۸۱۶۰۸۹
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

مولاوردی: برخی در پوشش دین چند همسری را ترویج می‌کنند

مولاوردی: برخی در پوشش دین کلاسهای آموزشی برای ترویج چند همسری را در دستور کار خود قرار می دهند یا یکسره به نام دلسوزی برای اخلاق جامعه فقط زنان را خطاب قرار دهند گویا مردان برای تامین اخلاق وظیفه ای ندارند.

انصاف نیوز: «شهیندخت مولاوردی» در نشست چالشهای حقوق زنان در فقه که صبح پنجشنبه توسط موسسه فقه الثقلین در قم برگزار شد گفت: انتظار همه از علماء این است که با پیروی از سیره امام راحل و رویکرد مثبت مقام معظم رهبری در ارتقاع حقوق و جایگاه زن تلاش کنند و الگوهای عملی ارائه دهند.

شاید مجاری قانونی در تبدیل نظرات نوآورانه و گره گشای فقهی تاخیر روا دارند، اما همه اینها نباید موجب کندی تلاشهای علمی و ارائه اندیشه های راهگشا شود. قطعا اندیشه قوی و مستدل راه خود را باز می کند و به تدریج مبنای عمل واقع می شود.

دستیار سابق رئیس جمهور تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام برخواسته از اراده ملت و حاصل انقلاب آزادی خواهانه همه اقشار جامعه و مبتی بر اندیشه اسلامی چهاردهه قبل با ازعان بر ضرورت صیانت از کرامت و ارزش والای زن چهارچوبهایی را در قانون اساسی برای رفع بی عدالتی ها تعبیه کرد و متعاقب آن از طریق قانونگذاری عادی تدابیر مختلفی را به کار گرفت تا قدم به قدم زنان به جایگاه والای انسانی خود نزدیکتر شوند.

در این مسیر برای ارزیابی توفیقات و ناکامی ها قطعا نباید از سهم اثرگذار فقها و علمای پر تلاش غافل بود. در راس این فقهاء امام راحل قرار می گیرد که در تکمیل راهبرد انسانی خود برای مشارکت همه جانبه زنان در روند پیروزی انقلاب در تدوین قانون اساسی و روندهای بعدی در نظام حقوقی برخواسته از انقلاب نیز بیشترین اثر اصلاحی را درجهت تامین عدالت برای زنان را از خود نشان دادند».

وی افزود: «مساعدت فقهی امام در امکان طلاق قضایی زن در زندگی همراه با عسر و هرج، موافقت او با درج راهکارهای شروط ضمن عقد از جمله حق طلاق برای تعدیل اختیارات زن و مرد در زندگی مشترک و جلوگیری از برخی سوء استفاده ها، تاکید مستمر وی بر صلاحیت زنان برای حضور و دخالت در جایگاههای مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مخالفت امام با برخی تنگ نظری‌ها و رفتارهای متحجرانه علیه زنان از جمله در محیطهای آموزشی، مخالفت امام با هرگونه رفتار خودسرانه به نام دفاع ارزشها در قبال زنان، ارائه نمونه های عملی لطیف از رفتار انسانی با زن در چهارچوب خانواده و مشارکت دهی زنان در جایگاه سفیر اعزامی خود به خارج از کشور برای ابلاغ پیام اسلام و تاکید مستمر بر رعایت حریم خصوصی افراد از جمله بانوان و ضرورت برخورد قانونی با هر مامور متخلف، تاکید بر رعایت حقوق همه غیرمسلمانان شهروند جمهوری اسلامی که زنان را نیز شامل می شود، پرهیز از برخی از اشکال مجازات که وهن اسلام را در پی داشت مصادیق ماندگاری از نقش آفرینی های مثبت امام برای ارتقاع حقوق زن بود.

متاسفانه عمر با برکت امام بیش از یک دهه بعد از انقلاب دوام نداشت تا سایر اقدامات لازم برای تکمیل طرح جامع عدالتخواهانه ایشان عملیاتی شود و همین امر موجب شد که پس از سه دهه از رحلت ایشان با همه تلاشهای شاگردانشان هنوز برخی موضوعات ساده مانند پذیرش صلاحیت زنان در تفسیر رجل سیاسی مذکور در اصل ۱۱۵ قانون و حضور زنان در ورزشگاهها و سفر به خارج گروهی از زنان برای شرکت در برخی مسابقات علمی و ورزشی و ازدواج شرعی دختر بچه با صلاح دید ولی و مصادیق موضوعی دیگر همچنان در سطح نظام لازم الاجرای کشور لاینحل باقی مانده .

این امر شرایطی را ایجاد کرده که حتی یک هیات کوهنوردی در یک شهر ایران به خود اجازه می دهد که خودسرانه حضور زنان را منوط به اجازه همسرش کند و برخی در پوشش دین کلاسهای آموزشی برای ترویج چند همسری را در دستور کار خود قرار می دهند یا یکسره به نام دلسوزی برای اخلاق جامعه فقط زنان را خطاب قرار دهند گویا مردان برای تامین اخلاق وظیفه ای ندارند».

مولاوردی تصریح کرد: اگر جامعه نگری لازم را نداشته باشیم و به جهان شمولی پیامهای دین خاتم برای نوع بشر و ضرورت اقناع هر مخاطبی نیندیشیم نمی توانیم فهم درستی از منابع دینی داشته و از منظر دین راهکارهای مناسبی برای حل نیازهای نوپدید و رفع مصادیق کهنه بی عدالتی ارائه دهیم.

وی گفت: انتظار همه از علماء این است که با پیروی از سیره امام راحل و رویکرد مثبت مقام معظم رهبری در ارتقاع حقوق و جایگاه زن تلاش کنند و الگوهای عملی ارائه دهند. شاید مجاری قانونی در تبدیل نظرات نوآورانه و گره گشای فقهی تاخیر روا دارند، اما همه اینها نباید موجب کندی تلاشهای علمی و ارائه اندیشه های راهگشا شود. قطعا اندیشه قوی و مستدل راه خود را باز می کند و به تدریج مبنای عمل واقع می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • @

      دار و دسته خودتون چند همسری رو ترویج میکنن . تو یه موجودی هستی که اگه مردم از ذات باخبر بشن دیگه تره هم برات خورد نمیکنن! این زن همونیه که از زاکا جاسوس آمریکایی دعوت کرده بود واسه سخنرانی تو ایران.این زن همونیه که زنان مطلقه رو برای کار و خیلی از چیزای دیگه فرستاد دبی و ترکیه تا دست به هرکاری بزنن! ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه کار کردن زنان مطلقه؟خجالت بکشید .

      • بدون نام

        این حرفارو میزنی ، روم به دیفال بیوه شی کسی نمیاد بگیردد

    • بدون نام

      حاج خانم من باکسی کار ندارم کی چی گفته ولی شما خانمها حتی به قانون خدا هم به نفع خودتون اعتراض میکنید در اصل به خدا اعتراض دارید

    • بدون نام

      استاد رائفی پور عقیده داره زن چهل ساله به افول می رسه و باید زن جدید روش آورد.این ها عقاید چنین پوچ مغزهایی رو پشتوانه می کنند و زن ستیزی رو گسترش میدن.زنها تا دستشون تو جیبشون نره و از حاشیه به متن جامعه نیایند همون کنیزهای مطبخی و زنهای حرمسرا باقی می مونند

    • بدون نام

      خانم مولاوردی در جنگ آن همه شهید دادیم وتوازن زن ومرد ده پنجاه بهم خورد ومواد مخدر هم جولان میدهد وجان پسرها را میگیرد وباز هم توازن دختر وپسر به هم میخورد وتصادف پراید اکثرا جان مرد ها را میگیرد باز هم زن ها تنها میمانند این همه زن ودختر که بدون شوهر مانداند کجا برند وچه کار کنند از خارج با پول نفت که نمیشه شوهر وارد کرد پس این مردهای ایرانی هستند که باید با دختر ها وزن های بدون شوهر ایرانی ازدواج کنند حتی شده باید چند همسری انتخاب کنند والا مملکت به فساد وشهوت پرانی خواهد رفت

    • AAAAAAAAAA

      چند همسری کار مردم بیکار و در مانده نیست،
      کار مسعولان است که هر کدام هیات مدیره چند شرکت بزرگ هستن

    • غلامرضا خوشی

      بلاخره باید دینمان تکمیل بشه .

    • دکتری دانشگاه تهران

      خانم مولاوردی، آیه اول سوره تحریم را مطالعه کنید، اصلا شما قرآن میخونید؟!
      علت وجود دختران مجرد بالای سی سال که لذت ازدواج و مادر شدن از کام آنها گرفته شده، امثال شما هستیدـ اگر قانونی وضع شود که از مردان چند همسری حمایت ویژه مادی و معنوی بعمل آید، زندکی این همه دختر مجرد به فنا نمیرفت و اونها هم مث شما میتونن لذت متاهلی و مادر شدن را بچشن

    • بدون نام

      مگه خلاف شرعه

    • بدون نام

      نترس شوهرجونت ولت نمیکنه چون بهتراز توگیرش نمیاد حق بقیه ضایع نکن بزارهرکه میخوادومیتونه بگیره تافسادنباشه

    • بدون نام

      واقعا مردا فکر میکنن که زنها چون مجردن دلشون میخواد زن مرد متاهل بشون؟خیلی احمقید که اینطوری فکر میکنید

      پاسخ ها

      • m o

        یعنی شوهر نمیخوای الان پیر زن مجرد ترشیده

      • بدون نام

        کاربر mo یه دختر حتی اگه سنشم خیلی بالا بره بهتر از اینه که گیر پسرای بچه ننه که شلوارشونم نمیتونن بالا بکشن بیفته !!!!!

    • بدون نام

      اینا همش بر میگرده به اختلاف طبقاتی شدیدی که درکشور وجود داره زن گرفتن و تعدد همسر هم مثل چیزهای دیگه مثلا خانه یا ماشین وغیره جوری شده که یه نفر یک دونه نداره ولی یکی دیگه ده تا ده تا میگیره خدا لعنت کنه کسانی رو که نمیتونن مدیریت کنن ولی بازور وایسادن پای کار

    • m o

      خانم عزیز ادم پولشو داشته باشه ۳ /۴ تا بگیره تو چته داغ میکنی .
      اخه ادم باشعور ما تو یکیش موندیم اله همکارای عزیزت بتونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج