۱۲۱۸۳۶۶
۵۹۴
۵۹۴
پ

توصیه حشمت مهاجرانی به مدیران استقلال

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۶ و اولین مربی ایرانی که راهی فوتبال امارات شد معتقد است عزیمت فرهاد مجیدی به لیگ امارات می‌تواند اتفاق خوبی برای فوتبال ایران باشد.

روزنامه اعتماد: سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۶ و اولین مربی ایرانی که راهی فوتبال امارات شد معتقد است عزیمت فرهاد مجیدی به لیگ امارات می‌تواند اتفاق خوبی برای فوتبال ایران باشد. ایشان همچنین به باشگاه استقلال توضیه کرد بلافاصله یک گزینه خارجی خوب از منطقه شرق اروپا یا یکی از دو گزینه ایرانی مطرح یعنی جواد‌نکونام یا امیر قلعه‌نویی را به خدمت بگیرد. 

هفته پیش فرهاد مجیدی سه روز پس از قهرمانی با استقلال این تیم را ترک کرد و راهی لیگ امارات شد. مجیدی سرمربی‌گری تیم اتحاد کلباء را به عهده گرفت. از همان زمان بحث بر سر درست یا غلط بودن تصمیم مجیدی وجود دارد. اینکه سرنوشت استقلال چه خواهد شد و چه کسی شایسته نشستن روی نیمکت این تیم است. 

حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی در مورد نتایجی که مجیدی با استقلال در فصل پیش گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اعتماد اظهار داشت: «یکی از فاکتورهای مربی‌گری صبر و حوصله داشتن در روزهای سخت است. نتایجی که استقلال به دست آورد در تاریخ فوتبال این باشگاه بی‌سابقه بوده است. تکرارش هم بسیار سخت است. تمام عوامل باید دست به دست هم داده باشند تا این موفقیت رقم خورده باشد. یعنی از مدیریت باشگاه تا تماشاگران باشگاه و بازیکنان و کادرفنی همه جاده را هموار کردند برای موفقیت.» ایشان در واکنش به اظهار نظر برخی کارشناسان که معتقدند تیم مجیدی زیبا بازی نمی‌کرد توضیح داد: «تیم استقلال خیلی خوب بازی کرده و خیلی هم خوب نتیجه گرفته است. بدون اغراق تکرار این قهرمانی خیلی خیلی سخت است. من اعتقاد دارم که فرهاد مجیدی صبر و حوصله داشت. خیلی خوب کار  کرد و خیلی خوب از تیمش بازی گرفت. نمی‌توانیم منکر نقش سرمربی در نتایج این تیم شویم.»

مهاجرانی بعد از رساندن ایران برای نخستین‌بار به جام جهانی و در اوایل انقلاب راهی فوتبال امارات شد و یکی از پایه‌گذاران فوتبال مدرن در این کشور حاشیه خلیج فارس به حساب می‌آید. ایشان در پاسخ به این سوال که شرایط لیگ امارات در این سال‌ها به چه صورتی است،گفت: «لیگ امارات یک لیگ منظم است و طبق برنامه حرکت می‌کند. از نقطه نظر بودجه مشکلی ندارند. نمی‌گویم محدودیتی ندارند ولی محدودیت‌شان شبیه مشکلاتی که فوتبال ما با آن درگیر است نیست. تیم‌های اماراتی شبیه باشگاه‌های بزرگ ما نیستند که همیشه بدهی داشته باشند یا پرونده انضباطی. باشگاه‌های بزرگ ما پول کافی ندارند برای اینکه بتوانند به موقع حقوق و مزایای بازیکنان و مربیان را بدهند.» ایشان تصریح کرد: «در امارات از این مشکل‌ها نیست. بازیکن و مربی و کادرفنی خیلی راحت حقوق و مزایای خودش را دریافت می‌کند. مربیان بزرگی در اینجا مشغول به کار بودند و در حال حاضر هم مشغول به کار هستند. نظم و انضباط لیگ امارات در منطقه مثال‌زدنی است. لیگ‌شان خیلی خوب حرکت می‌کند و اگر وقفه‌ای در آن رخ بدهد بر مبنای برنامه‌های تیم ملی یا فدراسیون است. البته در امارات طول بازی‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی از ایران خیلی کمتر است. ولی هر لیگی مشکلات خاص خودش را دارد اما به‌طور کلی لیگ امارات از لحاظ سازماندهی خوب است و مدیران خوب کار می‌کنند.» 

رها کردن تیم قهرمان ایران و رفتن به تیم یازدهم لیگ امارات مهم‌ترین انتقاد هواداران به رفتار مجیدی بوده است که می‌گوید برای پیشرفت چنین تصمیمی گرفته. مهاجرانی که سال‌هاست در امارات زندگی می‌کند درباره احتمال پیشرفت و موفقیت مجیدی در لیگ امارات گفت: «مربی چه در داخل ایران چه در خارج از کشور- البته در خارج از کشور مسوولیت بیشتری دارد- اخراجش یا ماندنش یا نحوه کارش بستگی به نتایجش دارد. یعنی در هر جای دنیا شما بروید نتایج مربی خیلی نقش اساسی و حیاتی دارد در ادامه کار آن مربی در آن باشگاه. طبیعتا اگر فرهاد بتواند موفق شود همان طور که قبلا اشاره کردم هم خودش می‌تواند ترقی کند هم می‌تواند راه را باز کند برای مربیان ایرانی دیگر.» مهاجرانی افزود: «مثل سابق بر اینکه من به امارات آمدم مربیان ایرانی زیادی به اینجا آمدند. آقای حبیبی آمد. آقای شاهرخی آمد. بازیکنان زیادی آمدند. جلال طالبی آمد. خدابیامرز پورحیدری آمد. خیلی مربی آمدند در منطقه و امارات کار کردند. مجیدی می‌تواند راه را باز کند. آمدن مجیدی به امارات بعد از چندین دهه اتفاق افتاده است. خود فرهاد در باشگاه الوصل بازی کرده. در باشگاه العین برای قهرمانی آسیا بازی کرده. از محبوبیت خاصی در اینجا برخوردار است. اینها می‌توانند به او کمک کنند. البته اگر کادرفنی خوبی برای خودش انتخاب کند و اینکه بتواند بازیکنان خارجی خوبی در اختیار بگیرد ان‌شاءالله می‌تواند موفق شود و این در را باز کند برای مربیان ایرانی و بازیکنان بیشتر از کشورمان.»

سوال بعدی از آقای مهاجرانی این بود که آیا مجیدی می‌تواند حمایتی که از سوی طرفداران استقلال در ایران داشت و باعث موفقیتش شد را در امارات به دست بیاورد؟ ایشان پاسخ داد: «نقش تماشاگر و نقش مدیریت در موفقیت یک تیم کاملا موثر است. ما نقش تماشاگر را در رفتار تماشاگران استقلال در فصل گذشته شاهد بودیم. در جریان مسابقات هیچ موقع نه تیم را تنها گذاشتند نه باشگاه را تنها گذاشتند و نه مربی را. تماشاگران استقلال از قدیم هم همین بودند. همیشه خیلی خوب از تیم حمایت می‌کردند. در هر شرایطی تیم را تنها نمی‌گذاشتند و همراه تیم بودند. طبیعتا الان ناراحت هستند از اینکه این اتفاق افتاده. آنها نگران آینده هستند که چه شخصی قرار است روی نیمکت تیم‌شان بنشیند. نگران هستند که آیا این نتایج تکرار خواهد شد یا خیر. اینها سوالاتی است که تماشاگر همیشه از خودش می‌پرسد. در فوتبال ما هم مربی همیشه در مکانی است که در موردش حرف و صحبت زیاد هست و مورد قضاوت قرار می‌گیرد. به‌طور کلی من فکر می‌کنم تکرار نتایج استقلال مستلزم هماهنگی مدیریت باشگاه به اضافه کادرفنی، بازیکنان و تماشاچیان است تا بتوانند این نتیجه را تکرار کنند گرچه اصلا کار ساده‌ای نیست.» 

اینکه چه کسی بهترین جانشین فرهاد مجیدی است مهم‌ترین موضوع پیش روی باشگاه استقلال است. مهاجرانی که خودش سابقه عضویت در تاج را در کارنامه دارد در این‌باره گفت: «باید شخصی بیاید که جامعه را بشناسد. باید کسی بیاید که بداند در کجا زندگی می‌کند. خصوصیات بازیکنان ایرانی را بشناسد. بداند از چه مساله‌ای ناراحت می‌شوند و با چه چیزی خوشحال. یعنی به‌طور خلاصه از نظر روحی و روانی جامعه را بشناسد. این مربی باید با عقلش تصمیم بگیرد نه با قلب و احساسش. ما یک جامعه کاملا احساسی داریم و به همان نسبت فوتبال ما هم احساسی است. بازیکن ما بیشتر با احساس و عاطفه‌اش فوتبال بازی می‌کند. به نظرم مربیانی که از خارج می‌آیند اگر بتوانند وضعیت روحی و روانی مردم ما را در نظر داشته باشند کمک زیادی می‌کنند.» مهاجرانی با بیان اینکه مربیان یوگسلاو در فوتبال ما جواب داد‌ه‌اند، افزود: «هر مربی که از اروپای شرقی آمده چون تقریبا حالت روحی جامعه خودش نزدیک به حالات روحی جامعه ماست موفق بوده. اینها فاکتورهایی است که به مربی کمک می‌کند. در کنار این مربی باید به علم روز دنیا هم آشنا باشد و فوتبال کشوری که می‌خواهد در آن کار کند را یشناسد. اینها فاکتورهایی است که به مربی کمک می‌کند. البته ممکن است همه این فاکتورها باشند اما مربی موفق نشود چون اینها فاکتورهای کمک‌کننده است اما تضمین‌کننده موفقیت نیست.» ایشان گزینه‌های ایرانی را نیز مناسب نیمکت استقلال دانست و گفت: « به هر حال ما اگر شرایط مربی خارجی را نداشته باشیم مربیان داخلی خوبی هستند که قبلا هم در استقلال کار کردند. افرادی نظیر نکونام یا امیر قلعه‌نویی. الحمدالله مربیان ما در شرایطی هستند که می‌توانند تیم استقلال را هدایت کنند. این دیگر بسته به نقطه‌نظر باشگاه دارد که بخواهد از مربی خارجی استفاده کند یا از مربی ایرانی.» 

پیشکسوت فوتبال کشورمان در پایان به کلیشه کم طاقت بودن مدیران و هواداران فوتبال در کشورهای عربی و احتمال اخراج مجیدی بعد از دو، سه بازی نتیجه نگرفتن پرداخت و گفت: «در هر جای دنیا تماشاچی یک شکل رفتار می‌کند. وقتی تیم نتیجه بگیرد تماشاگر و مدیریت احساس خوبی به تیم دارد. چه در امارات چه در ایران چه در هر نقطه دیگری. امتیاز گرفتن و نتایج بازی‌ها روی مربی و تیم خیلی تاثیر می‌گذارد. مربی باید بداند چه شکلی دارد کار می‌کند و به مرور نقاط ضعف خودش را برطرف کند. فاصله باشگاه‌ها در فوتبال امارات زیاد نیست. منطقه خورفکان و کلبا تقریبا یک منطقه فوتبال‌خیز است. نیروی جوان و استعداد در آن زیاد است. قبلا هم گفتم یک فاکتور بزرگ مربی و مدیریت صبر و حوصله است و نباید با یکی دو بازی تصمیم بگیرند و باید به مربی وقت بدهند تا بتواند تمام خصوصیات کار خودش را نشان بدهد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج