۱۲۰۱۲۳۲
۵۱۰۸
۵۱۰۸
پ

انتخاب چهره سال ورزش ایران از بین ستاره‌ها

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ المپیک و پارالمپیک را داشتیم، می‌توانیم خیلی سریع برویم سراغ طلایی‌های المپیک و نام آنها را در فهرست چهره‌های برتر سال قرار دهیم.

روزنامه اعتماد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ المپیک و پارالمپیک را داشتیم، می‌توانیم خیلی سریع برویم سراغ طلایی‌های المپیک و نام آنها را در فهرست چهره‌های برتر سال قرار دهیم. رسول فروغی که اولین مدال تاریخ ورزش ایران در تیراندازی المپیک را به دست آورد. همان کسی که چراغ اول را در توکیو برای کاروان ورزشی ایران روشن کرد؛ با چهره‌ای مصمم و خونسرد، دستانی بدون لرزش و شلیکی به قلب هدف. یا محمدرضا گرایی کشتی‌گیر فرنگی‌کاری که تنها طلای کشتی آزاد و فرنگی را از توکیو صید کرد، با آن فنون برق‌آسا و گیج‌کننده.

همین‌طور سجاد گنج‌زاده که به آن شکل دراماتیک در فینال مقابل حریف عربستانی برنده اعلام شد و مدال طلا را به خانه آورد. علی داوودی، امیرحسین زارع و محمدهادی ساروی دیگر مدال‌آوران المپیک هم عملکرد قابل توجهی داشتند.  در پارالمپیک روح‌الله رستمی، وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده، امیر خسروانی، مهدی اولاد، هاشمیه متقیان، سعید افروز، حامد امیری، اصغر عزیزی اقدم و اعضای پرافتخار تیم ملی والیبال نشسته را داشتیم. در کنار اینها دو ستاره تابناک دیگر هم بودند: ساره جوانمردی که سومین طلای خود را از پارالمپیک دشت کرد و همین‌طور زهرا نعمتی که او هم موفق شد در رشته تیروکمان در کسب طلا هت‌تریک کند. 

بعد از این باید به سراغ پادشاه کشتی جهان برویم. حسن یزدانی عزیز که حالا تبدیل به سمبل کشتی و ستون ورزش ایران شده است. مردی که توانست چند ماه پس از ناکامی در فینال المپیک مقابل تیلور، در فینال مسابقات جهانی این حریف سرسخت امریکایی را شکست دهد. آن لحظه‌ای که سوت پایان مبارزه کشتی بین یزدانی و تیلور به صدا درآمد میلیون‌ها نفر در ایران همراه با حسن یزدانی چشمان‌شان را بستند و از ته دل فریاد کشیدند. آن لحظه‌ای که همه فقط به پرچم ایران فکر می‌کردند.  نوبت به عملکرد تیم ملی فوتبال رسیده. تیمی که ابتدای سال ۱۴۰۰ در وضعیت منفی قرار داشت و حالا در پایان سال به عنوان یکی از بهترین‌ تیم‌های آسیا به راحتی جواز حضور در جام جهانی را به دست آورده.

چهره‌هایی نظیر دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی که نتایج درخشانی کسب کرده به همراه سایر ستاره‌ها از جمله علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم ملی و یکی از برترین گلزنان انتخابی جام جهانی، سردار آزمون که بعد از درخشش در ایران و روسیه راهی بوندسلیگا شد، امیر عابدزاده، شجاع خلیل‌زاده و چند تن دیگر از بچه‌های تیم ملی را می‌توان در این فهرست گنجاند. گل سرسبد این لیست هم بدون شک کسی نیست جز مهدی طارمی. ستاره‌ای که تا پای کسب جایزه پوشکاش رفت؛ با آن گل تاریخی به چلسی در لیگ قهرمانان اروپا. به دروازه‌بانی که عنوان بهترین گلر سال را کسب کرد. طارمی این روزها مرد شماره یک فوتبال پرتغال است و در اروپا تمام نگاه‌ها را به خود خیره کرده است. او امید اول فوتبال ایران در جام جهانی پیش رو خواهد بود. 

دانیال شه‌بخش که با مشت‌های آهنین اولین مدال تاریخ بوکس ایران در مسابقات جهانی را کسب کرد در کنار هادی چوپان در پرورش اندام که به مقام سوم مسترالمپیا رسید به اضافه حسین وفایی که عملکردی خیره‌کننده در مسابقات مختلف اسنوکر در سطح جهان داشت دیگر ورزشکارانی هستند که مورد توجه قرار گرفتند.  در ورزش زنان هم امسال موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم. تیم ملی فوتبال زنان ایران با هدایت مریم ایراندوست برای نخستین‌بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را کسب کرد. خود مریم ایراندوست می‌تواند یکی از گزینه‌های چهره برتر سال باشد.

زهره کودایی گلر تیم ملی با آن پنالتی‌هایی که مقابل اردن گرفت و مخصوصا به خاطر ظلمی که در حق او شد لیاقت ورود به این فهرست را دارد.  تیم ملی هندبال زنان ایران به عنوان یک کل واحد می‌تواند چهره برتر سال باشد. تیمی که با همه محدودیت‌ها توانست جواز حضور در جام جهانی را برای اولین‌بار در تاریخ کسب کند. از این تیم می‌توان نام فاطمه خلیلی گلر تیم ملی را بیرون کشید و امتیاز ویژه‌ای برایش قائل شد. او که توانست در دیدار با نروژ در جام جهانی عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد. همچنین در ورزش زنان نباید از نام‌هایی نظیر مشکات‌الزهرا صفی ستاره تنیس کشورمان که توانست اولین ایرانی تاریخ مسابقات گرانداسلم لقب بگیرد یا یکتا جمالی اولین دختر مدال‌آور ایران در مسابقات جهانی وزنه‌برداری به راحتی عبور کرد. 

ورزش ایران دو ستاره دیگر هم داشت که موفقیت‌های‌شان را زیر پرچم کشور دیگری دشت کردند. علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج که خودش را به رتبه دوم برترین شطرنج‌بازان حال حاضر جهان رساند به همراه سعید ملایی که در المپیک توکیو تبدیل به نخستین ایرانی شد که به مدال المپیک در رشته جودو دست پیدا می‌کند. 

در کنار ورزشکاران فعال، برخی ورزشکاران سابق بودند که نه در میدان ورزش که در می دان بزرگ‌تری به نام جامعه توانستند دل مردم را شاد کنند. اینها گرچه بازنشسته هستند اما هنوز جزو جامعه ورزش به حساب می‌آیند و می‌توانند عنوان چهره برتر سال را به دست آورند. ستاره‌هایی که در بازی‌های خیریه شرکت کردند، چهره‌هایی که سراغ بیماران خاص رفتند یا آنهایی که با ساختن مدرسه، مدرسه فوتبال و درمانگاه نام نیک از خودشان به‌جا گذاشتند. در این میان بدون تردید نام علی دایی شهریار فوتبال ایران بیشتر از همه می‌درخشد. او که با شکسته شدن رکورد تاریخی‌اش توسط کریستیانو رونالدو تبدیل به افتخار دیگری برای ورزش ایران شد. او که تا همیشه ستاره ورزش ایران باقی خواهد ماند. حتی حالا که مدت‌هاست از فوتبال فاصله گرفته. او که امسال کاری بیشتر از خوشحال کردن یا کمک مالی به نیازمندان انجام داد: نجات جان یک انسان از اعدام.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج