adexo3
۹۹۵۳۰۵
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

شاخص کل بورس به چه معناست؟

شاخص های بورس معیارهایی هستند که با بررسی آن ها می توان وضعیت گذشته و حال بورس را ارزیابی کرد و حتی به وسیله نمودار از آینده بورس نیز خبردارشد.

خبرآنلاین: شاخص های بورس عددی است که بیانگر وضعیت کلی بورس و روند رشد و یا افت این بازار می باشد و در این بین شاخص کل بورس یکی از پرکاربردترین شاخص ها در بین فعالین بازار و سرمایه گذاران است که بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس است؛ به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است.

اما آنچه از شاخص کل بورس با اهمیت تر است نوسانات این شاخص است مثلا اگر شاخص کل بورس در طی ۱سال از عدد ۲۰۰۰۰ به ۳۰۰۰۰ برسد (۵۰% رشد کند) نشان دهنده این است که میانگین بازدهی بورس طی این یکسال برابر با ۵۰% بوده است.

طبق فرمول محاسبه شاخص کل، هرچه شرکت ها بزرگتر باشند (سرمایه بیشتری داشته باشند) تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل خواهند داشت.

افزایش شاخص کل، لزوماً به معنای سودآوری سهام همه شرکت‌های حاضر در بورس نیست، همان‌طور که کاهش شاخص کل نیز لزوماً به معنای ضرردهی سهام همه شرکت‌ها در بورس نیست،زیرا شاخص کل، بیانگر میانگین بازدهی بورس است و چه‌بسا در برخی موارد علیرغم رشد قابل‌توجه شاخص کل بورس، برخی سهام با افت قیمت مواجه شده و سهامداران خود را با زیان مواجه سازند یا در شرایطی که شاخص کل با کاهش مواجه است برخی سرمایه‌گذاران که سهام ارزنده‌ای را در سبد سهام خود دارند، سود قابل قبولی به دست می‌آورند.

یکی از اصول بسیار مهم سرمایه‌گذاری در بورس، تشکیل سبد سهام متنوع است. هر اندازه سبد سهام یک سرمایه‌گذار، متنوع‌تر و به ترکیب سهام شرکت‌های موجود در بورس نزدیک‌تر باشد، بازدهی آن سرمایه‌گذار نیز به متوسط بازدهی کل بورس که توسط شاخص کل نشان داده می‌شود، نزدیک‌تر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخخخخ دیگه با این تفاسیر نمیشه به سهامداران جدید امیدواری داد .روزبروز بدتر میشه .بورس ایران اصلا از اول هم اینقدر ارزش نداشته. حالا موقع ریزش ارزش سهامه

      پاسخ ها

      • حاج یونس

        مردم عادی زیادی سرمایه هاشونو وارد بورس کرده اند.اگه بیش از حد ریزش کنه امکان طغیان دوباره مردم هست.دولت جلوی ریزش بورس را بگیر.

    • بدون نام

      اگه شرکتهای متعلق به سهام عدالت از بورس جدا کنیم اونوقت عمق ریزش ارزش سهام مشخص میشه ..البته دولت در هر خریدوفروش نیم درصد مالیات میگیره که سهم بالایی در معاملات داره خواه با سود یا ضرر .درامد دولت خوب تامین شده

    • بدون نام

      به معنای پورس همیشه مهندسی می شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج