۱۲۳۹۳۹۸
۵۶۹
۵۶۹
پ

بازگشت مهدی تاج به صحنه جرم

شاید تعداد منتقدان تاج نسبت به گذشته بیشتر شده باشند اما او موافقانی هم دارد که معتقدند تاج فوتبال ایران را به روزهای خوب گذشته برمی‌گرداند

روزنامه همشهری: بعد از چند سال غیبت، مهدی تاج دوباره به فوتبال ایران برگشته و مهم‌ترین پست مدیریتی را نیز در این فوتبال بر عهده گرفته است. در دوران غیبت این مدیر، عزیزی خادم برای مدتی کوتاه یک تجربه ناموفق را در فدراسیون پشت سر گذاشت و بعد از او نیز میرشاد ماجدی برای مدتی سرپرست این نهاد بود. حالا اما تاج دوباره برگشته و با حضوری قدرتمندانه در انتخابات و اختلاف فاحش با رقبا در رأی‌گیری، سکان مدیریت فوتبال ایران را در دست گرفته است.

ماجرای حضور تاج در فوتبال، از عضویت در هیأت مدیره چند باشگاه شروع شد. او زمانی عضو هیأت‌مدیره‌های ذوب‌آهن، پرسپولیس و سپاهان بود و همچنین زمانی به‌عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان نیز فعالیت کرد. تاج همچنین سابقه یک دهه فعالیت رسانه‌ای در فوتبال را نیز در کارنامه دارد. حضور جدی و پررنگ او در سطح مدیریت کلان فوتبال ایران اما از زمان ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال شروع شد. او به‌عنوان نایب‌رئیس در فدراسیون فوتبال حضور پیدا کرد و نامش در همان مقطع بر سر زبان‌ها افتاد. دامنه مسئولیت‌ها و اختیارات تاج در فوتبال ایران هر روز گسترده‌تر می‌شد. ریاست کمیته تیم‌های ملی، ریاست کمیته داوران و همچنین ریاست سازمان لیگ، بخشی از مسئولیت‌های چهره‌ای بودند که حالا دیگر به شناخت کافی از مدیریت فدراسیون رسیده بود.

قدم مهم بعدی برای تاج، با تغییر جایگاهش با علی کفاشیان شکل گرفت. آنها در یک حرکت پوتین-مدودوف‌وار، جایگاه‌شان را عوض کردند. مهدی تاج حالا رئیس فدراسیون فوتبال شد و علی کفاشیان به‌عنوان نایب‌رئیس در کنار او حضور پیدا کرد. دوران حضور تاج در فدراسیون اما طولانی‌تر از دوران علی کفاشیان شد. حتی بعد از جدایی کفاشیان از فدراسیون، تاج به کارش ادامه داد و این کرسی را برای خودش حفظ کرد. او در کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز یک پست مدیریتی را تحویل گرفت و رئیس کمیته فوتسال ای.اف.سی شد.

بازگشت مهدی تاج به صحنه جرم

مهدی تاج در دوران ریاستش در فدراسیون فوتبال، فقط یک سرمربی را برای تیم ملی انتخاب کرد. کارلوس کی‌روش پیش از او و در دوران ریاست کفاشیان برای تیم ملی انتخاب شده بود و تنها انتخاب تاج برای تیم ملی، مارک ویلموتس بود. فدراسیون البته آن روزها مذاکره‌هایی با هروه رنار نیز انجام داد اما با این مربی به توافق نهایی نرسید و در نهایت مربی بلژیکی سرمربیگری ایران را بر عهده گرفت. آنچه در تعامل بین فوتبال ایران و ویلموتس اتفاق افتاد، کارنامه کاری تاج را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد. قبل از ماجرای ویلموتس، او مدیر موجهی به شمار می‌رفت که توانسته تیم ملی را در مسیر رسیدن به نتایج خوبی قرار بدهد و ایران را به جام جهانی ببرد. پس از آن اما انتقادها از تاج بالا گرفتند.

نوع قراردادی که با ویلموتس بسته شده بود، غیبت کارشناس‌های حقوقی در زمان امضای قرارداد، نتایج بد تیم ملی و قرار‌گرفتن در یک‌قدمی حذف از دور اول مقدماتی جام جهانی و ماجرای جریمه سنگین فوتبال ایران در این پرونده، جو خاصی علیه این مدیر به‌وجود آوردند. او سرانجام به‌دلیل آنچه مشکل قلبی عنوان می‌شد، از هدایت فدراسیون کنار رفت و در انتخابات بعدی نیز حضور نداشت. هنوز 2سال از نخستین دوره فدراسیون بدون او باقی مانده بود که تاج دوباره به صحنه رقابت برگشت و این‌بار توانست ریاست فدراسیون فوتبال را از آن خودش کند. او حالا دوران تازه‌ای را در مدیریت فوتبال ایران شروع خواهد کرد. شاید تعداد منتقدان تاج نسبت به گذشته بیشتر شده باشند، اما او موافقانی هم دارد که معتقدند تاج، فوتبال ایران را به روزهای خوب گذشته برمی‌‌گرداند. او این‌بار به‌مراتب بیشتر از گذشته زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و با هر تصمیمی که بگیرد، در فوتبال ایران خبرساز خواهد بود.

رابطه مهدی تاج و کارلوس کی‌روش رابطه‌ای به‌شدت سینوسی بود. این رابطه چندبار تا مرز فروپاشی کامل هم پیش رفت. کی‌روش در چند مقطع مصاحبه‌هایی علیه تاج انجام داد اما آنها در نهایت برای مدتی طولانی با هم کار کردند و در 2دوره جام جهانی حاضر بودند. شاید سومین حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی در جام‌های جهانی، خیلی زود در قطر رقم بخورد. نخستین و مهم‌ترین تصمیم تاج در دوران تازه ریاست در فدراسیون فوتبال، تصمیمی برای آینده نیمکت تیم ملی خواهد بود. نیمکت اسکوچیچ پایه‌‌های بسیار لرزانی دارد و هر لحظه ممکن است فرصت هدایت تیم ملی از این مربی گرفته شود.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال نیز بارها در مصاحبه‌های مختلف از کی‌روش به‌عنوان یک گزینه بالقوه نام برده است. تنها کسی که مهدی تاج تا امروز به‌عنوان سرمربی تیم ملی با او قرارداد امضا کرده، یک انتخاب اشتباه و فاجعه‌بار بوده اما حالا تاج به‌دنبال جبران این اشتباه است. او به‌خوبی می‌داند که اگر یک تغییر روی نیمکت تیم ملی ایجاد کند، با هر نتیجه‌ای در جام جهانی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و اگر هم در این مورد انفعال به خرج بدهد، با نقد جدی بازیکنانی روبه‌رو می‌شود که در اردوی تیم ملی به حمایت مستقیم از این مدیر پرداخته‌اند. این یک موقعیت مهم و استراتژیک است که تأثیر آشکاری در ادامه دوران مدیریتی تاج در فوتبال ایران دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج