۱۲۰۹۷۷۲
۸۶
۸۶
پ

پیش به سوی جام‌جهانی با هیات‌رئیسه جنگ‌زده!

جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال قرار بود صبح روز پنجشنبه گذشته به میزبانی فدراسیون فوتبال برگزار شود که البته برخی از میزبانی آکادمی ملی فوتبال هم خبر داده بودند اما هر چه که بود درنهایت این جلسه به‌طور رسمی برگزار نشد تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به رسمیت یا عدم رسمیت هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در غیاب ۴ عضو آن شدت بگیرد.

فرهیختگان: جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال قرار بود صبح روز پنجشنبه گذشته به میزبانی فدراسیون فوتبال برگزار شود که البته برخی از میزبانی آکادمی ملی فوتبال هم خبر داده بودند اما هر چه که بود درنهایت این جلسه به‌طور رسمی برگزار نشد تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به رسمیت یا عدم رسمیت هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در غیاب ۴ عضو آن شدت بگیرد. حالا در بیشتر رسانه‌ها بحث بر سر آن است که آیا بعد از عزل عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران و ممانعت از حضور نواب رئیس اول و دوم وی در جلسات و درنهایت بازداشت نایب‌رئیس سوم، آیا جلسات هیات‌رئیسه رسمیت دارد یا از آنجایی که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، این جلسات نیز از مشروعیت افتاده است تا اینکه در این خصوص تعیین‌تکلیف صورت بگیرد.

بعد از انتخابات اسفندماه سال ۹۹ فدراسیون فوتبال و انتخاب عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون، هیات‌رئیسه فدراسیون با ۱۱ عضو تشکیل شد اما درحال حاضر با توجه به عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و غیبت وی در جلسات و همچنین عدم حضور نفراتی مانند حمیدرضا مهرعلی، حیدر بهاروند و شهره موسوی که نفر سوم به خاطر بازداشت در جلسات حضور ندارد، به روایتی این جلسات فاقد اکثریت تلقی شده و بنابر آن جلسه‌ای که حداقل نفرات شرکت‌کننده در آن کمتر از ۸ نفر(دوسوم اعضا) باشد، رسمیت نخواهد داشت.  طبق برخی گزارش‌ها این استعلامی است که دبیرکل فدراسیون فوتبال از فیفا گرفته است، با این حال ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد که تعداد افراد واقعی در هیات‌رئیسه چند نفر هستند و دوسوم از چه تعدادی باید در جلسات حاضر باشند تا هیات‌رئیسه رسمیت پیدا کند.

درحال حاضر میرشاد ماجدی، احمدرضا براتی، طهمورث حیدری، احسان اصولی، بهرام رضاییان، خداداد افشاریان و مهرداد سراجی، اعضای باقی‌مانده هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هستند که طبق شنیده‌ها تا زمان بیرون آمدن شهره موسوی از بازداشت نمی‌توانند جلسه رسمی‌ای تشکیل بدهند. این در صورتی است که تعداد اعضا را ۱۱ نفر بدانیم اما تعداد کمتر باشد، مطمئنا در این صورت دوسوم نیز تعریف دیگری پیدا خواهد کرد. همه اینها درحالی است که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند که قبلا در جلسات شرکت پیدا می‌کردند، در این جلسات غایب‌ هستند؛ چراکه در جلسه عزل عزیزی‌خادم، عضویت این دو در هیات‌رئیسه نیز نقض شده بود.

حالا فوتبال ایران علاوه‌بر گرفتاری‌های قبلی یک چالش مهم دیگر هم دارد و آن اینکه مشخص نیست جلسات هیات‌رئیسه که در این برهه زمانی باید سیاست‌های جاری و آینده فوتبال ایران را در خود به بحث بگذارد، رسمیت دارد یا خیر و تصمیمات آن نیز فاقد الزامات قانونی هستند یا از جنبه قانونی برخوردار است.

 تعداد واقعی اعضای هیات‌رئیسه چند نفر است؟

برای بررسی بسیاری از ابهامات در فوتبال کشور و مباحث مدیریتی آن به‌ویژه در فدراسیون، مطمئنا باید به آیین‌نامه مراجعه کرده تا پاسخ هر ابهام و سوالی را از آن بیرون کشید. این درحالی است که همچنان خلأ‌های قانونی زیادی در آیین‌نامه فدراسیون فوتبال به چشم می‌خورد و تا زمانی که نوبت به این ابهامات نرسد، این خلأ‌های قانونی به چشم نیامده و مشخص نمی‌شود. حالا نیز درباره همین ابهام به وجود آمده، این سوال مطرح می‌شود که تعداد واقعی اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال چند نفر هستند؛ همین موضوع محل ابهام قرار گرفته تا جایی که هر کسی یک پاسخ به آن می‌دهد. اما واقعیت این است که در این خصوص آیین‌نامه فدراسیون صحبت خاصی را به صورت شفاف و واضح مطرح نکرده است.

در این خصوص دو تفسیر وجود دارد؛ در ابتدای امر اینکه طبق آیین‌نامه انتخاباتی 11 نفر تعداد اعضای هیات‌رئیسه را تشکیل می‌دهند که دوسوم آن می‌شود هشت نفر و یک تفسیر دیگر اینکه چون در اولین مجمع انتخاباتی بعد از اصلاح اساسنامه، 9 نفر توسط اعضای مجمع به صورت رسمی انتخاب شدند، پس دوسوم این اعضا را 6 نفر تشکیل داده و با این تعداد جلسات رسمیت پیدا می‌کند. در هر صورت در مجمع فوق 2 نفر برای نواب رئیس اول و دوم رئیس فدراسیون انتخاب نشدند و مهرعلی و بهاروند توسط شخص رئیس فدراسیون بعدا برای سمت‌های خود انتصاب شدند تا در آینده این نفرات از مجمع رای اعتماد بگیرند.

درواقع در مجمع انتخاباتی اسفند 99 پس از انتخاب شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، نایب‌رئیس‌‌های پیشنهادی وی، منصور قنبرزاده و حیدر بهاروند بودند که هر دو رد صلاحیت شده‌ و تنها برای انتخاب شهره موسوی، نایب‌رئیس پیشنهادی سوم(بانوان) رأی‌گیری صورت گرفت. البته در آن زمان اعلام شد که عزیزی‌خادم باید در نخستین جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون برای این پست‌ها سرپرست معرفی کند که بعدا مهرعلی و بهاروند برای سمت‌های فوق معرفی و انتخاب شدند اما هیچ‌گاه کار به برگزاری مجمع برای گرفتن رای اعتماد به این نفرات نرسید.

در هر صورت تفسیرها متفاوت هستند و اختلاف نظر بر سر این ماجرا وجود دارد که حضور دوسوم از 11 نفر باعث رسمیت جلسات هیات‌رئیسه می‌شوند یا دوسوم از 9 نفر چون دو نفر اول در مجمع انتخاب نشدند و این درحالی است که آیین‌نامه نسبت به این موضوع سکوت کرده و خلأ بزرگی در آن دیده می‌شود؛ خلئی که می‌تواند به قیمت غیرقانونی بودن تصمیماتی که گرفته می‌شود، تمام شود.

 هیات‌رئیسه تا قبل از انتخابات ۹ نفره است!

در این خصوص صفی‌الله فغانپور، سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال به «فرهیختگان» گفت: «جمع‌بندی بنده به این شکل است که چون نواب رئیسه اول و دوم از ابتدا و بعد از اصلاح اساسنامه توسط مجمع انتخاب نشدند، می‌توانیم این تفسیر را داشته باشیم که هیات‌رئیسه تا مجمع انتخابات بعدی 9 نفر هستند و از میان 9 نفر باید دوسوم از اعضا در جلسات حاضر باشند که این تعداد می‌شود 6 نفر.

بعد از برگزاری مجمع بعدی و از آنجایی که مجمع این 2 نفر را انتخاب می‌کند؛ این تعداد به‌صورت رسمی و قانونی به 11 نفر افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین از انتخابات سال 99 تا انتخابات بعدی که باید در فرصت 3 ماهه برگزار می‌شد اما به خاطر مشغله کاری تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قطر برگزار نشد؛ این امر به مجمع بعدی موکول شده که در این خصوص قرار است در تاریخ 10 خرداد و در مجمع بعدی تعیین‌تکلیف صورت بگیرد. بنابراین بحث ما این است که همین 9 نفر تا انتخابات بعدی اعضای رسمی هیات‌رئیسه هستند.

 عضو بازداشت شده فعلا کنار نمی‌رود!

شهره موسوی، نایب‌رئیس فدارسیون فوتبال ایران با اعلام برخی رسانه‌های داخلی روز شنبه ۲۷ فروردین به اتهام برخی فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی بازداشت شد. این درحالی است که این چهره سال گذشته نیز با چنین پرونده‌های قضایی درگیر شده و از آن زمان حضور وی در فدراسیون فوتبال و کار توامان در دو حوزه ورزشی و اقتصادی موجب شد تا بسیاری از افراد نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را بدهند. اما با قطعی شدن گمانه‌زنی‌ها درنهایت موسوی امسال دوباره بازداشت شد تا این سوال پیش بیاید که در غیاب این چهره، وضعیت جلسات هیات‌رئیسه به چه شکلی خواهد بود و مورد بعدی اینکه بعد از تکرار اتهامات نایب‌رئیس سوم فدراسیون که به بازداشت منجر شده، اصولا چرا این همکاری ادامه پیدا کرده و حالا بعد از دستگیری وی، چه راهکارهایی برای جایگزین کردن نفر جدید با موسوی وجود دارد.

البته این سوال‌ها هر پاسخی داشته باشد از گناه مجمع و افرادی که به این چهره رای داده‌اند کم نمی‌کند اما در هر صورت بررسی آیین‌نامه نشان می‌دهد که برای جایگزین کردن فرد جدید به جای موسوی، راهکارهای قانونی وجود دارد. آیین‌نامه در این زمینه می‌گوید: «اگر هر فردی در جلسات هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به هر دلیلی تا 4 جلسه غیبت داشته باشد، این فرد طبق قانون از هیات‌رئیسه برکنار و اخراج شده و رئیس یا سرپرست فدراسیون می‌تواند تا زمان برگزاری مجمع و گرفتن رای اعتماد، به جای این فرد سرپرست تعیین کند.»

فغانپور در پاسخ به این سوال که برای انتخاب چنین افرادی چرا نیازی به برگزاری مجمع نیست، گفت: «رای اعتماد مجمع برای افرادی است که از اول انتخاب نشدند و انتصابی محسوب می‌شوند درغیر این صورت از میان اعضای هیات‌رئیسه، پست‌هایی که توسط مجمع انتخاب شده‌اند اما به دلایلی اعم از فوت، غیبت، استعفا و هر عذر قانونی دیگری عضو فوق در جلسات غیبت کرده و این غیبت تا 4 جلسه تداوم پیدا کند؛ این موضوع طبق آیین‌نامه با برکناری و اخراج این عضو توسط خود هیات‌رئیسه همراه می‌شود و جایگزین فردی که مجمع انتخاب کرده و هم‌اکنون در هیات‌رئیسه حاضر نمی‌شود با رئیس یا سرپرست فدراسیون است و وی می‌تواند به جای این عضو تا آغاز مجمع بعدی یک نفر را به‌عنوان سرپرست پیشنهاد بدهد تا وی با موافقت سایر اعضای هیات‌رئیسه به صورت موقت انتخاب شود.»

البته یک سوال هم مطرح است؛ تا زمان مجمع قرار است سه جلسه دیگر توسط هیات‌رئیسه برگزار شود؟! بعید است این اتفاق رخ دهد و می‌توان گفت که تا زمان مجمع موسوی هم کنار نخواهد نرفت.

 فغانپور: هنوز هیات‌رئیسه از رسمیت نیفتاده است

فغانپور در ادامه گفت‌وگو با «فرهیختگان» یادآور شد: «هنوز ما نمی‌توانیم بگوییم که هیات‌رئیسه از رسمیت و مشروعیت افتاده است چون بعد از اتفاقات اخیر فقط یک جلسه هیات‌رئیسه تشکیل شده و غیبت یکی از اعضا ثبت شده است، اگر در جلسات بعدی تا 3 جلسه بعدی ایشان حضور پیدا کند موضوع برکناری و اخراج وی و انتخاب جایگزینش توسط رئیس یا سرپرست فدراسیون فوتبال کان لم یکن شده و هیات‌رئیسه نیز به این ترتیب از رسمیت خارج نخواهد شد. درواقع هیات‌رئیسه زمانی از رسمیت می‌افتد که عضو فوق 4 جلسه غیبت پیاپی داشته باشد و نفر جدیدی نیز به جای وی انتخاب و تعیین‌تکلیف نشده باشد.»

 اوضاع نابسامان فدراسیون و تیم ملی

در هر صورت مجمع عمومی فدراسیون فوتبال قرار است 10 خرداد برگزار شود و از گوشه و کنار این خبر می‌رسد که عزیزی‌خادم همچنان در تقلا است تا به هر شکل ممکن با ثابت کردن واهی بودن اتهاماتی که به وی زده‌اند دوباره به عرصه ریاست بازگشته اما این دو سوال مهم پیش می‌آید که با این اختلافات و شکاف‌های علنی شده؛ درصورتی‌که وی موفق به بازگشت شود چطور مسیر مشترکی را می‌توان در آینده برای این افراد متصور بود، هرچند شنیده می‌شود هیات‌رئیسه با توسل به کمیته اخلاق قصد دارد تا قبل از مجمع 10 خرداد حکم محرومیت عزیزی‌خادم را گرفته و کار را برای وی یکسره کند اما سوال دوم اینکه مجمع انتخاباتی با چه معیار و ملاک‌هایی اسفندماه سال 99 این نفرات را برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در فوتبال کشور انتخاب کرده‌اند و حالا چه کسی پاسخگوی چنین انتخاب‌های شاهکاری خواهد بود و چه ضمانتی وجود دارد که چنین انتخاب‌هایی در آینده دوباره رقم نخورد. هرچه که هست اوضاع فدراسیون چندان جالب به نظر نمی‌رسد آن هم درحالی‌که تیم ملی مسابقات جام‌جهانی را در پیش دارد و همچنان خبری از برنامه‌ریزی مناسب برای بازی‌های دوستانه نیست و فعلا همه درگیر اختلافات و مشکلات داخلی هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج