۱۲۳۲۴۲۴
۷۸
۷۸
پ

نامجومطلق: استقلال باید شروع خوبی داشته باشد

استقلالی‌ها به‌عنوان مدافع قهرمانی در حالی کار را زیرنظر سرمربی جدید آغاز کرده‌اند که به‌گفته بسیاری از کارشناسان و استخوان خردکرده‌های فوتبالی دفاع از عنوان قهرمانی بسیار سخت‌تر از کسب این عنوان است.

فرهیختگان: استقلالی‌ها به‌عنوان مدافع قهرمانی در حالی کار را زیرنظر سرمربی جدید آغاز کرده‌اند که به‌گفته بسیاری از کارشناسان و استخوان خردکرده‌های فوتبالی دفاع از عنوان قهرمانی بسیار سخت‌تر از کسب این عنوان است و حالا هم به‌قول بازیکن و سرمربی سابق آبی‌ها ساپینتو تیم قهرمان را در اختیار گرفته است و این موضوع مسئولیت او را به‌مراتب سنگین‌تر می‌کند، چون باید از اعتباری که در فصل گذشته برای استقلال به‌دست آمد، دفاع کند. این درحالی است که هنوز برخی خلأهای فنی در ترکیب استقلال دیده می‌شوند که البته اهالی فن بهتر می‌توانند در این خصوص به اظهارنظر بپردازند. بر همین اساس این فرصت دست داده تا دقایقی با مجید نامجومطلق درباره فراز و نشیب‌های احتمالی آبی‌پوشان پایتخت در فصل جدید به صحبت بپردازیم و او نیز پاسخگوی سوالات بود.

در آستانه فصل جدید رقابت‌های لیگ‌برتر اگر موافق باشید درباره بیم و امیدهای استقلال صحبت را آغاز کنیم. نکات امیدوار‌کننده در این مدت که ساپینتو به استقلال اضافه شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در هر صورت ساپینتو تیم قهرمان را دراختیار گرفته است و این موضوع یک مقدار مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کند؛ چراکه باید تحت هر شرایطی از اعتبار و این عنوانی که در فصل گذشته به دست آمد، دفاع کند و این مساله به نظر من مقداری فشار را روی وی زیاد می‌کند اما در هر صورت از آنجایی‌که این مربی خارجی به‌شمار می‌رود و در تیم‌ها و لیگ‌های مطرح فوتبال دنیا به مربیگری پرداخته است می‌توان به وی امیدوار بود، هرچند او در تیم آخرش در لیگ پرتغال توفیقی به دست نیاورده است اما چنین فردی با توجه به رزومه و کارنامه‌ای که دارد قطعا این توانمندی را داشته که به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده است. با همه این تفاسیر قضاوت درباره عملکرد ساپینتو و استقلال فصل جدید خیلی زود است و باید منتظر آغاز بازی‌ها بمانیم و بعد درباره کارفنی این چهره صحبت کنیم اما من اعتقاد دارم با توجه به این شرایط، ایشان در هر صورت سرمربیگری در تیم بزرگ استقلال را پذیرفته و باید کار خود را به نحو احسن انجام بدهد. تیم در این مدت اردوی خوبی را در ترکیه برگزار کرده و بازی‌های خوبی را هم پشت‌درهای بسته برگزار کرده که البته اخبار و جزئیاتی از آن منتشر نشده است اما در هر صورت می‌توان امیدوار بود استقلال با یک آمادگی خوب وارد مسابقات شود. درنهایت امیدوارم با توجه به این شرایط ساپینتو امسال سال موفقی را به همراه استقلال داشته باشد.

فارغ از مسائل فنی که تا آغاز لیگ و مسابقات نمی‌توان درباره آنها با قطعیت اظهارنظر کرد اما از عکس‌هایی که از تمرینات منتشر می‌شود به نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی ارتباط خوبی با بازیکنان گرفته و پابه‌پای آنها در تمرین حضور دارد. این موضوع چقدر می‌تواند در روند یک تیم درطول فصل تاثیرگذار باشد؟

به نظر من هم مباحث روحی و روانی، هماهنگی، نزدیکی کادرفنی با بازیکنان و مسائلی از این دست می‌تواند یک پوئن مثبت برای تیم باشد. یکی از دلایلی که فرهاد سال گذشته با استقلال موفق بود به همین موضوع برمی‌گشت که ارتباط خیلی خوب و نزدیکی با بازیکنان داشت که البته این موضوع به‌خاطر شرایط سنی او بود که درنهایت باعث شد بازیکنان با تمام وجود خود برای مربی تلاش کنند و حالا هم این اتفاق در عکس‌های تمرینات استقلال به چشم می‌خورد که از یک ارتباط خوب بین بازیکنان و ساپینتو خبر می‌دهد و امیدوار هستم درکنار مباحث جدی‌ای که در خلال مسابقات و تمرینات پیش می‌آید؛ این نزدیکی و صمیمیت هم بتواند یک همدلی را بین بازیکنان به وجود آورده و درنهایت یک شرایط خوب در تیم حکفرما باشد.

نکته قابل‌توجه آنجایی است که خود ساپینتو زمان بازیگری بازیکن خشنی بوده و در زمان مربیگری هم از وی فیلم‌های عجیب و غریبی در سال‌های گذشته منتشر شده است.

ان‌شاءالله که شاهد یک رابطه خوب تا پایان فصل بین کادرفنی، ساپینتو و بازیکنان باشیم که این اتحاد و همدلی خیلی می‌تواند به موفقیت تیم و قهرمانی دوباره استقلال کمک کند. هم‌ا‌کنون یکی از دلایلی که در دنیا سن مربیگری پایین آمده تا جایی‌که امروز حتی در تیم‌های بزرگ هم شاهد همین مورد هستیم که روزبه‌روز سن مربیگری دارد پایین می‌آید به این دلیل است که ارتباط خوبی بین مربی و بازیکن باید برقرار شود. این امر خیلی می‌تواند به موفقیت یک تیم کمک کند، البته این موضوع بدان معنا نیست که از اصول حرفه‌ای و جدیت خبری نباشد؛ چراکه برخی موارد در کار مربیگری لازمه کار است اما اگر این ارتباط بین ارکان تیم برقرار شود این امر خیلی می‌تواند موثر و راهگشا باشد.

تمرینات پرفشار در پیش‌فصل که حتی صدای برخی بازیکنان را هم درآورده بود چطور ارزیابی می‌کنید؟

بحث این است که هر مربی‌ای برای آماده‌سازی تیم تحت‌هدایتش یک روش مخصوص خودش را دارد و موضوع بعدی اینکه سطح بازیکنان ایرانی از لحاظ فیزیکی و آمادگی جسمانی با بازیکنان اروپایی متفاوت است. هر مربی هم روش خاص خودش را دارد تا تیمش را به سطح بالایی از لحاظ آمادگی جسمانی رسانده اما درکنار همه آنها این علم و دانش مربیگری و بدنسازی است که شرایط را تعیین می‌کند. این درحالی است که این علم همه جای دنیا یک جور است، فقط شاید شکل آن متفاوت باشد. قطعا مربیانی که از اروپا آمده‌اند در کادر خود نفراتی را دارند که با علم روز دنیا تیم‌های خود را آماده کنند و فقط ممکن است شکل کار فرق کند اما در هر فصل شما باید براساس یک متدی جلو بروید و براساس آن بدنسازی خود را سپری کنید، چون این موضوع خیلی مهم است که شما فصل را با آمادگی کامل شروع کنید.

البته معمولا بعد از تمرینات پرفشار، بدن با افت دو، سه هفته‌ای مواجه می‌شود و شاید این موضوع کار استقلال در آغاز فصل را مختل کند.

در این خصوص مهم این است که با یک برنامه‌ریزی درست و دقیق، فاصله این افت را نسبت به زمان آغاز مسابقات کم کنید. یعنی شروع فصل را به‌گونه‌ای سپری کنید که کاملا از افت و شرایط بدنسازی خارج شدید و به همین دلیل است که عرض می‌کنم باید با متد و علم بدنسازی روز دنیا کار را پیش گرفت و همین علم است که به شما اجازه کار را می‌دهد. بنابراین خیلی مهم است که شما در شروع فصل کار را قوی استارت بزنید، به‌خصوص برای تیم قهرمان و تیمی که عنوان قهرمانی فصل قبل را به دست آورده خیلی مهم است که شروع فصل خیلی خوبی داشته باشد. به هزار و یک دلیل اگر این اتفاق بیفتد، شما هم از نظر بدنی در فرم خوبی قرار می‌گیرید و هم از نظر روحی و روانی در حالت ایده‌آلی قرار گرفته و درنهایت اینکه امتیازات ابتدای فصل می‌تواند به رتبه تیم در جدول کمک کند که از همان ابتدا استقلال بین مدعیان قرار بگیرد.

استقلال در فصل گذشته در حالی به قهرمانی رسید که بازی‌های تماشاگرپسندی را ارائه نمی‌کرد و از سوی دیگر هم وقتی کارنامه ساپینتو را بررسی می‌کنیم در تیم‌هایی که او مربیگری کرده شاهد آماری هجومی با مقدار مالکیت بالا از سوی تیم‌هایش هستیم. این موضوع چقدر می‌تواند برای هواداران استقلال در فصل جدید امیدوارکننده باشد که دوباره شاهد بازی‌های چشمنواز از سوی تیم محبوب خود باشند؟

پارسال یک تفکر بر تیم حاکم بود و امسال یک تفکر دیگری. هر مربی برای خودش تفکر مختص خودش را دارد، یعنی شما تفکر گواردیولا را هیچ‌وقت نمی‌توانید با تفکرات کلوپ مقایسه کنید. هرکدام از آنها شیوه و روش بازی خاص خودشان را دارند و کلا هیچ مربی را نمی‌توانید با مربی دیگری مقایسه کنید، چون هر مربی فلسفه مربیگری و بازی خودش را دارد. در هر صورت سال قبل تفکر مجیدی و دستیارانش منجر به قهرمانی استقلال شد، شاید فوتبالی که تیم ارائه کرد به دل ننشست و بازی‌های زیبایی را شاهد نبودیم ولی درنهایت این استقلال بود که عنوان قهرمانی را به دست آورد. این درحالی است که مثلا در زمان استراماچونی تیم خیلی زیبا بازی می‌کرد اما در همان زمان ما چند شکست را از استقلال شاهد بودیم. با این حال سال‌گذشته بدون شکست قهرمان شدیم و این یعنی این نوع تفکر فارغ از شکل بازی استقلال جواب داده و به نتیجه رسیده است. در هر صورت تیمی که کم گل بخورد و اصلا نبازد شانس قهرمانی خود را افزایش می‌دهد. الان هم مهم قهرمانی استقلال است و همین تفکر در سر ساپینتو هم وجود دارد اما ممکن است شکل دیگر و روش دیگری داشته باشد. این تفاوت‌ها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد در غیر این صورت مهم موفقیت تیم است که سال گذشته این موفقیت با قهرمانی به‌دست آمد و باید امسال هم از این موفقیت دفاع کنیم. شما قطعا می‌دانید که قهرمان شدن کار مشکلی به‌شمار می‌رود اما دفاع از این عنوان کار بسیار سخت‌تری است و باید صبر کنیم تا بعد از آغاز رقابت‌ها در این خصوص با قطعیت بیشتری صحبت کنیم.

درباره نحوه بسته شدن استقلال چه صحبتی دارید؟ با وجود آنکه ظاهرا محبی در یک قدمی استقلال است اما هنوز هم برخی معتقدند تیم به پلی‌میکر و دفاع راست نیاز دارد. از سوی دیگر حضور ۵ مهاجم همزمان در استقلال انتقادهایی را به‌همراه داشته است.

من هم اعتقاد دارم که هنوز ما در دو، سه پست نیاز به بازیکن داریم و خیلی امیدوارم تا قبل از پایان نقل‌وانتقالات این اتفاق بیفتد، به این دلیل که یک تیم اگر می‌خواهد درطول فصل روند پرقدرتی داشته باشد، نیاز دارد یک تیم کامل داشته باشد، یعنی آن توازن لازم در تیم برقرار باشد و در هر پست در هر زمانی باید این آمادگی را داشته باشد تا به هر دلیلی از بازیکنان جایگزین استفاده کند. بنابراین اگر توازن لازم برقرار شود می‌تواند به روند موفقیت تیم خیلی کمک کند. با این حال با توجه به اینکه تمرینات استقلال در فضای بسته خبری برگزار می‌شود و اطلاعاتی از شرایط داخل تیم نداریم، نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما وقتی روی کاغذ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هنوز استقلال در چند پست نیاز به بازیکن دارد. الان وینگر و پلی‌میکر می‌خواهیم هرچند شاید بازیکنانی که جذب‌ شده‌اند جوابگوی خلأ پست‌هایی باشند که مشهودند اما چون اطلاعاتی نداریم نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم. در هر صورت امیدوارم ساپینتو برای این موضوع تدبیری کند و تفکری بیندیشد، هرچند او چون مربی باتجربه‌ای محسوب می‌شود قطعا به این موضوع هم فکر می‌کند و اجازه نمی‌دهد در این خصوص استقلال با مشکلی مواجه شود.

درباره اظهارات اخیر مهدی امیرآبادی نسبت به خسرو حیدری که او با چه رزومه‌ای دستیار ساپینتو شده است، صحبتی دارید؟

نمی‌خواهم به این مسائل خیلی ورود کنم و هرکسی خودش باید پاسخگوی اظهارات شخصی‌اش باشد اما هر دو این عزیزان برای استقلال زحمت‌ کشیده‌اند و من قصد ندارم به این موضوع ورود کنم. با این تفاسیر خسرو حیدری هم در زمان بازیگری از بازیکنان باتجربه این تیم به‌شمار می‌رفت و باشگاه استقلال هم تشخیص داده که او درکنار ساپینتو باشد و من هم برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج