اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۰۶۵۴۷
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

ماجرای پولدار‌های خانه‌نشین

روزنامه شهروند نوشت: بر اساس آمارهای مرکز آمار ۱۴۷هزار نفر از ساکنان مناطق یک و دو تهران دارای درآمد بدون شغل هستند. افراد با درآمد بدون شغل از سال ٨٤ تا ٩٥ رشدی دو و نیم برابری داشته‌اند.

روزنامه شهروند نوشت: بر اساس آمارهای مرکز آمار ۱۴۷هزار نفر از ساکنان مناطق یک و دو تهران دارای درآمد بدون شغل هستند. افراد با درآمد بدون شغل از سال ٨٤ تا ٩٥ رشدی دو و نیم برابری داشته‌اند.

«در شهر تهران ۱۴۷هزار نفر از ساکنان دو منطقه مرفه‌نشین (۱و۲) دارای درآمد بدون شغل هستند؛ یعنی کسانی که شغلی ندارند اما از طریق سود بانکی، اجاره املاک، ارث و... درآمد دارند و آن‌ طور که آمارهای مرکز آمار از‌ سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد این افراد عموما ساکن مناطق یک و دو هستند.

از سوی دیگر بخش مهمی از افراد دارای درآمد بدون شغل، بازنشستگان هستند که منطقه ۲ از این نظر در تهران بخش مهمی از جمعیت را به خودش اختصاص داده و در حقیقت به یک سرای سالمندان بزرگ بدل شده است اما نکته دیگر در این بررسی، توجه به محله‌هایی است که افراد در آن دارای درآمد بدون شغل هستند و بر این اساس مناطق «شهرک غرب»، «ایوانک» و «گاندی» پیشتازند.

افراد دارای درآمد اما فاقد شغل حالا مدتی است به پدیده‌ای در اقتصاد و جامعه ایران بدل شده. تجارت فردا در این‌ باره می‌نویسد: «دقیقا در سال‌هایی که دولت‌ها و سیاستگذاران به دلیل رشد بیکاری در کشور مورد نقد بودند، پدیده متفاوتی در اقتصاد ایران رشد کرده است. در دوره پرنوسان نرخ بیکاری و طولانی‌ شدن صف انتظار برای یافتن شغل، گروهی در اقتصاد ایران رشد کردند که مرکز آمار از آنها با عنوان «افراد با درآمد بدون کار» یاد می‌کند. رشدی ۲.۵ برابری طی ۱۱‌سال اخیر. گروهی که تعداد آنها از ۱.۹‌ میلیون نفر در ‌سال ۱۳۸۴ به ۴.۸ ‌میلیون نفر در‌ سال ۱۳۹۵ رسیده است.»

آمار این افراد در سال‌های گذشته با رشد روبه‌رو بوده اما همواره مشخص نیست شغلی که درآمد این افراد را تشکیل می‌دهد، چیست و مرکز آمار ایران هم بیشترین درآمد خانوارهای بدون فرد شاغل را «درآمد متفرقه» گزارش داده است. از سوی دیگر، آمار دقیقی از شهرستان‌های دیگر هم در دست نیست. حالا ما فقط می‌دانیم تهران ١٤٧‌هزار بیکارِ بادرآمد دارد و اطلاعی از شهرهای دیگر وجود ندارد که بدانیم کدام‌یک از شهرها بیشترین پردرآمدهای بیکار را در خود جای داده‌اند. بیکارهای بادرآمدی که بخش عمده آنها بازنشستگان‌اند.

روستاهای تهران و البرز کمترین فقیر را دارند

در کنار این خبر، روز گذشته دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارشی با عنوان «خط فقر ایران در ‌سال ١٣٩٥ و مروری بر روش محاسبه آن» ارایه داده است و هدف از ارایه آن را روشی برای محاسبه خط فقر مطلق در سال‌های گذشته و آینده دانسته تا برنامه‌ریزان بتوانند بر اساس آن، تأثیر سیاست‌های مختلف را بر رفع فقر مطلق و تحقق عدالت اجتماعی بسنجند. در این گزارش، کهگیلویه‌وبویراحمد در برخی شاخص‌ها و خوشه‌ها در فقر مطلق قرار دارد.

یکی از شاخص‌هایی که روستاهای کهگیلویه‌وبویراحمد را در شمار استان‌های فقیر قرار می‌دهد؛ «نرخ خط فقر بر اساس خط فقر خوراکی» است. این استان بیش از ۷۲۰‌هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰‌درصد این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان کالری مصرفی و هزینه خوراکی در سبد خانوار، در میان ۶۵درصد افراد روستایی در کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان و ایلام کمتر از ۲۱۰۰ کالری است.

همچنین بیشترین فقرا در مناطق روستایی همین سه استان و کمترین فقرا نیز در روستاهای تهران و البرز زندگی می‌کنند. تعداد افراد فقیر در مناطق شهری استان کهگیلویه‌وبویراحمد۱۰هزار و ۶۸نفر و در مناطق روستایی چهار‌هزار و ۴۱۰نفر گزارش شده است. تعداد ۲هزارو ۹۵۳ خانوار فقیر در مناطق شهری و یک‌هزارو ۷۷۵ خانوار فقیر نیز در مناطق روستایی این استان زندگی می‌کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لارستان

      روستاهای لارستان از مرفه ترین روستاهای دنیا هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی اقتصاد با ثبات و درستی نداشته باشید بله هر کس پولی داشته باشه می گذاره در بانک و سود می گیره.خودتون این روش رو ترویج دادید.خود لعنتی تون

    • علیرضا محمودی

      سلام خوبی خسته نباشی آقا یا خانم محترم لطف کنید به روستاهای اطراف الیگودرز در لرستان سری به زنید و ببینید فقر و گرسنگی در کجاس فدای مردم ایران

    • بدون نام

      آقایونه مدیران مسئولین کشور ومیگید سنگین ترین چیزی که بر مدارن یه خودکار یا خودنویسه مشگلترین وپر زحمترین کاری که انجام میدن حرف زدنه

    • بدون نام

      فقط آمار دروغ روستاییان همیشه بد بخت بوده اند

    • محمد

      چه خبرای مزخرفی.
      خب پول داره کار نمیکنه شما داشته باشی کار میکنی؟من کار میکنم.

    • حسن

      چندهزارنفر سود دلار، طلا رامیخورندو روی مبل لم داده اند،درعوض هشتادمیلیون نفربه بدبختی ناشی ازتورم افتاده اند

    • احمدم احمد

      میتونم قاطع بگم اکثرا نزول خور هستن یا دلال

    • پرسپولیس

      خدا پدر و مادر نویسنده متن رو بیامرزه، بنده بعنوان یک کهگیلویه و بویراحمدی بر این باورم که بیشتر مردم روستاها و حتی شهرهای این استان در طول ماه رنگ گوشت قرمز و ماهی رو نمی بینند، باید واقعیت رو گفت و پذیرفت، قبلا می‌توانستند سیب زمینی و مرغ بگیرن،الان اینها هم گران شده، و نمیتوانند بخرند،
      .....

    • بدون نام

      حالم از آدم های پولدار بهم میخوره یه مشت عوضی که با دزدی به نون و نوایی رسیدن و از اون بالا با حقارت به بقیه آدم ها نگاه میکنن...آشغالا همین مردم شدن نردبون به پول رسیدن شماها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی ها پول فروش خونه شون یا ارثی که گرفتند رو تو بانک گذاشتند.کاملا قانونی.اینکه بعضیها گدا گودلند و ارث نمی برند یا خونه ای ندارند به بقیه مربوط نیست.عقده هاتون رو سر دیگران خالی نکنید

    • بدون نام

      منم خونه ام البته بخاطر نبود کار خدا میدونه چند جا رزومه فرستادم خوش به حالشون که دارن و تو خونه ان نه مثل من سربار خانواده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج