۹۷۵۵۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کارگران واقعا چقدر دستمزد می گیرند؟

تعیین حداقل دستمزد با رشد ۲۵ درصدی در قیاس با سال های گذشته قدری از نگرانی های کارگران کشور را برطرف کرده است.

خبرآنلاین: تعیین حداقل دستمزد با رشد ۲۵ درصدی در قیاس با سال های گذشته قدری از نگرانی های کارگران کشور را برطرف کرده است.

در حالی که میزان دستمزد پرداختی در قیاس با سال های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه می کند ولی بازهم نهادهای کارگری نگران تامین معیشت کارگران باقی مانده اند.

کارگران واقعا چقدر دریافت می کنند؟

نگاهی به آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد در سالهای ۸۷ تا ۹۰ میزان حقوق ماهانه پرداختی به کارگران و کارمندان با میزان واقعی دستمزد بین ۱.۴ تا ۱.۷ برابر میزان حداقل حقوق بوده است، براین اساس در حالی که درسال ۸۷ میزان حداقل حقوق رقمی معادل ۲۱۹ هزار تومان بوده است میزان پرداختی متوسط در بنگاههای صنعتی متوسط کشور (با ۱۰ تا ۴۹ نیروی کار) رقمی معادل ۳۵۷ هزار تومان در ماه بوده است این وضعیت در سال ۹۰ به این ترتیب تغییر کرده است که حداقل حقوق قانونی رقمی معادل ۳۳۰ هزار تومان بوده است در حالی که میزان متوسط دستمزد پرداختی رقمی معادل ۵۶۲ هزار تومان بوده است.

با توجه به این آمارهای رسمی می توان گفت متوسط نسبت حقوق پرداختی واقعی به حداقل دستمزد معادل ۱.۵۸ برابر است که با این ضریب می توان گفت در سالهای ۹۱ و ۹۲ به ترتیب متوسط پرداختی به هر کارگر ماهانه رقمی معادل ۶۱۶ و ۷۷۰ هزار تومان درماه بوده است که البته این موضوع را فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفتگو با خبر گزاری مهر تائید می کند وی در مصاحبه خود می گوید: در حال حاضر تنها ۱۷.۸ درصد مشمولان قانون کار حداقل مزد بالای ۷۵۰ هزارتومان دریافت می کنند، بنابراین با ارقام فعلی مزد نمی توان خیلی به موضوع بهره وری نیروی کار فکر کرد. همچنین موضوع یکسان سازی ضرایب مالیاتی را نیز به عنوان خواسته های جامعه کارگری داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

کارگران واقعا چقدر دستمزد می گیرند؟

بنا براین در صورتی که در سال جاری حداقل حقوق از سوی دولت رقمی معادل ۶۰۰ هزار تومان تعیین شود می توان پیش بینی کرد متوسط حقوق پرداختی به کارگران در سال ۹۳ می تواند به حدود یک میلیون ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. هرچند این حقوق میلیونی با توجه به رشد شدید هزینه های زندگی بازهم کفاف هزینه ماهانه یک خانوار سه نفره را به زحمت پوشش خواهد داد ولی از سوی دیگر باید در نظر گرفت فضای تولیدی کشور طی سالهای اخیر به شدت تحت فشار بوده است و کمبود نقدینگی و فشار هزنیه ای بالای بخش های مولد توان پذیرش هزینه های سنگین پرسونلی ار نمی دهد ولی به هر شکل می توان در شرایطی که ارزش پول ملی تحت فشار تورم روز به روز کاهش یافته ، کارگران را هم به جمع میلیونرهای ایرانی افزود.

زندگی در تهران با حداقل دستمزد

برآوردها نشان می دهد در صورتی که کارگری با همین میزان دستمزد قصد زندگی در شهرهای بزرگ را داشته باشد، تنها توان اداره خانواده خود به مدت دو سوم ماه های سال را دارد. میزان دقیق خط فقر در تهران یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

کارگران صنعتی طی سال آینده همچنان از امکان دریافت یارانه نقدی بهره مند می شوند. در اینصورت ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان به دریافتی آنها افزوده می شود. ( برای خانوار ۴ نفره) براین اساس در پایان ماه خانواده ۷۸۸ هزار و ۹۰۰ تومان درآمد در اختیار خواهد داشت. هزینه زندگی در تهران روزانه ۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شده است. براین اساس حداقل حقوق کارگران تنها کفاف کمتر از یازده روز زندگی در تهران را می دهد.البته با اضافه شدن یارانه نقدی تعداد روزها قدری افزایش می یابد.

اما همچنان نگرانی ها در مورد اداره خانواده با این میزان درآمد بین نهادهای کارگری وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج