۱۲۱۴۹۴۱
۲۲۰
۲۲۰
پ

این بازیکنان با بازارگرمی، پیشنهادهای بهتری گرفتند

هواداران رئال‌مادرید مدت‌های برای یکی از هیجان‌انگیزترین انتقال‌های تیم‌شان در چندسال اخیر و شاید حتی تاریخ باشگاه لحظه‌شماری می‌کردند و در حالی‌که به‌نظر می‌رسید حضور ستاره فرانسوی و جوان پاری‌سن‌ژرمن در این باشگاه قطعی شده است اما ناگهان خبر تمدید قرارداد کیلیان امباپه آب‌سردی بر پیکر آنها بود.

فرهیختگان: هواداران رئال‌مادرید مدت‌های برای یکی از هیجان‌انگیزترین انتقال‌های تیم‌شان در چندسال اخیر و شاید حتی تاریخ باشگاه لحظه‌شماری می‌کردند و در حالی‌که به‌نظر می‌رسید حضور ستاره فرانسوی و جوان پاری‌سن‌ژرمن در این باشگاه قطعی شده است اما ناگهان خبر تمدید قرارداد کیلیان امباپه آب‌سردی بر پیکر آنها بود. فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه مادریدی در این سال‌ها تلاش زیادی داشته با خرید ستاره‌های فوتبال دنیا هواداران تیمش را راضی نگه دارد و ازسوی دیگر بتواند درآمدزایی خوبی نیز از کنار این بازیکنان مهم داشته باشد.

او پیش از این دوبار پروژه کهکشانی‌کردن تیم را با خرید ستاره‌هایی چون زیدان، فیگو، بکام، روبرتو کارلوس در مرحله نخست و سپس با کریس رونالدو، کاکا، گرت بیل و مودریچ در برهه دوم با موفقیت به سرانجام برساند اما این‌بار و تا اینجای کار یک ناکام بزرگ لقب گرفته است. رسانه‌ها معتقد بودند در این تابستان او می‌تواند با خرید همزمان ارلینگ هالند و امباپه تیمش را به قدرت برتر فوتبال اروپا تبدیل کند اما در هر دو بخش ناموفق بود. هالند به منچسترسیتی رفت و امباپه هم که قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن به پایان رسیده بود و از کودکی هم طرفدار رئال است درنهایت نتوانست برابر پیشنهاد مالی وسوسه‌کننده و عجیب پاریسی‌ها مقاومت کند و ترجیح داد برای سه فصل دیگر در این تیم بماند.

مسلما این اولین و البته آخرین‌باری نیست که یک بازیکن با بازارگرمی و نزدیک‌شدن به یک باشگاه دیگر قیمت خود را بالا برده و البته درنهایت با یک چرخش دقیقه آخری به تیمی دیگر می‌رود. بارها مشابه چنین اتفاقی را در فوتبال ایران و دنیا دیده‌ایم که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

این بازیکنان با بازارگرمی، پیشنهادهای بهتری گرفتند

آلفردو دی‌استفانو

اگرچه پی‌اس‌جی و رئال رقیب مستقیم هم محسوب نمی‌شوند اما دی‌استفانو بازیکنی است که بین دو رقیب و دشمن دیرینه نهایتا یکی را انتخاب کرد و یکی از مشهورترین بازیکنانی است که در آستانه پیوستن به یک تیم راهی باشگاه دیگری شد. برای بررسی این ماجرا باید به حدود 70سال قبل برگردیم. زمانی که دی‌استفانو در کلمبیا بازی می‌کرد و بارسا با تماشای بازی‌های او تصمیم گرفت این بازیکن را به خدمت بگیرد. این مهاجم گلزن در سال1953 برای پوشیدن لباس آبی‌واناری‌ها با این تیم به توافق رسید و حتی در دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل برای این تیم به میدان هم رفت اما فدراسیون فوتبال اسپانیا در اقدامی عجیب این قرارداد را به‌دلیل مشکلاتی که در ثبت آن وجود داشت باطل کرد و درحالی که بارسا برای رفع مشکلات تلاش می‌کرد ناگهان رئال وارد داستان شد. مدیران باشگاه مادریدی به‌سرعت به‌سراغ باشگاه کلمبیایی رفته و آنها را برای فروش دی‌استفانو به این تیم متقاعد کردند. به این ترتیب او راهی تیم رقیب شد و البته این ماجرا پشت‌پرده‌های زیادی داشت اما درنهایت این رئال بود که سال‌های فوق‌العاده‌ای را با یکی از بهترین مهاجمان تاریخ خود سپری کرد تا 8قهرمانی لیگ و 5قهرمانی اروپا را با کمک او کسب کند.

روی کین

در سال1993 ناتینگهام‌فارست به دسته پایین‌تر سقوط کرد و روی کین، هافبک ایرلندی اعلام کرد می‌خواهد از این باشگاه جدا شود. بلکبرن در آن زمان یکی از قدرت‌های فوتبال انگلیس بود که با مربیگری کنی دالگلیش یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شد. اسطوره لیورپولی‌ها کاغذبازی‌های معمول برای خرید کین را تا عصر جمعه انجام داد اما به‌دلیل تعطیلات آخر هفته قرار شد کارهای نهایی این انتقال روز دوشنبه انجام شود. وقتی سرالکس فرگوسن از این وقفه مطلع شد به‌سرعت به‌سراغ کین رفت و او را متقاعد کرد به منچستریونایتد برود و قولش به دالگلیش را زیرپا بگذارد. به این ترتیب مسیر یکی از مهم‌ترین جابه‌جایی‌های دهه90 میلادی فوتبال جزیره در آخرین ساعات تغییر کرد و ادامه ماجرا را نیز همه می‌دانند.

پل گاسگوئین

در سال1988 انتقال این هافبک جنگنده و آینده‌دار به منچستریونایتد قطعی به‌نظر می‌رسید. فرگوسن که در سال‌های ابتدایی حضورش در منچستریونایتد بود هنوز تجربه زیادی نداشت و شاید همین یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی او در خرید گازا بود. فرگی می‌گوید: «من می‌خواستم به تعطیلات بروم و شب قبلش با او درباره حضورش در اولدترافورد صحبت کردم. پل به من گفت با خیال راحت به مسافرت برو. من با منچستریونایتد قرارداد خواهم بست. من در تعطیلات بودم که مارتین ادوارد زنگ زد و گفت خبرهای بدی دارم. گاسگوئین با تاتنهام قرارداد بست.»

اروینگ شولار، رئیس آن زمان تاتنهام با پیشنهاد یک خانه 120هزار پوندی به گاسگوئین او را متقاعد کرد به‌جای منچستر، لندن را برای ادامه فوتبالش انتخاب کند. این انتقال آینده گاسگوئین و همچنین یونایتد را تغییر داد و کسی نمی‌داند اما شاید اگر او تصمیمش را عوض نمی‌کرد با مشکلات اعتیاد به الکل و بحران‌هایی که این سال‌ها با آن دست به گریبان است روبه‌رو نمی‌شد.

سرخیو راموس

مدافع باسابقه و ملی‌پوش رئال‌مادرید ماجرایی شبیه به امباپه دارد. کاپیتان رئالی‌ها برای تمدید قراردادش با باشگاه به مشکل خورد و داستان تا جایی پیش رفت که گفته می‌شد آخرین فصل حضورش در برنابئو را می‌گذراند. در سال2015 حتی رسانه‌های انگلیسی از توافق راموس با یونایتد برای انتقالی 55میلیون یورویی خبر دادند اما پرز که می‌دید یکی از بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار تیمش درحال جدایی است مجبور شد با خواسته‌های او موافقت کند و با پیشنهاد قراردادی بهتر او را در برنابنو حفظ کرد. این رفتار راموس انتقادهای زیادی را به‌خصوص میان هواداران تیم انگلیسی به‌دنبال داشت و آنها معتقد بودند او با سوءاستفاده از نام این باشگاه تلاش کرده قرارداد بهتری با رئال ببندد.

راموس با استفاده از این حربه توانست تا تابستان2021 در رئال بماند اما این‌بار دیگر نتوانست با بازارگرمی‌هایی که انجام می‌داد دوباره همان روش موفق را برای تمدید دوباره قراردادش اجرا کند. پرز این‌بار پیشنهاد تمدید یک‌ساله به کاپیتان تیمش داد اما راموس می‌خواست دو فصل دیگر در برنابئو بماند. درنهایت دو طرف به توافق نرسیدند و این مدافع 35ساله راهی پاری‌سن‌ژرمن شد که البته بخش عمده فصل را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داد. این‌بار مشخص شد تصمیم پرز برای تن ندادن به خواسته‌های راموس کار درستی بوده است.

روبینیو

در سال2008 این ستاره برزیلی به روزهای پایانی کارش در رئال‌مادرید نزدیک شده بود و به‌نظر می‌رسید انتقالش به چلسی درحال نهایی‌شدن است. تیم لندنی به‌قدری از خرید این مهاجم تکنیکی مطمئن بود که حتی فروش پیراهن با نام روبینیو را نیز آغاز کرده بود اما کسی نمی‌دانست که در عرض چند روز قرار است آنها به‌شدت از باشگاه دیگری در انگلیس رو دست بخوردند. شیخ‌منصور اماراتی که در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات تابستان2008 منچسترسیتی را خریده بود می‌خواست در فرصت کم باقی‌مانده یک خرید مهم برای تیمش انجام دهد و به همین منظور به‌سراغ روبینیو رفت و ۵. 32 میلیون پوند برای خرید او پرداخت. کسی انتظار چنین حرکتی را نداشت و همه شوکه شده بودند. جالب اینکه خود او هم انتظار نداشت مقصدش تغییر کند و حتی در نخستین مصاحبه‌اش پس از این انتقال گفت: «در آخرین روز نقل‌وانتقالات چلسی پیشنهاد بسیار خوبی به من داد که برای رئال‌مادرید هم خیلی خوب بود و من هم آن را قبول کردم. چلسی؟ نه ببخشید منظورم منچسترسیتی بود!» به این ترتیب سرنوشت این ستاره برزیلی تغییر کرد و به‌عنوان نخستین خرید مهم دوران جدید سیتیزن‌ها نامش در تاریخ ثبت شد.

قاسم دهنوی

این اتفاق البته تنها مختص به فوتبال اروپا نیست و بارها در لیگ ایران نیز شاهد نمونه‌هایی از این دست بوده‌ایم. بازیکنانی که با یک یا چند باشگاه به‌صورت همزمان مذاکره کرده و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید انتقال آنها به یک تیم تمام شده است، ناگهان خبر امضای قراردادشان با تیمی جدید منتشر می‌شد.

قاسم دهنوی یکی از مشهورترین نمونه‌های چنین بازیکنانی است که در سال‌های گذشته چندین‌بار شاهد مذاکرات او با تیم‌های مختلف بوده‌ایم. در سال91 دهنوی که در مس کرمان بازی‌های خوبی انجام می‌داد به‌عنوان بازیکن آزاد به‌دنبال انتقال به تیم جدیدی بود و در این میان حتی با استقلالی‌ها به توافق اولیه رسید و در تمرینات آنها هم حاضر شد اما درنهایت این تراکتور تبریز بود که توانست با او قرارداد ببندد. یک‌سال بعد دوباره بحث انتقال او مطرح شد و درحالی که گفته می‌شد با پرسپولیس به توافق رسیده خبر پیوستنش به سپاهان حتی روی سایت رسمی این باشگاه اصفهانی هم منتشر شد. دهنوی این اخبار را تکذیب کرد و درنهایت هم سرخپوش شد و یک فصل برای پرسپولیس بازی کرد.

دانیال اسماعیلی‌فر

مدافع راست ذوب‌آهن مدت‌ها در رادار پرسپولیس قرار داشت و در سال99 وقتی قرار بود از این تیم اصفهانی جدا شود به‌نظر می‌رسید مقصد بعدی‌اش حضور در جمع سرخپوشان تهرانی است. درنهایت درحالی که مذاکراتی هم با قرمزها و یحیی گل‌محمدی برای حضور در تهران داشت اما درنهایت با چرخشی عجیب با قراردادی که گفته می‌شد از نظر مالی برایش نفع زیادی داشت راهی دیگر تیم اصفهانی شد و لباس سپاهان را به تن کرد. اسماعیلی‌فر که قرار بود سمت راست خط‌دفاعی پرسپولیس را بیمه کند، شاگرد محرم نویدکیا شد و البته این روزها دوباره شایعاتی درباره احتمال پیوستنش به پرسپولیس مطرح شده است که معلوم نیست تا چه حد صحت داشته باشد. برخی معتقدند که او این‌بار هم با نام پرسپولیس درحال بازارگرمی است تا قرارداد بهتری با سپاهان ببندد اما در هفته‌های پیش‌رو مشخص می‌شود او به پرسپولیس خواهد رفت یا تصمیم دیگری برای آینده‌اش دارد.

محمد دانشگر

مدافع پرحاشیه آبی‌ها در تابستان سال قبل پس از مذاکره‌ای که با مدیران باشگاه استقلال داشت با ناراحتی از ساختمان باشگاه خارج و بدون صحبت با خبرنگاران راهی سازمان لیگ شد. همین حرکت شایعاتی را درباره فسخ قراردادش با استقلال مطرح کرد. دانشگر از استقلال طلبی 2میلیارد تومانی داشت و وقتی دید نمی‌تواند به این راحتی‌ها آن را نقد کند تصمیم گرفت به این حربه متوسل شود. در ادامه اخباری درباره مذاکرات مدیربرنامه‌هایش با باشگاه پرسپولیس هم مطرح شد و به‌نظر می‌رسید یکی دیگر از جابه‌جایی‌های جنجالی بین دو تیم در راه است و دانشگر قرار است یاغی جدید فوتبال ایران باشد. استراتژی او و اطرافیانش دراین‌باره به‌خوبی جواب داد و باشگاه استقلال درنهایت با او برای پرداخت مطالباتش و همچنین تمدید قرارداد به توافق رسید. دانشگر در استقلال ماند و حالا در پایان فصل قهرمانی به‌همراه شاگردان فرهاد مجیدی را نیز تجربه کرده است.

سجاد شهباززاده

مهاجم سابق استقلال که فصل قبل در سپاهان حضور داشت در تابستان قبل یکی از گزینه‌های اصلی تقویت خط‌حمله سرخابی‌ها محسوب می‌شد. شرایط دو تیم به‌گونه‌ای بود که هر دو به‌دنبال خرید این مهاجم باتجربه بودند تا بتوانند فصل خوبی را به کمک او رقم بزنند. پرسپولیس که با محرومیت آل‌کثیر فصل قبل را با مشکلات زیادی در خط‌حمله سپری کرده بود این‌بار می‌خواست از ابتدای فصل با ترکیبی کامل مسابقات را شروع کند و به همین دلیل به‌سراغ شهباززاده رفت تا هم خط‌حمله خود را تقویت کند و هم به‌نوعی انتقام حضور شهریار مغانلو در سپاهان را از این تیم اصفهانی بگیرد. درحالی که هر روز خبر توافق این مهاجم 31ساله با یکی از دو تیم پایتخت منتشر می‌شد درنهایت او با سپاهان تمدید کرد تا با وجود تمام این حواشی در اصفهان ماندنی شود. او که بعدها مذاکراتش را با استقلال و پرسپولیس تایید کرد، گفت قراردادش با سپاهان کمتر از رقمی بود که سرخابی‌ها به او پیشنهاد داده بودند اما شاید کمتر کسی باور کند که این تیم صنعتی کمتر از رقبای خود برای حفظ چنین مهاجم تاثیرگذاری دست به جیب شود.

کاوه رضایی

سال95 و زمانی که رضایی در خط‌حمله ذوب‌آهن نمایش خوبی داشت خبر رسید پرسپولیس برای به خدمت گرفتن این مهاجم گلزن دست‌به‌کار شده و انتقالی جنجالی در فوتبال ایران در راه است. رضایی که قرار بود بمب نقل‌وانتقالاتی قرمزها باشد تا نزدیکی‌های این باشگاه هم رفت اما درنهایت تصمیم گرفت راهی تیم رقیب شود. در همان زمان گفته می‌شد رامین رضائیان هم که توسط برانکو از پرسپولیس جدا شده بود در مسیر حضور در استقلال قرار دارد اما هیچ‌کدام از این دو انتقال جنجالی انجام نشد. رضایی البته در تابستان قبل هم در لیست خرید گل‌محمدی قرار داشت اما بازهم ترجیح داد در لیگ بلژیک بماند و البته این روزها شایعه بازگشتش به استقلال قوت گرفته و ممکن است فصل بعد دوباره او را با پیراهن آبی در لیگ ببینیم.

شیمبا

مهاجم 38ساله فولاد خوزستان یکی از بازیکنانی بود که در ابتدای این فصل جدال عجیبی برای به خدمت گرفتن او در جریان بود و درحالی که استقلالی‌ها حتی پیش‌نویس قرارداد را هم برای او ارسال کرده بودند اما درنهایت فولاد خوزستان موفق شد مهاجم گلزن و برزیلی خود را برای یک فصل دیگر حفظ کند. شیمبا یکی از اهداف تابستانی فرهاد مجیدی بود و اصرار زیادی به جذب او داشت و حتی پرسپولیس هم به‌دنبال جذب او بود اما این مهاجم برزیلی که سال‌هاست در فوتبال ایران به کار گلزنی مشغول است درنهایت تصمیم گرفت در فولاد بماند و با قهرمانی در سوپرجام به‌همراه این تیم و حضور موفق در لیگ قهرمانان آسیا خیلی از منتفی‌شدن حضورش در جمع آبی‌ها ضرر نکرد. البته اگر به‌جای توافق با گرشاسبی به پیشنهاد احمد مددی پاسخ مثبت می‌داد می‌توانست دومین قهرمانی‌اش را در لیگ ایران به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج