جاباما
۹۱۶۵۶۰
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ثروتمندان ۲۳ برابرِ بقیه یارانه بنزین می‌گیرند!

در حالی سهم بالایی از یارانه‌های پنهان به بخش سوخت به ویژه بنزین اختصاص دارد که دهک‌های بالای درآمدی بیشترین سهم آن را دریافت می‌کنند؛ یارانه‌ای که دولت بابت بنزین به دهک‌ دهم پرداخت می‌کند ۲۳ برابر بقیه دهک‌هاست.

خبرگزاری ایسنا: در حالی سهم بالایی از یارانه‌های پنهان به بخش سوخت به ویژه بنزین اختصاص دارد که دهک‌های بالای درآمدی بیشترین سهم آن را دریافت می‌کنند؛ یارانه‌ای که دولت بابت بنزین به دهک‌ دهم پرداخت می‌کند ۲۳ برابر بقیه دهک‌هاست.

یارانه‌های پنهان، یارانه‌های غیرمستقیمی است که سالانه با رقم چند صد هزار میلیاردی پرداخت می‌شود، در واقع عدم نفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل با قیمت پایین‌تر از خارج از کشور است.

طبق آنچه پیش از این مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند در سال معادل ۹۸۷ هزار میلیارد تومان پرداختی از این بابت وجود دارد که عمدتا در سوخت، کالاهای اساسی و دارو خلاصه می‌شود؛ از رقم بیش از ۹۰۰ هزار میلیاردی یارانه‌های پنهان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.

سهم چند برابری دهک دهم در یارانه پنهان

توزیع ناعادلانه ضریب اصابت یارانه پنهان به ویژه در حوزه انرژی بین دهک‌ها بارها مورد بحث قرار گرفته است، چراکه دهک‌های ثروتمندان معمولا مصرف کالا و خدمات بیشتری دارند و در این حالت از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند.

این در حالی است که در حال حاضر و در حوزه یارانه‌ای که در حوزه سوخت پرداخت می‌شود، دهک دهم که ثروتمندترین گروه جامعه به شمار می‌رود ۲۳ برابر سایر دهک‌ها از آن بهره‌مند است.

همچنین دهک‌های بالا ۳.۶ برابر سایر دهک‌ها از یارانه برق و ۲.۵ برابر یارانه گاز دریافت می‌کنند.

در مورد کالاهای اساسی نیز که دولت به ویژه در تامین ارز آن هزینه سنگینی را متحمل می‌شود سهم دهک‌ دهم نسبت به سایر دهک‌ها ۴.۷ برابر است.

یارانه پنهانی که گروه ثروتمند بابت دارو دریافت می‌کنند نیز قابل تامل است؛ به گونه‌ای که ۱۹.۵ برابر سایر دهک‌ها که از درآمد پایین‌تری برخوردار هستند از یارانه دارو استفاده می‌کنند.

از سال گذشته قرار بود که با ارائه‌ بسته‌ای از دولت به مجلس و با پیشنهادهایی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، راهکاری برای ساماندهی وضعیت یارانه‌های پنهان اندیشیده شده و برای سال جاری اجرایی شود، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسید.

این در حالی است که احتمالا برای سال آینده برنامه جدی‌تری در مورد یارانه‌های پنهان در نظر گرفته شود، چرا که دولت در بودجه منابع نفتی را به طور کامل از هزینه‌های جاری جدا خواهد کرد و در این حالت باید منابع جدیدی معرفی شود.

آن‌طور که نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرده جایگزین‌های نفت در سال آینده افزایش درآمدهای مالیاتی با تعریف پایه‌های جدید و احتمالا حذف یارانه‌های پنهان در برخی بخش‌ها خواهد بود.

در حالی این روزها دولت حذف یارانه‌ نقدی را در دستور کار دارد که نتایج نشان داده معترضان به حذف یارانه، افراد حاضر در دهک‌های بالای درآمدی هستند که گردش چند میلیاردی مالی دارند، این افراد نه تنها از یارانه بالای پنهانی برخوردار می‌شوند که راضی به از دست دادن یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم نیستند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پمپئو

      یکی به من بگه چرا کارت سوخت را برداشتید...مردم. داشتند یاد می گرفتند که الکی مصرف نکنند.......فریادفریادفریاد من که پنجاه سالم وماشین ندارم پس یارانه بنزین من چی میشه؟؟؟؟؟؟فریااااااااااااااااااااااااد.

      پاسخ ها

      • م.ب

        سلام شما فکر میکنید اگر بنزین گرون بشه به ضرر کیه؟ بازهم به ضرر مستضعف بنده خدا .چون با گران شدن بنزین همه چیز یک تورم بسیار شدید را در پی دارد.وچوبش را قشر ضعیف جامعه میخورند.

      • بدون نام

        بااین کلک ها بنزین ۶۰ تومنی شده ۱۰۰۰ تومن الان هم حتما قیمتش میخواین ببرین بالا

    • مرتضی

      جان خودتون بزارین بگیرن ۱۰ تومن میزارین رو یارانه ۱۰۰ تومن میزارین رو پول آب برق چیزهای دیگه ما را به شما امید نیست فقط شر نرسان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازم همان شگرد همیشگی برای گران کردن شروع شد.

    • فرهاد

      این ضعف و عدم توانایی صحیح مدیر و مسئول رو می‌رسونه
      اما اصل ماجرا این هست که بخاطر کاهش نفت از بودجه سال آینده،دولت به هر طریقی میخواد هزینه های ممکنی که بهش تحمیل شده رو حذف کنه که الان هم قرعه افتاده به نام یارانه ها و مرتب بهونه میارن و با عناوین مختلف سعی در توجیه حذف کردن یارانه اکثریت.
      قیمت اقلام و حامل های انرژی اگر قراره آزاد باشه اشکال نداره،اما حقوق های اقشار پایین و ضعیف هم متناسب کنند
      گاهی میگن قیمت بنزین تو فلان کشور چند برابر هست،هیچوقت نگفتند حقوق یه معلم،کارگر،کارمند تو همون کشور چقدر هست!

    • بدون نام

      احمدی نژاد هم دقیقا با همین صحبت ها ملت ناآگاه رو به خاک سیاه نشوند، عیب نداره بزارین بسوزونن!

    • بدون نام

      بازم با این حرفا میخوان بنزین رو گرون کنن ......
      یادمه موقع یارانه ها همین حرف ها رو میزدن ولی بعد معلوم شد ........

    • بدون نام

      مثلا که چی میخوای یارانه بنزین و بردارید که فقط دودش تو چشم فقیرها و قشر متوسط جامعه میره پولدار ها که اصلا خیالشون نیست ده برابر گرونتر میگیرن عشق و حالشونم میکنن تبعیض طبقاتی ی جا دیگه داره شکل میگیره نه تو یارانه

    • بابا

      بازم میخواهند یک چیزی را گران کنند شروع کردن به بزرگ نمایی... ثروتمندان چه کسانی هستند؟ کسی جز فک فامیل خود دولت مردان و آقازادها نیست و طبق معمول آقای نوبخت در بوق کرنا کرده یعنی ما داریم کار میکنیم خسته نباشی پهلوان... از خودت و فک فامیلت شروع کن..

    • بدون نام

      آنهائیکه ثروتمندندوحاضرنیستندیارانه شان قطع شوند اندک هستندواین رابه سربقیه مردم که ازدهکهای پائین هستند
      میکوبند که دولتمردان هم میگویندکه قریب به۷۰%مردم
      درآمدمکفی ندارندومیخواهندزیادرافدای کم کنند.

    • بدون نام

      چه حرف های ! ، وقتی فردی سرمایه ای دارد ۲۳ برابر درآمد دارد= مالیات = ۲۳ کارگر دارد= مالیات = اشتغال = گردش مالی بالا =....... اون تک سلول خاکستری رو خسته نکن .

    • مرتضی

      مفت فروشی انرژی های فسیلی (از جمله نفت خام) خیانت به نسل های آینده است
      تا ده سال آینده پیش بینی می شوند قیمت جهانی نفت به بالای 150 دلار برسد.
      گاز کشی شهرها باید متوقف شده و به جای آن تولید برق با قیمت ارزان جایگزین شود.
      تولید و استفاده از خودروها و موتورهای برقی باید با سرعت بالا جایگزین خودروهای فعلی شود.
      به خاطر کرسی و منافع خود به بشریت خیانت نکنید

    • بدون نام

      15 ساله گواهینامه گرفتم ولی به علت عدم توانایی مالی حتی پول یک پراید را هم ندارم و در حسرت داشتن یک خودرو هستم و سوال اینجاست چرا حق بنده از بیت المال صرف بنزین برای خودروی ثروتمندان میشود.خداوند از حق الناس نمیگذره.درستش اینه که یارانه ی بنزین بین همه بطور برابر تقسیم بشه.بی عدالتی تا کجا.بنده که به هیچ وجه از حقم نمیگذرم و حلال نخواهم کرد و مطمئنم روزی حساب پس خواهید داد

    • بدون نام

      الان دارن رو مختون کار میکنند تا بزنین رو گرون کنند!

    • پ

      چرا صغرا کبرا میچینید انقد میخواین
      گروت کنین. گرونش کنید دیگه

    • بدون نام

      اخه‌اوناخدمت می کنندبه‌ملت‌خیرسرشون کوفتشون بشه

    • محمد

      مملکت گل بلبله دیگه پودار پودارتر میشه فقیر فقیرتر

    • بدون نام

      خوب ماشینهای میلیاردی را اذا حساب کنید

    • محمود

      برید ترکیه سیاست وازترکیه یادبکیریدواقتصادو

    • محمود

      لعنت به امریکا انگلیس که با ایران چه کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج