه.

    • بدون نام

      خاک بر سر ما کارمند آن وبازنشسه ها که یک چهارم کارگران هم عیدی نمی گیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمو سالی ۲۰ میلیون بهره وری میگیرید

    • بدون نام

      اخه کارفرما میاد 2ملیون عیدی به کارگر بده

    • بدون نام

      بدبخت بازنشسته ها که عیدیشون پول دو کیلو پسته هست...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا کی دروغ ما بازنشستگان کشوری هیچ سبد حمایتی در یافت نکردیم چرا؟؟!!!

      • بدون نام

        عیدی بازنشستگان هم باید ۳ ملیون باشه وگر نه یک ملیون دردی رو درمان نمیکند با این تورم

    • بدون نام

      بگید صدقه. بگید نفقه. کدوم عیدی کدوم کشک وکدوم دوغ الهی همتون پیش چشم مردم ذلیل بشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت های بازنشسته تامین اجتماعی ک ۷۰۰تومان عیدی گرفتن پارسال

        هیچ ارگانی هیچ مسولی از مستمریبگیرلن تامین دفاع نمیکنه
        هیچکس پیگیر حقوق و !!!!!!!!!!!!!!!

        بخدا با یک میلیون نمیشه زندگی کرد
        مرگ برمن که اگ دوبازه رای بدم

    • بدون نام

      ماپنج ماهه حقوق نگرفتیم راضی هستیم خودمون عیدی بدیم حقوقمون روبگیریم

    • بدون نام

      کسی به فکری به حال خیل عظیمی که در دستگاهای دولتی به عنوان کارگر مشغول بکار هستند نمیکند پاداش برای رسمی و پیمانی ولی نوبت ما که میشود میگویند کارگرید زمان پرداخت عیدی همانند رسمی به ما پرداخت می کنند کجای این عدالت است کدام وزیر کار به خودش زحمت دفاع از کارگر میدهد همه عوام فریبی است مشغول در اداره راهداری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج