۱۲۳۱۰۴۵
۱۶۱
۱۶۱
پ

عطایی: سرقفلی تیم ملی به نام بازیکنی نیست

بهروز عطایی از دلایل موفقیتش با تیم‌ملی والیبال و البته از حاشیه‌ها و اختلافات می‌گوید. او برای حل مشکل تیم در دفاع، برنامه‌های خاصی دارد

روزنامه همشهری: تیم بهروز عطایی در لیگ‌ ملت‌های والیبال موفق بود اما کار سخت‌تر در پیش است. ماه آینده مسابقات قهرمانی جهان برگزار می‌شود و تیم عطایی از لیگ نیامده باید تمرینات را برای مسابقات قهرمانی جهان آغاز کند. عطایی چند تغییر در تیمش داده؛ چند بازیکن را کنار گذاشته و بازیکنان جدید دعوت کرده است. او می‌گوید سرقفلی تیم ملی متعلق به هیچ بازیکنی نیست. با عطایی درباره لیگ ملت‌ها، مسابقات قهرمانی جهان و البته حاشیه‌های تیم صحبت کردیم، حاشیه‌هایی که بیشتر متوجه خود اوست.

نتایجی که تیم ملی در لیگ‌ ملت‌ها گرفت با تأیید عمومی همراه شد، خود شما هم از تیم و علمکردش رضایت دارید؟ 

تیم جوان و کم‌تجربه بود ولی با تیمی که سال‌های گذشته بازی کرده بود، مقایسه می‌شد. به‌خاطر همین خیلی‌ها تیم را از پیش بازنده می‌دانستند. با این حال تیم عملکرد قابل‌قبولی داشت و بازی‌های خوبی انجام داد. نوساناتی هم که داشت، طبیعی بود. تعدادی از این بازیکنان تجربه فضای مسابقات را نداشتند، اما بعد از اینکه خودشان را با فضا تطبیق دادند، وضعیت تیم بهتر شد.

تیم قبل از رفتن به لیگ ملت‌ها، با صربستان بازی تدارکاتی داشت اما نتایج لیگ نشان می‌دهد به بازی‌های دوستانه بیشتری نیاز بوده است.

قطعا اگر تیم بازی‌های بیشتری داشت، وضعیت متفاوت‌تر می‌شد و بازیکنان بهتر می‌توانستند بازی کنند.

تیم با مسئله‌ خاصی هم مواجه  بود؟

مسئله خاصی نبود. فقط چون تورنمنت طولانی بود، بازیکنان دچار افسردگی ذهنی شدند. آنها مشکل بدنی نداشتند اما تعدد سفرها از نظر ذهنی فشار زیادی به آنها وارد کرد. چون تجربه بازیکنان هم کم بود، مسابقات برایشان فرسایشی شد. سعی کردیم کارهایی را که بلدیم انجام بدهیم تا‌ آنها به‌خودباوری برسند.

چه کارهایی؟

نمی‌شود که اینها را گفت. با تمرینات و صحبت‌هایی که انجام دادیم، سعی کردیم این باور را در آنها ایجاد کنیم که می‌توانند خوب بازی کنند. در گذشته هم مربیان دیگر این کار را انجام می‌دادند. بحث روانشناسی است. هر مربی با ویژگی‌هایی که خودش دارد، می‌تواند روی ذهن و روان بازیکنان کار کند. من کادر فنی خوبی هم داشتم که کمک کرد تا بچه‌ها از شرایطی که داشتند و فشار مضاعفی که تحمل می‌کردند، خارج شوند و راحت‌تر به مسیرشان ادامه بدهند.

یکی از اتفاقات مهم در تیم شما، تبدیل نقطه‌ضعف‌‌های همیشگی به نقطه قوت بود. چطور شد که سرویس و دریافت تیم خیلی بهتر شد؟

در تمرینات وقت زیادی را روی سرویس و دریافت گذاشتیم. بچه‌ها توانش را داشتند و ما هم با تمرینات بیشتر مهارت آنها را تقویت کردیم. به‌خاطر همین از هفته دوم به بعد کیفیت خوبی از بازی‌ها را به نمایش گذاشتند و سرویس‌های خوبی زدند.

برسیم به مسابقات قهرمانی جهان. شما بازیکنان را به اردو دعوت کرده‌اید و تیم تغییراتی داشته است. یکی از موارد، دعوت صابر کاظمی به اردو است. صابر هفته اول لیگ، خوب بازی نکرد و  به‌نظر می‌رسید او انگیزه زیادی برای بازی ندارد. چه اتفاقاتی افتاد که دوباره  اعتماد شما را جلب کرد؟

اتفاق خاصی نیفتاد. او از بازیکنان خیلی خوب ماست اما به قول شما در هفته اول لیگ خیلی انگیزه نداشت و نتوانست در چارچوب کاری ما خوب کار کند. ما در لیگ فقط می‌توانیم آمادگی بازیکنان را حفظ کنیم نه اینکه آنها را آماده کنیم. صابر اصلا آماده نبود اما گزارش‌هایی که از تمرینات او به من رسیده، تأیید می‌‌کنند که وضعیت او بهتر شده است. در شروع اردو وضعیت او را می‌بینیم.

با اضافه شدن صابر، بردیا سعادت از تیم خط خورد.

مهم نیست که کی هست و کی نیست. مهم این است که بهترین‌ها به تیم دعوت شده‌اند. در پست آنها ما بازیکنان خوب زیاد داریم. پوریا ولی الان خیلی آماده است. ما پشتوانه‌های زیادی داریم، سرقفلی تیم ملی به نام هیچ بازیکنی نیست، هر کس بتواند به تیم کمک کند، دعوت می‌شود.

تیم در دفاع مشکل دارد. چه کار می‌کنید؟

کار خاصی نمی‌کنیم. امیرحسین توخته و مهدی جلوه که در لیگ ملت‌ها بازی کردند، 21سال سن دارند و به نسبت تجربه‌ای که داشتند، عملکردشان فوق‌العاده بود.  فعلا برای ترمیم، محمد موسوی و علی‌اصغر مجرد به تیم اضافه شده‌اند. باید عملکرد توخته و جلوه را هم ارتقا بدهیم تا بتوانیم ضعف را به حداقل برسانیم.

می‌گویند لیگ ملت‌ها تورنمنت تمرینی برای مسابقات قهرمانی جهان است. تیم ملی در لیگ ملت‌ها نمره‌ قبولی گرفت، با همان کیفیت می‌تواند در مسابقات قهرمانی جهان بازی کند؟

قطعا کیفیت مسابقات قهرمانی جهان خیلی بالاست و کار سخت‌تر است. تیم‌ها با همه قدرت و سازوکارشان وارد مسابقات می‌شوند. قطعا ما هم همین کار را می‌کنیم. خیلی خوب تمرین می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آمادگی ذهنی و جسمی خوبی داشته‌ باشیم و از فضایی که در لیگ ملت‌‌ها داشتیم، خارج نشویم. می‌خواهیم در این تورنمنت نمایش خوبی داشته باشیم و خوب والیبال بازی کنیم. هدف اصلی ما این است که برای بازی‌های المپیک پاریس آماده شویم.

باید بهترین تیم را برای باشگاهم ببندم

  درباره حاشیه‌های تیم هم صحبت کنیم. قبل از شروع لیگ ملت‌ها توتولو دستیار ایتالیایی، از تیم ملی جدا شد و گفتید او با شما هماهنگ نبوده است. در آخر تورنمنت هم امیرخوش‌خبر، سرپرست تیم استعفا داد. گفته می‌شد مشکل شما با خوش‌خبر به حدی جدی بوده که داورزنی، رئیس فدراسیون برای حل مشکل خودش را به تیم رسانده است.

ما هیچ مشکلی نداشتیم و کوچک‌ترین بحثی نکردیم. در این مدت در کمال احترام با هم کار کردیم.  فقط مدل مدیریت ایشان با مدل من فرق می‌کرد و این موضوع باعث دوگانگی در رفتار تیمی می‌شد. من نمی‌گویم کار ایشان غلط است. او به درستی کارش را انجام می‌داد اما با روش من متفاوت بود و باعث شکاف می‌شد. . بازیکنان مدام با تیم قبلی مقایسه می‌شدند و این مقایسه غلط بود و به تیم ضربه می‌زد. ما از آقای داورزنی خواستیم کنار تیم باشد و این موضوع را به آنها تأکید کند که نگران این مقایسه‌ها نباشند.

 یک مسئله دیگر هم هست. حدود یک دهه تیم ملی مربی ایرانی نداشت و حالا که شما سرمربی هستید، تیم باشگاهی هم دارید. حضور همزمان مربی تیم ملی در تیم باشگاهی، همیشه این شائبه را ایجاد کرده که سرمربی تیم ملی راحت‌تر می‌تواند بازیکنان ملی‌پوش را جذب تیمش کند.

هر چه سرمربی تیم ملی از دسترس خارج‌تر باشد، کار راحت‌تری دارد. مشکل این است که من در دسترسم. شما الان راحت می‌توانید من را پیدا کنید و سؤال کنید. اما می‌توانستید آلکنو را هم پیدا کنید؟ من سال1390مربی تیم ملی نبودم اما 6بازیکن ملی‌پوش در تیم کاله برای من بازی می‌کردند. سال بعد همینطور بود. این حرف‌ها همیشه هست ولی مطرح کردنش قشنگ نیست. به‌عنوان رسانه نباید این سؤال را می‌پرسیدید.

  به هر حال این مسئله مطرح است و شفاف‌سازی کنید بهتر است.

هر باشگاه به اندازه پولی که دارد بازیکن می‌گیرد. من هم به‌عنوان مربی باشگاهی وظیفه دارم به نسبت بودجه باشگاه استفاده بهینه کنم و بهترین تیم را ببندم. شهداب پرمهره‌تر از تیم هراز است، مربی شهداب که در تیم ملی نیست. این حرف‌ها فقط به ذهن‌های ناراحت می‌رسد و گفتنش برای ورزش خوشایند نیست.

  بهتر نیست فدراسیون با مربیان ایرانی هم قرارداد ببندد تا این مسائل پیش نیاید؟

این موضوع به من ربطی ندارد. فدراسیون خودش باید تصمیم بگیرد. من با فدراسیون قرارداد مالی ندارم و فقط مبلغی را به‌عنوان ایاب‌وذهاب می‌گیرم.

وضعیت  جواد

وضعیت جواد کریمی، پاسور تیم نامشخص است. خودش می‌‌گوید مشکلی ندارد اما بقیه می‌گویند به مسابقات قهرمانی جهان نمی‌رسد. عطایی توضیح می دهد:« ما به گزارش پزشک تیم استناد می‌کنیم. او این شانس را دارد که به مسابقات برسد. اگر برسد، استفاده می‌کنیم ولی نمی‌توانیم بگوییم حتما می‌رسد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج