adexo3
۸۳۱۷۶۵
۴۱ نظر
۵۰۰۴
۴۱ نظر
۵۰۰۴
پ

گردشگران افغان، هند را به ایران ترجیح می‌دهند!

مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تکریم نشدن گردشگران افغانستانی در ایران و برخوردهای سلیقه‌ای برای صدور ویزا در کنسولگری های ایران انتقاد کرد و گفت: گردشگران افغانستانی به خاطر همین برخوردها ترجیح می‌دهند به ایران نیایند.

خبرگزاری ایسنا: مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تکریم نشدن گردشگران افغانستانی در ایران و برخوردهای سلیقه‌ای برای صدور ویزا در کنسولگری های ایران انتقاد کرد و گفت: گردشگران افغانستانی به خاطر همین برخوردها ترجیح می‌دهند به ایران نیایند.

سیدرضا حسینی میثم، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به پیشینه گردشگری در کشور افغانستان که در دهه ۵۰ شمسی بیش از ۱۲۰ هزار توریست داشت و پس از آن، تحت تأثیر تحولات سیاسی قرار گرفت، گفت: ۴۰ سال است که شاهد سایه جنگ در افغانستان هستیم، اتفاقی که زیرساخت‌های اساسی گردشگری را از هم پاشید و باعث شد پیشرفت جهانی در گردشگری نداشته باشیم. با سقوط طالبان بار دیگر زمینه‌های توسعه در گردشگری فراهم شد که متأسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم از آن درست استفاده کنیم، چون گردشگری جزو اولویت‌های نخست دولت افغانستان نبود.

وی افزود: دو سه سالی است که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به عنوان متولی گردشگری گام‌هایی را برای ایجاد تحول برداشته است که تا حد زیادی به آنچه می‌خواستیم، رسیده‌ایم هرچند با ایده آل فاصله داریم، چرا که شرایط افغانستان و امنیت در آن چالشی را برای گردشگری ایجاد کرده است.

میثم با مرور جاذبه‌های گردشگری افغانستان و با تاکید بر ضرورت فعالیت بخش خصوصی و دولتی دو کشور برای توسعه همکاری‌های گردشگری، این سوال را مطرح کرد که دولت‌ها چه تسهیلاتی می‌توانند برای افزایش عوائد و درآمد گردشگری ارائه دهند، در پاسخ به آن گفت: متأسفانه صدور ویزا در هر دو کشور با چالش و سختی مواجه است. اگر به عنوان یک افغانستانی به کنسولگری‌های ایران مراجعه کنید با روندی یکسان روبرو نمی‌شوید. رفتارها سلیقه‌ای است. نمی گویم این رویه اشتباه است اما نبود روند یکسان در صدور ویزا به گردشگری ضربه می‌زند.

مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به شرایط صدور ویزای هندوستان که متقاضی زیادی از افغانستان دارد اشاره کرد و افزود: دریافت ویزای این کشور برای یک افغانستانی خیلی ساده و البته رایگان است. این ویزا را در نصف روز و یا حداکثر در یک روز می‌توان دریافت کرد، درحالی که اگر یک بیمار بخواهد ویزای ایران را بگیرد، حتماً باید خودش برای انجام مصاحبه به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و ساعت‌ها در یک صف طولانی منتظر بماند، البته این زمان حالا کوتاه شده ولی من سال گذشته برای گرفتن ویزا ۶ ساعت در صف منتظر بودم. بعد از این مرحله باید ۸۰ یورو پول ویزای ایران را بدهیم، ۱۵ یورو هم بابت بیمه اجباری سفر پرداخت کنیم، بعد از آن بلیت هواپیمایی که قیمت کابل تهران کابل حدود ۳۹۰ دلار می‌شود، تهیه کنیم، این فرآیند یک معضل است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است برای درمان به ایران مراجعه کنیم می‌توانیم با هزینه‌ای کمتر از ایران و دردسرهایی به مراتب کمتر برای گرفتن ویزا به هند برویم و یا با یک چهارم این هزینه به پاکستان سفر کنیم.

میثم در ادامه گفت: بی انصاف نباشیم، از ایران هم اگر قرار باشد به افغانستان سفر کنند، همین فرایند را طی می‌کنند؛ باید مصاحبه کنند، ۸۰ یورو پول ویزا بدهند و بعد یک دلیل بیاورند که چرا می‌خواهند به افغانستان سفر کنند. مواردی گزارش شده که توریست به سفارت یا کنسولگری افغانستان در ایران مراجعه کرده و جواب رد شنیده است، مسؤولان سفارت گفته‌اند «لزومی ندارد به افغانستان بروید» و یا «شما را دارای صلاحیت تشخیص نمی دهیم». با این کارها چه اتفاقی می‌افتد، فقط هر دو کشور از گردشگر و افزایش درآمد محروم می‌شوند.

وی به ضعف تبلیغات افغانستان در معرفی جاذبه‌های گردشگری این کشور اشاره کرد و افزود: این ضعف در هر دو کشور وجود دارد. نباید قضاوت را به حضور مهاجران افغانستانی در ایران محدود کرد، بسیاری از افغانستانی‌ها شناخت دقیقی از ایران ندارند. یک تاجر افغانستانی تعریف می‌کرد که پس از سه روز حضور در نمایشگاه گردشگری تهران دریافته چه ذهنیت اشتباهی درباره ایران داشته است. او می‌گفت وقتی می‌خواستم به ایران سفر کنم فکر می‌کردم از لحظه ورود یک نیروی امنیتی مدام ما را کنترل می‌کند و با محیط بسته‌ای روبرو خواهم شد و امکان دیدن هر جایی را نخواهم داشت، درحالی که هیچ کدام اتفاق نیافتاد ضمن اینکه متوجه شدیم زن ایران چقدر متفاوت از آنچه معرفی شده‌اند، است و آنطور که تبلیغ کرده‌اند محدودیت زندگی ندارد.

او درباره تکریم نشدن گردشگر افغانستانی در ایران گفت: قصه دردناک گردشگر افغانستانی از زمان گرفتن ویزا آغاز می‌شود و تا میدان هوایی (فرودگاه) ایران ادامه دارد. برخی از اتباع افغانستانی به خاطر همین برخورد ترجیح می‌دهند به ایران نیایند و همان هزینه را بدهند و به تاجیکستان و یا ازبکستان و هر کشور دیگری بروند. آژانس‌هایی که در بازار افغانستان و ایران کار می‌کنند می‌گویند وقتی برای گرفتن ویزای سلامت مراجعه کرده‌اند به آنها گفته شده ما گردشگر عراقی داریم و گردشگر افغانستانی نمی‌خواهیم.

مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درحالی که هیچ مقام مسؤول و یا آژانس ایرانی در این همایش حضور نداشت، به ارائه راهکارهایی برای بهبود روابط گردشگری دو کشور و تسهیل در روند تعاملات ایران و افغانستان در این حوزه پرداخت و بر ضرورت آسان شدن فرآیند صدور ویزا تاکید کرد و گفت: اگر طرف ایرانی موافق باشد، افغانستان کاملاً آماده است هزینه ویزا را کم کند. باید برای این رابطه تسهیلات را فراهم و هزینه‌ها را کم کرد.

او اضافه کرد: کوشش ما این است که در کمیته فنی دو کشور که تشکیل شده است زمینه صدور ویزای خاص برای اقشاری همچون دانشجویان آسان شود و یا ویزای سلامت را رایگان کنیم. اجرای این ایده‌ها همت متولیانی چون وزارت خارجه و متولیان گردشگری را می‌طلبد.

در پایان این نشست که با حضور جمعی از فرهیختگان و افغانستانی‌های مقیم ایران همراه بود، یک گرافیست افغان نسبت به غیبت مقاماتی از سفارت و وزارت خارجه افغانستان و مقامات گردشگری و آژانس‌های ایرانی، درحالی که موضوع مهم ویزا مطرح شده است، اعتراض کرد و در ادامه به آماده نبودن زیرساخت گردشگری در کشور افغانستان و هزینه بالای سفر به آنکه کمترین آن حدود هزار دلار و به پول ایران تقریباً ۱۲ میلیون تومان می‌شود، اشاره کرد و خواستار ارائه تسهیلاتی در این باره شد که مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت این موارد را به وزارتخانه و مقامات مرتبط انتقال خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا رو شکر ما نه گردشگریشون رو میخواییم نه توحش و خلافکاریشون

    • دیدبان

      ای بنده خدا تو نمیدونی که وزارت خارجه ما وزارت غربی خارجه است همه شون غربگرا هستن

    • بدون نام

      این تلخیها بخاطر محبت ایرانیان به افغانهاست اگه راهشون نمیدادیم بیان ایران معنی حرف زدنشان را می فهمیدند.

    • بدون نام

      به جهنم بابا ...بعدشم گردشگرکجاس ماهرچی میبینیم میاین برای کار صدسال نمیخواییم بیاین

    • بدون نام

      مردم ایران نمیخوان به افغانستان سفر کنن ایشون دروغ میگه لابد منظورش از مردم ایران مهاجران افغانی مقیم ایرانه ایرانیها تمایلی به مسافرت به کشورهای افغانستان و پاکستان ندارن اوناییکه وضع مالیشون معمولیه به امارات و ترکیه و اوناییکه وضعشون توپه به اروپا مسافرت میکنن هزینه ویزای افغانستان و پاکستان صفر هم باشه کسی دوست نداره از ایران به این دوکشور سفر کنه از بس خاطره تلخ دارن از این دو کشور ولی استقبال میکنیم مهاجرانتون برگردن یا برن همون هند

    • بدون نام

      مرتیکه نصف شهرهای ایران پر افغانی هست از در بیرونشان کنی از دیوار میان داخل.حالا تو این وسط چی میگی.قم.یزد.کاشان.اصفهان.کرمان.مشهد.تهران. همه شهرها پر از افغانی هست‌‌.بازار کار کارگر ایرانی رو داغون کردن.از بس زیاد هستن که ۲۰ساله دستمزد کارگر ایرانی بخاطر وجود کارگر ارزان افغانی ۲۰هزار تومن رو دستمزد کارگر ایرانی نرفته حالا تو پا شدی میگی ویزا هم بهشون بدن.اگر از روز اول کار قانونی میکردن که الان ۱۰ تا افغانی هم تو ایران نبود.پاشواگر وجودشوداری جمعشان کن این تحفه های عزیزت رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علاوه بر اون شهرهایی که نوشتی تو قزوین و شهرری و ورامین و سمنانم هستن ایرانیها که افغانستان نمیرن اینا تو کشور مان انقدر مزاحمن تو کشور خودشون دیگه چی ان تو مشهد و شهرری و ورامین به قدری زیادن که ماها تو خاک کشور خودمون تو این ۳ تا شهر بریم انگار افغانستان رفتیم نیازی نیست بریم افغانستان

    • بدون نام

      خاک تو سر ما که افغانستان هم برا ما شاخ میکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه شاخی میکشه داره میناله از اینکه هزینه ویزای دو کشور زیاده و هزینه درمان تو ایران زیاده از ایران که کسی نمیره افغانستان از اونورم همون بهتر که نیان بیان نرن میخوایم چی کنیم ۴۰ ساله اومدن بسه دیگه

    • رباب

      تندروان مذهبی جلوی پیشرفت ورونق گردشگری میگیرند با اینطریق درآ مد ارزی دوکشور ایران وافغانستان در کشورهای دیگر هزینه میشود وایران وافغانستان درگیر طلبه ها واصولگریان زمین گیر شده اند چه باید کرد ترکیه وامارات رتبه اول درآ مد از راه توریست وگردشگری هستند

    • بدون نام

      از همان اول مسئولین باید جلوی ورود افغانها را به ایران میگرفتند تا طالبان روز خوش و امنیت نشانشان میداد.

    • بدون نام

      گردشگران خود ایران هم هند را به ایران ترجیح میدهند

    • بدون نام

      نه پس بیان ایران،
      چه جذابیتی داریم؟
      حتی برای افغانها !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واسه عراقیها یه سری جذابیتهایی هست . . .

      • بدون نام

        ۷:۱۳
        کاربر افغانی عزیز برای عراقیها هم هیچ جذابیتی نداره اتفاقا این شایعات و اوناییکه نمیخوان عراقیها بیان ایران مطرح میکنن و اتفاقا جذابیتش برای شما افغانها بیشتره که ۵ میلیونی ریختید تو ایران و هرچیم میگیم برید نمیرید عراقیها نه واسه زندگینه واسه تفریح دوست ندارن ایران بیان فقط برای زیارت و دکتر رفتن میان ایران مرداشونم معمولا با زن و بچه میان و خیلی سالمتر از مردان افغان هستن

    • بدون نام

      خب بدرک بهتر که نمیان یه مشت نون خشکی

    • بدون نام

      ایکاش مهاجرانشونم هند و به ایران ترجیح بدن و برن دیگه نمیدونم به چه زبونی باید بهشون گفت نیاید که نیان هم میان هم مینالن شما که همش در حال فحش دادن به ایرانید خب برید یه کشور دیگه میگید هزینه درمان جاهای دیگه ارزونتره برید همون جاهای دیگه دست از سر ایران بردارید

    • @arashsangesabor

      خدارو شکر.کاش جمع کنن این پنج شش میلیون برن کشورخودشون یا همون هند....

    • بدون نام

      جنگ زده هاشون ایرانو به هند و پاکستان و تاجیکستانو ازبکستان و ترکمنستان ترجیح می دهند چون کسی جلوشونو تو مسیر نمی گیره ، فقط متمولاشون برای پول خرج کردن به کشورهای همسایه غیر از ایران میروند

    • Zeynəb

      همینو کم داشتیم هرچه سریعتر بهتر ...هرجائی دلتون میخواد برید فقط در رو جوری ببندید که دیگه وا نشه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رو شکر انگار بالاخره بعد از ۴ دهه حضور افغانها در ایران سفارت ایران بهشون میگه گردشگر افغان نمیخوایم خودشونم که میگن هزینه درمان تو ایران زیاده اصلا واسه چی میخوان بیان برن جایی که هزینه درمان کم باشه ان شاءالله مهاجرانشونم برگردن افغانستان خسته شدیم دیگه

    • بدون نام

      هه ساده ای بابا اونا بدون ویزا میان تمام سوراخ سمبه هام بلدند دیوونن عوارض بدن

    • بدون نام

      بهترقدم نحسشون گذاشتن ایران خراب شده اینابه جزضررومفت خوری اویزونی هیچ خیری ندارن خاک برسرتون بی غیرتابی عرضهابودجه ومنابع شغلامون اشغال کردن بعدشمااینجامثل خرس خوابیدین به اسم برادردوست مهمان اوار..‌ پدرمون دراوردبااین بیکاری وفقرنجومی بی ابی کم بودحگی‌‌‌

    • بدون نام

      حالا باید نارحت باشیم .یا خوشحال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوشحال کم همینجوری ریختن تو ایران به بهانه جنگ میخوای این سری به بهانه گردشگری سلامت بیان و برنگردن ؟ عراقیا میان برمیگردن عراق به افغانیای مقیم ایران بگی برگرد انگار فحششون دادی لنگر میندازن نمیرن دیگه

    • بدون نام

      بله تااین حدذلیل وبدبخت شدیم که افغانیهاهم مارانمیپسندند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفهم میگه هزینه ویزای ایران بالاست و تو سفارت هم که میرن افغانها بهشون میگن گردشگر افغانی نمیخوایم حق هم دارن همین و بگن میترسن به بهانه گردشگری بیان دیگه برنگردن متن و بخون بعد زر بزن

    • بدون نام

      خدارو شکر اگر نیان ما خوشحال میشیم

    • بدون نام

      خدا رو شکر
      وقتی میان ایران موندگار میشن

    • بدون نام

      .... افغانیها هم ایران وایرانی رو قبول ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه بهتر لطف کنن مهاجرانشونم برن ۵ میلیون فضا خالی میشه با رفتنشون

    • بدون نام

      دزد ها وقاچاقیان افغانی به ایران میایند

    • بدون نام

      تو اگه میتونی بیا این هموطنای غیر قانونیت که تو ایران کار میکنن ببر

    • بدون نام

      من شخصا به خاطر اینکار دست تک تکشون رو میبوسم که ما را از نعمت دیدارشان محروم میکنند

    • بدون نام

      همون افغانیا نیان داخل ایران خیلی بهتره

    • نترس

      قابل توجه مسئولین کشته مرده افعانی های مسلول وبنگی که انها را از رگه های ایرانی می دانند

    • بدون نام

      اون احمق هایی که میگن به جهنم !!باید به فهم شون ترحم کرد.آخه احمق دارید بازار گردشگرز رو به باد میدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمق تویی به فهم تو باید ترحم کرد شایدم خودت افغانی که خودت و به اون راه زدی مردم برای افغانها فقط این و میگن نه برای گردشگران جاهای دیگه خودشونم انقدری پول ندارن که بخوان بیان ایران حتی الان که از کشورهای دیگه میان ایران چند میلیون مهاجر غیرقانونیشون و تحمل میکنیم بسه گردشگرشون و نمیخوابم ضمنا خود ایشون میگه هزینه درمان تو ایران بالاست برای افغانها و با هزینه کمتر میتونن برن پاکستان همون برن پاکستان بهتره پاکستان بهشون تابعیت هم میده حضور چند میلیونی و نا خواسته شون و به اندازه کافی تحمل کردیم مردم ، حضور افغانی تو ایران و نمیخوان چه گردشگر باشن چه مهاجر احمق تویی که نمیفهمی مردم ایران چقدر از حضور افغانها تو کشورشون ناراحتن از اینور که کسی نمیره افغانستان از اونورم کسی نیاد استقبال میکنیم از نیومدنشون ان شاءالله مهاجرانشونم برن همون پاکستان یا هند زندگی کنن بعد از ۴۰ سال این حق مردم ایرانه که نخوان مهاجران افغان که از اول هم نمیخواستنشون اینجا باشن

    • مهاجر

      خخخخخ ایرانی ها دارن میسوزن هههههههه در ضمن ایران واسه افغانستانی های عزیز هست نه ایرانی های نژادپرست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران مال افعانیا نیست بزودی هم بیرونتون میکنیم خخخخخخ

    • بدون نام

      خداروشکر که میرن هند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج