۱۲۴۰۴۸۳
۵۵۵
۵۵۵
پ

بغض داور زنان ایران: خیلی دیر به فکر افتادید!

الان که تمام شانس‌های ما سوخته به فکر افتاده‌اند و مصاحبه می‌کنند؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد.

ورزش سه: یک روز پس از انتشار خبری در خصوص نامه فیفا به فدراسیون‌ فوتبال برای قضاوت داوران زن در مسابقات مردان با مهسا قربانی داور بین‌المللی فوتبال ایران تماس گرفتیم تا از او در این باره سوال کنیم.

قربانی در این گفت‌وگو بیان کرد این موضوع از سال ۲۰۲۰ به فدراسیون‌ فوتبال اعلام شده و در صورتی که همان زمان به این مسئله توجه می‌شد، او هم‌اکنون یکی شانس‌های اصلی قضاوت در جام جهانی زنان ۲۰۲۳ بود بود.

این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

*این الزام سال ۲۰۲۰ اعلام شد

قربانی در ابتدا گفت: این الزام جدید نیست؛ پس از پایان مسابقات جام جهانی زنان ۲۰۱۹ فرانسه که فیفا به فدراسیون‌های عضو نامه زد و کاندیداهای جدید را معرفی کرد، در کنار VAR به این مسئله هم به عنوان یکی از ضروریات در انتخاب نهایی کاندیدها اشاره کرد. دقیقا سال ۲۰۲۰ فیفا به صورت مکتوب به اهمیت این موضوع اشاره کرد و کشورهای اروپایی پیش‌قدم بودند و اقدامات لازم را انجام دادند و در دوره‌ای در تیتر خبرها از اولین داورهایی می‌دیدیم که در کشورهای مختلف قضاوت فوتبال آقایان را انجام دادند.

*از طرف فیفا به فدراسیون فوتبال تماس گرفتند

وی در پاسخ به اینکه آیا در ایران صحبتی در این زمینه شد یا خیر گفت: صحبت‌ها کاملا یک‌طرفه و از طرف من و فیفا بود. سال ۲۰۲۰ فیفا به فدراسیون‌ فوتبال ایران نامه می‌فرستد و علیرضا فغانی را به عنوان کاندیدای قضاوت در جام جهانی پیش رو برای قطر و من را برای قضاوت در جام جهانی استرالیا نیوزیلند معرفی کرد و به دنبال آن به خاطر اهمیتی که داشت با فدراسیون‌ فوتبال تماس تلفنی می‌گیرند. در آن مقطع علیرضا سهرابی رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال بود و خانمی که مسئول بخش داوری بانوان در فیفا هستند، با ایشان صحبت کردند که آقای دانیال مرادی هم به عنوان مترجم آنجا حضور داشتند.

بغض داور زنان ایران: خیلی دیر به فکر افتادید!

*صحبت کردم اما خروجی نداشت

قربانی ادامه داد: مسائل زیادی برای فیفا حائز اهمیت بود که در نامه‌ای ضروریاتی را خاص داوران بانو مطرح کرده بودند اما دو مورد به حدی مهم بود که با همه فدراسیون‌های عضو تماس تلفنی برقرار کردند و این مسئله را مجددا تذکر دادند. یکی بحث تکنولوژی VAR بود و یکی هم قضاوت در مسابقات آقایان که به دنبال آن تماس من بارها با افراد مختلفی در دپارتمان، کمیته داوران، دبیرکل، اعضای هیئت رئیسه و ... صحبت کردم اما هیچ خروجی از طرف کسی ندیدیم.

*این حرف‌ها نوشدارو بعد از مرگ سهراب است

وی در واکنش به صحبت های افشاریان در خصوص قضاوت داوران خانم در فوتبال پایه آقایان گفت: این اتفاق نوشدارو بعد از مرگ سهراب است؛ فیفا در سال ۲۰۲۲ شش تورنمنت را برای کاندیداهای جام جهانی در نظر گرفته بود که در آن قضاوت بچه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و در نهایت لیست نهایی را برای داوران قضاوت‌کننده در جام جهانی برای سال آینده معرفی کند. این اقدامات باید آن زمان انجام می‌شد. برخی از تورنمنت‌هایی که فیفا در نظر داشت مسابقات آقایان بود و برخی هم مسابقاتی که در آن از تکنولوژی VAR استفاده می‌شد؛ مثل مسابقات زیر ۲۳ سال در کشور فرانسه که بهار امسال برگزار شد. متاسفانه هیچکدام از این شرایط شامل حال من نمی‌شد.

*خودشان را به خواب زده بودند و نمی‌توانستم کاری کنم

قربانی افزود: علی‌رغم اینکه من توانسته بودم تمام لایسنس‌های مرتبط با تکنولوژی VAR را به دست بیاورم اما مثل این بود که شما یک مدرک آکادمیک از یک دانشگاه خیلی بزرگ داشته باشی اما باز هم شما نیاز داری با این مدرک کار بکنی و تجربه به دست بیاوری؛ لایسنس به عنوان قدم اول، گام خیلی خوبی بود اما به تنهایی کافی نبود و نیاز بود که شرایطی فراهم شود که من بتوانم مسابقاتی را با این تکنولوژی قضاوت کنم یا خودم به عنوان کمک داور ویدئویی حضور داشته باشم. ضمن اینکه باید مسابقات آقایان را هم قضاوت می‌کردم. طی یک سال گذشته من چندین بار با مسئولین مختلف صحبت کردم و اهمیت این مسئله را گوشزد کردم؛ تورنمنت به تورنمنت که می‌گذشت من می‌گفتم ما شانس‌هایمان را از دست می‌دهیم و این مسابقات برای ما زنگ خطر است اما نمی‌دانم چه فکر می‌کردند. من فکر می‌کنم بین آدمی که خواب است و کسی که خودش را به خواب زده، تفاوت بزرگی وجود دارد. زمانی که من با مسئولین صحبت می‌کردم فکر می‌کردم شاید خواب باشند و در جریان نباشند اما بعدها متوجه شدم افرادی هستند که خودشان را به خواب زده‌اند و من اصلا نمی‌توانستم آنها را بیدار کنم.

بغض داور زنان ایران: خیلی دیر به فکر افتادید!

*قربانی ناکارآمدی مسئولان شدم

او با اشاره به صحبت های افشاریان با بغض عنوان کرد: اگر الان به فکر افتادند و مصاحبه می‌کنند باید بگویم تمام شانس‌های ما سوخته و تمام تورنمنت های فیفا در سال ۲۰۲۲ تمام شده است. نمی‌دانم منظورشان از این مصاحبه ها چیست چون نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ای ندارد‌. من هر بار درباره این مسئله صحبت می‌کنم واقعا ناراحت می‌شوم چون تمام زحمات و تلاش‌های من در این سال‌ها به خاطر ناکارآمدی مسئولین بی نتیجه ماند. من هم بدشانس بودم و در این سال‌ها که کاندیدای جام جهانی بودم شرایط فدراسیون‌ نامشخص بود و ما مسئول درست و حسابی روی کار نداشتیم. من قربانی ناکارآمدی و کم‌توجهی مسئولین فدراسیون‌ شدم.

*در لیست ۵۶ نفره بودم اما فدراسیون خبر نداشت!

قربانی سپس با اشاره به مسیر سختی که پشت سر گذاشته گفت: ما ۸۰۰ داور در جهان بودیم که می‌توانستیم در انتخاب فیفا قرار بگیریم. اینکه از بین این مجموعه ۸۰۰ نفری یک داور و یک کمک داور از ایران بتوانند بدون هیچ رابطه‌ای، فقط بر اساس عملکرد خودشان در زمین نظر مسئولان AFC و فیفا را به خودشان جلب کنند و ثابت کنند توانایی حضور در جمع کاندیداها را دارند و در نهایت هم من در جمع ۵۶ نفره داورها قرار بگیرم، اتفاق خیلی بزرگی است. من در متن کار بودم و سختی‌ کار و رقابت را حس می‌کردم؛ من دختری از ایران بودم که با همه سختی‌ها و محدودیت‌ها، در رقابت با داوران اروپایی و آمریکایی قرار گرفتم و توانستم از بین ۸۰۰ داور، در لیست ۵۶ نفره قرار بگیرم و فدراسیون اصلا از این اتفاقات خبر نداشت. فدراسیون فقط در نهایت از فیفا نامه‌ای گرفت که فیفا اعلام کرده بود داور شما کاندید شده است. هیچ اشکالی نداشت و ناراحت نمی‌شدم؛ من عادت کرده بودم که فدراسیون به بخش بانوان به خصوص در حوزه داوری توجهی نکند و اهمیتی ندهد اتفاق مثبتی رخ می‌دهد یا خیر.

*هیچ قدمی برنداشتند و زحماتم به باد رفت

او با گلایه از رفتار مسئولان بیان کرد: بعد از این مسائل‌ من دیدم وضعیت حساس است و وقت تعارف کردن نیست؛ من حس کردم شاید نامه لاتین فیفا را متوجه نمی‌شوند و نامه را ترجمه کردم و متن فارسی آن را دادم. اعضای هیئت رئیسه، سرپرست وقت آقای ماجدی و حسن کامرانی‌فر بارها و بارها صحبت کردم ولی هیچوقت به من توجه نکردند. کامرانی‌فر علاوه بر سمت دبیرکلی، سوابق قوی داوری و شناخت در فیفا و AFC، اگر می‌خواست و کوچکترین قدمی برای من برمی‌داشت، در حال حاضر من تمام زحماتم را بر باد رفته نمی‌دیدم. به خاطر این مسائل خیلی ناراحتم اما هیچ کاری از دستم برنمی‌آید؛ تا یک جایی دست من بود و لازم بود صد درصد توانم را بگذارم که من دویست درصد گذاشتم اما وقتی نمی‌خواهند خانم‌ها پیشرفت کنند بیشتر از این کاری از دست من نمی‌آید. من تمام حمایت‌ها را از طرف خانواده‌ام داشتم و فقط آنها امکانات لازم را برایم فراهم کردند؛ من از طرف فدراسیون کوچکترین حمایتی نداشتم.

*چرا الان به فکر افتادید؟

قربانی افزود: الان که وقت آن بود که من را به مسابقات آقایان بفرستند، یک اقدام کوچک از طرف فدراسیون می‌توانست برای من سکوی پرتاب باشد اما متاسفانه این کار را نکردند. نمی‌دانم چرا الان که تمام تورنمنت‌ها و مسابقات فیفا در سال ۲۰۲۲ تمام شده، بعضی از مسئولین به فکر افتاده‌اند و راجع به این مسائل صحبت می‌کنند. قطعا منفعت من در کار نیست چون شانس من از دست رفته است؛ در آینده مشخص می‌شود دلایل مطرح شدن این بحث چیست.

*تا صحبت از بانوان می‌شود از میز و صندلی‌شان می‌ترسند

داور بین‌المللی فوتبال ایران در پاسخ به اینکه از نظر او این اتفاق در آینده رخ خواهد داد یا خیر گفت: هیچ کار غیرممکنی وجود ندارد. شاید چند سال قبل حضور بانوان در استادیوم یک امر نشدنی تصور می‌شد اما الان به راحتی این اتفاق افتاد و بهتر از این هم پیش خواهد رفت. مسئولین ما باید بخواهند که برای بانوان قدمی بردارند؛ آنها باید فعل خواستن را برای خودشان صرف کنند. نمی‌دانم چرا زمانی که درباره بانوان در فوتبال صحبت می‌شود همه مسئولین گارد می‌گیرند؛ آیا از میز و صندلی که پشت آن قرار دارند می‌ترسند که مورد توبیخ نهادهای نظارتی قرار بگیرد؟ قطعا اینطور نیست و اگر کاری را با منطق و اصول پیش ببرند اتفاقی رخ نمی‌دهد. همانطور که با یک نظم و منطقی حضور بانوان در استادیوم فراهم شد و بدون هیچ مشکلی این اتفاق افتاد، می‌توانند در ارتباط با قضاوت بانوان هم عمل کنند و نتیجه بگیرند اما مسئله این است که نمی‌خواهند این کار را بکنند. اگر مسئولین ما فعل خواستن را صرف کنند مشکلات زیادی حل می‌شود اما امان از وقتی که گارد محکمی را در برابر مسائل این چنینی می‌گیرند.

بغض داور زنان ایران: خیلی دیر به فکر افتادید!

*با نگاه باز می‌توانستیم عنوان "اولین" را کسب کنیم

قربانی سپس گفت: اگر‌ من می‌توانستم به جام جهانی راه پیدا کنم جدا از عنوان "اولین‌ها" در ایران، ما می‌توانستیم این موضوع را بولد کنیم؛ اولین کوبل مسلمان و محجبه در تاریخ جام جهانی فوتبال بانوان. اگر ایران یک قدم کوچک برمی‌داشت می‌توانست این عنوان "اولین" را به نام خودش کند. ما که درباره حجاب و عفاف صحبت می‌کنیم و سعی در ترویج این مسئله داریم، با یک نگاه بازتر می‌توانستیم کار بسیار زیبایی انجام بدهیم که در کنار آن راه پیشرفت هم برای بسیاری باز بشود اما‌ نخواستند این اتفاق رخ بدهد و تمام تلاش‌های ما را هدر دادند.

*همه فدراسیون‌ها به فکر افتادند جز فدراسیون فوتبال ایران

او در پاسخ به اینکه اگر اتفاقی که افشاریان درباره آن صحبت می‌کند، دو سال زودتر رخ می‌داد شرایط به چه شکل پیش می‌رفت توضیح داد: صد درصد این مشکلات رخ نمی‌داد. حتی همان زمانی که نامه آمد من با آگاهی از شرایط ایران و محدودیت‌ها، با مسئولین فیفا و AFC صحبت کردم؛ آنها می‌گفتند اگر این شرایط در کشور خودتان مهیا نیست فدراسیون شما از طریق روابط خود با فدراسیون‌های دیگر از آنها بخواهد که شما به کشورهای دیگر بروید تا هم مسابقات آقایان را قضاوت کنید و هم با تکنولوژی VAR آشنا بشوید. این کار جزو ساده‌ترین اقدامات بود و با یک تماس تلفنی یا ایمیل انجام می‌شد ولی متاسفانه این کار را نکردند. اگر این اقدام صورت می‌گرفت و AFC متوجه تلاش ایران در این حوزه می‌شد، قطعا آنها هم قدم‌های بعدی را برای ما برمی‌داشتند. ما ده داور در آسیا هستیم که کاندیدای قضاوت در جام جهانی هستیم؛ از بین ما ده نفر تا ۳-۴ سال قبل فقط چهار نفر در مسابقات آقایان قضاوت می‌کردند اما از زمانی که فیفا این الزام را برای کاندیداها در نظر گرفت، همه فدراسیون‌ها به فکر افتادند و اقداماتی را انجام دادند و حتی اگر نمی‌توانستند داورها را برای لیگ حرفه‌ای کشورشان بفرستند، از لیگ های پایه و جوانان و نوجوانان شروع کردند؛ به هر حال قدم رو به جلویی برداشتند و فیفا را مدام در جریان اقدامات قرار می‌دادند.

*از همه چیز گذشتند و درها را بستند

قربانی تصریح کرد: وقتی در شرایط مقایسه قرار بگیریم، اگر فیفا به مهسا قربانی نگاه کند می‌گوید مهسا قربانی که سال ۲۰۲۰ به عنوان کاندید ما معرفی شد، با مهسا قربانی سال ۲۰۲۳ هیچ تغییری نکرده و از طرف فدراسیونش هیچ اقدام مثبتی جهت پیشبرد کار او انجام نشده است ولی برای هر ۹ داور دیگر این اتفاق افتاده و آنها حتی اگر در کشور خودشان VAR نداشتند با همکاری با کشورهای دیگر با این تکنولوژی کار کردند و به مسابقات آقایان در کشور خودشان دعوت شدند. قتی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌بیند کشورهایشان قدم‌هایی برمی‌دارند، بچه‌ها را به مسابقات آسیایی جوانان و نوجوانان آقایان دعوت می‌کند. اتفاقی که همین الان رخ می‌دهد و ماه آینده دور مقدماتی مسابقات جوانان و نوجوانان آسیا است و یکی از داوران خانم به این رقابت‌ها دعوت شده‌اند. این قدم‌ها باید پله پله برداشته شود اما دیدند فدراسیون ما هیچ قدمی را برنمی‌دارد؛ با این شرایط چه دلیلی دارد که فیفا روی من سرمایه‌گذاری کند؟ اگر خود من جای نمایندگان فیفا باشم هیچوقت به چنین داوری توجه نمی‌کنم؛ من نمی‌توانم ریسک کنم و کسی که هیچ قدم مثبتی برایش برداشته نشده، به جام جهانی دعوت کنم. اینکه من چه شب‌ها و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم برای کسی مهم نخواهد بود؛ آنها می‌خواستند خروجی کار را ببینند که فدراسیون فوتبال به راحتی درها را به روی همه چیز بست و از همه چیز گذشت.

بغض داور زنان ایران: خیلی دیر به فکر افتادید!

*تاج AFC و فیفا را متقاعد کند

او در پایان گفت: شاید روی کاغذ هنوز تا جام جهانی ۹ ماه زمان داشته باشیم و اگر بخواهم منطقی نگاه کنم فیفا شانس‌های ما را گرفته است ولی من می‌گویم این مسئله هنوز مثل یک شانس مرده و بی جان روی زمین افتاده است و فدراسیون فوتبال ما اگر بخواهد با توجه به توانایی‌ها و قدرت آقای تاج در AFC و فیفا می‌تواند روح تازه‌ای بدهد و شانس ما را زنده کند. فدراسیون ما اگر بخواهد می‌تواند اقدامات ضرب‌الاجلی انجام بدهد و فیفا را به مشکلاتی که با آن مواجه بودیم متقاعد کند تا من را با توجه به توانایی‌ها و همچنین تسلطی که نسبت به کار کردن با تکنولوژی VAR دارم، به مسابقاتی اعزام کند. البته همه این مسائل نیازمند این است که فدراسیون بخواهد این اتفاق رخ بدهد و داوران زن در جام جهانی حضور داشته باشند در غیر این صورت مشخص است که فدراسیون نخواسته اقدامی انجام بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج