۹۹۱۴۰۲
۶۸ نظر
۵۰۱۱
۶۸ نظر
۵۰۱۱
پ

حاشیه‌های قیمتی پراید ۹۰میلیونی

هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد که در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است.

ایرنا: هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد که در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است.

چهارم اردیبهشت ماه جاری بود که با تولید آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده X۱۰۰، ‌تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید، برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.

در سال های گذشته مدیران پیشین سایپا بارها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هر بار به دلایلی این کار عملی نشد، تا اینکه در دوره کنونی و مدیرعاملی "سید جواد سلیمانی" خروج این خودرو برای همیشه از خط تولید کلید خورد. مطابق برنامه‌ریزی، پراید ۱۳۱ به عنوان آخرین مدل این خانواده تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج شده و پرونده تولید آن در ایران برای همیشه بسته می شود.

حاشیه‌های قیمتی پراید ۹۰میلیونی

با این حال شاهدیم تجربه توقف تولید پیکان ایران خودرو و زانتیای سایپا، یک بار دیگر این بار برای پراید در حال تکرار شدن است و روز گذشته این خودرو به محدوده قیمتی ۹۰ میلیون تومان پاگذاشت.

در حالی که در همه کشورها وقتی تولید یک محصول به دلیل فناوری قدیمی متوقف می شود، میزان استفاده و در نتیجه قیمت آن کاهش چشمگیر پیدا می کند، اما جوسازی و نقش‌آفرینی واسطه‌های بازار پس از توقف تولید دو مدل خودرو پراید باعث شد قیمت این خودرو در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش یابد.

"سعید عبداللهی" عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه معتقد می گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون خودروسازان عرضه ای به آن صورت نداشتند که همین مساله تاثیر روانی در بازار داشته است.

عبداللهی بیان داشت: «حتی با این قیمت شاهد خرید و فروش‌های اندک پراید در سطح بازار هستیم که آن هم سرمایه‌گذاران و دلالان هستند و نه مصرف کنندگان واقعی.»

وی ادامه داد: با اطمینان می توان گفت هیچ نمایشگاه داری اکنون برای سرمایه گذاری، خودروی داخلی خریداری نمی کند و خریداران افرادی هستند که سرمایه گذار و دلال بوده یا به دلیل تعاملات با ایران خودرو و سایپا و برخورداری از رانت اطلاعاتی به خرید و فروش می پردازند.

این کارشناس بازار خودرو همچنین شایعه افزایش قیمت خودرو و عدم تصمیم گیری در این زمینه در ستاد تنظیم بازار را عامل دیگری برشمرد که در روزهای گذشته تأثیر روانی شدیدی بر بازار داشته است.

ضعف ساختار مدیریتی

«امرالله امینی» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این به ایرنا گفت: این موضوع مربوط به ضعف مدیریت است، وقتی اعلام می شود خودرویی همچون پراید از خط تولید خارج خواهد شد باید جایگزینی برای آن معرفی شود، اما وقتی جایگزینی نیست و عرضه محدود است قیمت ها سیر صعودی پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: امروز که نقدینگی به صورت سرگردان دست یکسری افراد وجود دارد، عجیب نیست که قیمت خودروی پر متقاضی مثل پراید به این محدوده وارد شود.

امینی، بخش عمده ای از مسائل این چنینی را مربوط به ضعف ساختار مدیریت به ویژه ضعف وزارت صنعت و همچنین ضعف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مربوط دانست و گفت: بخشی دیگر نیز مربوط به تحریم ها، مسائل ارزی و سفته‌بازی سفته بازان است.

وی یادآور شد: زمانی حدود ۲۰ سال پیش در مورد پیکان اعلام شد که در تولید این خودرو خودکفا شدیم، اما امروز برای تولید محصولات داخلی نبود یا کمبود مواد اولیه را بهانه می کنند.

امینی تاکید کرد: در این شرایط باید به توانمند سازی ساخت داخل بپردازیم، بخشی از "جهش تولید" در این صنعت مربوط به کمک به قطعه‌سازان است که می‌توانند قطعات را در داخل بسازند، اما شاهد انبوهی از مطالبات قطعه سازان از خودروسازان هستیم.

وی گفت: خودروسازان نیز در این زمینه مقصرند و با کم کردن میزان عرضه، به دنبال افزایش قیمت هستند و وقتی خودروسازان بزرگ کشور حالت انحصاری پیدا کرده‌اند، چنین شرایطی دور از ذهن نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حتی اجازه ورود خودروهای کلاس کوچک خارجی به بهانه نبود ارز داده نمی شود، در حالی که خودرو های دست دوم خارجی کیفیتی به مراتب بهتر از خودروهای صفر کیلومتر داخلی دارند.

وی تاکید کرد: برای اداره و مدیریت بازار خودرو به مجموعه ای از تصمیمات و تغییرات نیازمندیم.

اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار، گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

"حسین کاظمی" افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.

کاظمی گفت: این قیمت های سرسام آور خودروها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه ها و مالکان خودروها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

کارشناسان معتقدند وقتی خودروسازان حتی وعده توخالی برای پوشش دادن به نیاز بازار بدهند، اینچنین افسارگسیختگی قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

به اعتقاد آنان، در این شرایط واردات خودرو دست دوم و کارکرده به ویژه خودروهای دست دوم یکی دو ساله در حدود قیمتی ۱۰ هزار دلاری می تواند به ثبات و تنظیم بازار کمک کند وحتی اگر ۱۰۰ درصد عوارض گمرکی بر آنها وضع شود باز هم می تواند در تنظیم بازار موثر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حق این ملت همینه چون فرهنگ ندارن

    • بدون نام

      ملت و مردم ایران رو مورچه گاز بگیره اما جو نگیره

    • بدون نام

      کارکارانگلیسه مردم عادی یا مصرف کننده نودمیلیون به پراید نخواهدداد بازاربهم زدن که دوباره تولیدکنند تازمانی که اجازه واردات خودرو دست دوم داده نشه همینه که هست با اون پول بهترین خودروی خارجی 2010 میشه خرید

    • بدون نام

      مردم ماشین نخرند تا ادب بشن همین ، این دو کارخانه ایران خودرو و سایپا هر دولت و ملتی را که بخواهند از پای در می آورند پراید باید ۳۰ میلیون بشه نه ۹۰میلیون ،

    • salami .13

      پایه پراید ۱۰۰هست ..این قیمت تا مدتی ثابت میمونه .وبعداز مدتی از چرخه تولید خارج میشه .وتمام کسانیکه خریده بودن باضرر هنگفتی مواجه میشن

    • بدون نام

      قیمتش 5 تومان بیشتر نمی ارزه

    • مجید آدینه بروجرد

      ماشاالله این همه حراف که فقط بلدن حرف مفت بزنند ولی کسی مفت حرف نمیزنه
      هرچی شما از خودرو تعریف کردید گرانتر شد لطفا کمی سکوت کنید

    • بدون نام

      تعزیرات حکومتی اگه یک نفر یه پفک گرن تر بده پدرشو درمیارن اونوقت صنعت خودرو به این بزرگی بااین حجم تقاضا هیچ نظاری به نمایندگی وبنگاه خودرو وجودنداره هیچ مصرف کننده خودرویی حاضرنیست گران بفروشه وگران هم بخره این کاردلال وبنگاه خودرو ونمایندگیه

    • بدون نام

      تعزیرات حکومتی اگه یک نفر یه پفک گرن تر بده پدرشو درمیارن اونوقت صنعت خودرو به این بزرگی بااین حجم تقاضا هیچ نظاری به نمایندگی وبنگاه خودرو وجودنداره هیچ مصرف کننده خودرویی حاضرنیست گران بفروشه وگران هم بخره این کاردلال وبنگاه خودرو ونمایندگیه

    • بدون نام

      بخدا ماشین دست دوم وارد کنن با 5هزار دلار میشه بهترین ماشین و سالم سوار شد که نه جون کسی رو بگیره هم خوشگل و باشخصیت باشه

    • بدون نام

      نخرید نخرید

    • بدون نام

      آقا این چه مملکتیه؟
      پراید بشه صد میلیون
      قیمت خوراک مردم بشه چند برابر
      مسکن بشه میلیاردی
      پولدار هی پولدارتر بشه
      فقیر ، فقیرتر بشه
      حقوق ها چندرغاز اضافه بشه
      و.......'....................
      آخه اینم شد مملکتداری؟
      اینم شد مدیریت؟
      اینم شد عدالت؟
      آخه تا کی؟
      تاکجا؟
      چرا یکی نیست جواب بده؟
      گیریم صفرها را هم برداشتید!
      والا اکثر مردم همین الان هم زیر صفرند!
      این مخارج است که صفر خیلی داره
      ترا خدا یکی از مسئولین جواب بده بگه تا کجا میخوان پیش برن؟؟

    • محمود جوانمردی

      وقتی ایران خودرو و سایپا از عمد و با هماهنگی خودرو تولید نکنند یا وارد بازار نکنند خودرو هم گرون میشه
      خدا ریشه هرچی ظالم هست بکنه

    • زیگیل

      آقا یه بار و برای همیشه میخوام یه فحش آبدار به این خودرو سازها بدم.......لگن سازها.......آخی دلم خنک شد

    • بدون نام

      این هم مثل مشکلات قبلی که باتدبیرو امیدحل شد ،حتماحل میشه.

    • محمود جوانمردی

      وقتی نظارتی نباشه دلسوزی نباشه وقتی بودجه کم شده باشه همین ظلمها هم اتفاق میفته باید از جیب مردم تأمین بشه
      خدا ریشه ظالم رو بکنه

    • بدون نام

      حالا چرا خی میگید پراید
      بابا ۲۰۶ چیه مگه میخرست شده ۱۵۰ میلیون
      پارس چیه شده ۱۵۰
      تیبا مسخره ترین ماشینه شده ۹۵ میلیون
      ساینا که اصلا کیفیت هم نداره شده ۱۰۰ میلیون
      سمند شده ۱۴۰
      کیا مونتاژ ۵۰۰ میلیون اخه
      بابا کم بگید پراید پراید دیگه تموم شد حالا دیگه بهونتون چیه

    • محمد

      علی برکت الله

    • بدون نام

      تا وقتی انحصاریه همینه

    • بدون نام

      همین حالا پراید۱۰۰ ملیون هم رد کرد پیش بسوی پراید۲۰۰ ملیونی

    • رامین

      رد کرد 90میلیون رو عزیز دل بردار 95 میلیون بود امروز

    • بدون نام

      اگر شعور داشتیم آنقدر سر دستتون میماند تا کپک بزنه متاسفانه برخی از مردم نالایق با شما همدست میشن و این گند رو به همراه شما بالا میارن

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      واقعاپرایدخیلی بصرفه است وازتیباوکوییک سرتراست

    • بدون نام

      خودروی ۲۰۰۰۰ دلاری میشه ۳۲۰۰۰۰۰۰۰ سیصد و بیست میلیون نصفش هم ۱۶۰ میلیون میشه

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      خب مسولین کجا هستید مه این اشغال اینقدر افزایش پیدا کند اگه نمیتونید به مسولیت خودتون عمل کنید اسعفا دهید خاینین

    • محمد

      زندگی هرسال سخت تر میشه

    • بدون نام

      واقعا باید به مدیران مملکت بالید.
      کدوم آدم عاقلی بابت این آشغال ۹۰ تا کارت می کشه.

    • بدون نام

      خداراصدهزارمرتبه شکر دولت محترم واقعا خسته نباشید کار راحتی نبود وهیچ احدی توان انجام این کارو نداشت که پراید وبه صدمیلیون تمن برسونه مطمعنم خودتونم باورتون نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به همت این دولت محترم همه کسانی که در ایران یک خانه و یک ماشین دارن میلیاردر محسوب می شوند البته میلیاردرهای فقیر

    • بدون نام

      خداراصدهزارمرتبه شکر دولت محترم واقعا خسته نباشید کار راحتی نبود وهیچ احدی توان انجام این کارو نداشت که پراید وبه صدمیلیون تمن برسونه مطمعنم خودتونم باورتون نمیشه

    • بدون نام

      خداراصدهزارمرتبه شکر دولت محترم واقعا خسته نباشید کار راحتی نبود وهیچ احدی توان انجام این کارو نداشت که پراید وبه صدمیلیون تمن برسونه مطمعنم خودتونم باورتون نمیشه

    • بدون نام

      تورا خدا جلوه این گرونی بگیرید یک درصد به فکر ملت باشید
      مردم نون شب برای خوردن ندارد
      پراید آشغال ارزش ۵ ملیون ندارد

    • بدون نام

      خداراصدهزارمرتبه شکر دولت محترم واقعا خسته نباشید کار راحتی نبود وهیچ احدی توان انجام این کارو نداشت که پراید وبه صدمیلیون تمن برسونه مطمعنم خودتونم باورتون نمیشه

    • بدون نام

      مهمترین حاشیه آن بازی کردن با جان و مال مردم بخاطر حمایت و سود جویی سران کشور است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خود کرده را تدبیر نیست...هربلایی سرمون میاد مقصرخودمونیم... اگر ما نخریم وبرای خریدن هجوم نیاریم این گرونی ها بوجود نمیاد.... ازقدیم گفتن سزای گرانفروشی نخریدنه...

      • سکوت ترک خورده

        من جایی قیمت۹۰ تومن ندیدم. اینجور خبرها و خبرگزاری ها از این افزایش قیمت منفعت میبرن. وگرنه نه سایت های فروش خودرو نه سایت های قیمت گذاری هیچکدوم این قیمت نزدن

    • بدون نام

      خدایا خدایا خدایا

    • بدون نام

      سایپا و ایران خودرو عرضه ندارند و ما مردم هم عرضه!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا مدیران سایپا و ایران خودرو با عرضه ترین افراد کشور در امور دزی و چاپیدن اموال مردم وهستند چون می دانند کسی انها را بازخواست و بازجویی نمی کند و به یکه تازی خودشان در امور دزدی ادامه میدهند

    • خ

      الله اکبر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرکتهای خودرو سازی درانحصار دولت هستند گرانی خودرو راگردن دلالان می اندازند این است دولت تدبیروامید

      • بدون نام

        شرکتهای خودرو سازی درانحصار دولت هستند گرانی خودرو راگردن دلالان می اندازند این است دولت تدبیروامید

      • بدون نام

        شرکتهای خودرو سازی درانحصار دولت هستند گرانی خودرو راگردن دلالان می اندازند این است دولت تدبیروامید

    • بدون نام

      کشوری که بخواد بودجش رو از جیب مردمش تامین کنه همین میشه،اما تاسف برا خودم و مردمی که زیر بار ننگ خرید می ریم.

    • بدون نام

      آقا،مدل ۱۳۱پرایدفعلادراین شرایط تحریمی برای کاهش قیمت ها،ادامه پیداکندوزمانی دیگرباجایگزینی مناسب وتولیدانبوه،بعدهاجایگزین شود!صلاح همینه وبس!

    • بدون نام

      معنی درش رو گل بگیر که،میفهی؟؟؟؟؟؟::::::

    • علیرضا

      بایدتعرفه واردات خودروبیست درصدباشه تاخودروسازهای داخلی مجبور به قیمت رقابتی بشن

    • بدون نام

      فقط باید دلالان دزد را دستگیر کرد و زندانی نمود و بعد دزدخانه سایپا و ایران خودرو را با اتحاد به آتش کشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلالان ماشین و خونه خیلی پست و دروغگو هستن

    • بدون نام

      بالاترین تعرفه واردات خودرو با حمایت سران کشور باعث تولید بی کیفیت ترین خودرو با قیمت چند برابر شده

    • گرونی خودرو و چپاول گری تا کجا ؟

      لعنت برخودروسازان دزد و حامیان بی کفایتشون دیگه خرید یه خودرو برامون رویا شده مافیا تا کجا میخواد بتازون

    • بدون نام

      اینجا محدودیت محبوییت میاره خودرویی که۴۰ م بود سر از ۹۰ م در بیاره این بی مدیریتی رو میرسونه

    • بدون نام

      بیکاری در مملکت باعث تقویت شغلهای کاذب شده

    • بدون نام

      بخاطر پر شدن جیب سران کشور مردم باید گاری را با قیمت خودرو بخرند

    • بدون نام

      اگه این جوری باشه واسه تنظیم بازار تا ۱۰۰ساله دیگه باید پداید تولید بشه باباجان ما از جهان سوم رفتیم به جهان پنجم دیگه درست بشو نیست که نیست ای کاش مثل بقیه کشورها صنعت خودرو نداشیم و همه وارد کننده بودنند اونوقت واسه فروش بیشتر قیمت رو میاوردن پاین چون رقابت بود ولی الان انحصار انحصار تا وقتی این دو شرکت در انحصار باشند همین اش همین کاسه دولت هم پشتشون واسه این کارگرها نبود دعا میکردیم هر دوتا شون تعطیل بشن برن گمشند ولی حیف کلی خانواده دارند نون میخورند

    • رحیمی

      آقای روحانی بخاطر خدا ومردم واقعا استعفا بدهید وبگذارید جامعه روح آرامش پیدا کند

    • بدون نام

      همه چی رو میندازید گردن دلال و فضای مجازی خب دولتی که از عهده همینم بر نمیاد اینهمه هارت و پورتش برای امریکا و دنیا برای چیه آخه شما که یه مشت دلال و سایت میتونن کل مملکتتون رو زیرورو کنن برای چی برای کل دنیا اینهمه رجز میخونین

    • پیمان

      شرم آوره فقط همین.وقتی انحصار خودرو دست دولت هست بهتر از این نمیشه

    • بدون نام

      صفر 90 را بردارین قیمت واقعی پراید لگن که موتورش واقعا .اشقاله 9000000 نه ملیون تومنه.!!!!!!!

    • بدون نام

      خیلی جالبه خودشان قیمت خودرو را بالا میبرند بعد میان درباره ان خبرسازی و بحث میکنند

    • بدون نام

      توقف پراید تواین شرایط کار نسنجیده ای هست

      پاسخ ها

      • ماوشما

        کدام کارسنجیده است، آقا خانم نخر این خررا مگرمجبورید. شما می خریییییییید آنهاهم می فروشند واین کارشما باکسی که الکل می خوردتاازکرونا نمیرد ولی عاقبت بابدنامی می میرد. گران خریدن تشویق گران فروشی است.

    • بدون نام

      پراید تنها ماشینی هست که اکثر قطعاتش بومی سازی شده چرا باید متوقف بشه اگه اینجوریه تیبا وساینا وکویک رو هم متوقف کنید مصرف سوخت پراید بهترازاینهاست

    • میرزایی

      سال جهش تولید سال قطع تولید دیگه نمیصرفه با پراید مسافرکشی کرد چون خرجش چهار برابر شد

    • صفرخان

      فکر مکنیمردم نمی فهمند
      ....خودتی

    • محمد

      ننگ بر کسی باد که امسال در این بازار بخواد ماشین بخره.....

    • بدون نام

      کیلویی چند اگه ضایعاتی هم حساب کنیم کیلویی سه هزارتومان قیمت پراید معلوم میشه بقیه اش حباب است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج