۱۲۰۰۶۹۵
۵۰۹۲
۵۰۹۲
پ

اظهارات علیرضا جهانبخش درباره چهارشنبه سوری

علیرضا جهانبخش به مناسبت نوروز مصاحبه ای با محمد زارعی داشته که در ویژه نامه همشهری منتشر شده است

طرفداری: علیرضا جهانبخش بازیکن ملی پوش تیم آلکمار در خصوص سال ۱۴۰۰، عید نوروز و ... صحبت کرد.

 مصاحبه جالب علیرضا جهانبخش را می خوانید:

عید نوروز برای شما چگونه است؟ اسم عید می آید، چه حس و حالی پیدا می کنید؟ نوروز تداعی گر چه موضاعاتی برای تان است؟

(یک نفس عمیقی می کشد) خب عید همیشه یک حس متفاوت بوده، مخصوصا برای خودم، از بچگی کل خانواده کنار هم جمع می شدیم. متاسفانه پدر بزرگم دو ماه پیش فوت کرد. سال جدید را با دعا و قران خواندن و مراسم سنتی که وجود داشت، شروع می کردیم. بچه تر که بودم کل تایم عیدمان را در شمال و خانه پدری مان می گذراندیم. بالاخره به پدربزرگ و مادر بزرگ پدری و مادری مان سر می زدیم. آن حال و هوای عید و سنتی که در قدیم داشتیم، لباس نو می خریدیم. عیدی می گرفتیم. عیدی که کفش پوما کینگ که که اگر یادتان باشد پله می پوشید را خریدم برایم خاطره انگیزترین عید بود.

پدر من کارگر بود و 75 هزارتومان برای یک کفش پول زیادی بود. و من یادم است آن سال تازه فوتبال بازی می کردم و از نوه های دیگر متفاوت تر و شیرین تر بودم وکلی عیدی گرفته بودم. عیدی هایم را جمع کردم، یک مقدار هم پدرم به من پول داد که توانستم آن کفش را بگیرم. یک چنین خاطرات شیرینی در ذهنم از عید است.  در کنارش تر و تازه بودن و آن نشاطی که عید در خانواده ها دارد، همه چیز را تازه و جدید شروع می کنید و اهداف جدیدی که دارید و در کنارش اتفاقات جدیدی که سال نو با خودش دارد خیلی لذتبخش است.

من همیشه از عید و سال جدید لذت بردم . البته در این چند سال به دلایلی که از خانواده دور بودم شاید آن سنت را دیگر انجام ندادیم ولی سعی کردم مسایل پیرامونی عید مثل سفره هفت سین را رعایت کنم.

به نظر در سال های اخیر بیشترین عید را در اردوی تیم ملی بودید درست است؟

    بله اکثرا همین طور بوده است. گفتم این موضوع هم مزید بر علت شده که ما بتوانیم اردوهای که در عید بوده را از کادرفنی اجازه بگیریم و حداقل یک نصف روز کنار خانواده باشیم و آن هم مزید بر علت شده بود که هر طوری شده خانواده را ببینیم. امسال هم اردوی تیم ملی به عید خورده و در روزهای نخست ما در کره جنوبی هستیم و بعد نیمه دوم عید را باید در ایران بگذرانیم. تایم کوتاهی است اما امیدوارم که در ادامه تعطیلات عید که بازی با کره جنوبی و لبنان است هم موفق شویم و سال جدید را خوب شروع کنیم تا پرقدرت به سمت جام جهانی برویم.

در سال های گذشته عیدها که در اردوی تیم ملی حضور داشتی کی روش سرمربی تیم ملی بود آیا مربیان خارجی در هنگام عید نوروز به شما عیدی می دادند؟

    نه. راستش را بخواهید تا حالا عیدی ندادند.

تا حالا عیدی هم بوده که از آن خاطر بدی در ذهنتان باشد؟

    اره خب ببینید عیدی که می آید ممکن است در سالی که سپری شده اتفاق بدی برایتان افتاده باشد و عید همیشگی را نداشته باشید. فوت مادربزرگم خیلی تاثیر گذار بود. بالاخره من خیلی رابطه خوبی با مادربزرگم داشتم. منظورم مادربزرگ پدری ام است.

چه سالی فوت کردند؟

    خیلی سال قبل بود. راستش را بخواهید سالش را دقیق یادم نمی آید ولی می گویم آن سال عید را بدون مادر بزرگم شروع کردیم خیلی سخت بود. همین اتفاق درمورد پدر بزرگم هم افتاد. پدر مادری ام بود. اینها اتفاقاتی است که باعث شده عید مناسبی نداشته باشم. یک سال هم در زمستان جراحی مادرم را داشتیم که 2-3 ماهی درگیرش بودیم. آن سال هم برایم سال سختی بود حالا مادرم بعد از عمل جراحی سلامتی شان را به دست آوردند. ولی آن سال هم از سال های خیلی سخت ما بود.

معمولا هنگام سال تحویل چه دعایی می کنید؟ و امسال دعای تان چه خواهد بود؟

    خب قطعا یکسری آرزوهای شخصی وجود دارد ولی یکسری آرزوها هم جمعی تر است. در این 2-3 سال اخیر وضعیت اقتصادی کشورمان خیلی مناسب نبوده و مردم واقعا زندگی سختی را گذراندند. قطعا این چیزی که همیشه در ذهنم بوده حالا کسانی که دارند سال جدید را شروع می کنند سفرشان خالی نباشد و بتوانند شرایط مناسبی داشته باشند. از طرفی هم می گویم یکسری آرزوهای شخصی است بالاخره سال جدید است و خیلی چیزها را می توانید از نو شروع کنید. آن حس و حالی که وجود دارد و آن دعایی که برای خانواده و اطرافیانت است چیزهایی است که همیشه در ذهنم بوده و خواهد بود.

در همین سن و سالی که هستید معمولا از چه کسی عیدی می گیرید؟

     من راستش را بخواهید دیگر عیدی نمی گیرم. دیگر 4-5 سال است که به کوچک و بزرگ عیدی می دهم. معمولا رسم است باید به کوچک ترها عیدی بدهید ولی من دیگر از کوچک و بزرگ در فامیل گرفته به همه سعی می کنیم یک عیدی بدهم. مخصوصا الان انتظارات بیشتر است. سال به سال هم میزان عیدی های که باید بدهیم بیشتر می شود (لبخند)

اگر پول عیدی می دهید به هر نفر چقدر می دهید؟ یا اینکه اگر عیدی وسیله هدیه ای است چه مقدار خواهد بود؟

    به بچه ها سعی می کنم مثلا به هر کدام یک تیکه بدهم تا به عنوان یک خاطره برایشان بماند. اما راستش را بخواهید میزان عیدی هر سال متفاوت است و دقیقش را نمی دانم. اکثرا پول داده می شود و هر سال یک جور است. ما هم ماشاءالله هم پدری و هم مادری خانواده بزرگی داریم. بعضی موقع ها شده در این چند سال من نبودم و قسر در رفتیم (باخنده) اما آن موقع هایی که بودم باید پرداخت می کردیم.

برای دادن عیدی با تورم پیش می روید؟

    قطعا. چون شما اگر امسال 50 هزار تومان می دهی سال بعد قطعا 50 هزار تومان خیلی تاثیرش کمتر است. دیگر انتظارات هم بیشتر است و افزایش پلکانی میزان عیدی رعایت می شود (خنده)

هنگام عید نوروز در باشگاه خارجی که هستی مسئولان باشگاه، مربیان و بازیکنان هم تیمی ات می دانند؟ آیا به شما بابت عید تبریک می گویند؟

    بله خب می دانند سال نو ایرانی است ولی همانطور که گفتم اکثرا در عیدها ما در اردوی تیم ملی بودیم و کنار بچه های تیم باشگاهی مان نبودیم که حس کنند عید است ولی قبلش خیلی موقع ها بود که بحثش مطرح می شد.

پیرامون عید نوروز برخی مراسم ها مانند چهارشنبه سوری و بعد هم سیزده بدر را داریم از این دو روز و مراسم های آن اگر خاطره ای دارید برای مان بگوید.

    در مورد چهارشنبه سوری من جزو کسانی بودم که سریع به خانه می رفتم. البته  آن سنت چهارشنبه سوری را رعایت می کردیم ولی من همیشه مراقب بودم چراکه نمی خواستم خدای نکرده مشکلی برایم ایجاد شود. راستش را بخواهید من همیشه از چهارشنبه سوری می ترسیدم. ولی خب آن سنت آتیش بازی و حالا یکی - دو تا ترقه زدن را داشتیم.

به خصوص اینکه فوتبال بازی می کردم نمی خواستم خدای نکرده یک اشتباه احمقانه و مراقب نبودن بخواهد برایم پشیمانی یا حس بد بیاورد. به خاطر همین چهارشنبه سوری ها اکثرا خانه بودم ولی همانطور که گفتم سنت را ایجاد می کردیم حتی هر موقع در اروپا هم بودم حالا در حیات خانه ام یا بالکون خانه یک آتیش کوچک درست می کردم و از روی آن می پریدم. هر طور شده یک حرکتی می زدیم تا در کل چهارشنبه سوری را رعایت کنیم.

نظرتان را در مورد سیزده بدر هم می گویید؟

 بالاخره سبزه ای وجود دارد و ما در سفره هفت سین می گذاریم و در سیزده بدر تایمی است که سبزه را گره می زنیم و معمولا اگر اشتباه نکنم می گویند سبزه را در آب روان رها کنیم. این سنتی است که ما داریم و ما هر ساله سعی می کنیم این کار را انجام دهیم. حالا در این چند سال ما همیشه کنار آب بودیم و از این لحاظ مشکلی نبوده است. در هلند همه جا کانال و آب است. در انگلیس هم برایتون بغل آب بود آنجا هم انجام می دادم. دیگر کاری که در سیزده بدر انجام می دهیم اینکه اگر آب و هوا خوب باشد سعی می کنیم در فضای سرسبز کنار خانواده یک غذایی بخوریم و همین داستان ها دیگر...

پ
منبع: طرفداری
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج