جاباما
۸۹۱۱۵۱
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

مهرجویی: آرزوی سینمایی برای کیمیایی ندارم

داریوش مهرجویی گفت:‌ «بسیاری از فیلم‌های من، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی توقیف می‌شد و دلیلی هم برای این سانسور و توقف از سوی حاکمان آن زمان به ما ارائه نمی‌شد. سلیقه ما سینمای آبگوشتی آن زمان را برنمی‌تابید.

اعتمادآنلاین: داریوش مهرجویی گفت:‌ «بسیاری از فیلم‌های من، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی توقیف می‌شد و دلیلی هم برای این سانسور و توقف از سوی حاکمان آن زمان به ما ارائه نمی‌شد. سلیقه ما سینمای آبگوشتی آن زمان را برنمی‌تابید. در روزنامه کیهان پیش از انقلاب، انتقاد از وضعیت امکان‌پذیر بود و ما درباره لمپنیسم رایج در سینما مصاحبه می‌کردیم و منتشر می‌شد.»

اعتمادآنلاین| علی پاکزاد- مهرجویی و کیمیایی و چند تن دیگر را باید خالق موج نوی سینمای ایران بنامیم. سینمایی که تلفیقی از حوزه‌های مختلف هنری بود و ماحصل آن در جریانات اجتماعی و سینمایی اواخر دهه‌های ۴۰ و ۵۰ به وجود آمد و در رویداد‌های انقلاب ۵۷ نیز تاثیرگذار بود. مهرجویی این بار از دوست و همکار سال‌های دور خود می‌گوید. خالق «هامون» به مناسبت تولد ۷۸ سالگی کیمیایی با ما هم‌صحبت شد که این گفت‌وگوی کوتاه را در ادامه خواهید خواند.

مهرجویی: آرزوی سینمایی برای کیمیایی ندارم

داریوش مهرجویی به مناسبت تولد 78 سالگی مسعود کیمیایی به اعتمادآنلاین گفت: «صحبت کردن درباره مسعود و آن دوران نیاز به یک گپ مفصل دارد. اما بد نیست اینجا اشاره‌ای بکنیم به زمانی که سینمای ایران در بستر یک موج جدید یا به قول بسیاری «موج نو» قرار گرفت. من و کیمیایی و چند تن دیگر در یک جنگ نابرابر قرار گرفته بودیم. جریانات سینمایی اواخر دهه 40 و ابتدای دهه 50 به هیچ کس اجازه ظهور و کار در این عرصه را نمی‌داد. به همراه عباس کیارستمی، علی حاتمی، تقوایی و دوستان دیگر تصمیم گرفتیم که زبان جدیدی در سینما تعریف کنیم.»

مهرجویی ادامه داد: «بسیاری از فیلم‌های من، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی توقیف می‌شد و دلیلی هم برای این سانسور و توقف از سوی حاکمان آن زمان به ما ارائه نمی‌شد. سلیقه ما سینمای آبگوشتی آن زمان را برنمی‌تابید. در روزنامه کیهان زمان پیش از انقلاب، انتقاد از وضعیت امکان‌پذیر بود و ما درباره لمپنیسم رایج در سینما مصاحبه می‌کردیم و منتشر می‌شد.»

خالق «هامون» درباره همکاری با تقوایی و کیمیایی گفت: «یک آپارتمان در تهران داشتم که به گونه‌ای مرکز فیلمسازی هم محسوب می‌شد. بسیاری از نمایشنامه‌ها و سناریو‌ها در خانه من و توسط تقوایی نوشته می‌شد. ما در حال فعالیت علیه استبداد مو‌جود بودیم. جریان چپ روشنفکری به لحاظ واقعی کلمه در دوران ما بال و پر گرفت، اما به سرعت جلوی آن را گرفتند. در مجموع، هیچ حکومتی با ما خوب نبود و خوب هم نشد.»

داریوش مهرجویی در پایان گفت: «مسعود کیمیایی رفیق قدیمی من است. همیشه برای من مهم بوده و هست. دیگر آرزوهای سینمایی برایش نمی‌کنم چون او راهی را که باید طی می‌کرده، رفته. سلامت و حال خوب برای ما اکنون از هر چیزی بهتر است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیر شاهد

      روزنامه کیهان آنوقت ها سردبیر دانشمند وفرهیخته ای بنام داشت،قلم اش روان،تفکراتش فیلسولانه،استاد دانشگاه ،ادیبی خبره وبی ادعا....استاد عبدالرحمان فرامرزی روح وروانش شاد...آمین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج