جاباما
۱۲۱۶۳۲۷
۳ نظر
۳۹۶
۳ نظر
۳۹۶
پ

سلام سن‌سیروس به لیگ برتر فوتبال

با صعود ملوان، یکی از نمادهای لیگ ایران به سطح اول بازگشت دوری ۶ساله قوهای سفید، دریا را از جغرافیای لیگ برتر حذف کرده بود

روزنامه همشهری: بازگشت ملوان به لیگ برتر فوتبال را باید بهترین خبر ورزشی این هفته دانست. قوی سپید خزر با توجه به قدمت و اصالتش همواره نقش زیادی در جذاب‌تر‌شدن لیگ ایران داشت و با سقوط این تیم لیگ برتر چند‌سالی از این جذابیت مضاعف بی‌بهره مانده بود. انزلی‌چی‌ها سال۹۵ و در پایان لیگ پانزدهم طی یک بازی دراماتیک از لیگ برتر سقوط کردند و جمعه گذشته بعد از گذشت ۶سال دوباره به لیگ برتر بازگشتند. این غیبت ۶ساله در حالی رخ داد که تا پیش از آن طی ۳۱دوره برگزاری لیگ، ملوان فقط در ۴دوره غیبت داشت اما در ۶سال اخیر تعداد این غیبت‌ها دورقمی شد.

ملوان به‌عنوان قدیمی‌ترین قدرت شهرستانی فوتبال ایران و رکورددار حضور در فینال جام‌حذفی بین تیم‌های غیرتهرانی، در رقابت‌های لیگ هم همیشه حضوری پررنگ داشته است. پیش از انقلاب اسلامی در سطح اول فوتبال ایران ۶دوره جام تخت‌جمشید برگزار شد که ملوان در هر ۶دوره حاضر بود و البته دوره ششم نیمه‌کاره باقی ماند. بعد از انقلاب و تا قبل از راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای ایران نیز ۱۱دوره لیگ با نام‌های قدس و آزادگان برگزار شد که ملوان فقط ۳دوره در سطح اول حضور نداشت.

سلام سن‌سیروس به لیگ برتر فوتبال

بهترین مقام این تیم هم سال1369در لیگ قدس به‌دست آمد که شاگردان بهمن صالح‌نیا در لیگ دوگروهی تا مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند و در جمع 4تیم برتر مغلوب قهرمان آن دوره یعنی استقلال شدند. ملوان در لیگ1370 نیز بعد از 3تیم نامدار تهرانی (پاس، استقلال و پرسپولیس) به مقام چهارم رسید و به‌عنوان بهترین تیم شهرستانی برگزیده شد که در آن سال‌ها عنوان مهمی بود. با این پیشینه ملوان از سال1380 و نخستین دوره لیگ حرفه‌ای در این لیگ حاضر بود و طی 15دوره فقط یک‌بار سقوط کرد که سال بعد بلافاصله به لیگ برتر بازگشت. اما سقوط بعدی که در پایان لیگ پانزدهم رقم خورد، به سقوطی بزرگ‌تر برای سفیدها بدل شد و این تیم را 6سال از سطح اول دور نگه داشت.

روز جمعه، 24اردیبهشت‌ماه95 روز تلخ سقوط ملوانی‌ها به دسته پایین‌تر بود. رقیب ملوان در جنگ بقا، سیاه‌جامگان مشهد بود که از قضا همین 2 تیم در روز پایانی باید در ورزشگاه ثامن مشهد به مصاف یکدیگر می‌رفتند. قوی سپید حتی با یک باخت خفیف هم در لیگ برتر ماندگار می‌شد اما سیاه‌جامگان به پیروزی با اختلاف 2گل نیاز داشت؛ نتیجه‌ای که در دقیقه90 رقم خورد و گل دوم سیاه‌جامگان در آخرین دقیقه، سقوط تلخ قوهای سفید را رقم زد. در آن بازی تراژیک چهره‌هایی نظیر محمدحسین کنعانی‌زادگان، عزت پورقاز، حسین ماهینی، محمد آبشک و جلال رافخایی در ترکیب ملوان حضور داشتند اما مهم‌ترین چهره سفیدپوشان مازیار زارع بود که حالا بعد از 6سال سرمربی ملوان و الهام‌بخش این تیم در صعود دوباره به لیگ برتر است.

جالب اینکه دیگر تیم صعودکننده یعنی مس کرمان هم با هدایت کاپیتان سال‌های نه‌چندان دورش یعنی فرزاد حسین‌خانی به لیگ برتر رسیده است. اما خارج از شهرهای کرمان و انزلی، بازگشت ملوان طبعا شور و شادی بیشتری را نصیب هواداران فوتبال کرده است تا صعود مس کرمان؛ چراکه علاقه‌مندان پیگیر فوتبال ایران چند سالی هست از حضور تیم‌های کرمانی در لیگ برتر کاملا سیراب هستند ولی بازگشت بندرنشینان انزلی رنگ و بوی دیگری به لیگ برتر می‌بخشد. چند سالی هست که نیمی از تیم‌های لیگ برتر از حوالی کویر می‌آیند اما ساحل دریا از جغرافیای این لیگ حذف شده است. حالا ملوان برگشته تا دریا را به لیگ برتر بازگرداند؛ دریایی که صدای امواج خروشانش، روز جمعه با فریاد شادی ساکنان سکوهای سن‌سیروس درآمیخته شد. و چه اتفاقی از این بهتر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابراهیم

      تبریک

    • ناشناس

      فقط میتونم بگم دم نویسنده این مقاله گرم

    • ناشناس

      فوتبال یعنی ۹موقعیت صد درصد بدون نتیجه ویک موقعیت نصفه نیمه وگل .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج