adexo3
۱۲۱۱۷۵۴
۱ نظر
۲۱۶
۱ نظر
۲۱۶
پ

خیزش ققنوس‌وار شاگردان یحیی برای قهرمانی

نیمه دوم از دومین دهه رقابت‌های لیگ برتر با سلطه مطلق پرسپولیس همراه بود و قهرمانی‌های متوالی این تیم فصلی تکرارناپذیر در تاریخ فوتبال ایران رقم زد.

فوتبال ۳۶۰: نیمه دوم از دومین دهه رقابت‌های لیگ برتر با سلطه مطلق پرسپولیس همراه بود و قهرمانی‌های متوالی این تیم فصلی تکرارناپذیر در تاریخ فوتبال ایران رقم زد.

خیزش ققنوس‌وار شاگردان یحیی برای قهرمانی

پرسپولیس به عنوان مهمترین تعقیب کننده استقلال صدرنشین تلاش می کند و با کمتر شدن اختلاف امتیازی دو تیم، امید آنها برای به زیر کشیدن آبی‌پوشان بسیار افزایش یافته است. پرسپولیس در این فصل توسط رقیب دیرینه سخت به چالش کشیده شده و این چالش ممکن است پایانی بر قهرمانی های متوالی ارتش سرخ در لیگ برتر باشد. اما فوتبال همواره شاهد بازگشت های بزرگ تیم های مختلفی بوده‌اند که ققنوس وار از زیر خاکستر برخاسته و به نقطه اوج رسیده‌اند. پرسپولیس هم چندان با این اتفاق بیگانه نیست و طی چندین دوره از لیگ برتر توانسته در آخرین فرصتها، گوی سبقت را ربوده و قهرمانی را از چنگ رقبایش درآورد. در ادامه نگاهی به خروش ققنوس وار پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ برتر خواهیم داشت.

قوی سپید پیام آور شادی برای ارتش سرخ

رقابت شانه به شانه استقلال و پرسپولیس در اولین دوره لیگ برتر به روز آخر کشیده شد و تنها در صورت شکست استقلال در انزلی و پیروزی سرخپوشان برابر فجر سپاسی، شاگردان علی پروین قهرمان اولین دوره لقب می گرفتند. همه چیز برای پرسپولیس بر وفق مراد پیش رفت، و با وجودی که باورش بسیار دشوار بود، اما استقلال از کسب حتی یک تساوی در بندر انزلی عاجز ماند. ابراهیم اسدی هم به عنوان بازیکن جانشین در ترکیب پرسپولیس، دقایقی بعد از ورودش به زمین با ضربه سر توانست دروازه فجر سپاسی را فرو بریزد و امضایش پای برتری این دیدار و البته قهرمانی سرخپوشان ثبت شود.

تپش دوباره قلب شیر در واپسین ثانیه

فصل عجیب و خاطره انگیز پرسپولیس می توانست برای این تیم غم انگیز باشد، اما همه چیز در فاصله چند ثانیه به پایان آخرین بازی در هفته آخر رقم خورد. تیم افشین قطبی با قلب شیر نتایج خوبی کسب کرد اما حکم کسر شش امتیاز پرسپولیس از سوی فیفا سبب شد تا این تیم از صدر جدول باز مانده و در رده دوم قرار گیرد. سپاهان صدرنشین با حکم کمیته انضباطی فدراسیون با کسر 3 امتیاز جریمه شد اما مدعی اصلی قهرمانی به شمار می رفت که با کسب یک تساوی به خواسته اش می رسید. در هفته پایانی، سپاهان جریان بازی را به سود خود مدیریت می کرد تا نتیجه تساوی یک بر یک در نیمه اول، در پایان بازی هم ثبت شده و این تیم قهرمانی را در حضور هواداران پرسپولیس جشن بگیرد. اما در آخرین صحنه بازی، در دقیقه 97 اتفاقی رخ داد که خاطره آن تا سالها از ذهن فوتبال دوستان پاک نخواهد شد. سپهر حیدری مدافع پیش تاخته پرسپولیس آخرین تیر اسلحه خود را درست به هدف زد تا آخرین امید هواداران تیمش به یأس تبدیل نشده و در فاصله چند ثانیه تا پایان بازی، نام تیم قهرمان تغییر کند؛ این یکی از دراماتیک ترین قهرمانی های پرسپولیس در این سالها می باشد.

بازگشت‌های غرورآمیزی که به مقصد نهایی نرسید

در ادوار مختلف لیگ برتر، پرسپولیس در چندین فصل دیگر نیز نتوانسته بود در ابتدای فصل نتایج مطلوبی بگیرد اما در ادامه عملکردی چشمگیر داشت و توانست ناکامی ها را جبران کند. در این چند دوره، گرچه مأموریت سرخپوشان ناتمام باقی ماند و آنها به قهرمانی نرسیدند، اما تلاش و همت بازیکنان و مربیان از دید هواداران واقعی دور نماند و در پایان چنان از زحمات و تلاش تیم محبوب خود سپاس و قدردانی کردند که صحنه‌هایی ماندگار را در تاریخ این رقابت‌ها رقم زد و قاب‌هایی ماندگار را به تاریخ لیگ برتر پیوست نمود. ششمین دوره لیگ برتر تیم دنیزلی بسیار زیبا بازی می کرد اما نتیجه نمی گرفت؛ شاید طعنه مرفاوی برای پرسپولیسی ها بسیار گران تمام شد که پس از دربی برتری 12 امتیازی تیمش را به رخ حریف کشید و برای آنها کری خواند. پرسپولیس این اختلاف امتیازی را در پنج هفته آخر لیگ جبران کرد و فصل را بالاتر از استقلال در رده سوم به پایان رساند.

در هفته های پایانی لیگ برتر سیزدهم، پنج تیم مدعی قهرمانی بودند که در بین آنها استقلال مدعی شماره یک به حساب می آمد و پرسپولیس کمترین شانس را برای کسب این مهم داشت. اما روحیه برتری جویی دایی و شاگردانش سبب شد آنها تا آخرین لحظه دست از تلاش بر نداشته و برای قهرمانی تقلا کنند. تیم علی دایی در این فصل قهرمان نشد، اما در پایان توانست استقلال و سپاهان اصفهان را پشت سر گذاشته و نایب قهرمانی را تقدیم هوادارانش کند.

لیگ برتر پانزدهم گرچه با قهرمانی پرسپولیس همراه نشد، اما بسیاری بر این باورند که عملکرد سرخپوشان در این فصل و حمایت های پرشور و بی پایان هواداران از برانکو و شاگردانش زمینه ساز موفقیت های چند سال آتی شد که حاصل آن کسب پنج قهرمانی متوالی در لیگ برتر بود؛ تیمی که تا هفته پنجم قعرنشین بود و در مقاطعی در فکر یافتن جایگزینی برای پروفسور کروات بود، در پایان توانست بالاتر از استقلالی قرار بگیرد که دست نیافتنی به نظر می رسید. پرسپولیس گرچه از پس استقلال تهران بر آمد و بالاتر از این تیم فصل را به پایان رساند، اما در رقابت با آبی‌های خوزستان فقط به خاطر تفاضل گل کمتر (3 گل) قهرمانی را تقدیم شاگردان ویسی کرد.

با مرور اتفاقاتی که طی این سالها برای پرسپولیس رخ داده و روحیه جنگندگی و تسلیم‌ناپذیری ارتش سرخ، چندان دور از ذهن نیست تا این تیم طی چند هفته آینده هم به دنبال تکرار خاطرات خوش گذشته باشد و ششمین قهرمانی متوالی را در کارنامه خود ثبت کند تا مرزهای جاودانگی در فوتبال ایران را پشت سر بگذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      امید واریم این فصل هم رویاهامون محقق بشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج