جاباما
۸۹۵۹۰۶
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

پاسخ نوام چامسکی به یادداشت حبیب احمدزاده

حبیب احمدزاده که در پی «تحریم وزیر خارجه کشورمان» مطلبی با عنوان «ترامپ، ظریف و ما ایرانیان» نوشت، می‌گوید این یادداشت بازتاب زیادی داشته و نوام چامسکی هم به آن پاسخ داده است.

خبرآنلاین: حبیب احمدزاده که در پی «تحریم وزیر خارجه کشورمان» مطلبی با عنوان «ترامپ، ظریف و ما ایرانیان» نوشت، می‌گوید این یادداشت بازتاب زیادی داشته و نوام چامسکی هم به آن پاسخ داده است.

چند روز پیش حبیب احمدزاده، نویسنده کتاب «شطرنج با ماشین قیامت»، مستندساز و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، پس از اعمال تحریم علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین سخنان ترامپ مبنی بر شکست ایرانیان در تمامی جنگ‌های پیشین، یادداشتی نوشت که می‌گوید ترجمه آن به زبان انگلیسی بازتاب گسترده‌ای در بسیاری از سایت‌های ضدجنگ و سیاسی آمریکا داشته است و سایت‌هایی مثل Codepink,Commondream,Consortiumnews,Mintpressnews, globalreasearch, Opednews , Payvand , Snls,Positieunivers , Iranisnottheenemy, Imwithulsi ,lobelog این یادداشت را بازتاب داده‌اند و آمریکایی‌های زیادی در کامنت‌های خود به اظهارنظر درباره مطالب این یادداشت پرداخته‌اند.

از مشهورترین این افراد که نظر خود را به‌صورت ایمیل برای حبیب احمدزاده ارسال کرده، دانشمند معروف آمریکایی نوام چامسکی است.

نظر نوام چامسکی درباره یادداشت حبیب احمدزاده با عنوان «ترامپ ، ظریف و ما ایرانیان» به این شرح است:

Strong letter. There is a problem however. Trump and his associates know and care nothing about any of this.

Noam

نامه عالی است. اما یک مشکل وجود دارد و آن این‌که، ترامپ و همراهانش برای این موضوعات اهمیتی قائل نیستد.

نوام چامسکی

اصل متن فارسی یادداشت احمدزاده نیز به این شرح است:

«ترامپ، ظریف و ما ایرانیان

آقای ترامپ و دوستانش همچون پمپئو و بولتن جگر سوخته‌ای از ایران و ایرانی دارند وگرنه در این دو سه روز و با این همه مشکلات داخلی، امور کشور گرفتار آمریکا در جنگ تجاری با چین، ژاپن و اروپا و دیوار مرزی مهاجرین را رها نمی‌کردند تا صرفا به ما بپردازند.

اولین مورد آن است که رییس‌جمهور ترامپ از باب محبت همیشگی‌شان فرمودند که «ایرانیان در هیچ جنگی در طول تاریخ نبرده و در هیچ مذاکره‌ای نباخته‌اند.»

اگر حتی کاری به کارنامه سراسر صفر شخص ترامپ در درس تاریخ مدرسه و نیز کارنامه سراسر شکست دولت‌های آمریکا از فضاحت‌های تحقیرآمیز در ویتنام، عراق، افغانستان و سوریه و یمن هم نداشته باشیم باید به نکته ظریفی در تاریخ ایران و ایرانی حداقل در دویست و پنجاه سال اخیر اشاره کنیم که هرگز ما ایرانیان جنگی را شروع نکرده‌ایم تا به مانند شما به دنبال پیروزی در آن باشیم. ولی نکته مهم و ظریف‌تر از ظریف، وزیر محترم خارجه‌مان، تفاوت ماهوی نگاه ما ایرانیان به جنگ با شما دولت‌مردان آمریکاست.

در سریال «دلیران تنگستان‌»، رئیسعلی دلواری آن سردار مشهور جنوب در جواب فردی از نوجوانان رزمنده جنوب که از هیجان شروع نبرد با کشتی‌های نظامی انگلیسی وار شده برای جنگ در مقابل روستای‌شان دلوار که می‌گوید درصورت حمله غارت‌شان می‌کنیم، با هیجان جمله‌ای تاریخی می‌گوید بدین مضمون:

«نه پسر ما نمی‌جنگیم که چیزی به‌دست بیاوریم، ما فقط می‌جنگیم که چیزی از دست ندهیم.»

جناب ترامپ، اگر بر قاعده و فلسفه ما ایرانیان و تعریف ما از جنگ باشد که ما در همین جنگ ایران و عراق با تمام پشتیبانی شما و رفقای‌تان از آقای صدام و ریختن صدها تن بمب شیمیایی بر سر زنان و کودکان‌مان، ذره‌ای از خاک کشورمان را از دست ندادیم و پیروز محسوب می‌شویم ولی شما بفرمایید با تعریف فلسفی شما از جنگ که با تصاحب و کشتار مردمان نابودشده برای قبولی موفقیت همراه است در همین بیست سال اخیر، شما در کدامین جنگ پیروز بوده‌اید؟

و اما قسمت دوم و آن‌که ما در مذاکره همیشه فاتح بوده‌ایم‌، اگر چنین است‌، پس چرا دوباره آزموده را می‌آزمایید و به‌دنبال مذاکره با این استاد بزرگ شطرنج مذاکره هستید، که همزمان و در آن واحد دست بازیگر بزرگش یعنی وزیر خارجه را عملا و با خباثت در این هماوردی از پشت می‌بندید تا نتواند حتی مهره‌های سرباز را تکان دهد. جمله آخر را فاش با این شیاطین همراه با ناتانیاهو و بن‌سلمان‌ها باید گفت.

«برخلاف نظر سطحی شما، سربازان ما مهره‌های فضای مجازی شطرنج نیستند، که با تحریم بازیگران پشت صفحه از حرکت بایستند.»

آقایان ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو سربازان ما همان رئیسعلی‌ها هستند و همان تعریف قدیمی از نبرد و جهاد، پس نصیحتی صادقانه برای شما دارم. از ما ایرانیان بیشتر و بیشتر بترسید.

حبیب احمدزاده»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درآخرزمان ایرانیهاهستند ولی آمریکا نیست!

    • بدون نام

      متن زیبای بود اقای احمدزاده حرفهات حقیقت داشت اما درباره تاریخ وحرف اقای ترامپ در۲۰۰سال گذشته حقیقتا درسته ماشروع کننده جنگی نبودیم اما بازنده جنگها هم بودیم ولی قبل از ان ما تقریبا هرجنگی رو برنده بودیم و دراین۲۰۰سال تقریبا توی تمام مذاکرات ازجمله قرارداد ترکمنچای قرارداد گلستان و غیره بازنده بودیم اما قبل ازان خیلی قدرتمند وباهوش تر بودیم اینو گفتم که یه عده فکرکنن ما هی بدبخت بودیم وبازنده اگه دقت کنین اززمانی که انگلیسی وشوروی وامریکایی پاشون گذاشتن توی خاک ایران ودخالت کردن همه این اتفاق ها افتاده اگه قبل اون قدرتمند بودیم چون اجنبی در ایران دخالت نمیکرد و اگه ما بتونیم استقلال خودمون حفظ کنیم شک ندارم که به اون قدرت باستانی قبل از ۲۰۰سالمون برمیگردیم انشالله

    • محبوب

      انچه گفتی حق بود وخدا رحمت کند رییسعلی دلواری هارا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج