۱۲۲۲۷۲۸
۵ نظر
۳۰۷
۵ نظر
۳۰۷
پ

اولویت ساپینتو؛ تقویت فاز تهاجمی

با بررسی نقاط‌ ضعف و قوت آبی‌ها در فصل گذشته می‌توان به این نکته مهم رسید که استقلال در وهله اول فعلا به یک مهاجم و هافبک وسط نیاز دارد و در وهله بعدی خریدهای این تیم را سرنوشت بازیکنانی که از تیم جدا می‌شوند، تعیین خواهند کرد.

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال با وجود کسب عنوان قهرمانی در پیش‌فصل جاری حسابی از حریف خود عقب افتاده و درحالی که سرخ‌ها با یحیی گل‌محمدی به‌عنوان سرمربی برای فصل جدید به توافق رسیده و با قدرت به کار ادامه می‌دهند، اما آبی‌ها تازه تکلیف نیمکت خود را مشخص کرده‌اند، این درحالی است که همه می‌دانند سرنوشت سرمربیان خارجی در فوتبال ایران مانند یک هندوانه دربسته بوده و کیفیت آنها را فقط زمان مشخص می‌کند و همین موضوع تا حدودی نگرانی هواداران استقلال را بیشتر هم کرده است. استقلالی‌ها که امید داشتند با حضور فرهاد مجیدی بعد از کسب عنوان قهرمانی حداقل برای فصل بعدی به ثبات و آرامش برسند، خیلی زود این امیدشان را هم از دست دادند و امروز درحالی‌که ستاره‌های فوتبال ایران یکی‌یکی سر از تیم رقیب درآورده‌اند، هواداران آبی نگران وضعیت تیم‌شان هستند.

در این بین سایر تیم‌ها هم بیکار ننشسته و از سپاهان و تراکتور تا فولاد و آلومینیوم و مس و... با تعیین‌تکلیف کادرفنی به سراغ نقطه‌ضعف‌های خود در فصل قبل رفته‌اند تا با پوشش آنها فصل جدید را در قامت یک مدعی آغاز کنند. با همه این تفاسیر آن چیزی که باعث شده استقلالی‌ها تعبیر به عقب‌ماندن از شرایط کنند، عدم‌تعیین‌تکلیف با تمدیدی‌ها و جذب بازیکنان جدید است اما در این حین هم این سوال پیش می‌آید که برای فصل جدید، استقلال به‌عنوان تیمی که بدون شکست عنوان قهرمانی فصل قبلی را به دست آورد درصورت حفظ تمامی نفراتش، برای کدام یک از خطوط زمین احساس ضعف می‌کند تا هرچه سریع‌تر آنها را برطرف کند.

البته این توضیح لازم است که فلسفه مربیگری و روش کاری مربیان با یکدیگر متفاوت است و این امکان وجود دارد که بهترین مهره‌ها در دستان یک مربی ضعیف یا حتی معمولی به جایی نرسند و برعکس، مهره‌هایی معمولی با یک مربی کاردان و کادری قوی به موفقیت و کامیابی برسند. بنابراین اگر فرهاد مجیدی در استقلال ماندگار بود شاید می‌شد به این ابهام و پرسش بزرگ بهتر پاسخ داد، چون مقرر می‌شد که آبی‌ها با همان دست‌فرمان در فصل جدید هم جلو خواهند رفت اما با وجود یک سرمربی جدید آن هم خارجی، حالا این چالش ایجاد می‌شود که کدام یک از مهره‌های فعلی استقلال ابتدا در پازل تاکتیکی ساپینتو قرار می‌گیرند اما بعد از مشخص‌شدن این مساله بازیکنی در بازار برای پوشش نقاط‌ضعف وجود نخواهد داشت. با توضیحاتی که ارائه شد در ادامه همه موجودی استقلال برای فصل جدید را بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوان به این ابهام پاسخ داد که نقاط‌ضعف استقلال در کدام بخش‌هاست. البته این توضیح لازم است که در بخش اول این گزارش همه بازیکنان استقلال با این پیش‌فرض که با تمدیدی‌ها برای تمدید قرارداد، توافق صورت گرفته و قرضی‌ها نیز به اردو بازگشته‌اند؛ بین موجودی‌های این تیم برای بررسی قرار گرفته‌اند.

  همه موجودی‌های تیم

استقلال در درون دروازه از سیدحسین حسینی به‌عنوان رکورددار کلین‌شیت در یک فصل فوتبال ایران بهره می‌برد و درکنار آن نیز علیرضا رضایی و سینا سعیدی‌فر حضور دارند.

در خط دفاعی بازیکنانی مانند متین کریم‌زاده که قرضی از استقلال جدا شد و هنوز تعیین‌تکلیف نشده درکنار رافائل سیلوا، حسین مرادمند، عارف غلامی، محمد دانشگر، ابوالفضل جلالی و سیاوش یزدانی حضور دارند که تکلیف این آخری برای ادامه همکاری با استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این بخش محمدجواد به‌آفرین نیز حضور دارد، البته صحبت‌هایی درباره جدایی قرضی این بازیکن طی روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود. گفتنی است سیلوا، غلامی و دانشگر هم با استقلال قرارداد ندارند، هرچند طبق شنیده‌ها دانشگر نزدیک به تمدید است. وریا غفوری و صالح حردانی به همراه سبحان خاقانی در سمت راست و جعفر سلمانی در سمت چپ زمین می‌توانند آبی‌ها را همراهی کنند که البته کریم‌زاده و جلالی هم توانایی همراهی تیم در این دو بخش را دارند. وریا در این جمع قرارداد ندارد و شنیده می‌شود قرار است به فولاد برود.

روزبه چشمی که قابلیت بازی در خط دفاعی را هم دارد به همراه مهدی مهدی‌پور، رضا آذری، زبیر نیک‌نفس، سعید مهری و عزیزبک امانوف بازیکنان میانی تیم محسوب می‌شوند. در این پست استقلال روی آرش رضاوند که قرضی به فولاد رفته بود هم می‌تواند حساب ویژه‌ای باز کند. در این جمع هم چشمی با استقلال قرارداد ندارد و شنیده می‌شود هنوز برای ادامه همکاری با وی، باشگاه تصمیم خاصی نگرفته است. همچنین مهدی‌پور هم درخواست جدایی خود را داده اما طبق پیگیری‌ها این بازیکن خیلی بی‌میل نیست تا درصورتی که قراردادش اصلاح شود در جمع آبی‌ها ماندگار شود.

 بین وینگر‌ها و بازیکنان جلوی زمین هم امیرحسین حسین‌زاده، کوین یامگا، امیرعلی صادقی، ارسلان مطهری، آرمان رمضانی، فردین رابط و امین قاسمی‌نژاد حضور دارند که باید به این جمع سجاد شهباززاده را هم اضافه کرد. در این جمع رمضانی قرارداد ندارد و تکلیف قرضی‌هایی که باید برگردند هم هنوز مشخص نیست، ضمن اینکه شنیده می‌شود حسین‌زاده هم درخواست جدایی داده است. همه اینها درحالی هستند که با وجود داشتن قرارداد بین یامگا با باشگاه به‌مدت یک فصل دیگر برخی زمزمه‌ها درباره این بازیکن هم شنیده می‌شود.

  نقطه‌ضعف اصلی

با وجود 2 مهره قابل‌اطمینان در خط دروازه، هیچ آدم عاقلی در این بخش برای فصل جدید برای این تیم گلر جدید تجویز نمی‌کند. حسینی و رضایی و بیشتر هم حسینی در فصل گذشته بار دروازه را به دوش کشیدند و درنهایت هم با موفقیت به کار خود پایان دادند. پس قهرمان فصل گذشته رقابت‌ها با دو گلری که هردو برای فصل بعدی قرارداد دارند در درون دروازه مشکلی نخواهد داشت.

در خط دفاعی اما این سوال ابتدا پیش می‌آید که آیا این تیم قصد دارد با سرمربی جدید پرتغالی 3 دفاعه بازی کند یا 4 دفاعه؟ با این وجود در این بخش هم دست سرمربی آبی‌ها درصورت تمدید قرارداد با تمدیدی‌ها پر است. در این بین دانشگر، غلامی و سیلوا با استقلال قراردادی ندارند اما با بازگشت مرادمند و تعیین‌تکلیف یزدانی و سیلوا، در این بخش نیز به نظر نمی‌رسد استقلال با مشکلی در فصل جدید مواجه شود. هرچند درصورت جدایی همزمان سیلوا و یزدانی باید یک بازیکن طرازاول در این پست به این تیم به‌طور حتمی اضافه شود.

در سمت چپ و راست زمین با وجود تعداد مکفی بازیکن متخصص، اما این تیم به دو وینگر نیاز دارد تا با حضور بازیکنان جدید در این بخش‌ها تقویت شود. البته این موضوع باز هم به سیستم بازی استقلال که با چند دفاع بخواهد بازی کند بستگی دارد، با این حال اگر این تیم با 4 مدافع بازی کند یک دفاع چپ هم می‌تواند به استقلال اضافه شود. در فصل گذشته استقلال در این بخش خلأهایی را احساس کرد. درنهایت در سمت راست جدایی یا ماندن غفوری در این بخش تاثیرگذار است.

در وسط زمین و در کمربند خط میانی هم با حضور بازیکنانی مانند زبیر و مهدی‌پور حداقل در فصل گذشته نقطه‌ضعف آنچنانی احساس نمی‌شود. در این بین برخی شنیده‌ها از جدایی مهدی‌پور حکایت دارد که درصورت محقق شدن این اتفاق، باید باشگاه استقلال خرید یک بازیکن شبیه به‌ خصوصیات مهدی‌پور را در سبد خرید خود قرار دهد. البته بازیکنی مانند ابراهیمی به کار نمی‌آید چون سیستم بازی او بیشتر شبیه به زبیر نیک‌نفس است اما سعید عزت‌اللهی یا علی کریمی درصورت جدایی مهدی‌پور به‌شدت به کار این تیم می‌آیند، چون خصوصیات تهاجمی این دسته از بازیکنان بیشتر از نیک‌نفس یا ابراهیمی است. بنابراین درصورت حفظ مهدی‌پور و زبیر و با وجود چشمی، در این بخش هم خلأ آنچنانی برای فصل بعدی حس نمی‌شود.

ساپینتو در تیم‌های قبلی خود نشان داده به سیستم 4141 علاقه زیادی دارد که در این صورت برای یک هافبک دفاعی تیم، با وجود موجودی‌های فعلی می‌توان روی گزینه‌های زیادی که در بالا از آنها نام بردیم، حساب باز کرد. با این حال برای دو هافبک وسطی که روی دست هافبک دفاعی تیم بازی می‌کنند می‌توان با توجه به موجودی‌های فعلی روی نفراتی مانند آمانوف هم حساب کرد، هرچند نیاز اساسی به یک هافبک با خصوصیات بازیسازی برای ضلع سوم این مثلث حس می‌شود. در این بخش آرش رضاوند هم هست که البته فصل گذشته نشان داد خیلی نمی‌توان روی او حسابی باز کرد.

در بخش جلوی زمین هم درصورتی‌که حسین‌زاده و یامگا ماندنی باشند می‌توان به‌عنوان وینگر‌های چپ و راست به آنها فکر کرد اما درصورت جدایی حسین‌زاده، محبی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این بازیکن باشد. حردانی و سلمانی نیز درصورتی‌که در خط دفاعی مورد استفاده قرار نگیرند، در این بخش‌ها به کار استقلال می‌آیند.

درکنار همه این نفرات استقلال در فصل قبلی نشان داد از یک مهاجم زهردار و چهارچوب‌شناس بی‌بهره است و اگر دفاع مناسب تیمی و گلزنی هافبک‌ها نبود، مطمئنا هیچ‌گاه قهرمانی به شاگردان مجیدی نمی‌رسید. بنابراین رفع این نقطه‌ضعف با وجود خریدی مانند شهباز‌زاده بیشتر از هر زمان دیگری احساس شده و به نظر می‌رسد خرید یک مهاجم خارجی و گلزن برای استقلالی‌ها از نان شب هم واجب‌تر باشد.

البته آبی‌ها در این بخش بازیکنانی مانند رمضانی و مطهری را هم دارند که در این صورت یعنی جذب یک خارجی گلزن، از بین رمضانی و مطهری یک نفر به‌صورت قطعی از جمع استقلالی‌ها جدا خواهد شد.

بنابراین با بررسی نقاط‌ ضعف و قوت آبی‌ها در فصل گذشته می‌توان به این نکته مهم رسید که استقلال در وهله اول فعلا به یک مهاجم و هافبک وسط نیاز دارد و در وهله بعدی خریدهای این تیم را سرنوشت بازیکنانی که از تیم جدا می‌شوند، تعیین خواهند کرد.

درنهایت شاید اگر موجودیت واقعی استقلالی‌ها را در نظر بگیریم (بدون در نظر گرفتن تمدیدی‌ها) و بنا را روی بازی با سیستم 4141 قرار دهیم، بتوان چنین ترکیبی را به‌صورت منطقی فعلا برای استقلال در نظر گرفت: حسینی – مرادمند – به‌آفرین – حردانی – سلمانی – مهدی‌پور – آمانوف - رضاوند – یامگا – حسین‌زاده – شهباز‌زاده.

البته این نفرات موجودی فعلی استقلال هستند اما این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده تعدادی از این نفرات جدا شوند یا برخی دیگر تمدید کرده یا به‌عنوان عضو جدید به استقلال بپیوندند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرسپولیس قهرمان آسیا

      کیسه سوراخه

    • بدون طرفداری

      لنگی امسال با ای خریداتون میبینم تون اگه ۴رم هم بشید خیلی شانس بیلرید

    • ناشناس

      حسرت به دل ستاره اسیا....دربی منتظرتونیم لنگی های منحوس

    • ناشناس

      هواداراستقلال خودش مربی خارجی خواسته.
      هندوانه دربسته دیگه چیه.
      واگرنه نکونام خیلی هم عالی بود.حتی ازفرهادهم بهتربود.

    • لنگ سوراخ

      خدا وکیلی مشگلتون با استقلال چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج