۱۲۳۰۶۴۴
۵۰۸
۵۰۸
پ

معمای ساکت، مردی که هیچ‌چیز را گردن نمی‌گیرد

محمدرضا ساکت جعبه سیاه فوتبال ایران است. مدیرعامل سپاهان در دهه هشتاد که همراه با دوستان اصفهانی‌اش به فدراسیون فوتبال آمد و شد دبیرکل فدراسیونی که مهدی تاج رییس آن بود.

روزنامه اعتماد: محمدرضا ساکت جعبه سیاه فوتبال ایران است. مدیرعامل سپاهان در دهه هشتاد که همراه با دوستان اصفهانی‌اش به فدراسیون فوتبال آمد و شد دبیرکل فدراسیونی که مهدی تاج رییس آن بود. مردی که در تمام این سال‌ها پاسخ منتقدان را یا با شکایت داده یا با سکوت و بی‌محلی. انگار که بگوید من هر کاری دلم می‌خواهد انجام می‌دهم و اصلا هم دلم نمی‌خواهد جواب پس بدهم. علی کریمی در مناظره با ساکت در برنامه ۹۰ در ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ خطاب به او گفت: «هرجا اشتباه می‌کنم شکایت کنید! شما که دست به شکایت‌تان هم خوب است.»

حالا بعد از ماجرای پرونده ویلموتس، به کار گرفته شدن به عنوان یک بازنشسته در سمت مدیرعامل فولاد و مشخص نبودن هزینه‌های این باشگاه در فصل نقل‌وانتقالاتی و بریز بپاش از جیب کارگران کارخانه فولاد، نوبت به حقوق ۹۲ میلیون تومانی رسیده است. 

چند روز پیش نامه حسین میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه سپاهان منتشر شد. میرزایی در این نامه حقوق‌های نجومی برخی مدیران ارشد این کارخانه از جمله محمدرضا ساکت را افشا کرده است. در این نامه که خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، آمده است: «طبق اسناد موجود حقوق معاونین و مدیران عامل شرکت‌های تابعه از سال ۱۳۹۷ (از زمان مدیرعاملی آقای حمیدرضا عظیمیان) به صورت غیرمتعارف رشد داشته است.» این نماینده مجلس در ادامه چند مورد را ذکر کرده و سپس نوشته: «آقای محمدرضا ساکت مدیرعامل بازنشسته باشگاه سپاهان ۹۲۴۰۰۰۰۰۰ ریال ماهیانه.» در انتهای نامه آمده است که «علاوه بر مبالغ فوق پرداختی‌هایی از جمله حق جلسه، پاداش با عناوین مختلف و هدایا از جمله تلفن همراه یا رایانه همراه ۵۰ میلیونی و کارت هدیه و کارت ورزش ۳۰ میلیون تومانی به این مدیران داده شده است.» 

این نامه در مهرماه ۱۴۰۰ نوشته شده و بعد از نزدیک به ۱۰ ماه رسانه‌ای شده است. در نامه دیگری که همان زمان توسط این نماینده مجلس خطاب به طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نوشته شده نسبت به به‌کارگیری بازنشستگان هشدار داده شده است. یکی از این بازنشستگان محمدرضا ساکت است که اساسا به خاطر مساله بازنشستگی مجبور شد سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال را تحویل دهد. در انتهای این نامه آمده است: «طبق قانون پرداخت هرگونه وجهی (به مدیران بازنشسته) از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی توسط مدیران شرکت فولاد مبارکه است.»

محمدرضا ساکت مثل همیشه با ژست «اصلا دوست ندارم جواب بدهم» با این مساله برخورد کرد و حتی یک کلمه در این رابطه توضیح نداد. درست همان‌طورکه وقتی به سمت مدیرعاملی باشگاه سپاهان منصوب شد در مقابل انتقادات مبنی بر بازنشسته بودن سکوت کرد. رسانه‌های وابسته به او نیز با تکرار این جمله که «کارخانه فولاد مبارکه نیمه‌خصوصی است» این مساله را «ماست‌مالی» کردند. این در حالی است که در نامه‌ اول حسین میرزایی به صراحت ذکر شده دولت ۴۷ درصد از سهام کارخانه فولاد (۱۷ درصد دولت و ۳۰ درصد سهام عدالت) را در اختیار دارد و همچنین سه کرسی نیز در هیات‌مدیره به نام دولت است و در نامه دوم تاکید می‌کند مراتب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شرکت‌های خصوصی با «هر میزان» سهم دولت نیز می‌شود. 

واکنش مدیرعامل بازنشسته باشگاه سپاهان در مقابل مساله بازنشستگی و سوال خبرنگاران در این رابطه تنها یک جمله بود: «اینها سوالات حاشیه‌ای است! در مورد ورزش از من بپرسید.»

روابط عمومی باشگاه سپاهان چند روز بعد از انتشار نامه نماینده مجلس، به جای محمدرضا ساکت نسبت به این مساله واکنش نشان داد و منتقدین را به ماهی گرفتن از آب گل‌آلود متهم کرد. محمدصادق میرصالحیان، مدیر روابط عمومی باشگاه سپاهان اظهار کرد: «دفعه‌ اول مهرماه سال گذشته این خبر منتشر شد و همان موقع هم به آن جواب داده شد. این مساله به مجمع فولاد مبارکه ربط پیدا می‌کند و کاری به باشگاه سپاهان ندارد. اکنون مجددا این موضوع رسانه‌ای شده است.» او ادامه داد: «این اعداد درست نیست و مشخص است بحث شخصی وجود داشته است. آقای ساکت یک مدیر نخبه ورزشی است. سیستم مالی و نظارتی کارخانه فولاد مبارکه سپاهان شفاف است و اصلا چنین صحبت‌هایی صحت ندارد و شیطنتی است که مطرح شده است. گروهی وجود دارند که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و نامه‌ای که منتشر شده است، پایه و اساس درستی ندارد. این عدد صحت ندارد و بسیار پایین‌تر از اینهاست.»

اینکه مدیر روابط عمومی یک باشگاه فوتبال به خودش جرات می‌دهد نامه نماینده مجلس و مسوول مستقیم تحقیق و تفحص از کارخانه فولاد را بی‌پایه و اساس بداند به کنار، با این حال همین پاسخ کوتاه از سر رفع تکلیف هم نکاتی در مورد نحوه فعالیت مدیرعامل باشگاه نشان داده است. اول اینکه هیچ‌کس به یاد ندارد در مهر ماه سال گذشته بحث حقوق ۹۲ میلیونی ساکت مطرح شده باشد و از آن مهم‌تر کسی به خاطر نمی‌آورد ساکت در مورد آن پاسخ داده باشد. در مجموع هیچ‌کس هیچ پاسخ روشنی در مورد هیچ شبهه‌ا‌ی از ساکت به یاد نمی‌‌آورد. ضمن اینکه در این توضیح مشخص شده ساکت درنهایت از کارخانه فولاد حقوق می‌گیرد در حالی که در نامه میرزایی نماینده مجلس پرداخت حتی یک ریال توسط مجموعه‌ای که سهم دولتی دارد به مدیر بازنشسته از هر طریقی تصرف اموال دولتی محسوب می‌شود و غیرقانونی است.

سکوت ساکت در مورد حقوق نجومی و فعالیت غیرقانونی در باشگاه سپاهان ادامه سکوت او در مورد پرونده ویلموتس است. ساکت هر بار که با سوال در مورد تاثیرگذاری در امضای قرارداد ننگین با سرمربی بلژیکی مواجه شده، گفته است: «آن موقع من کارمند اداری نبودم و در قرارداد حضور نداشتم. در جریان جزییاتش نیستم و عزیزانی که بودند این موضوع را دنبال می‌کنند.»

این در حالی است که در همین روزنامه اعتماد در گزارش‌های متعدد در مقاطع مختلف نشان دادیم که دبیرکل فدراسیون که از لحظه ورود ویلموتس به ایران مثل بادیگارد کنار او راه می‌رفت، دوربین‌ها و میکروفن‌های خبرنگاران را کنار می‌زد و با مرد بلژیکی عکس یادگاری می‌گرفت، نمی‌توانسته در جریان این قرارداد نباشد. مردی که زمانی به ابوالمشاغل فوتبال ایران معروف شده بود و از دبیرکلی تا فوتسال و مدیریت تیم‌های ملی را همزمان هندل می‌کرد. او امسال هم برای رسیدن دوباره به هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال خیز برداشته و قرار است در انتخابات هشتم شهریور شرکت کند. 

سپاهان در دو فصل مدیریت ساکت بعد از بازگشت مجدد او و با وجود اینکه روی کاغذ گران‌ترین تیم لیگ برتر را بست، نتوانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند و حالا در این فصل با جمع کردن گران‌ترین کادر مربی‌گری تاریخ لیگ برتر با حضور دستیار ژوزه مورینیو در رئال مادرید و اینتر و چلسی به اضافه جذب ستاره‌های ریز و درشت می‌خواهد به ناکامی زردپوشان پایان دهد. 

هزینه‌های سنگین باشگاه سپاهان در پنجره تابستانی نقل‌وانتقالات در شرایطی است که این باشگاه صرفا بر بودجه‌هایی که از کارخانه فولاد می‌گیرد استوار است و در زمینه درآمدزایی هیچ فعالیتی نداشته است. سپاهان در فصل گذشته نه در لیگ قهرمانان آسیا موفقیتی کسب کرده تا از قبل آن درآمد داشته باشد، نه قهرمان لیگ برتر شده و نه درآمدهای جانبی‌اش نظیر اسپانسرینگ لباس و تبلیغات محیطی به اندازه پرسپولیس و استقلال است اما در عمل چندین برابر این دو تیم هزینه می‌کند. در عرف مارکت لیگ ایران چنین جا افتاده که اگر باشگاه صنعتی روی یک بازیکن دست بگذارد کار تمام است چرا که می‌تواند چندین برابر دیگر باشگاه‌ها پول بدهد. سپاهان یکی از همین باشگاه‌های صنعتی است. اما با وجود این انتقادات نسبت به خرج‌ومخارج باشگاه بدون آورده مالی، محمدرضا ساکت و کارخانه فولاد مبارکه هیچ توضیحی در این زمینه ارایه نکرده‌ و نمی‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج