۱۲۱۹۲۵۳
۱۳۵
۱۳۵
پ

چالش‌های سپاهان در دوره پسامحرم

سپاهان پس از دو سال حضور محرم نویدکیا صبح چهارشنبه به یکباره با استعفای این مربی مواجه شد و حالا مدیران باشگاه کار بسیار دشواری برای مهیا کردن تیمی منسجم برای رقابت با سایر مدعیان در پیش دارند.

ورزش سه: اولین سال حضور محرم نویدکیا پس از پشت سر گذاشتن فصل نوزدهم که با بحران برای طلایی‌‎پوشان تمام شد بسیار امیدوارکننده بود، آنها شروعی پر فراز و نشیب داشتند ولی از هفته سیزدهم محرم نویدکیا توانست چالش‌هایش پیش رویش را به بهترین نحو پشت سر بگذارد و تیمش علی‌رغم اینکه قهرمان نشد، با کسب ۶۵ امتیاز تبدیل شد به بهترین نایب قهرمان ادوار بیست و یک گانه لیگ برتر. 

در سال دوم اما ماجرا برای محرم نویدکیا و سپاهان متفاوت پیش رفت. همه انتظار داشتند سپاهان که توانسته بود عملکرد بسیار خوب و هوشمندانه‌ای در بازار تابستانی داشته باشد، به مقام قهرمانی دست پیدا کند. سه هفته ابتدایی مسابقات هم همین فرضیه را تقویت می‌کرد تا اینکه اولین باخت در دربی اصفهان از راه رسید و تا طلایی‌پوشان به پایان نیم فصل رسیدند، به شکلی باورنکردنی شش شکست را در مسابقات لیگ برتر و جام حذفی تجربه کردند و در همان هفته‌های ابتدایی نیم فصل دوم بود که مسجل شد طلایی‌پوشان اصفهانی دیگر شانسی برای قهرمانی ندارند؛ موضوعی که به استعفای رسمی نویدکیا ختم شد ولی او به خاطر هواداران بازگشت و با دستیارانی متفاوت تیمش را مهیای حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کرد، اما در این جام هم اتفاقات لیگ به شکلی تندتر و معنی‌دارتر تکرار شد.

سرانجام آن چیزی که دوستداران محرم نویدکیا در اصفهان و علاقمندان به فوتبال که به خاطر رفتار خاص‌ش طی دوسال اخیر شیفته‌اش شده بودند، از آن می‌ترسیدند رخ داد و صبح روز چهارشنبه استفعای رسمی دوم این چهره که با موافقت باشگاه هم روبرو شد، به اطلاع اهالی فوتبال رسید.

حالا اما سپاهان مانده و محمدرضا ساکت؛ فردی که یکی از چهره‌های اصلی سپاهان پس از جدایی امیرقلعه‌نویی بوده است. او اما حالا چالش بزرگی برای ساختن دوباره سپاهان پیش رو دارد.

*انتخاب جانشین نویدکیا 

این انتخاب به هیچ وجه ساده نخواهد بود. در بازار داخلی به جز جواد نکونام که او هم به استقلال جواب منفی داده به نام دیگری برنمی‌خوریم که اقبال هواداران سپاهان را پشت سر داشته باشد. نکونام یکبار دیگر هم در ابتدای لیگ بیستم نامزد هدایت طلایی‌پوشان اصفهانی شده بود که در آن مقطع هم پس از اینکه سعید آذری به عنوان مدیرعامل سپاهان انتخاب نشد، این گزینه از فهرست ساکت خط خورد. یحیی گل‌محمدی گزینه ایرانی دیگری بوده که طی یکی دو سال اخیر بارها نامش در کنار سپاهان مطرح شده ولی او با پرسپولیس قرارداد دارد و می‌خواهد انتقام اتفاقات فصل بیست و یکم را با قهرمانی در لیگ پیش رو بگیرد.

*تمرکز روی انتخاب مربی خارجی 

پس در حال حاضر باشگاه سپاهان که از محیط ایزوله‌ای نیز نسبت به سایر باشگاه‌ها برخوردار است و کمتر اخبار درونی از آن به بیرون درز می‌کند، تمرکزش را روی انتخاب مربی خارجی گذشته است. اولویت آنها برای این تصمیم انتخاب از میان مربیانی خواهد بود که در ایران فعالیتِ موفقیت‌آمیز داشته‌اند. استراماچونی، برانکو و کالدرون مربیانی هستند که نامشان به عنوان جانشینان احتمالی نویدکیا مطرح شده است. اما درنهایت باید منتظر ماند و دید که محمدرضا ساکت چه چهره‌ای را برای حضور روی نیمکت سپاهان انتخاب می‌کند و با او توافق می‌رسد.

چالش‌های سپاهان در دوره پسامحرم

*تمدید با بازیکنانی که قراردادشان تمام شده

پیش از اینکه لیگ به پایان برسد، مشخص بود که قرارداد 9 بازیکن سپاهان تمام شده است. سروش رفیعی، سجاد شهباززاده، دانیال اسماعیلی‌فر، یاسین سلمانی، محمد نژادمهدی، گئورگی گولسیانی، رضا میرزایی، جلال علی‌محمدی و کریستوفر کنت این 9 بازیکن هستند. از این جمع جدایی دانیال اسماعیلی‌فر قطعی  شده است. همچنین صحبت‌هایی درباره پیوستن سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی به پرسپولیس وجود دارد. مدیر برنامه‌های شهباززاده هم در حال مذاکره با هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است و باید دید با کدامشان به توافق دست خواهد یافت. یاسین سلمانی دیگر بازیکنی به شمار می‌رود که توجهات را به سمت خود جلب می‌کند؛ با این حال شنیده می‌شود او با مسئولان باشگاه برای یکسال دیگر به  توافق رسیده و در لیگ بیست و دوم هم در سپاهان خواهد ماند. این‌ها بازیکنانی هستند که تمدید قرارداد با آنها برای مدیران باشگاه بسیار سخت خواهد بود. به ویژه اینکه هنوز سرمربی تیم انتخاب نشده و تکلیف بازیکنانی نظیر سروش رفیعی و سجاد شهباززاده اصلا مشخص نیست. هر چند که شاید برخی از بازیکنان مطرح شده نیز اولویت آنها تمدید با سپاهان باشد ولی تمدید با نفراتی که مورد توجه تیم‌های دیگر قرار دارند، ماموریتی دشوار و چالشی سخت محسوب می‌شود.

*بستن تیمی منسجم برای قهرمانی 

یکی از چالش‌های محرم نویدکیا در فصلی که با ناکامی برای طلایی‌پوشان اصفهانی تمام شد این بود که او هرگز نتوانست ترکیب اصلی تیمش را پیدا کند. سپاهان در نیم فصل اول از عملکرد کریستوفر کنت در خط دروازه بسیار ضربه خورد. زوج قلب دفاعی در سراسر فصل مدام در حال تغییر بود! حضور در بازی‌های پی در پی و همینطور اردوهای ملی دانیال اسماعیلی‌فر و امید نورافکن را از نفس انداخته بود. نفرات تشکیل‌دهنده مثلث خط میانی هیچ وقت به طور کامل مشخص نشدند. فرشاد احمدزاده در طول فصل در حال رفتن از پستی به پست دیگر بود و درنهایت ابهام اصلی پیدا کردن جای مناسب برای بروز توانایی‌های شهباززاده و مغانلو بود که درنهایت فرمول مناسبی برای آن پیدا نشد.

چالش‌های سپاهان در دوره پسامحرم

*چالش محرم به جانشینش منتقل خواهد شد

حالا جانشین محرم نیز با این چالش مواجه است. سرمربی جدید سپاهان هر کسی که باشد، باید پس از آشنایی با بازیکنانی که در اختیار دارد، نسبت به تکمیل تیم خود اقدام کند. اگر از خط دروازه که با اضافه شدن رشید مظاهری تاحدودی به ثبات رسید بگذریم، در حال حاضر سپاهان باید در پست دفاع راست اقدام به خرید بازیکن کند که به نظر می‌رسد رامین رضائیان بهترین نفر در دسترس برای این پست باشد. در مورد جدایی نورافکن و پیوستنش به تیمی پرتغالی هم زمزمه‌هایی وجود دارد که باید دید درنهایت چه می‌شود. در پست دفاع میانی چهار بازیکن سپاهان که پورقاز، گولسیانی، مهدی‌زاده و نژادمهدی هستند کیفیت فنی و روانی خوبی در طول فصل گذشته نداشتند و اضافه شدن بازیکن در این پست هم ضروری به نظر می‌رسد. در بخش میانی میدان نیز باید دید سرنوشت سلمانی و سروش رفیعی چه خواهد شد. درنهایت به بخش هجومی می‌رسیم که در این بخش از زمین نیز با توجه به جدایی احتمالی شهباززاده، سپاهان نیاز به جذب بازیکنان جدید دارد.

تمام این‌ها البته به سبک و سیستمی بستگی دارد که با حضور سرمربی جدید در سپاهان شکل خواهد گرفت و باید دید آن مربی چه نامی و از چه کشوری و با چه تفکراتی خواهد بود.

*زمان اهرم فشار روی سپاهان 

در شرایطی که به صورت غیر رسمی شنیده می‌شود که مذاکرات سپاهان با چندین بازیکن در حال شکل گیری‌ است، مهم‌ترین اولویت محمدرضا ساکت همانطور که خودش نیز تاکید دارد انتخاب سرمربی است و هر چه این اقدام دیرتر نهایی شود، نماینده اصفهان که توقعات زیادی از این تیم برای کسب ششمین قهرمانی لیگ برتر وجود دارد، فرصت جذب بازیکنانی که توانایی کمک به تیم دارند را از دست می‌دهد و این یعنی پروسه تشکیل تیمی منسجم که توانایی رقابت با پرسپولیس و استقلال را برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد، با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

این‌ها چالش‌های جدی سپاهان و محمدرضا ساکت در فصلی به شمار می‌روند که به دلیل منتهی شدن به جام جهانی برای بازیکنان بسیار اهمیت دارد. باید دید مدیران سپاهان می‎توانند این چالش‌ها را با انتخاب یک مربی مناسب از پیش بردارند یا ناکامی سپاهان در کسب ششمین جام لیگ برتری همچنان ادامه‌دار خواهد شد.

چالش‌های سپاهان در دوره پسامحرم

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج