۹۴۸۲۱۷
۵۶ نظر
۵۰۳۵
۵۶ نظر
۵۰۳۵
پ

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

صبح روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) سقوط کرد.

برترین‌ها: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه دیروز (چهارشنبه، ۱۸ دی ماه) از فرودگاه امام خمینی ) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه ۱۷۹ سرنشین آن که شهروندان ایرانی، اوکراینی و کانادایی بودند، جان باختند.

بعد از سقوط گروه های ارزیاب به بررسی سازمان هواپیمایی به بررسی این حادثه پرداختند تا عوامل بروز این حادثه مشخص شود.گزارش اولیه این حادثه شب گذشته منتشر شد.

خلاصه این گزارش حاوی این نکات بود که هیچ پیامی درباره شرایط غیرمعمول از خلبان مخابره نشد و هواپیما در آسمان آتش گرفته است.

بعد از این حادثه گمانه زنی ها درباره این اتفاق آغاز شد و مقامات و کارشناسان مختلف داخلی و خارجی در این باره اظهار نظر کردند. با توجه به همزمانی این اتفاق با حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی بعضی شبکه های آمریکایی شایعات بی اساسی مبنی بر برخورد شی ناشناس (موشک) به هواپیما را هم مطرح کردند که با واکنش قاطع مقامات ایرانی همراه بود.

بعضی از این واکنش ها به سقوط هواپیما را مرور می کنیم:

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به حادثه سقوط یک فروند هواپیمای خطوط هوایی این کشور در ایران واکنش نشان داده و از دادستان اوکراین خواستار پیگیری و تحقیقات در ارتباط با این موضوع شد.

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با حضور در یک نشست خبری در اوتاوا، گفت کشورش آماده است تا در تحقیقات مربوط به سقوط یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در ایران مشارکت کند.

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

بنا بر اعلام دولت کانادا، دستکم ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما که بامداد روز گذشته دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد، تابعیت کانادایی داشته‌اند. ده‌ها نفر دیگر از مسافران این هواپیما هم ایرانیان مقیم یا محصل در کانادا بوده‌اند و قصد داشته‌اند از کی‌یف پایتخت اوکراین، به سمت کانادا پرواز کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا همچنین سقوط هواپیمای ایران-اوکراین را بسیار دردناک توصیف کرد و گفت که در خصوص سقوط این هواپیما ابهاماتی وجود دارد.

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

وی در این باره تصریح کرد: شاید کسی مرتکب اشتباهی شده باشد. این اشتباه از سوی ما نبوده است. برخی می‌گویند که هواپیما نقص فنی داشته است. من واقعا اطلاعی ندارم.

ترامپ در ادامه از ایران خواست تا جعبه سیاه این هواپیما را به شرکت بوئینگ و یا فرانسه ارسال کنند.

در واکنش به این ادعاها رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از آنجایی که خلبان پرواز هواپیمای اوکراینی در تلاش برای بازگشت به فرودگاه بوده طرح موضوع حمله راکتی، موشکی و یا پدافند کشور به این هواپیمای منتفی است.

«حسن رضایی فر» افزود: موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک یا عملکرد پدافند، در جلسه خاصی بررسی و در همان جلسه منتفی اعلام شد.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طرح‌های پدافند کشور با شبکه پروازی هماهنگ عمل می‌کند و هیچ‌گونه ناهماهنگی وجود نداشته است.

وی بیان داشت: طرح موضوع برخورد موشک یا راکت به هواپیما نیز منتفی است، زیرا در این صورت هواپیما در همان لحظه منفجر می شد و قابلیت بازگشت نداشت؛ این درحالی است که خلبان پرواز با هدف کنترل و جلوگیری از سقوط درحال بازگشت به فرودگاه بوده است.

رضایی‌فر تاکید کرد که علت سقوط بیشتر یک موضوع فنی و تکنیکال است تا اینکه با طرح موضوعات تروریستی و امنیتی بخواهیم به سانحه سقوط دامن بزنیم.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار عکسی از یک کلاهک موشک منتسب به محلی در اطراف سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار داشت: «این عکس را رد می‌کنیم، زیرا نخستین بار در یکی از سایت‌های خارجی و یک توئیتر منتشر شد».

وی ادامه داد: به عنوان رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در فضای مجازی،‌ با منتشرکننده آن توییتر صحبت کردم و آنها نیز در وب‌سایت خود به‌طور رسمی اعلام کردند که ‌این عکس را از یک منبع غیرموثق گرفته بودند».

رضایی‌فر تأکید کرد: در محل سانحه، هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نشده است.

روسای جمهور ایران و اوکراین هم امروز(پنجشنبه) با ابراز تسلیت بابت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن مسافران این هواپیما شد، بر ضرورت بررسی دقیق و سریع علت سقوط این هواپیما تاکید کردند.

زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با حجت الاسلام حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه، خواستار همکاری مشترک هیئت‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل های بین‌المللی شد.

ایران ادعای دروغین آمریکا را تکذیب کرد

روحانی نیز با تاکید بر همکاری کامل هیئت‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار داشت: به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد.

در این گفتگوی تلفنی همچنین بر تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند.

روسای جمهور ایران و اوکراین همچنین در این تماس تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها تاکید کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب معلومه که رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشور راست میگه و بقیه دنیا یا دروغ میگن با در اشتباه هستند و یا نوکر و مزدور امریکا هستند. این که دیگه انقدر دنگ و فنگ نداره. مثل همیشه حق با ماست.

      پاسخ ها

      • سهراب

        برو فیلم لحظه سقوط ببین بد نظر بده

    • بدون نام

      سگ زرد تو کی هستی که دخالت می کنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چندتا کامنت گذاشتی چه خبره

    • رضا

      آخه یانکی. تو که ۱۳ موشک خورد تو خود پایگاه نظامیت اونو ندیدی بعد می گی تو رادار دیدم دو موشک به سمت هواپیما تو ایران شلیک شده

    • بدون نام

      اولا هواپیما چند ساعت بعد از حملات موشکی سقوط کرد.دوما پرتاب موشک از تهران نبوده.سوما موشک اون هم دو تا به هواپیما بخوره تو همون آسمون پودر میشه .ولی در فیلمی که از لحظه سقوط هست فقط پشت هواپیما آتیش گرفته بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلم جدید رو کردند که تو یک جای مبهم و دور انفجاری از آسمان اتفاق می افته! ..

      • بدون نام

        از کجا میدونی اون فیلم درسته و واقعیه ؟ درثانی تو اون فیلمم آتش سوزیه نه انفجار موشک به هواپیما بخوره با وجود سوخت هواپیما درجا منفجر میشه

      • بدون نام

        الان چطوری فیلسوف؟محقق؟ تحلیلگر مسائل جنگی؟ خوبی خودت؟

    • داریوش

      شنونده باید عاقل باشد..وکشو رها بعداز اثبات چگونگی سقوط هواپیما بایدواکنش تندی علیه ترامپ بخاطر دروغها وتهمت هایی که میزند.نشان بدهند.جمهوری اسلامی ایران هرگز حماقت نمیکند

    • بدون نام

      این ابهامات برای این مطرح شد که گندی رو که زدن سرپوش بذارن. آمریکا بسته دیگه چقدر به این در و اون در میزنی که آبروی رفته رو جمع کنی

    • علیزاده

      حالا خداوکیلی موضع متناقض در مورد سقوط هواپیما از سوی مقامات ایران بوده یا امریکا .... چون مقامات ایران بارها اعلام کردن که از سوی خلبان هیچ پیامی به مرکز مخابره نشده ولی حالا گویا روح خلبان بهشون اطلاع داده که نیت برگشت به فرودگاه را داشته در صورتیکه موشک به هواپیما خورده و بلافاصله به گواهی چندین فیلم و کلیپ هواپیما در هوا منفجر میشه و به زمین برخورد میکند و انفجار در مخازن سوخت هم باعث شعله ور شدن آن میشود

    • بدون نام

      عجب آبرو ریزی سخت ی

    • بدون نام

      اینم یک جنگ روانی دیگه که در موازات بی تلفات بودن امریکا از حملات موشکی ایران شروع کردند.اول یه شبکه امریکایی میگه و ترامپ هم پی اش رو می گیره.قشنگ با هم هماهنگ اند.بعد میگن در امریکا رسانه مو رو از ماست می کشه!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارتش سایبری چه فعال شده
        جعبه سیاه بدین خب جلوی شایعات رو بگیرید

    • بدون نام

      هیات اوکراینی وارد شده و نتیجه معلوم میشه.امریکا هم بذاره هیاتی وارد پایگاهش بشه تا نتیجه رو ببینیم.آمریکای حقیر رو به افول...

    • بدون نام

      تبریک به نیروهای نظامی ایران با این نشانه گیری دقیق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره تبریک ، اگر ۳۵ موشک بالستیکمون نتونست حتی یکنفرو بکشه عوضش یک موشک کوتاه بردمون تونست ۱۸۰ نفرو بکشه ، از عجایب کشور وارونگیها

    • بدون نام

      اقا، این خب جای، شک داره. دقیقا همون موقع که اینا موشک شلیک می کردن هواپیما منفجر شده. خدا می دونه کی راست می گه ولی اگه واقعا خطای ایرانی ها باشه این یک فاجعه است!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سه ساعت بعدش بوده.احتمال حمله تروریستی امریکا بیشتره

      • بدون نام

        فاجعه قلدری های آمریکاست

    • بدون نام

      اقا، این خب جای، شک داره. دقیقا همون موقع که اینا موشک شلیک می کردن هواپیما منفجر شده. خدا می دونه کی راست می گه ولی اگه واقعا خطای ایرانی ها باشه این یک فاجعه است!

    • بدون نام

      حالا یه مدت هم به هواپیما بند کنید .اینم می گذره و روسیاهی به ذغال می مونه

    • ایرانی

      بیشترین سقوطها در سالهای اخیر مربوط به بوئینگ ۷۳۷ بوده و این هواپیما در بسیاری از کشورها زمینگیر شده و اجازه پرواز ندارند ، در فیلمی که توسط مردم گرفته شده ، آتش گرفتن موتورهای هواپیما کاملا مشخصه ، ضمنا اگر موشکی به هواپیما اصابت می کرد هواپیما برروی آسمان منفجر می شد نه اینکه صرفا موتورش آتش بگیره و به سمت زمین سقوط بکنه ، خدا رو شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفرید

    • شیراز

      الان رئیس جمهور اوکراین داره کجارو نگاه میکنه

    • بدون نام

      غم دردناکی برای این همه نخبه ایرانی که ازبین رفتن روحشان شاد...
      جدا از هر حادثه ای که اتفاق افتاده درد اور هست
      واقعیت مشخص میشه چی شده....

    • بدون نام

      شرم بر شما

    • بدون نام

      ترامپ چقدر متواضعه که میگه اشتباه رخ داده..مسئولین که هنوز هیچی نگفتن

    • سعید

      سیزده تا موشک تو پایگاه آمریکا تو عراق خورد رادارشون ندید. بعد ادعا میکنه رادارشون موشک دیده که به هواپیما خورده؟
      به نظر شما خنده دار نیست

    • بدون نام

      قابل توجه رییس‌جمهور.

    • بدون نام

      بازم به کشور اوکراین و کانادا که پی جو شدن ..ایرانیها برای مسئله سانچی خیلی راحت قبول کردن البته شایدانجا هم سر وسری بوده که مسئله رو فیصله دادن الله اعلم

    • بدون نام

      اگه می گفتند پدافند هوایی دچار اشتباه شده باز آدم می تونست احتمال بده.ولی موشک؟ موشک به هواپیما بخوره هواپیما تو همون آسمون منهدم میشه.اونم دو تا!!! روی موشک زوم کردند چون قراره جنگ روانی جدید کلید بخوره و کشته های خودشونو پنهان کنند

    • بدون نام

      مشخص نیست هر کسی یه تئوری رو ایراد میکنه که قوی ترین آنها اینه که با توجه اینکه این نوع هواپیما ساخت آمریکاست و کمپانی مربوطه توانایی کنترل سیستم راهبری این هواپیما را از راه دور دارد احتمال دستکاری در سیستم پروازی هواپیما بعید نیست و قابل تأمل و بررسی است

    • بدون نام

      بالاخره معلوم میشه .ماه پشت ابر نمیمونه.
      البته الان هم مشخصه که کدام طرف دروغ
      میگه و نمیخواد اطلاعات محرمانه فاش شود.
      بزودی مردم متوجه خواهند شد که چه خیانتی در حق مسافران انجام شده.

    • بدون نام

      چچ

    • سید

      وای به روزی که معلوم بشه هواپیما با موشک ساقط شده

    • بدون نام

      این ترامپ دَماغش رو همه تو همه جا می کنه فضول تر از اینم هست؟

    • بدون نام

      تلویزیون هم که ماشالله شبا تو کانال دو چند تاکارشناس مییاره با یه مجری که همشون هم نظرن وهمدیگروتایید میکنن کسی اجازه مخالفت نداره اصلا مخالف دعوت نمیکنن.

    • بدون نام

      خدا نکنه این فاجعه اتفاق افتاده باشه

    • بدون نام

      من که یک کارشناس نیستم اما به آمریکاییهای احمق بگو اگه موشک میخورد که هواپیما تو هوا تکه تکه میشد نه اینکه بخور زمین بعد تکه تکه بشه

    • بدون نام

      من که یک کارشناس نیستم اما به آن آمریکاییهای احمق بگویید اگر موشک خورده بودتو هوا تکه تکه میشد نه اینکه بخور زمین بعد تکه تکه بشه

    • بدون نام

      جوانان نخبه این مملکت پر پر شدند خدایا اگر این وسط کسی مقصر است بحق
      فاطمه الزهرا خودت رسوا کن. از بین یک میلیون جوان شاید یکی نخبه و با استعداد
      باشد

    • بدون نام

      امریکا مسخره ترین نظر رو داده.بدبخت ما بیسواد نیستیم

    • بدون نام

      چی میگی برترینها نخست وزیر کانادا تایید کرد!

    • بدون نام

      چرا کامنت ها را بسته ای برترینها؟!

    • بدون نام

      خوب خودتون بیاین توضیح کامل بدین...شفافیت بهتر مورد قبول قرار میگیره

    • علی

      فعلا که همه شواهد بر درست بودن خبر است

    • عباس گلدوست.

      چون آمریکا شکست خورده و نتوانسته موشک‌های سپاه را رهگیری کند نیاز به فرافکنی و جنگ روانی دارد که در ایران خریدار ندارد.

    • بدون نام

      آمریکا کانادا اوکراین فرانسه نمیدونم چرا اسم این ها با هم نفرت انگیزه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون پنبه تونو بزودي ميزنن ! خخخخخخخ

    • بدون نام

      وی در این باره تصریح کرد: شاید کسی مرتکب اشتباهی شده باشد.

      از کجا معلوم که اشتباه بوده و عمدی نبوده؟

    • امیر

      حمله ساعت ۱:۲۰ و سقوط ساعت ۶:۱۵ این موشک تو این مدت رفته هوا خوری یا خودشو قایم کرده که بعداً بیاد اینو بزنه!!!!
      تازه موشک ها از کرمانشاه به سمت عراق بوده اینو چطور تو تهران زده متعجبم!!!
      آمریکا قست داره با این کارش کارشناس بفرسته که جای شهرک های موشکی مارو پیدا کنه. ترامپ گوه خوردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این و به نوکران داخلی بگو که حالیشون نیست یه فیلمم دادن میگن انفجاره در صورتیکه آتش سوزیه نه انفجار

    • بدون نام

      تكذيب ، مثل هميشه ، نتيجش ، تاييدِ صد در صده !

    • بدون نام

      ای سانسورچی

    • شیوا بهرامی

      بنظرم امریکا یه جنایتکاره ترامپ بایدبترسد از ملت ایران که هیچ گاه غلط اضافی نکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج