۹۱۳۷۱۲
۳۴ نظر
۵۰۰۶
۳۴ نظر
۵۰۰۶
پ

بدهی ۳۰هزار میلیاردی سایپا و ایران‌خودرو

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شرکت‌های سایپا و ایرانخودرو علاوه بر بدهی ۳۰ هزار میلیاردی به بانک‌ها در اجرای تعهدات‌شان به مشتریان تأخیر داشتند که در این میان تعهدات ایران خودرو ۴۰۰ هزار دستگاه و سایپا ۵۴۰ هزار دستگاه است.

خبرگزاری فارس: امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در جلسه امروز گزارش کمیسیون در رابطه با عدم اجرای تعهدات شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در قبال مشتریان و مسائل مربوط به این دو شرکت با حضور معاون وزیر صنعت و مدیران عامل این دو شرکت خودروسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه گزارشی در قالب ۴۳ آیتم برای آخرین بار مطرح شد تا خودروسازان اگر نکته‌ای دارند مطرح کنند تا پس از این جلسه گزارش جمع‌بندی و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: در نهایت بنا شد تا خودروسازان و وزارت صنعت نقطه نظرات خود را ظرف ۱۰ روز به کمیسیون ارائه کننتد و پس از آن گزارش در کمیسیون جمع‌بندی و به هیأت رئیسه ارسال شود.

بدهی ۳۰هزار میلیاردی سایپا و ایران‌خودرو

خجسته خاطرنشان کرد: بیشتر آیتم‌های این گزارش مربوط به عدم اجرای خودروسازان نسبت به مشتریان بود و براساس این گزارش کلیه معوقات و تعهدات تا سال 98 خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است و خودروسازان به هیچ‌ یک از تعهدات خود در سال جاری عمل نکردند.

وی افزود: در کمیسیون این بحث مطرح شد که مبالغی که از مردم تحت عنوان پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان اخذ شده به کجا رفته و در کجا هزینه شده که خودروسازان در پاسخ عنوان کردند برای مسائل مالی همچون هزینه‌های مربوط به پرسنل و... هزینه شده است که این مسئله با واکنش اعضای کمیسیون همراه شد و اعضای کمیسیون عنوان کردند که هزینه‌های خودروسازی نباید روی قیمت خودرو سرشکن شوند و مردم متحمل پرداخت این هزینه‌ شوند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در این جلسه خودروسازان عنوان کردند سرمایه‌گذاری‌هایی که در خارج از ایران توسط این شرکت‌ها انجام شده تنها برای آنها هزینه به همراه دارد. به عنوان مثال ایران خودرو در کشور سنگال حدود 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته که این سرمایه‌گذاری هیچ تولید و هیچ سود و منفعتی برای این شرکت به همراه ندارد و حتی برای ایران خودرو متحمل هزینه‌های مالی نیز هست و این هزینه‌ها روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود قیمت خودرو بالا برود که این مسئله مورد ایراد و اشکال اعضای کمیسیون قرار گرفت.

خجسته خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که خودروهایی که در انبارهای این شرکت بوده 180 هزار دستگاه بوده است که الان به 90 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که ایران‌خودرو در حال حاضر برای 400 هزار خودرو تعهدات معوق دارد که باید به مردم تحویل دهد.

وی افزود:‌ در رابطه با شرکت سایپا نیز این شرکت 12 هزار میلیارد تومان بدهی تسهیلات به بانک‌ها داشته و همچنین این شرکت 16 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: شرکت سایپا 540 هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش داشته که 300 هزار دستگاه آن معوق است و 240 هزار دستگاه را هم که در سال 98 پیش‌فروش کرده هنوز به قوت خود باقی است و به تعهداتش در قبال هیچ یک از این خودروهای پیش‌فروش شده عمل نکرده است.

خجسته خاطرنشان کرد: شرکت سایپا 50 میلیون دلار از دولت طلب دارد که نمی‌تواند این مطالبات را وصول کند و در حال حاضر زیان این شرکت از سرمایه‌اش بیشتر است و جالب اینجا است که مدیرعامل شرکت سایپا تقصیر را به گردن شورای رقابت می‌اندازد و می‌گوید که زیان‌هایی که به شرکت سایپا تحمیل شده باعث و بانی آن شورای رقابت است.

وی افزود: شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو پیش از این وعده داده بودند که تا 25 آذرماه سال 97 تمام تعهداتش‌شان را به‌روز کنند که تا کنون این کار انجام نشده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های اقماری در هیأت مدیره خودروسازان از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است که این شرکت‌های اقماری فقط هزینه مالی برای سایپا و ایران خودرو به همراه دارد و هیچ‌گونه تولید و سودی برای این شرکت‌ها به همراه نداشته و فقط پاداش و حقوق در این شرکت‌ها اقماری پرداخت می‌شده است.

خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این از دیگر موارد ذکر شده در گزارش خرید قطعه از برخی از قطعه‌سازان به صورت انحصاری انجام شده است و از سوی دیگر این و شرکت خودروسازی حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

وی افزود: همچنین در این گزارش آمده دو شرکت سایپا و ایران خودرو دارای زیان انباشته هستند که زیان انباشته سایپا 16 هزار میلیارد تومان است و مدیرعامل سایپا این مسئله را به گردن شورای رقابت انداخت و عنوان کرد که شورای رقابت باعث شده تا 18 هزار میلیارد تومان به ما ضرر وارد شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر پرداخت‌های تبعیض‌آمیز به برخی قطعه‌سازان است که برخی از قطعه‌سازان مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و برخی قطعه‌سازان دیگر هنوز نتوانستند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کنند.

خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقساط تسهیلات بانک‌ها به موقع پرداخت نشده و شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م

      بدهی که از جیب ملت میکشن بیرون

      پاسخ ها

      • سعید

        دزدی هایی که تو این دو شرکت میشه اظهر من الشمسه. ولی نمیدونم این نهادهای نظارتی چکاره هستن و چکار میکنن؟

      • @@ یا حسین @@

        شما چرا مدام بدهی ایران خودرو و یایپا‌را اعلام‌میکنید
        بهتر نیست بگوئید این بدهی در جیب کدام مدیران رفته است
        نترس بگو ما‌هستیم

      • @@ یا حسین @@

        خانه مسعولان را بگرد یک ۳۰ میلیارد پیدا میشود

    • بدون نام

      خخخخخ .... اینا چه غلطی میکردند این همه سال !!! با این تولیدات مسخره و بی کیفیت و گرون و آشغال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط دزدی

      • بدون نام

        من 4 سال مدیر مالی یکی از شرکتهای ایرانخودرو بودم جلوی دزدی مدیران را گرفتم اخراجم کردن

    • بدون نام

      هر دوتا کارخونه رو تعطیل کنن مردم راحت بشن

    • مسلمان

      ماشالله صبح تا شب مردم رو تلکه میکنن تازه بدهکار هم هستن ؟

    • .m.k

      دستشون با دولت مجلس و شورای رقابت تو کاسه ابگوشته بخوربخور

    • بدون نام

      بابا هردو شرکت را تعطیل کنید.ما هم خوشحال می شیم.

    • جوان بیکار ایرانی

      باز گروون کنید.
      از بس دزدی می کنن

    • بدون نام

      در این دوتا گاری سازو گل بگیرن همه راحت شن

    • بدون نام

      دیگه پول نفت هم نیست که بدون حساب و کتاب به خودروسازان بی خاصیت تزریق شودو این دور باطل ادامه یابد.

    • گرفتار

      حالا وقشه بگن ورشکست شدن و باید خصوصی بشه ایران خودرو و سایپا .بعد هم مزایده میزارن 150 هزار تومن . 50 هزار تومن نقد الباقی هم بعدان طی 5 قسط 20 هزار تومنی .تمام ایران سرای من است .

    • بدون نام

      ایناکه.ماشین.بیست ملیونی رادادن شصدملیون زررکجابود تمام پولهاراخودشون دوزدیدنه

    • محمدرضا بختیار

      تا زمانی که قوانین پویا نداشته باشیم و هربخشی خود را تافته جدا بافته و مدعی مجزا شمردن خود از راس همین آش و کاسه در تمام امور بخش ها به زودی سر به فوران میزند!!!خودرو سازان در قبال وام هایی با پرداخت سود بالا و عدم سرمایه مکفی و تقسیم سود حاصل از فروش بین بخش های نامرتبط به خودرو سازی موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و بالا رفتن قیمت و کنترل بازار رانتی و واسطه گری و عدم استانداردهای تولیدی و بازی با جان ملت را درپی داشته!!!

    • روستلیی

      خدایا خانه و کاشانه این خودرو سازان بی وجدان و گرانفروش را روی سرشان خراب کن

    • بدون نام

      اخه این کارها دیگه چی بوده که ادامه پیدا کرده اصلا این دوتا خودروسازی رو زیر خاک کنید گل بزنید مردم ازشون راحت شن اونهمه ضرر مال اونهمه ضررهای جانی با این بیکیفیتی اخه چقدر ضرر به مملکت و جان و مال مردم میزنید تا ۵۰ هزار نفر برن سر کار فقط سالی ۱۲ هزار نفر داریم کشته میدیم بغیر از خسارتهای نقض عضو و مالی
      چرا تعطیلشون نمیکنید

    • بدون نام

      فقط ضرر ضرر باززم حمایتشون کنید

    • بدون نام

      مدیر عاملان و هییت مدیره این شرکت ها رو باید به جرم مفسد اقتصادی دستگیر و محاکمه کنند که با این همه سود از فروش خودرو بازم بدهکارند پس این پولها کجا رفته

    • بدون نام

      معلوم نیست با این همه حمایت و تسهیلا ت دولت چکار کردن اخرش هم سر از کانادا درمیارند

    • بدون نام

      بعد از این همه کمک و حمایت دولت و بازار بی رقیب بدهی هم بالا اوردند

    • بدون نام

      تعرفه بالای واردات خودرو مردم و دولت را بازیچه دست خودرو سازان کرده که همه امکانات دولت را نابود کردند

    • بدون نام

      وقتی با این همه کمک دولت و بازار بی رقیب نمیتوانند نیاز مردم را تامین کنند باید برای تامین نیاز مردم تعرفه واردات صفر شود

    • بدون نام

      این هم نتیجه ضعف مدیریت

    • وزیرصنعت محاکمه ومجازات بایدگردد

      جاروجنجال الکی راه انداختن،سایپا وایران خودروپولشون رو توکشورهای دیگه سرمایه‌گذاری کردند سرملتودارن شیره میمالن. شمانماینده مردم نیستیدنامردا.

    • سامان رضایی

      بازهم بگویید تحریم کاغذ پاره است تحریم ایران را فلج کرده به مردم حقیقت را بگویید چرا این همه دروغ میگویی خلک بر سرتون تعطیک بکنید دولت واردات را ازاد بکند بدون تعرفه

    • بازنشسته یا بهتر بگویم گدایان تامین اجتماعی

      خدا لعنت کنند مرده و زنده 2 خودرو داخلی سایپا و ایران خودرو را برای دزدی و صد نوع گنده کاری خود میروند در کشورهای ندار و گدا گشنه شرکت میزنند خوب معلوم است ضرر میدهد حال باید با بی وجدانی و پستی بگویند باید ضرر از مردم گرفتار و بدبخت خو دمان بگیریم تو را خون حسین (ع ) نباید این خائنین و دزدان را به میخ کشید و اعدام کرد

    • بدون نام

      تعرفه بالای واردات خودرو باعث ضعف خودروسازیها در رقابت جهانی و تولید محصول باکیفیت شده

    • بدون نام

      این هم نتیجه بازار انحصاری

    • مهندس

      بدهي هاي ايران خودرو بدهي ساخت خودرو نيست بدهي هاي ريخت پاش ها و بخور بخور هاي مديران و فساد انها است و چون شركت دولتي است و ميدانند دولت مجبور به كمك مالي هست اين بدهي ها را بوجود مي آورند ....!!!!

    • بدون نام

      آخر دزدی همینه ......

    • بدون نام

      کمتربه مدیران تون حقوق وپاداش بالا بدین ازش کم میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج